Conquista musulmana de la Península Ibérica

Conozse como conquista musulmana de la Península Ibérica[1] o Conquista árabe d'Hispania,[2] al complexu procesu políticu y militar qu'a lo llargo del sieglu VIII esplica la formación y afitamientu d'Al-Ándalus, según la xénesis de los principales reinos cristianos medievales peninsulares.[3]

L'orixe de la etapa musulmana na península de los sieglos VIII-IX editar

La conquista del reinu visigodu polos dirixentes árabes foi un procesu relativamente rápiduo, yá qu'en solo quince años, del 711 al 725, llegaron a ocupar tol actual territoriu d'España y Portugal, magar lo que yera'l territoriu peninsular del reinu taba dafechu ocupáu nel 720, tres diez años del entamu de la conquista. Dicha conquista, amás de llarga, riquió de constantes refuerzos militares, y de pactos con nucleos resistentes.

Anque'l procesu en total ocupó tou esi tiempu, la cronoloxía nun ye exacta tocantes a los años y les feches, sinón namái averada, pues les fontes difieren ente sigo, y los historiadores nun se ponen d'alcuerdu. Óptase por una fecha que siempres puede retrasase nun añu según qué historiador se tome.

Amás d'estos años de conquista, hai que sumar los años anteriores que los árabes llevaben diseñándola, reconociendo'l terrén, y preparando, al paecer, futures aliances.

Una repasada a la historia de les primeres conquistes árabes, fainos ver que namái la conquista del actual Magreb foi más costosa (trenta años), pues n'otros puntos l'aición de los conquistadores árabes foi más rápida que na península: seis años p'apoderase de tola península arábiga (628 al 634); cuatro años Siria (634 al 638); cinco años Exiptu (638 al 643); un añu Tripolitania y Cirenaica, (l'actual Libia, 644); seis Mesopotamia (636 a 642) y ocho años Persia (642 al 650).

Lo llargo d'esti procesu de conquista del reinu visigodu respuende a dellos motivos: lo escaso de les fuercies musulmanes que lo conquistaron, les constantes lluches y llevantamientos de los sos aliaos ente los visigodos, la orografía del territoriu y la fuerte base d'asentamientu social del anterior reinu visigodu.

Sicasí, la gran centralización política del reinu, la inseguridá causada por bandes d'esclavos fuxitivos, l' emprobecimientu de la facienda real (especialmente mientres el reináu de Witiza) y la perda de poder del rei frente a los nobles, fueron elementos que facilitaron l'aición de los conquistadores.

Pero'l factor quiciabes más importante foi la grave crisis demográfica del reinu, que nos postreros venticinco años perdiera más d'un terciu de la so población. Esto foi por cuenta de les epidemies de peste y los años de seca y fame de finales del sieglu VII, especialmente mientres el reináu d'Ervigio; y que se repitieron tamién con gran durez sol de Witiza, l'antecesor de Rodrigo.

Amás, esistía una quebra política importante ente dos grandes clanes político-familiares godos na so llucha pol tronu, y que llevaba dellos decenios estremando políticamente'l reinu y xenerando constantes problemes. D'una parte taba'l clan de Wamba-Égica, al que perteneció o al que taba venceyáu Witiza, y d'otra'l clan de Chindasvinto-Recesvinto, al que pertenecía Rodrigo. Esta situación estremó al estamentu aristocrático-militar en dos faiciones cada vez más irreconciliables; hasta'l puntu de considerar dalguna historiografía a los witizanos como instigadores ya inclusive aliaos, esplícitos o comenenciosos, de los conquistadores.[ensin referencies]

Los conquistadores árabes tamién cuntaron col sofitu de parte de la población xudío, bien numberoso na Bética, na Galia Narbonense, y en tola cuenca mediterránea. Taba presente principalmente nos centros urbanos, destacando, ente otres, les comunidaes de Narbona, Tarragona, Sagunto, Elx, Lucena, Elvira, Córdoba, Mérida, Zaragoza, Sevilla y de la capital, Toledo.

L'ayuda que los xudíos emprestaron a los conquistadores respuende a qu'aquellos, na so mayoría conversos forzaos pero ocultos, yeren reiteradamente persiguíos pola llexislación visigoda (con delles esceiciones, como so los reis Witerico y Suintila, y contra'l criteriu d'obispos como San Isidoro, que lo defendía). Y sabíen, polo qu'asocediera nel norte d'África, qu'ameyoraría la so situación al recibir de los gobernantes árabes el mesmu estatus que la población cristiana.

Hai que tener en cuenta que la mayoría de los xudíos fueren esclavizaos sol reináu d'Égica (sacantes los de la Narbonense, cola escusa de que la provincia entá nun se repunxera de la última epidemia de peste), so l'acusación de que conspiraben contra'l rei colos árabes del norte d'África. Estos yá realizaren delles incursiones na península, polo qu'amenaba mieu una posible collaboración con ellos pa una futura conquista.

Esta idea partía de los informes de los cristianos del norte d'África que fuxeren d'aquella zona, y qu'informaron del sofitu dau a los invasores árabes por parte de los xudíos d'allá; cosa que yera lóxico darréu que la so situación ellí yera tamién d'acosu pol poder bizantín.

Pero amás de los xudíos étnicamente puros de la diáspora, nel norte d'Africa había bereberes que profesaben el xudaísmu por proselitismu y mestizaxe, y munchos d'ellos dieron sofitu a los árabes na so conquista, y xuniéronse a ellos (como munchos bereberes cristianos) por llazos de vecería.

Verdá o sida, esta acusación de traición foi la utilizada contra ellos.

Finalmente, les divisiones dinástiques internes ente los nobles visigodos sobre la socesión de Witiza facilitaron entá más el desenvolvimientu de la conquista.

Una última precisión, previa al rellatu de los acontecimientos, ye que'l reinu visigodu tan solo cubría'l territoriu peninsular y la Septimania nel sur de Francia. Baleares taba so soberanía bizantina, y quedó escluyida del procesu árabe de conquista. Siguieron so control bizantín dellos años más, pa pasar dempués a depender, siquier nominalmente, del reinu francu (798), por mesmu pidimientu, por que los defendiera de los ataques árabes. Estos ataques siguieron y hubo dellos trataos de paz, poco respetaos, y cierta sumisión política, hasta la conquista pol Emiratu de Córdoba ente los años 902 (Eivissa y Mallorca) y 903 (Menorca).

Acordies coles fontes conservaes, la conquista de la península tendría llugar l'añu 711, una vegada concluyida la conquista militar musulmana de la mayor parte del norte d'África, aprovechando d'ella l'arabización de los bereberes, a los que s'acaba enrolando nel exércitu pa la próxima conquista, la península ibérica.

Naquel momentu nel reinu visigodu Roderic (conocíu más tarde como Rodrigo) taba lluchando contra'l fíu del antiguu rei Witiza, Axila II, y por tanto, el llexítimu herederu. Rodrigo sería posiblemente nestos momentos un dux de la Bética mientres qu'Axila, acomuñáu al tronu, sería'l dux de la Tarraconense.

Como precedentes de la conquista militar, política y social atopamos les aiciones de Tarif Abu Zara, básicamente de saquéu, magar la veracidá d'esti fechu, según munchos otros de la conquista musulmana, ye aldericada por munchos historiadores. Según una lleenda bien improbable, Don Julián, gobernador bizantín de Ceuta, que la so fía, la Caba, fuera violada por Rodrigo, apurriría ayuda loxística al exércitu musulmán. Sí ye más probable la collaboración de Julián con Tariq, xeneral bereber, p'apurri-y la información necesaria sobre la situación política na península y ufierta-y medios en cuenta de nun ser primíu militarmente.

Na primavera de 711 una espedición formada por unos 9.000 homes y mandáu por Táriq Ibn Ziyad, gobernador de Tánxer, entró na península ensin la conocencia de Musa ibn Nusair, el gobernador árabe n'Ifriqiyya, Tunicia. Esta espedición derrompería l'estrechu'l 27 d'abril de 711 y conquistaría Algeciras, onde Tariq aumentó'l númberu d'homes y dende onde s'enfrentó a Don Rodrigo'l 19 de xunetu de 711, na batalla de Guadalete, llamada asina porque tradicionalmente s'alcontró xunto al ríu Guadalete, anque los últimos estudios asitienlo a veres del ríu Guadarranque. Un añu más tarde, y al saber la noticia, Musa cruciaría l'estrechu pa controlar les conquistes bereberes y del Imperiu Árabe.

El desenvolvimientu de la conquista editar

 
Guerreros musulmanes representaos nel manuscritu árabe de la Maqamat Al-Hariri مقامات الحريري , aproximao del sieglu XI.

Nel añu 711 cayía la ciudá de Córdoba, al igual que la zona del Estrechu, la contorna de Córdoba, y la ruta hasta Toledo, coles retaguardies de Sevilla y Mérida, d'onde podía proceder el peligru.

Sicasí, los fechos desenvolviéronse meyor de lo que Musa podía esperar. Les ciudaes de Medina-Sidonia, Carmona y Sevilla recibiéronlos cuasi ensin llucha, dizse porque los partidarios de Rodrigo fuxeren y predominaben los de Witiza o cuandoquier los neutrales, pero probablemente fueron grupos hispanorromanos descontentos col gobiernu visigodu, el que lo recibíen como a un pueblu civilizáu y en ciertu mou como una manera de camudar el gobiernu. Los partidarios de Rodrigo concentrar en Mérida. Musa sitió la ciudá qu'aguantó a los embates enemigos. Dieciséis meses precisó pa tomar la ciudá, que capituló el 30 de xunu del 713. Al empar fueron tomaos otros territorios, especialmente nel sureste, como'l Reinu de Tudmir (Murcia, Alicante y otres contornes d'Andalucía y Albacete) gobernada pol duque visigodu Teodomiro, nesti casu, pol fíu de Musa, Abd al-Aziz.

Nesti momentu los musulmanes apoderaben la Bética, una parte de Lusitania, parte de la Cartaginense y la Tarraconense Occidental. Ye probable que mientres el sitiu de Mérida, Musa alcordara alcuerdos colos nobles godos de les ciudaes, a los que garantizaba'l so caltenimientu nel poder, los sos bienes y la so relixón, en cuenta de que reconocieren la soberanía del Califa. Los magnates godos que roblaron los trataos obligar a ser fieles y sinceros col wali de Hispania (ésti yera'l títulu que se arrogaba Musa), a nun conspirar colos sos enemigos, a pagar un tributu añal per caúnu de los sos súbditos cristianos; a cambéu seríen-yos respetaos los sos dominios y la llibertá de los sos súbditos, los cuales nun podríen ser esforciaos na so relixón, nin quemaes les sos ilesies. Estos alcuerdos estendiéronse tamién a los magnates que, entá ensin el títulu de conde, gobernaben de fechu sobre estensos territorios nos que nun había nenguna ciudá importante, y a dellos duques, a tolos cual tuvieron d'apurrise les propiedaes de los magnates partidarios de Rodrigo. Una parte de les tierres reales visigodes, que yeren bien estenses, seríen apurríes a los participantes nes espediciones (los que yá taben en Hispania y los que llegaren nel futuru), sacante una quinta parte que quedaría pal Califa.

 
Mapa representativu de la división de reinu Visigodu.

Musa nun estableció nengún cambéu nos impuestos, que siguiríen recaldándose n'igual forma qu'hasta entós, pero'l so importe pasaría a poder del wali árabe d'Hispania, qu'unviaría un quintu del so importe al Califa. Les convenciones ameyoraben la posición de la nobleza, qu'amás de caltener les sos posesiones, con seguridá llograríen ensin dulda evitar dellos impuestos. Créese qu'a los humildes se-yos rebaxaron los impuestos, lo que provocó una meyora de la so situación y la llexislación anti-xudía sumió.

Una vegada asegurada la capitulación de Mérida, Musa atopar con Tariq en Talavera, xunto al que siguiría avanzando escontra'l norte. Na primavera del 714 avanzaron escontra Zaragoza, dende onde Tariq se dirixó a Soria y Palencia, pa enfusar n'Asturies, onde algamó'l mar Cantábricu en Xixón. Pela so parte, Musa ocupaba Logroño, Lleón y Astorga, afitando provisionalmente les llendes de la conquista nel valle del Ebro. Pel branu de 714 fueron llamaos pol Califa de Damascu, ente que'l fíu de Musa, Abd-al-Aziz, permaneció en Sevilla, primer capital d'Al-Ándalus, como wali. baxo'l so mandatu completóse la conquista de la zona oriental y consolidáronse les posesiones d'Évora, Santarém y Coímbra.

La conclusión de la espansión musulmana editar

En 717, Abd al-Aziz ibn Musa yera asesináu violentamente, abriendo asina un periodu de graves turbulencias n'Al-Ándalus que s'estendería mientres cuarenta años. Esi mesmu añu la capital instalóse en Córdoba y ente esi añu y el 719 capitularon Pamplona, Huesca y Barcelona, lo qu'obligó a los hispanogodos resistentes a abellugase nos montes del Cantábricu o'l Pirinéu o emigrar a la parte de Narbona. Anque Narbona cayó nel añu 720, los musulmanes nun llograron enfusar nel reinu francu merovinxu per Aquitania, Provenza, Borgoña o Gascuña, y a pesar de que siguieron les espediciones musulmanes, estes fueron definitivamente paralizaes nel 732 en Vouillé (Francia) na Batalla de Poitiers.

La constante conflictividá interna d'Al-Ándalus favoreció coles mesmes l'afitamientu d'un movimientu insurreccional na mariña del Cantábricu, surdíu de la victoria na batalla de Cuadonga'l 718, por parte de Don Pelayo, sobre'l que s'edificaría pasu ente pasu mientres la primer metá del sieglu'l reinu d'Asturies, al que siguiríen más tarde la formación d'otros nucleos na zona oriental.

L'alderique historiográficu editar

Alredor de la conquista musulmana esiste un ciertu alderique historiográficu, nel que se confrontaron diverses llectures del procesu. Ésti deriva de les inconsistencies xeneraes por información procedente les principales fontes disponibles, ente les que tenemos:

Les interpretaciones más fieles a estos rellatos fueron criticaes por dellos historiadors como Thomas F. Glick, el que nel so trabayu «Cristianos y musulmanes na España Medieval» (1991), ponía en dulda gran parte del rellatu. Pela so parte, Ignacio Olagüe en «La Revolución islámica n'Occidente» (1974) sostién que la conquista del sieglu VIII foi un mitu, tesis compartida por Emilio González Ferrín, de la Universidá de Sevilla, na so «Historia Xeneral d'Al-Andalus» (2007). Les hipótesis de Olagüe nun cunten con nengún sofitu significativu na historiografía actual;[4]yá en 1974, Pierre Guichard señalaba la paradoxa de negar la conquista árabe y afirmar la «orientalización».

Referencies editar

  1. Capo, A.: "La realidad histórica de España". Porrúa, México, 1965, p. 175
  2. Roger Collins, La Conquista Árabe 710-794, Historia de España Ed. Crítica.
  3. Pérez, J.: "De los tiempos prehistóricos a la invasión musulmana". N'Historia de España, Crítica, 2001, ISBN 84-8432-091-X
  4. Disparates sobre l'Islam n'España. Artículu críticu de Dolors Bramon, profesora d'Estudios Árabes ya Islámicos de la Universidá de Barcelona, sobre «La Revolución islámica n'Occidente» en webislam.com

Enllaces esternos editar