Conceyu Vaticanu I

(Redirixío dende Conciliu Vaticanu Primeru)

El conceyu Vaticanu I foi'l primera conceyu celebráu na Ciudá del Vaticanu. Convocáu pol papa Pío IX en 1869 pa enfrentar al racionalismu y al galicanismu. Nesti Conceyu aprobóse como dogma de fe la doctrina de la infalibilidad del papa. Tuvo cuatro sesiones:

  1. Primer Sesión: celebrada'l 8 d'avientu de 1869 col Decretu d'apertura del conceyu.
  2. Segunda Sesión: celebrada'l 6 de xineru de 1870 col Oficiu de Fe.
  3. Tercer Sesión: celebrada'l 24 d'abril de 1870 concluyendo cola aprobación de la Constitución Dogmática Dei Filius sobre la fe católica.
  4. Cuarta Sesión: celebrada'l 18 de xunetu de 1870 concluyendo cola aprobación de la Constitución Dogmática Pastor Aeternus sobre la Ilesia de Cristu que declara'l dogma de la infalibilidad papal.
Conceyu Vaticanu I
sínodu
Conceyu de Trento Conceyu Vaticanu I Conceyu Vaticanu II
Cambiar los datos en Wikidata

El conceyu foi suspendíu por Pío IX el 20 d'ochobre de 1870, dempués que se peracabara la unión a Italia de los Estaos Pontificios.

Antecedentes editar

Nun principiu, nun paecía necesariu un nuevu conceyu pa encarar asuntos ensin tratar nel anterior Conceyu de Trento, polo que cuando Pío IX convocó'l Conceyu Vaticanu I causó sorpresa y hasta estrañedá. El 8 d'avientu de 1864 el papa al concluyir una xunta de la Congregación de ritos fixo salir a quien nun yeren cardenales y preguntó a estos sobre la posibilidá de convocar un conceyu: 15 de 21 manifestáronse a favor.[1] Depués fixo una consulta a tolos cardenales[2] y a 36 obispos.[3]

La situación de los Estaos Pontificios nesi periodu nun yera la meyor y dellos cardenales amosaron les sos duldes sobre la oportunidá de la celebración d'un conceyu. Sicasí, otros —como'l Card. Reisach, l'entós obispu Manning y l'obispu Dupanloup— sofitaron la iniciativa. El papa Pío IX anunció públicamente la so intención de convocar un conceyu'l 26 de xunu de 1867 y fixo la convocatoria oficial el 29 de xunu de 1868 cola bulda Aeterni Patris. Al momentu creáronse cinco comisiones qu'empezaron la preparación de los esquemes pa los documentos y a consultar les temes que teníen de tratase. Les árees de los cinco comisiones yeren: doctrina, disciplina, vida relixosa, misiones y Oriente, y les temes políticu-relixosos. Al entamu estes comisiones taben formaes solo por clérigos de Roma, pero depués, por cuenta de les quexes qu'esta decisión fixo surdir, varióse la so composición[4] ya incorporaron a los más pernomaos teólogos del tiempu con delles esceiciones importantes como Newman y Döllinger.[5] Al concluyir los sos trabayos, estes comisiones ellaboraren 50 esquemes bastante heteroxéneos. Al P. Hefele foi-y confiada la ellaboración d'un reglamentu pal conceyu que foi publicáu a fines de payares de 1869.

Dende l'entamu conocíase que la infalibilidad del papa sería l'argumentu principal d'este conceyu, de manera que la nueva doctrina reforzaría l'autoridá del papa. Sicasí, produciéronse diversos casos de contestación inclusive antes de la celebración del conceyu. Asina 14 de los 20 obispos alemanes aconceyaos en Fulda en setiembre de 1869 redactaron una nota qu'unviaron al papa na que solicitaben que la tema de la infalibilidad nun se tratara.[6] Tamién causó fuertes alderiques la idea de que'l conceyu sofitara y promoviera l'acción contra los asina llamaos «errores modernos» que'l papa Pío IX venía faciendo, y suscribiera el syllabus.

Desarrollu editar

 
Eclesiásticos de dellos países aconceyaos en Roma con motivu del Conceyu.

Los trabayos del conceyu empezaron el 8 d'avientu de 1869. A diferencia de los conceyos xenerales anteriores, los xefes d'Estáu nun fueron convidaos a participar y solo los obispos, los superiores xenerales d'ordes relixoses y monástiques y los abás nullius gociaben de votu deliberativo. Convidar a participar a los xerarques de la Ilesia ortodoxa (per mediu del curtiu Arcanu divinae Providentiae consilio) y a los líderes de denominaciones protestantes (per mediu de la carta Iam vos omnes) pero dambos refugaron la invitación alegando que la forma usada pa ello, suburdiába-yos.[7]

El reglamentu nun consideraba la posibilidá de llargos discutinios sobre los esquemes nin la posibilidá de qu'hubiera una gran cantidá de votos negativos a les propuestes preelaboradas. Al empiezu, el programa de temes a tratar yera bien estensu. Preponderó la necesidá de falar más de la Ilesia. Tamién yera necesariu falar de la rellación ente fe y razón por ser una tema relevante en tiempos de la ilustración y el desafíu qu'esto suponía pa la Ilesia, al igual qu'otres teoríes científiques como l'evolucionismu, que paecíen cuestionar les doctrines cristianes tradicionales. Otra tema a tratar yeren les grandes misiones católiques de la dómina.

El 10 d'avientu indicó la composición de la diputación de postulaos, encargada de recibir les propuestes de temes a tratar pol conceyu. El 14 d'avientu empezaron les votaciones p'afitar les comisiones de trabayu. El 28 d'avientu empezó'l discutiniu del esquema doctrinal ellaboráu pol P. J.B. Franzelin y que foi ásperamente criticáu pol so calter demasiáu académicu, impropiu d'un conceyu. Dende'l 6 de xineru aldericaron otros esquemes como'l relativu a los obispos y al cleru diocesanu según el que proponía la ellaboración d'un nuevu y únicu catecismu. Toos fueron refugaos y volvieron a les sos respeutives diputaciones ensin que pal 22 de febreru nada fuera aprobáu.

Mientres el conceyu y vistu el tenor de los discutinios, fíxose necesariu camudar el reglamentu p'afaelo a la posibilidá de mayor llibertá a la de refugar y ampliar los documentos propuestos poles comisiones preparatorias. Asina los discutinios centráronse rápido nos dos tarrezas principales: la infalibilidad pontificia y les rellaciones ente fe y razón.

Infalibilidad editar

Como se mentó enantes, yá nos meses anteriores al entamu del conceyu los discutinios sobre la tema de la infalibilidad fixéronse fuertes. Döllinger y Dupanloup[8] oponíense abiertamente. Henry Maret dende la Sorbona falaba d'una infalibilidad del papa n'unión colos obispos, etc. La esmolición de dellos sectores de la Ilesia católica creció cuando'l 1 de febreru de 1869 la Civiltà Cattolica publicó un artículu nel que se mentaba la posibilidá, deseyada, de que la doctrina sobre la infalibilidad del papa fuera declarada por aclamación mientres el conceyu. Había oposición seya por considerar tal dogma inadmitible,[9] seya por inoportunu, seya tamién porque una declaración nesos términos nun podría esplicar cola fineza teolóxica necesaria l'algame del dogma.

Nesi contestu, Döllinger —col pseudónimu de Janus— publicó una serie d'artículos[10] onde non solo criticaba'l posible dogma de la infalibilidad pontificia sinón tamién s'oponía al primáu de xurisdicción papal. La respuesta llegó de parte d'un historiador, Joseph Hergenröther pero los alderiques agriar col pasar del tiempu y llograben l'efectu contrariu: yá que la tema aportara a tan aldericáu, yera inevitable que'l conceyu ocupar d'él.

Nel conceyu'l grupu contra la infalibilidad taba compuestu polos obispos d'Austria-Hungría, mayoría de los d'Alemaña y el 40 % de los de Francia. Estos entamáronse y formaben más o menos un quintu de los padres conciliares. Los a favor yeren los obispos d'Estaos Xuníos ya Italia, con dellos nomes conocíos como Manning, Dechamps y Senestrey, obispu de Ratisbona. El papa al ver estes dificultaes decidió retirar del esquema sobre la Ilesia católica cualquier mención a la tema de la infalibilidad,[11] pero los obispos convencer d'añader en marzu de 1870. Asina se presentó a discutiniu'l que diba ser el capítulu XI del esquema sobre la Ilesia y que a pidimientu de la mayoría (con delles esceiciones importantes como'l Card. Bilio y el Card. Corsi) foi'l primeru en tratase n'aula. Entós fíxose una nueva redaición del capítulu, más ampliu (aportaron a cuatro capítulos: institución del primáu, perennidad del primáu, el primáu de xurisdicción y la infalibilidad) y con vistes a publicar como una constitución independiente. Tamién s'afixo la normativa del conceyu dexando que los documentos fueren aprobaos por mayoría simple y non pola unanimidá tradicional, lo cual xeneró nuevos discutinios dientro y fora del conceyu.[12]

Los discutinios, por orde del papa, teníen de caltenese de callao pero seya comoquier diba saliendo información a la opinión pública por cuenta de la espectación y a l'ausencia de comunicaos oficiales. Entós, los discutinios sobre la infalibilidad llegaron a los medios de comunicación masivos. Louis Veuillot y los redactores de la Civiltà Cattolica punxéronse a favor de la infalibilidad. Dupanloup, Gratry y Döllinger siguíen les sos publicaciones de naturaleza histórica y dogmática contra la infalibilidad. En realidá tratar de tres grupos: los contrarios al dogma en cuanto tal, los que nun lo consideraben oportunu y los que taben a favor del dogma.

Per otru llau, súpose que l'esquema sobre la Ilesia católica retomaba y confirmaba les enseñances de los católicos en rellación colos dos poderes, espiritual y temporal, ensin considerar el cambéu de les estructures políticu y social d'Europa. Esto xeneró una serie de protestes per parte de los gobiernos d'Austria y Francia.

Sicasí, los discutinios más aspros siguíen siendo les relatives al capítulu sobre la infalibilidad. Dende 13 de mayu al 6 de xunu aldericó sobre'l documentu completu ensin llegar a nengún consensu anque sí se llograra en rellación al primáu de xurisdicción. Los miembros de la comisión esplicaron a los padres conciliares que'l dogma de la infalibilidad contener na reflexón sobre la Ilesia católica y que nun yera daqué «personal» del papa sinón en vistes a la so función dientro d'ella.[13] Depués empezóse a aldericar, hasta'l 13 de xunetu sobre cada parte del documentu. El papa Pío IX manifestó a los sos collaboradores que buscaba una definición estensa que non solo tuviera en cuenta les definiciones pontificies ex cathedra[14] y cuntaba col sofitu de xesuites y del Card. Manning. Pero l'asamblea conciliar oponer a esto y aldericóse solu si sería necesariu'l consensu esplícitu de los obispos por que una decisión papal fuera infalible.

Finalmente'l 13 de xunetu votó la constitución. Los resultaos fueron:

  • 451 placet
  • 88 non placet
  • 62 placet iuxta modum
  • 50 nun se presentaron

El discutiniu sobre la necesidá del consensu de los obispos enllargar con diverses vicisitúes. Dellos obispos presentar al papa pa pidi-y que venciera nesti puntu pero nun llograron respuesta favorable. Entós unos díes antes de la votación definitiva, 55 padres conciliares unviaron una carta al papa comunicándo-y la so decisión de nun participar nesa sesión: estos obispos retiráronse darréu de Roma. El 18 de xunetu votó la constitución y llogró 533 votos a favor de 535 entá cuando foi solicitáu'l cambéu del títulu del capítulu y de De Romani Pontificis infallibilitate quedó en De Romani Pontificis infallibili maxisteriu. El testu finalmente aprobáu sobre la infalibilidad ye'l siguiente:

Por esto, xuntándonos fielmente a la tradición recibida de los entamos de la fe cristiana, pa gloria de Dios el nuesu salvador, esaltación de la relixón católica y salvación del pueblu cristianu, cola aprobación del Sagráu Conceyu, enseñamos y definimos como dogma divinamente reveláu que: El Romanu Pontífiz, cuando fala ex cathedra, esto ye, cuando nel exerciciu del so oficiu de pastor y maestru de tolos cristianos, en virtú de la so suprema autoridá apostólica, define una doctrina de fe o costumes como que tien de ser sostenida por tola Ilesia, tien, pola asistencia divina que-y foi prometida nel bonaventuráu Pedro, aquella infalibilidad de la que'l divín Redentor quixo que gociara la so Ilesia na definición de la doctrina de fe y costumes. Por esto, diches definiciones del Romanu Pontífiz son en sí mesmes, y non pol consentimientu de la Ilesia, irreformables.

Fe y razón editar

A fines del mes d'avientu de 1869 aldericóse la condena al racionalismu. L'esquema propuestu, que fuera redactáu polos padres Franzelin y Clement Schrader, foi refugáu. Entós encargóse a otros sacerdotes, los padres Kleutgen y Dechamps la ellaboración d'un nuevu esquema llamáu De fide catholica. El discutiniu enllargar hasta'l 6 d'abril de 1870 y aprobóse la Constitución Dei Filius seis díes dempués.

Nella afírmase que la razón puede por sigo sola conocer con certidume la esistencia de Dios y dalgunos de los sos atributos, pero que les fuercies naturales de la razón son insuficientes p'afayar los misterios divinos como la Trinidá, la Encarnación, la Redención, etc., polo cual sorraya la necesidá ya importancia de la Revelación divina. Trátase amás de la doble naturaleza de la fe como virtú infusa y coles mesmes llibre adhesión de la intelixencia a Dios mesmu. Finalmente condérguense los diversos errores del ateísmu, del materialismu, del panteísmu, del racionalismu, del tradicionalismu fideísta.

Suspensión editar

Dende l'entamu'l conceyu foi amenaciáu por dos conflictos inminentes: el franco-prusianu y el fechu de que Roma taba arrodiada pol exércitu italianu pa la unificación.

El 19 de xunetu, un día dempués de l'aprobación de la Pastor Aeternus desencadenóse la guerra ente Francia y Prusia. Los obispos entós decidieron abandonar la ciudá de Roma. El 20 de setiembre la ciudá foi ocupada poles tropes de Victor Manuel II (yá que los franceses que defendíen al papa salieren de la ciudá pa participar na guerra). Pío IX suspendió los trabayos del conceyu'l 20 d'ochobre siguiente per mediu del curtiu Postquam Dei munere ensin indicar una fecha de reinicio de los trabayos conciliares. Na práctica'l conceyu nunca se concluyó.

Referencies editar

  1. Alberigo (1990:372),
  2. Cf. Martina (1970:598).
  3. Cf. Alberigo (1990:372).
  4. Alberigo (1990:373)
  5. Pa saber más: R. AUBERT, «La composition des commissions proeparatoires au premier concile du Vatican» en Reformata reformanda, Festgabe für H. Jedin, Münster 1965, p. 447-482.
  6. Laboa (2004:218).
  7. Martina (1970:599)
  8. Cf. DUPANLOUP, Observations sur la controvere soulevée relativemente à la définition de l'infaillibilité au futur concile.
  9. Citábase la conducta indigna de Liberio mientres el discutiniu arrianu cuando robló una condena contra Atanasio o tamién les vacilaciones teolóxiques del papa Honorio I ante'l monotelismo que-y valieron la condena per parte de dellos conceyos.
  10. Bien llueu publicaos en forma de llibru: cf. JANUS, Der Papst und das Concil, Leipzig 1869.
  11. Martina (1970:609).
  12. Pa saber más, consúltese «Polemica dell'unanimità del conceyu nei decreti dommatici» en Civiltà Cattolica, 1870, páxs. 100-111.
  13. Laboa (2004:228).
  14. Cf. G. CAPRILE, «La Civiltà Cattolica al Conceyu Vaticanu I» en Civiltà Cattolica 1969, p. 333-341.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar

Predecesor:
Conceyu de Trento

1545-1563

Conceyu Vaticanu I
8 d'avientu de 1869-20 d'ochobre de 1870
Socesor:
Conceyu Vaticanu II
11 d'ochobre de 1962-8 d'avientu de 1965