El craniu (del griegu: κρανίον, kranion y del llatín: cranium) ye una caxa ósea que protexe de golpes y contién al encéfalu principalmente. El craniu humanu ta conformáu pola articulación de 8 güesos,[lower-alpha 1] que formen un cuévanu abiertu y ovoide d'espesura variable, con una capacidá averada de 1.450 ml (n'adultos).

Craniu
tipo de subdivisión del organismo (es) Traducir y clase de entidad anatómica (es) Traducir
structure with developmental contribution from neural crest (en) Traducir, entidad anatómica particular (es) Traducir y subdivision of skeletal system (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Aclaración semántica editar

 
Dibuxu de Leonardo Da Vinci qu'amuesa'l endocráneo.

El cadarma de la cabeza, o macizu esqueléticu neo-facial, ye'l conxuntu de los güesos del craniu (ossa cranii PNA) y los güesos de la cara (ossa faciei PNA), conocíu como calavera en términos coloquiales, anque anatómicamente ye la cabeza ósea, siendo'l craniu una parte de la cabeza. Ye común que craniu designe a la totalidá de la cabeza ósea, lo cual ye impropiu nel estudiu de l'anatomía. Sicasí, n'otros ámbitos (embrioloxía, bioloxía, etc.) considérase'l craniu como sinónimu de cadarma de la cabeza.

La distinción ente craniu y cara ye bien clara: el craniu agospia'l encéfalu fundamentalmente'l -neurocráneo-, ente que la cara empresta insertamientu a los músculos de la mímica y de la masticación y agospia dalgunos de los órganos de los sentíos. El craniu cumple una función bien importante, yá que s'esmolez de contener tol sistema nerviosu central, con esceición del migollu.

Güesos del craniu editar

El craniu ye la cadarma de la cabeza y diversos güesos constitúin los sos dos partes: el neurocráneo y viscerocráneo. El neurocráneo ye la caxa ósea del encéfalu y los sos cubiertes membranoses. Nun adultu, ta formáu por una serie d'ocho huesos: cuatro impares centraos na llinia media (frontal, etmoides, esfenoides y occipital) y dos series de pares billaterales (envernada y parietal). Los güesos del denomináu neurocráneo en xunto conformen otros dos estructures anatómiques: Los güesos fronteru, parietales y occipital suelen conformar una estructura de techu paecíu a una cúpula, denomada calvaria o bóveda cranial, ente que'l güesu esfenoides y envernaes formen parte de la base del craniu. El viscerocráneo, tamién llamada cadarma facial, constitúi la parte anterior del craniu y compónse de los güesos qu'arrodien la boca (maxilares y quexal), la ñariz/cuévanu nasal y la mayor parte de les cuévanos orbitarias. Ésti consta de 15 güesos irregulares: tres huesos impares centraos (quexal, etmoides y vómer) y seis huesos pares billaterales (maxilar, cornete nasal inferior, cigomático, palatín, nasal y llagrimal). Los maxilares y el quexal alluguen los dientes, o d'otra forma dichu, apurren los cuévanos y el güesu de sostén pa los dientes maxilares y mandibulares. Los maxilares formen la mayor parte de la cadarma facial superior, afitáu a la base del craniu. El quexal forma la cadarma facial inferior, siendo ésti de calter móvil al articulase cola base del craniu nes articulaciones temporomandibulares.[1]

Rexones craniales editar

 
Vista en tres dimensiones d'un craniu de mure.

El craniu, como cuévanu, pue ser consideráu dende l'interior d'esi cuévanu como endocráneo, o dende l'esterior como exocráneo. De la mesma, en xunto, puede estremase por aciu una seición horizontal que pase pola eminencia frontera media y pol bárabu occipital esterna, en dos porciones:

Esta división nun ye tan arbitraria. Parte del distintu orixe embriolóxicu de les estructures ósees: osificación endocondral pa los güesos de la base cranial, y osificación intramembranosa pa los güesos de la calota.

La bóveda ta formada pol frontal (parte vertical), los parietales, les escames de les envernaes y l'occipital (parte cimera). Ta cubierta pol cueru cabelludo; los güesos xunir por unes articulaciones llamaes sutures: sutura coronal o frontoparietal, ente'l frontal y les parietales, sutura sagital o interparietal, ente los dos parietales, y sutura lambdoidea o parietooccipital, ente l'occipital y los parietales.

Orixe, desenvolvimientu y crecedera editar

Les estructures cefáliques craniales aniciar a partir del mesénquima proveniente de les célules de la cresta neural y el mesodermo paraxial. Los güesos que formen el craniu nun tienen un mesmu orixe, por ello fai la diferencia ente les rexones de la bóveda y la base cranial.

Neurocráneo membranosu - bóveda cranial

Los güesos de la calota son güesos planos de revestimiento. Xenerar pol procesu de osificación intramembranosa a partir de plaques de texíu conxuntivo fibrosu (mesénquima) qu'arrodien l'encéfalu. D'esta forma, centrífugamente, desenvuélvense (osifican) güesos membranosos planos. Al momentu de la nacencia, los güesos de la calota nun tán fundíos nin totalmente osificados, dexando espacios interóseos cubiertos por texíu fibroso (sutures y fontanelas).

Neurocráneo cartilaxinosu (condrocráneo) - base del craniu Los

güesos de la base cranial desenvolver pol procesu de osificación endocondral a partir del condrocráneo, una estructura formada por dellos nucleu cartilaxinosos osteogénicos separaos y estendíos por tola rexón (condrocráneo precordal aniciáu de la cresta neural, y condrocráneo cordal aniciáu del mesodermo paraxial)

Fontanelas y sutures - Craniu del naciellu Al

momentu de la nacencia, los güesos planos del craniu nun tán dafechu osificados y tópense separaos ente sigo per espacios ocupaos por texíu conectivo fibrosu deriváu de la cresta neural que va contribuyir nel futuru a la formación definitiva de los güesos y a la so articulación (sinfibrosis). Estos espacios son les sutures metópica, coronal, sagital y lamdoidea. Naquellos sitios onde s'articulen más de dos güesos, les sutures son amplies y formen los seis fontanelas:

  • dos impares y medies: fontanelas anterior y posterior;
  • y dos llaterales y pares: posterolateral (mastoidea) y anterolateral (esfenoidal).

Les sutures y fontanelas tienen importancia capital mientres el partu, yá que almiten una mecánica de superposición ente les plaques ósees del craniu (modeláu) que fai posible el pasu de la cabeza fetal al traviés de la canal de partu. Mientres el puerperio, los güesos vuelven a la so posición primitiva. Mientres la niñez, la palpación de la fontanela anterior dexa verificar la normalidá del desenvolvimientu y osificación del craniu según tamién la presión intracraneana.

Crecedera y afitamientu

Les sutures y fontanelas tarden años en osificarse dafechu y llograr la coaptación total ente les pieces ósees del craniu. La crecedera de los güesos de la bóveda que sigue hasta la adultez faise por cuenta del material fibroso de les sutures y fontanelas. Esti mecanismu almite ciertu preste de la caxa cranial pa la crecedera del encéfalu y una adautación acorde al desenvolvimientu y crecedera del macizu facial. La capacidá cranial completa algamar escontra los 6 años.

Articulaciones editar

Les articulaciones de los güesos craniales son sinartrosis, articulaciones inmóviles qu'afiten les pieces ósees ente sigo per mediu de cartílagu (sincondrosis) o de texíu conectivo fibrosu (sinfibrosis).

Aquellos güesos que formen parte de la base cranial, desenvueltos por osificación endocondral, xunir ente sigo al traviés de sincondrosis. Y los güesos procedentes de la bóveda del craniu (y los güesos de la cara tamién), desenvueltos a partir d'esbozos de texíu conxuntivo, xunir ente sigo al traviés de sinfibrosis o sutures (suturae PNA).

Según la configuración de les superficies articulares implicaes na unión ósea, hai cuatro tipos de sutures (sinfibrosis) nel craniu:

  • les sutures dentaes surden de la unión occipital "por engranaje" de les superficies articulares. Ye l'articulación que xune a los güesos fronteru, occipital, parietal, esfenoides y etmoides (articulaciones fronto-parietal; parieto-parietal; parieto-occipital; fronto-etmoidal; fronto-esfenoidal) y articulaciones col macizu facial (fronto-malar; fronto-nasal, etc.).
  • les sutures escamoses surden de la unión de superficies rugosas y "tallaes a bisel". Ye l'articulación témporo-parietal.
  • la esquindilesis ye l'articulación del vómer (cara) col esfenoides (craniu), formada pola unión d'una superficie con forma de cresta (cresta esfenoidal inferior) que encastra con una superficie complementaria en forma de ranura (ente les ales del vómer).
  • la sutura harmónica poner en contauto superficies planes y lliniales (ente los güesos de viscerocráneo (cara)).

Cranios de los demás animales editar

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Contaos ensin considerar ciertes pieces ósees inconstantes, conocíes como güesos wormianos. Pero tampoco considerando los güesos del oyíu mediu, qu'anque se topen dientro del güesu temporal, son exocraneales.

Referencies editar

  • Rouvière, H. y Delmas, A. (1996). Anatomía humana: descriptiva, topográfica y funcional. Tomu I. Masson. 9a. ed.
  • Sadler, T. W. (1999). Embrioloxía médica de Lagman. Panamericana. 7a. ed.

Enllaces esternos editar


  1. Moore, Keith L.; Dalley, Arthur F.; Agur, Anne M.R. (2013). Anatomía Humana Con Orientación Clínica. España: Wolters Kluwer Health España S.A., páx. 822-825. ISBN 978-84-15684-77-0.