Comarca de los Valles Pasiegos

La contorna de los Valles Pasiegos ye una contorna de Cantabria (España). Llenda al norte cola contorna de la Badea de Santander, al oeste cola contorna del Besaya y al este cola contorna del Asón. Pel sur llenda cola contorna de les Meridades, perteneciente a la provincia de Burgos.

Comarca de los Valles Pasiegos
Alministración
País España
Autonomía Cantabria
Tipu d'entidá comarca d'España
Xeografía
Coordenaes 43°12′N 3°54′W / 43.2°N 3.9°O / 43.2; -3.9
Superficie 599 km²
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata

Xeográficamente, ta entendida ente los valles del ríu Pas y los sos afluentes, el Pisueña y el Madalena, según pola cabecera del valle del ríu Miera. Por eso, esta contorna recibe tamién los nomes de Contorna del Pas-Miera o Contorna del Pas-Pisueña-Miera.

Esti territoriu correspuéndese principalmente colos valles de Carriedo, Toranzo, Luena y Cayón. Nel estremu sur de la contorna atopa'l territoriu conocíu históricamente como La Pasieguería, qu'entiende les cabeceres de los ríos Pas, Pisueña y Miera, según el territoriu de Las Machorras, al norte d'Espinosa de los Monteros, na provincia de Burgos. Este ye'l territoriu habitáu históricamente pola etnia de ganaderos trasterminantes conocida tradicionalmente como los Pasiegos, de la cual la contorna toma'l so nome.

La población total de la contorna algama la cifra de 26.079 habitantes.[1] Los sos trés conceyos más poblaos son, de mayor a menor: Santa María de Cayón (9.123), Puente Viesgo (2.861) y Castañeda (2.525), ente que los trés menos poblaos son, de menor a mayor: San Roque de Riomiera (412), San Pedro del Romeral (503), Saro (510). Esta población bascula escontra Torrelavega, Santander o Laredo en busca de servicios.

A pesar de que yá esiste una llei de comarcalización de Cantabria, esta inda nun foi desenvuelta polo tanto la contorna nun tien entidá real.[2]

Conceyos de la contorna editar

Los conceyos y les sos poblaciones a 1 de xineru de 2012 según el INE.

Amuésense arrexuntaos de la manera tradicional, esto ye, en valles o colos conceyos colos que caltuvieron una rellación histórica más estrecha:

  • Castañeda (2525 habitantes)
Conceyos más poblaos de la contorna
Posición Conceyu Población
Santa María de Cayón 9.123
Puente Viesgo 2.861
Castañeda 2.525
  • Pasieguería, tamién conocida como Los Trés Villes Pasiegues:
    • San Pedro del Romeral (503 habitantes)
    • San Roque de Riomiera (412 habitantes)
    • Vega de Pas (824 habitantes)
  • Puente Viesgo (2861 habitantes)
  • Valle de Carriedo:
    • Saro (510 habitantes)
    • Selaya (2009 habitantes)
    • Villacarriedo (1752 habitantes)
    • Villafufre (1103 habitantes)
  • Valle de Cayón:
    • Santa María de Cayón (9123 habitantes)
  • Valle de Luena
    • Luena (694 habitantes)
  • Valle de Toranzo:
    • Santiurde de Toranzo (1604 habitantes)
    • Corvera de Toranzo (2159 habitantes)

Xeografía editar

Valle del Pas editar

Pol valle del Pas flúi'l ríu del mesmu nome y el so afluente más importante, el ríu Pisueña que se úne al primeru na llocalidá de Vargas, nel conceyu de Puente Viesgo.

 
Vista de la Vega de Pas.

Historia editar

 
Cabana pasiega na redoma de Pisueña.

En tou esti valle tuvo gran importancia la repoblación llevada a cabu pola fundación de monesterios, ente los que s'atopen San Vicente de Fístoles y la Colexata de Santa Cruz de Castañeda como los más importantes; ello ye que l'historiador Lasaga Larreta señalaba en 1865 esta contorna como posible allugamientu de Primorias, territoriu repobláu na Alta Edá Media por orde d'Alfonso III el Magno.[3] Amás de los monesterios fuéronse llevantando templos románicos nos sieglos XI al XIII, dalgunos de los cualos caltuviéronse: la citada colexata de Santa Cruz de Castañeda, el de Santa María de Cayón, el de San Miguel de Monte Carceña ente otros. Estes construcciones demuestren la puxanza y l'importancia que tuvo esta contorna mientres esos sieglos.

A partir del sieglu XI foise formando na parte alta d'estos dos valles un hábitat humanu especial y únicu, que la so economía taba basada na ganadería trashumante. Estes xentes que se llamaríen pasiegos #asitiar nes fasteres de los montes del ríu Miera y del ríu Pas principalmente y otros valles allegantes. L'asentamientu yera esvalixáu, habitando cabañes feches primero de tabla y darréu de piedra (llamaes cases vividores) qu'ocupaben nos meses de primavera y branu, cuando les camperes yeren bonos. Pal iviernu recoyíen l'abondu segáu pa la comida de les vaques y baxaben a l'aldega, al nucleu de población estable qu'adulces fueron formando los trés villes pasiegues: Vega de Pas, San Pedro del Romeral y San Roque de Riomiera, que nun tán allegantes unes d'otres.

Los documentos de los primeros sieglos amuesen qu'ellos se movíen sol patronalgu monacal o real sobre un estensu territoriu na rexón tresalpina montañesa, col privilexu real de tar llibres de pagar portalgos de camín o campera locales o feudales. Esti territoriu asolapábase sobre delles contornes de la Cantabria oriental y el Norte de Burgos. Les contornes y villes o conceyos asitiaos sobre les que s'estendía'l radiu d'actuación de #esti pastores nun oxetaron al so usu de territoriu cervunu, al ser territorios primeramente calteníos como Caazaderos Reales entá en documentos del sieglu XIII. Estos territorios fueren evaluaos pola so condición de montes bravíos y montascosos, ricos n'osos y otra fauna selvaxe. Documentos d'entóssobremanera una de les Cartes de Donación Real de 1206, dio xurisdicción precisa d'estos valles a la villa real d'Espinosa de los Monteros y a los miembros del so guardia residentes nelles.

Un sentíu d'iñerizu y hostilidad ante la presencia d'estos marcaos privilexos y el llibre albedríu itinerante, al usu de la corte real entós, ten de desenvolvese dempués por vecinos más asitiaos y fuertemente tasaos, quien vieron nellos un elementu de distintu orixe y estatus distintivu.

Arquiteutura relixosa editar

Nos sieglos XVI y XVII fundáronse grandes conventos como los d'El Sotu y el conventu franciscanu de La Canal amás d'ilesies barroques, construyíes polos artesanos y artistes de la contorna. Nestos sieglos hubo amás muncha emigración a les Indies. Los indianos al so regresu llevantaben ilesies o bien contribuyíen na construcción de capiyes, torres o na adquisición d'obres d'arte. Los meyores exemplos tán na capiya de la Obra Pía de Bárcena de Carriedo, que fundó l'indianu Manuel Rodríguez y la reconstrucción de la ilesia de San Miguel de Llerana, más l'agregu de la sacristía y del retablu mayor. Na torre d'esta ilesia habilitóse un muséu sobre la tema de los indianos del valle de Carriedo (que correspuende al Valle del Pas, en concretu a la cabecera del Valle del Pisueña).

Valle del Miera editar

El valle del Miera ye un valle natural pol qu'escurre'l ríu Miera. Constitúi parte de la contorna y ye el más angostu de los valles cántabros. La so rimaes son acusaes y les altitúes elevaes (Capo Valnera a 1707 msnm)

Na so morfoloxía destaquen les sos roques areniscu y caliar y l'ampliu desenvolvimientu de depósitos aniciaos por antigües morrenes de glaciares na so parte alta. La morfoloxía cárstica y glaciar ta llargamente representada. Sicasí, les carauterístiques d'un valle glaciar fueron modificaes en dellos puntos pol calter enchente del ríu Miera na so cabecera.

El valle atópase parcial o totalmente nos conceyos de Soba, San Roque de Riomiera, Miera, Liérganes, Riotuerto y Ruesga (enclave de Calseca).

 
Imaxe panorámica de la zona baxa del valle del Miera vista dende'l Somo de Brenas.

La cuenca alta del Miera ta conformada por un relieve abrupto y pocu aptu pal hábitat humanu. A pesar d'ello hanse afayáu na so redolada cueves con asentamientu prehistóricu en Piélagos, Rascaño y Salitre, una de les estaciones con arte paleolítico asitiada a más altor de Cantabria (~450 msnm).

El valle mediu del ríu Miera, que coincide sustancialmente col conceyu de Miera, atópase encajonado ente los abruptos lapiaces cársticos de Porracolina, al este, y Les Enguizas, pel oeste, dambos pertenecientes al Complexu Urgoniano.

En dambos bloques caliares desenvuélvense importantes fenómenos de carstificación nos que fueron realizaes esploraciones espeleolóxiques relevantes nos sos complexos y desenvueltos llaberintos de les cueves del Altu del Tejuelo.

Ente dambos, percorríos pola falla del Escudu de Cabuérniga, circula'l ríu Miera, sobre'l qu'apruz un diapiro ente los pueblos de Linto y Miera que ruempe la continuidá xeolóxica del cursu de ríu.

El macizu caliar de Les Enguizas asítiase direutamente sobre los materiales silícicos del Periodu Wealdense qu'exerz como base hidrolóxica de los sos cuatro sistemes hidrolóxicos más importantes y de los sos cuévanos, parcialmente estudiaos nel casu d'El Cuevo de Noja-Fonte Fría y la rede Castrejón-Cubillo del Machorru. Estructuralmente son sistemes más senciellos que los de Porracolina, por cuenta de que la rimada de la base impermeable wealdense xeneró alliniaciones perpendiculares a la llinia direutriz del valle.

Los estudios morfolóxicos, xeolóxicos, espeleolóxicos y de los restos culturales venceyaos al karst xeneraron abondosa bibliografía y tán recoyíos en xunto nun trabayu monográficu publicáu nel añu 1994.[4]

Nel cursu baxu pueden destacar, ente otres, les cueves con ocupación prehistórica de La Fonte del Francés (Hoznayo), La Garma (Omoño) y Los Moros (San Vitores).

Nel sieglu XVI la vida económica d'esti valle se focalizó ríu abajo, escontra Liérganes onde s'estableció una pequeña industria yá nel XVIII coles Reales Fábriques de Cañones tamién asitiaes na llocalidá próxima de La Cavada, p'abastecer d'armes a los barcos que se construyíen nos estelleros de Guarnizo y Colindres.

Esta zona dio bastantes emigrantes a Andalucía y a les Indies. Ye trubiecu d'indianos pernomaos como Juan de Costar Mercadín que foi'l constructor del palaciu de La Rañada en Liérganes, Ramón Pelayo de la Torriente (marqués de Valdecilla) que nel primer terciu del sieglu XX promovió na rexón y otros puntos d'España importantes obres, venceyaes principalmente a la educación y a la sanidá. A esti últimu mecenes considérase-y venceyáu a la Masonería, anque nun ye habitual atopar esta cita nos trabayos historiográficos.

Espacios naturales protexíos editar

 
Cabana pasiega cerca de Pisueña.

La orografía del territoriu, l'escurrir de les agües polos valles y l'acción que l'home llevó a cabu nel espaciu nel qu'habita, fixeron de los Valles Pasiegos un llugar que destaca polos sos valor naturales y culturales. Dientro del ámbitu territorial de los Valles Pasiegos atopamos los siguientes Llugares d'Importancia Comuñal:

  • El LIC de la Sierra del Escudu forma parte de l'alliniación principal del Cordal Cantábricu. Los relieves son alomados con altitúes medies, con un máximu de 1400 metros sobre'l nivel del mar. L'altitú del Llugar implica un clima frío y húmedo, lo que xuníu a les zones endorreicas (depresiones zarraes) favorezse la presencia d'árees que permanecen de cutio encharcadas. Nelles hanse xeneráu turberas que siguen evolucionando na actualidá, desenvolviendo una vexetación afecha a condiciones reductores y de saturación n'agua, constituyendo unu de los hábitats prioritarios de la Direutiva 92/43/CEE de hábitats. La vexetación de sierra ta constituyida mayoritariamente por gorbizales y pacionales con usu ganaderu. Esti espaciu natural protexíu tien una estensión de 3.198 hectárees, y atópase íntegramente nel conceyu de Luena.
  • El LIC del Monte Oriental tien una estensión de 21.679 hectárees y allúgase sobre l'estremu oriental del Cordal Cantábricu. Entiende los macizos de Castro Valnera, Alto Asón y la Sierra del Hornijo, cubriendo les cabeceres de los ríos Pas, Pisueña, Miera y Asón. Los relieves d'esti espaciu son bien abruptos, con altores que van dende los 300 metros nos fondos de valle, hasta los 1707 metros d'altor qu'algama'l Valnera. Los terrenes tienen una naturaleza terrígena escontra'l norte, volviéndose caliar a midida que xúbese n'altitú y báxase en llatitú. Esta carauterística, xunida a la climatoloxía, fría y lluviosa mientres cuasi tol añu, crean nel LIC una de les formaciones cárstiques más importante de Cantabria, con más de mediu centenar de cueves y decenes de quilómetros de desenvolvimientu de les formaciones soterrañes. Tocantes a la vexetación esisten alternances ente los montes y los gorbizales, apoderando ente los primeres los fayedales, con dalgunos de los exemplares más grandes de Cantabria, anque con presencia importante tamién de encinares. Tocantes a la fauna, esti Llugar constitúi unu de los más importantes pa la proteición de numberoses especies de quirópteros. El 21% d'esti ENP atopar en territoriu de los Valles Pasiegos.
  • El LIC del Río Pas entiende'l calce de dichu río dende la cabecera a los pies de Castro Valnera, hasta la ría de Mogro, con un trayeutu de más de 50 km. Inclúi íntegramente el so principal afluente, el ríu Pisueña, según tolos tributarios principales que recibe na zona de cabecera. Tanto'l ríu Pas como'l Pisueña escurren en zones abiertes onde formaron grandes llanures aluviales, quitando les cabeceres y al pasu de sierres tresversales. Agües debaxo de la unión de dambos ríos, fórmase una gran llanura aluvial, onde'l ríu dibuxa suxerentes meandros, dando llugar a islles fluviales y a calces abandonaos pola migración del ríu. Esta ye una zona onde abonden los montes de ribera, principalmente alisedas y saucedas. El ríu Pas tamién tien una gran valor etnográficu, yá que nes sos agües apaez el preciáu salmón. Con una estensión de 957 hai., el LIC Ríu Pas conforma'l LIC fluvial cántabru de mayor superficie de l'aguada cantábrica. Atópase dientro de los Valles Pasiegos el 82% d'esti LIC.
  • El LIC del Río Miera integra'l calce del ríu dende la ría de Cubes hasta la so nacencia a los pies del Lunada, a más de 1000 metros sobre'l nivel del mar y los sos principales afluentes; con una superficie de 395 hai. El tramu altu del tíu sufre un altu encajamiento nel valle que lleva'l so nome, fluyendo per terrenes caliares principalmente, hasta la llocalidá de Liérganes. Nos sos márxenes apaez una bona muestra de los montes de galería de los ríos de l'aguada cantábrica. A partir d'esti puntu, tanto'l ríu Miera como los afluentes que tien agües embaxo, escurren sinuosamente ente praderías y cascos urbanos, con alisedas y saucedas nes sos veres, anque estes de menor porte que les anteriores. El ríu #carauterizar pola ausencia d'un tramu mediu típicu nos ríu cántabros. La llondra fixo presencia nes partes altes del ríu mientres los últimos años, dando bona muestra de la calidá de les sos agües. El 25% d'esti LIC atópase dientro de los Valles Pasiegos

Galería editar

Referencies editar

  1. Consulta en el INE a 1 de xineru de 2012 [1]
  2. Ley 8/1999, de 28 d'abril, de comarcas de la comunidad autónoma de Cantabria. [2]
  3. Escagedo Salmón, Mateo. Crónica de la provincia de Santander, edic. Estvdio, Santander 2003 (primera edición 1919); p. 132. ISBN 84-95742-18-7.
  4. Fernández Acebo, V. (1994)El karst de Miera: Estudios, patrimonio e inventario de las cavidades del Municipio de Miera. Bol. Cánt. de Esp. nᵘ 10. Monográfico. Federación Cántabra de Espeleología. Santander.

Bibliografía editar

  • García González, Francisco (2010). «Vocabulariu». <cite style="font-style:normal" id="Referencia-García González-2010">García González, Francisco (2010). El Dialecto Cabuérnigo. Torrelavega: Cantabria Tradicional, S.L.. ISBN 9788496042896. Torrelavega: Cantabria Tradicional, S.L. <cite style="font-style:normal" id="Referencia-García González-2010">García González, Francisco (2010). El Dialecto Cabuérnigo. Torrelavega: Cantabria Tradicional, S.L.. ISBN 9788496042896. <cite style="font-style:normal" id="Referencia-García González-2010">García González, Francisco (2010). El Dialecto Cabuérnigo. Torrelavega: Cantabria Tradicional, S.L.. ISBN 9788496042896