El coleutivismu[1] ye una doctrina política y social que defende la propiedá comunal de los bienes y medios de producción.[2] A lo llargo de la historia rexistráronse numberoses actividaes coleutivistes, pero hasta'l sieglu XVIII nun hubo una teorización de les mesmes.[2]

Coleutivismu
filosofía política
Cambiar los datos en Wikidata

Mientres el sieglu XIX el coleutivismu foi defendíu pol anarquismu, sicasí, dalgunos reformistes, como los rexeneracionistes españoles, proponer como solución a los problemes agrarios.[2] Tal ye'l casu de Joaquín Costa, autor de Coleutivismu agrariu n'España.[2]

Política editar

Dellos políticos coleutivistes sostienen que distintos grupos tienen intereses competitivos, y que los intereses y carauterístiques individuales tán de fechu ensobiaes a los intereses y carauterístiques del so grupu. Nesta llinia de pensamientu, considérase que les diferencies ente grupos son más significatives que les diferencies individuales dientro de los grupos. Otros políticos coleutivistes enfatizan la noción d'igualdá y solidaridá, y ven a tolos seres humanos como parte d'un mesmu grupu con intereses similares. Caltienen que la competencia y rivalidá, ente individuos o pequeños grupos, ye primero de too contra-granible o perxudicial, y va deber entós remplazarse por dalguna forma de cooperación.

Les crítiques polítiques al coleutivismu sostienen qu'esti enfatiza el grupu suprimiendo los derechos individuales, por casu, según los críticos del coleutivismu, la democracia pue ser vista como una forma de coleutivismu cuando la mayoría del grupu ye capaz de menguar la llibertá d'individuos en minoría, a cencielles porque constitúin la mayoría. Asina, los oponentes al coleutivismu argumenten que namái los individuos pueden llexítimamente tener derechos, non los grupos, y abogen pola proteición constitucional de los derechos individuales ante'l mandatu de la mayoría.

Economía editar

El coleutivismu sostién que les coses tienen de ser propiedá d'un grupu más que propiedá d'una sola persona (propiedá privada). El socialismu suel acomuñóse con esta teoría, anque ye de notar que nun ye aplicable a toles visiones esistentes del socialismu. Central a esti puntu de vista favorable al grupu, ta'l conceutu de propiedá coleutiva, n'oposición a la propiedá privada. Dalgunos apliquen esto namái a bienes de capital y tierra, mientres otros coleutivistes argumenten que tolos bienes de consumu tienen de reparase como bienes públicos, y son difíciles de, o nun deberíen privatizase; ye'l casu de bienes naturales, de defensa nacional, de xusticia y d'información. Los comunistes creen que non solamente los medios de producción, sinón el productu del trabayu debería colectivizarse, y los salarios abolise. La conferencia de Florencia de la Federación de la Internacional, al amosar los principios anarcocomunitas, señaló: "La Federación Italiana de la Internacional considera propiedá coleutiva a los productos del trabayu y como complementu necesariu del programa coleutivista...'". Magar ye ciertu que nel capitalismu l'obreru tampoco ye propietariu de lo que produz, sinón que-y lo queda l'empresariu.

Reparar que confiar na eleición individual pa contribuyir a los bienes públicos lleva a fallo del mercáu y a un problema de parasitismu (citation needed). Vese entós que: l'acción coleutiva, el cumplimientu de les autoridaes y la presión o coerción social, son la única manera confiable d'asegurar el suministru de bienes o servicios públicos.

Sociedaes coleutivistes editar

Esisten munchos exemplos de sociedaes alredor del mundu que se caracterizaron a elles mesmes o externamente como "coleutivistes".

Per un sitiu, esisten Estaos socialistes qu'han colectivizado la mayoría de los sectores económicos. Per otru llau, esisten los kibutzim d'Israel (comuñes voluntaries onde les persones viven y cultiven xuntos y onde la propiedá ye coleutiva), y comunidaes como Freetown Christiania en Dinamarca (un pequeñu esperimentu políticu autónomu centráu alredor d'una instalación militar abandonada en Copenḥague) onde se vive un estilu de vida coleutivista.

Coleutivismu, complemento editar

Les sociedaes coleutivistes son aquelles nes que se percibe una interdependencia de los sos miembros y onde prima'l bienestar del grupu sobre l'individuu, esto ye, la consecución de los oxetivos grupales sobre los individuales. La valía del individuu anicia en cómo contribúi a la sociedá.

Sicasí nes sociedaes individualistes sobresalen los valores que fomenten l'ésitu individual y la competencia, esto ye, los oxetivos del grupu queden apostraos a los oxetivos personales.

El coleutivismu ye primero de too más equitativo y más altruista, porque los derechos de la coleutividá primen sobre los derechos individuales. La base del coleutivismu supón que nengún individuu solu (ensin utilizar a los otros) pue descollar, y asume que pa sobresalir o apoderar ye necesariu sirvise de terceros pal so beneficiu personal. El coleutivismu propón que pa evitar qu'individuos inescrupulosos utilicen a otros individuos pal so propiu beneficiu desaforáu, les sociedaes tendríen d'actuar como coleutividaes, onde'l bienestar individual consígase como integrante de la coleutividá, asumiendo que los derechos de la coleutividá tienen de primar sobre los derechos individuales. Ye dicir el derechu de toos percima del derechu individual. [Nun esiste una universalidá nel pensamientu humanu, por que los derechos individuales sían solo como los propón occidente (evitar el encasillamiento cultural y centrase en xusticia social y humanismu consecuente)].

Asina, nes coleutividaes tienen d'esistir derechos coleutivos, de más peso que los derechos individuales. Cuando se fala de derechos coleutivistes, estos tienen de tar n'harmonía colos derechos d'otres coleutividaes. La educación úsase de cutiu nestes sociedaes pa inculcar a les persones dende la niñez el conceutu de la so contribución al beneficiu de toos, y el so sentíu de formar parte d'una sociedá más grande que l'individuu; de la mesma que nes sociedaes individualistes la educación utilizar pa engrandecer la imaxe del individuu por sobre la sociedá.

Dalgunos espresen que'l coleutivismu sostién que l'individuu nun tien derechos, que la so vida y el so trabayu pertenécen-y al grupu y que'l grupu puede sacrificalo al so antoxu pa los sos propios intereses; que la única manera de poner en práutica una doctrina d'esi tipu ye per mediu de la fuercia bruto y l'estatismu siempres foi'l corolariu políticu del coleutivismu. Los defensores del coleutivismu, sicasí, piensen que nun coleutivismu humanitariu y altamente social lo anterior nun tien de tener cabida. Son los derechos de la coleutividá sobre l'individuu, pero respetando la identidá humana. En resume, pa los coleutivistes los derechos de la coleutividá son la suma de los derechos individuales comunes.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: coleutivismu
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 «Diccionariu d'Historia», Diccionariu d'Historia, SPES EDITORIAL, ISBN 8483323877 

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar