Cultura paracas

(Redirixío dende Cultura Paracas)

Plantía:Ficha de tecnocomplejo

Paracas foi una importante civilización precolombina del Antiguu Perú, del periodu denomináu Formativu Superior o Horizonte Tempranu, que se desenvolvió na península de Paracas, provincia de Pisco, rexón Ica, ente los años 700 e.C. y 200 d. C. Ye contemporánea en parte cola cultura Chavín que se desenvolvió nel norte de Perú. Bona parte de la información sobre los paracas provién de les escavaciones arqueolóxiques entamaes en Cuetu Coloráu («Paracas-Covarones») y en Warikayan («Paracas-Necrópolis») pol arqueólogu peruanu Julio C. Tello y el so discípulu Toribio Mejía Xesspe nos años 1920. Anguaño sábese que lo que Tello denominó como «Paracas-Necrópolis» pertenez a otra tradición cultural, la llamada cultura Va Atopar, que'l so centru taba allugáu más al norte, nel valle de Chincha.[1]

Los paracas practicaben una textilería d'alta calidá, en llana y algodón, según una cerámica decorada y una cestería bien ellaborada. Tamién realizaben trepanaciones craneanas, que los sos fines entá s'alderiquen.

La cultura paracas ye l'antecesora de la cultura naza cola que tien una evidente afinidá cultural; ello ye que pa munchos especialistes, la fase final de Paracas ye en realidá la fase inicial de la cultura naza.

Allugamientu xeográficu editar

La cultura paracas desenvolvióse principalmente ente los ríos Ica y Pisco y na península de Paracas (Rexón Ica). Na so dómina de mayor espansión, estender pel norte hasta Chincha y pel sur hasta Yauca na rexón Arequipa.

Dalgunos creen que'l principal centru de los paracas pudo tar allugáu en Tajahuana, nel valle d'Ica, pol sector de Ocucaje. Trátase d'un pobláu fortificáu eleváu sobre'l visu d'una peña de bonu defensa.

Etimoloxía editar

Paracas ye una voz quechua que significa agua de sable (pa, agua, y aco, arena), y alude a los efeutos causaos polos vientos huracanados que suelen azotar dacuando la rexón, los mesmos qu'abasnen arena y guanu de les islles cercanes, y cubren con ella la superficie a manera d'una capa ablancazada.[2] Esti fenómenu atmosféricu dio'l so nome a la península de Paracas, y por estensión, a la cultura preinca descubierta nesa rexón.

Xacimientos paracas editar

  • Chincha: Bodegues, Lurín, Chincha.
  • Pisco: Cuetu Coloráu, Discu Verde, Cabeza Llarga, Chongos, Tambo Coloriáu.
  • Ica: Teojate, Huamaní, Ocucaje, Callango (Ánimes Altes y Ánimes Baxes), Chiquerillos, Ullujalla, Tomaluz.
  • Apalpa: Mollaque, Chichictara.
  • Nasca: Soisongo, Atarco, Tranques, Cahuachi.

Descubrimientu editar

La cultura paracas foi afayada en xunetu de 1925 pol arqueólogu peruanu Julio C. Tello, frente a la badea de Paracas y al sur de Pisco. N'agostu del mesmu añu, Tello, ayudáu pol so discípulu Toribio Mejía Xesspe, instaló un campamentu arqueolóxicu nel sitiu.

El primer campusantu paracas foi topáu por Tello nes llombes de pórfido coloráu conocíes como Cuetu Coloráu. En total topó 39 tumbes en forma de pozu, qu'él denominó “covarones”, que conteníen fardos funerarios envueltos en finos mantos y arrodiaos de ceramios, preseos de caza, pieles d'animales y alimentos.

En 1927, Tello, xunto con Mejía Xesspe, afayó otru campusantu, en Warikayan, mui cerca de Cuetu Coloráu, al que denominó Paracas-Necrópolis, onde topó 429 cadabres momificados, envolubraos cada unu con dellos mantos, dalgunos de los cualos yeren bien arrogantes. Son los célebres mantos paracas, calteníos güei nel MNAAHP.[3]

Amás d'esos dos campusantos, Tello identificó na península de Paracas un tercer campusantu, al que denominó Sable Blancu o Cabeza Llarga, esti últimu nome por cuenta de la presencia de cranios deformados, de forma allargada. Ellí, amás de tumbes escalaes, topó restos de viviendes soterrañes.[4]

División según Tello editar

Tello estudió como los paracas soterraben a los sos muertos y sostuvo qu'esta cultura pasó por dos dómines bien definíes. Llamó a la primera «Paracas-Covarones»; porque soterraben a los sos muertos dientro de tumbes escavaes de manera vertical nel suelu, que s'enanchen antes d'algamar pisu, lo que-y da una forma de copa invertida (anque más que «covarones» son en realidad pozo). Llamó a la segunda «Paracas-Necrópolis»; porque soterraben a los muertos en campusantos rectangulares más sofisticaos, qu'asemeyen ser «ciudaes de muertos» o necrópolis. Esta división de la cultura paracas tuvo en boga mientres llargues décades, debíu al prestíu de Tello, consideráu'l padre de l'arqueoloxía peruana», hasta qu'otros arqueólogos demostraron que la denominada «Paracas-Necrópolis» pertenez en realidá a otra tradición cultural: la cultura Va Atopar.

Paracas Covarones (700 e.C. - 500 e.C. ) editar

Según Tello, ye'l periodu más antiguu, venceyáu a la influencia chavín, especialmente na cerámica. D'alcuerdu a los afayos realizaos en Cuetu Coloráu, les tumbes paracas d'esti periodu fueron cavaes subterráneamente con una forma de copa de xampán invertida o botella de pescuezu altu nuna fondura de más de 6 metros onde asitiaben a los sos momies enfardeladas. Estes atópense en perfectu estáu de caltenimientu, gracies a les condiciones climátiques del desiertu. Munchos de los cadabres amuesen práutiques de trepanaciones craneanas.

Los restos arqueolóxicos atopaos en Cuetu Coloráu inclúin momies masculines y femenines de distintes edaes. Los cuerpos tán asitiaos en posición fetal y envueltos con testiles ordinarios y complexos, de colores brillosos y decoraos con figures d'animales, peces, culiebres y formes xeométriques.

Paracas Necrópolis (500 e.C. - 200 d. C.) editar

 
Cranios deformados espuestos nel Muséu Rexonal de Ica.

El periodu de Paracas-Necrópolis recibió'l so nome pol fechu de que los sos campusantos, de forma rectangular, afayaos en Warikayan, taben estremaos en dellos compartimientos o cámares soterrañes, qu'a Tello paeciéron-y una «ciudá de los muertos» (necrópolis). Cada cámara grande supuestamente sería propiedá d'una específica familia o cla, que soterraba a los sos antepasaos a lo llargo de munches xeneraciones.

Les tesis de Tello fueron cuestionaes por otros arqueólogos. De primeres, Warikayan nun paez ser una necrópolis, sinón un gran centru pobláu, en delles de que les sos edificaciones fueron depositaos más de 400 fardos, fechu qu'hasta agora nun tien una esplicación satisfactoria. Podría ser un sitiu consideráu sagráu, pola coloración colorada de los sos cuetos y la so cercanía al mar, que lo rellacionaría cola muerte y la rexeneración.[5] Y de segundes, les manifestaciones culturales d'esti xacimientu nun pertenecen a la cultura paracas puramente dicha, sinón a otra tradición cultural distinta, que foi denominada Va Atopar y que se desenvolvió nos valles de Cañete, Va Atopar, Chincha y Pisco, hasta la península de Paracas como llende sur. Esto ye, Warikayan topábase precisamente na frontera de dambes cultures. Ye probable que la cultura va atopar impunxérase sópito na rexón tres una guerra de conquista. La presencia d'armes en munchos fardos funerarios, según la masiva presencia de cranios rotos y trepanados, seríen signos d'una dómina bien violenta.

Cada momia ta envolubrada en munches capes de testiles, dalgunos de los cualos son d'estraordinaria calidá. Estos postreros, precisamente, son los que fixeron ganar fama a Paracas, yá que los sos meyores exemplares son bien rescamplantes. Son conocíos mundialmente como los Mantos Paracas.

Arquiteutura editar

Tanto na península de Paracas como n'otros sitios paracas nun se toparon rastros d'arquiteutura monumental, a esceición del valle baxu de Ica, onde s'atopen dos sitios importantes: Ánimes Altes y Ánimes Baxes.

Ánimes Altes abarca una área de 100 hectárees y ta defendida por una muralla alta fecha con capes de paya y tierra revistida d'adobes. Consta de trece estructures elevaes de similar orientación y patrón arquiteutónicu. Dalgunes de les sos parés presenten decoraciones feches en trazos incisos cuando la folla inda se topaba húmedu. Representen a felinos divinizados.

A poca distancia d'Ánimes Altes atópase Ánimes Baxes, d'unes 60 hectárees d'estensión, conformáu por siete montículos rectangulares construyíos con adobes fechos a mano, en forma de boles o granos de maíz.

Fardos funerarios de los homes de paracas editar

Los entierros de los Paracas siguíen ensin dulda un ceremonial rigoroso y enllargao. El cadabre yera momificado por aciu una téunica bien ellaborada que los sos detalles permanecen desconocíos; pero la mayor de les vegaes recurrir a la momificación natural, llibrada al mediu ambiente. La momia, envolubrada nel so sudariu y en posición fetal, yera asitiada nun cestu de blima conxuntamente con una serie d'oxetos, lo que nos indica'l conceutu que los Paracas teníen sobre la vida ultraterrena. Topáronse priendas de vistir, fondes, texíos, según vasíes con granos de maní, panoyes de maíz, etc. El conxuntu yera envolubráu curioso por un númberu non siempres igual de mantos o texíos de distinta calidá; el paquete asina formáu llámase fardu funerariu. El mantu que se topa más cerca del cuerpu de la momia suel ser el más finu, bordáu con figures que representen simbólicamente el mundu de la mitoloxía paracas. Los mantos restantes son de menor calidá. Dellos fardos funerarios tán envolubraos hasta por diez o once manto, y pertenecen ensin dulda a los miembros de les clases dominantes.

Textilería editar

 
Mantu Paracas.

Les tumbes topaes en Cuetu Coloráu («Paracas Covarones») constitúin la fonte principal d'onde provienen les muestres del arte testil paracas. Tán fechos a base d'algodón (blancu y pardu escuru) y de llana de camélidos. A manera de complementu usaben pelos humanos y fibres vexetales.

Los filos tiñir con sustancies de diversos colores. Tamién coloreaban les teles dempués de la so confección. Otra téunica de decoración foi'l bordáu, anque esta realizaríase más profusamente y con resultaos más arrogantes en Paracas-Necrópolis.

Tocantes a les figures decoratives, estes representen seres míticos y motivos simbólicos, xeneralmente en formes xeométriques d'estilu ríxidu, pero tou realizáu con gran sentíu artísticu. N'especial, una figura repitir constantemente: el denomináu Ser Oculado, representáu en cuerpu enteru o solo la so cabeza. Tien los güeyos tresmandaos, la boca felina y el cuerpu cubiertu de símbolos que dacuando s'esprenden y cobren vida.

Pero de xuru los mantos o texíos más rescamplantes correspuenden a Paracas-Necrópolis, anque esta pertenez en realidá a la cultura Va Atopar.

Cerámica editar

 
Tazón estilu Ocucaje.

La cerámica paracas presenta un estilu definíu y bien vistosu, que se repite fora de la península de Paracas, en diverses árees asitiaes ente los valles de Chincha, al norte, y el valle del Ríu Grande (Apalpa), al sur. Pal valle de Ica llogróse establecer una llarga secuencia de cerámica, que s'empecipia en tiempos anteriores a Paracas y termina yá nos entamos de la cultura Naza, que ye conocida como l'Estilu Ocucaje, que consta de 10 fases. Hai de solliñar qu'esta secuencia cerámica ye la más completa del Formativu Andín.

La cerámica paracas tien formes bien variaes: olles, taces, platos según botelles y vasíes globulares con doble picu vertical xuníu por gollete ponte. Dalgunes son de forma escultórica, representando figures humanes similares a los cuchimilcos de la cultura Chancay.

Tocantes a la téunica decorativa, esta era asina: se delimitaban primero les figures con llinies incisas anguloses, trazaes cuando'l magre inda taba húmeda. Tres la cocción del ceramio faíase recién el coloriáu, pa lo cual usábase pintura resinosa. Los colores usaos mayormente yeren el negru, el colloráu, el verde, el mariellu y el naranxa. Les figures representaes amuesen proximidá al arte chavín, cuantimás la representación d'un ser sobrenatural con traces de felín, ave y humanu, al que se denominó'l Felín Volador.

Iconografía editar

La iconografia Paracas remembra temes cosmologicos, mitologicos y refiérense, coles mesmes a rellatos historicos como la conquista y la fundacion d'asentamientos humanos, eventos marcaos por guerres y celebraciones ceremoniales, nes que sacrificiu humanu yera recurrente. Les decoraciones de los cerámicos, testiles y les lagenarias o calabaces pirograbadas presenten una gama d'elementos iconográficos. Repitir constantemente seres mitolóxicos como'l Ser Oculado y el Felín Volador.

Trepanaciones craneanas editar

Esiste constancia de que los paracas prauticaron operaciones quirúrxiques, especialmente les llamaes trepanaciones craneanas. Pa esta práutica'l ciruxanu paracas usaba freses d'obsidiana, tumis o cuchiellos con filu en forma de medialluna (fechos d'un amiestu d'oru y plata), bisturinos y pinces. Tamién usaben algodón, gases y viendas. Furábase'l craniu cola fresa d'obsidiana y rallábase o escavaba'l güesu estropiáu col cuchiellu, faciendo un movimientu circular que daba forma circular a l'abertura. Realizáu'l tratamientu respeutivu, se obturaba l'abertura con planches d'oru o de mate (calabaza). Esto dexaba que la operación encarne ensin nengún problema.

Aldericóse enforma les razones qu'impulsaron a la realización d'esta práutica; créese que fueron feches col enfotu de curar quebres por fundimientu de les parés ósees, pal aliviu de les cefalees y el tratamientu de les enfermedaes mentales por aciu procedimientos máxicos (posiblemente creíase que al abrir el craniu salíen los espíritus causantes del mal).[6]

Munchos cranios con señales de trepanación indiquen que les persones sobrevivíen a esa práutica, por cuenta de la presencia de dureces ósees vos na zona operada, los mesmos que solo se formen al pasar los años nuna persona viva.

Referencies editar

  1. Makowski 2004, páxs. 40-41.
  2. Kauffmann 2002, p. 235.
  3. UNMSM. «La cultura Paracas y les sos vinculaciones con otres del Centru Andín». Consultáu'l 29 de xunu de 2012.
  4. Kauffmann 2002, p. 236.
  5. Kaulicke 2010, páxs. 75-76.
  6. Kauffmann 2002, p. 243.
Bibliografía *[[José Antonio

del Busto|Del Busto Duthurburu, José Antonio]]: Perú preincaico. Coleición d'obres escoyíes de José Antonio del Busto. Lima, Empresa Editora El Comercio S.A., 2011. ISBN 978-612-306-033-6

Enllaces esternos editar