Cultura misisipiana

La cultura misisipiana foi una cultura calcolítica d'América del Norte que florió nel mediu-oeste, l'este y el sureste de los actuales Estaos Xuníos aproximao ente los años 800 y 1550.

El sitiu Parkin, nel so casu la provincia de Casqui visitada por De Soto en 1541
El mapa amuesa la estensión aproxiamada de delles subculturas mississipianas y otres cultures rellacionaes.
Representación de los Héroes ximielgos atopada en Spiro Mounds.

L'estilu de vida misisipiano nació nel valle del ríu Mississippi (del cual toma'l so nome). Les cultures del valle del ríu Ténesi pudieron coles mesmes empezar a desenvolver carauterístiques misisipianas nesta dómina. Cuasi tolos allugamientos misisipianos son anteriores a 1539 (cuando Hernando de Soto esploró l'área), y afayáronse bien pocos artefautos d'esta cultura, lo qu'indica que la mesma sumió cuasi dafechu antes de tomar contautu colos europeos.

Traces culturales editar

Esiste un conxuntu de traces culturales típicos de la cultura misisipiana. Anque dalgunos de los pueblos d'esta cultura nun les practicaren toes, les siguientes actividaes estremar de les cultures anteriores:

  1. La construcción de montículos de tierra en forma de pirámide truncada o de plataforma, de forma xeneralmente cuadrada o rectangular, circular en delles ocasiones. Nel so visu mesmos solíen llevantase otres estructures (cases, templos, güeseres, etc.).
  2. Agricultura basada na producción de maíz. El desenvolvimientu de la cultura misisipiana coincidió cola adopción de l'agricultura intensiva y a gran escala del maíz.
  3. L'usu de conches de ríos o marines na confección de cerámica.
  4. L'ampliación de les redes comerciales escontra l'oeste hasta los Montes Rocosos, al norte de los Grandes Llagos, hasta'l golfu de Méxicu al sur y al océanu Atlánticu al este.
  5. El desenvolvimientu de sistemes complexos de xefatura o cacicazgo.
  6. Institucionalización de la división social.
  7. Centralización del control combináu del poder políticu y relixosu nes manes de pocos.
  8. Empieza a establecese una xerarquía nos asentamientos, onde un centru pobláu tien clara preponderancia o control sobre comunidaes menores, que pueden o nun tener un númberu menor de montículos.
  9. L'adopción del Complexu Ceremonial del Sureste, tamién llamáu Cultu del Sur, un conxuntu compartíu d'artefautos, iconografía, ceremonies y mitoloxía, el sistema de creencies de la cultura misisipianos. Artefautos d'esti complexu ceremonial fueron atopaos dende Wisconsin (vease Parque Estatal Aztalan) hasta la Mariña del Golfu, y dende Florida a Arkansas y Oklahoma.

Tecnológicamente, nun teníen sistema dalgunu d'escritura, nin arquiteutura en piedra, nin metalurxa, anque trabayaben depósitos naturales de metal.

Cronoloxía editar

 
Un sacerdote misisipiano, con una maza ceremonial de pedernal. Artista Herb Roe, sobre la base d'una placa de cobre.

La etapa misisipiana estrémase xeneralmente en trés o más periodos. Cada unu d'estos periodos históricos ye una distinción arbitraria que varia de rexón a rexón. Pa cada sitiu arqueolóxicu concretu, paez que los distintos periodos de desenvolvimientu empiecen dacuando más tempranu o más tarde qu'otros sitios arqueolóxicos, dependiendo de la velocidá d'adopción o desenvolvimientu de determinaes traces misisipianos.

L'entamu de les cultures misisipianas coincide col final de la transición del periodu silvícola (500-1000 d.C.). A partir de la cultura missipiana reparar nel rexistru arqueolóxicu una preponderancia en ciertes rexones al aumento complexidá socioeconómica, el sedentarismu, la centralización y l'agricultura intensiva. Considérase que'l periodu misisipiano apaez na mayor parte de llugares de dicha cultura ente ca. 1000-1200 d. C.

El periodu misisipiano mediu considérase de cutiu el puntu culminante de la era misisipiana. La espansión del gran complexu ceremonial en Cahokia, la formación d'otru gran complexu per parte de delles xefatures, l'espardimientu del Complexu Ceremonial Sureste, el desenvolvimientu del arte y el simbolismu son carauterísticos d'esti periodu de cambeos. Les traces misisipianos mentaos enantes llegaron a xeneralizase tola rexón mississipiana. Na mayoría de los sitios arqueolóxicu, esti periodu toma'l periodu c. 1200-1400 d. C.

El periodu misisipiano tardíu suel considerase a partir c. 1400 hasta'l contautu colos europeos y caracterízase pola medría del númberu de conflictos bélicos, el baturiciu políticu y los movimientos de población. La población de Cahokia esvalixar a principios d'esti periodu (1350-1400), seique por causa d'emigración escontra otros centros políticos. Mientres esti periodu constrúyense más estructures defensives qu'en periodos anteriores y, dacuando, reparar tamién un amenorgamientu de la construcción de montículos y de centros ceremoniales. Anque delles zones siguieron calteniendo una cultura esencialmente misisipiana hasta'l primer contautu significativu colos europeos, la mayoría de les árees esperimentaren dispersión de la población y graves tensiones sociales hacia l'añu 1500. Estes tensiones, que n'ocasiones coinciden col colapsu cultural completu d'un determináu sitiu, coinciden col cambéu climáticu global denomináu pequeña Edá de Xelu, que por casu va afectar a la cultura de los Anasazi, contemporánea de la cultura mississipiana.

Contautu colos europeos editar

 
Un mapa qu'amuesa la ruta de De Soto al traviés del sureste.

En Joara, cerca de Morganton, Carolina del Norte, los indíxenes americanos de la cultura misisipiana interactuaron colos esploradores españoles de la espedición de Juan Pardo, quien construyó una base ellí en 1567, llamada Fuerte de San Juan. Amás, caltiénse documentación que rellata la espedición, xunto con evidencies arqueolóxiques del Fuerte de San Juan y de cultura indíxena de la dómina. Al paecer, los soldaos permanecieron nel fuerte aproximao dieciocho meses (1567-1568) primero que los indíxenes matar y destruyeren el fuerte. Nel sitiu arqueolóxicu pudiéronse recuperar artefautos españoles del sieglu XVI, que son el primer intentu de colonización europea nel interior de los Estaos Xuníos.[1]

Diversos estudiosos achisbaron los rellatos de la espedición de Hernando de Soto ente 1539-1543 pa desvelar datos sobre los misisipianos. Hernando de Soto, acordies coles cróniques, visitó diversos asentamientos o ciudaes y en dellos casos pasó nellos un mes o más, polo que tuvo ocasión de conocer dellos detalles de la so cultura y manera de vida. Dalgunos de los alcuentros colos indíxenes fueron violentos, ente qu'otros fueron relativamente pacíficos. En dellos casos, De Soto paez ser utilizáu como una ferramienta o un aliáu nes disputes ente los indíxenes. Un exemplu bien documentáu ye que, por casu, De Soto axustó una tregua ente los pacaha y los casqui.

Los alcuentros posteriores de De Soto amenorgaron aproximao a la metá'l númberu de les sos tropes, frente a seique cientos d'indíxenes muertos nes sos llucha contra les tropes de De Soto. Les cróniques de De Soto son de los primeros documentos escritos sobre'l pueblu misisipiano, y son una fonte invaluable d'información sobre les sos práutiques culturales. Les cróniques de la espedición de Narváez fueron escrites antes de la espedición de De Soto.

Tres la destrucción y desbando de la espedición de De Soto, el pueblu misisipiano siguió'l so estilu de vida con bien poca influencia europea direuta. Sicasí, indireutamente, introducciones europees camudaron drásticamente a les sociedaes indíxenes americanes nel este de los Estaos Xuníos. Por cuenta de que los nativos nun tenín'inmunidá a les nueves enfermedaes infeicioses, como'l sarampión y la viruela, epidemies que causaríen dalgún tiempu dempués tantes muertes que solmenaron l'orde social de munchos grupos indíxenes. Dellos grupos adoptaron los caballos europeos y se conviritieron en nómades. Les estructures polítiques colapsaron en munchos llugares.

Pa cuando empezóse a documentar más, l'estilu de vida misisipiano camudara en forma apreciable ya irremediable. Dellos grupos caltuvieren conexón col so pasáu de construcción de montículos al traviés de la tradición oral, como los cherokees de finales del sieglu XIX,[2] ente qu'otros grupos indíxenes americanos emigraron cientos de quilómetros y, habiendo perdíu a munchos d'ancestros poles enfermedaes infeicioses, nun calteníen una alcordanza nítido de que los sos ancestros construyeren los montículos espardíos por tol paisaxe. Esto contribuyó al mitu de los constructores de montículos como un grupu distintu de los indíxenes, que foi rigorosamente desacreditado por Cyrus Thomas en 1894.

Cacicazgos misisipianos conocíos editar

 
Artistes concepción de Angel Mounds
 
Artistes concepción de Cahokia
 
Artistes concepción de Kincaid Montículos.

Anque la cultura misisipiana esperimentó graves perturbaciones y conflictos yá primero que los europeos empezaren a documentar la so organización política, los esploradores escribieron sobre delles unidaes polítiques misisipianas, y otres fueron afayaes depués d'investigaciones arqueolóxiques. Dalgunos d'estos sitios fueron:

  • Angel Mounds: Un cacicazgo nel sur d'Indiana, cerca de Evansville, Indiana. Dellos arqueólogos creen que la cultura Caborn-Welborn de la tardida Misisipiana desenvueltu a partir de la xente del Angel Phase alredor de 1400 dC y duró hasta alredor de 1700 dC.[3]
  • Cahokia: Cerca de East St. Louis, Illinois, Cahokia foi posiblemente la primera y ensin dulda el más grande ya influyente de los centros de la cultura misisipiana.
  • Emerald Mound: Un sitiu arqueolóxicu del periodu Plaquemine, asitiáu na Natchez Trace Parkway (cerca de l'actual Stanton, Mississippi). El sitiu data del periodu ente 1200 y 1730 dC. El montículo de la plataforma ye'l segundu mayor movimientu de tierres precolombín nel país, dempués de Monk’s Mound en Cahokia.
  • Etowah: Unu de los principales cacicazgos del Mississippi, que s'atopa en Xeorxa, consideráu por dalgunos como un antagonista de llarga data de la comunidá política Moundville.
  • Great Village of the Natchez: El pueblu principal de la Natchez, con trés montículos. L'únicu sitiu montículo en ser utilizáu y calteníu en tiempos históricos.
  • Kinkaid Mounds: Un importante centru montículo de Mississippi nel sur d'Illinois al traviés de la Ohio River a partir d'anguaño Paducah, Kentucky.
  • Moundville: Clasificáu con Cahokia como unu de los dos sitios más importantes nel centru de la cultura misisipiana,[4] asitiáu cerca de Tuscaloosa, Alabama.
  • Ocmulgee: Orixinalmente un cacicazgo misisipiano, el sitiu foi utilizáu más palantre polos indios creek en tiempos históricos.
  • The Parkin Site: El tipu sitio pa la "fase Parkin", una espresión de la cultura misisipiano tardíu, consideráu por munchos arqueólogos como la provincia de Casqui visitada por Hernando de Soto en 1542.[5]
  • Spiro Mounds: Unu de los centros arqueolóxicos meyor estudiaos de la cultura misisipiana Caddoan, asitiada nel este d'Oklahoma.

Pueblos modernos rellacionaos editar

El pueblu misisipiano foi cuasi con certidume d'onde baxaron la mayoría de les naciones indíxenes americanes que viven anguaño na mesma rexón histórica. La mayor parte de los pueblos de la rexón falen llingües de les families muskogui y siux, anque tamién caddo y iroqueses. Los pueblos históricu y modernu que se cree baxaron de la cultura misisipiana estendida son los Alabama, Apalachee, Caddo, Cherokee, Chickasaw, Choctaw, Creek, Guale, Hitchiti, Houma, Kansa, Missouri, Mobilian, Natchez, Nación Osage, Quapaw, Seminole, Tunica-Biloxi, Yamasee y Yuchi.

Bibliografía editar

  • Bense, Judith A. Archaeology of the Southeastern United States: Paleoindian to World War I. Academic Press, New York, 1994. ISBN 0-12-089060-7.
  • Cheryl Anne Cox; and David H. Dye, eds; Towns and Temples along the Mississippi University of Alabama Press 1990
  • Hudson, Charles; The Southeastern Indians. University of Tennessee Press, Knoxville, 1976. ISBN 0-87049-248-9.
  • O'Conner, Mallory McCane. Lost Cities of the Ancient Southeast. University Press of Florida, Florida A & M University, Gainesville, Fla., 1995. ISBN 0-8130-1350-X.
  • Pauketat, Timothy R.; The Ascent of Chiefs: Cahokia and Mississippian Politics in Native North America. University of Alabama Press, 1994, ISBN 978-0-8173-0728-8.
  • Pauketat, Timothy R.; “The History of the Mississippians” in North American Archaeology Blackwell Publishing Ltd., 2005.

Referencies editar

  1. Constance Y. Richards, "Contact and Conflict", American Archaeologist, Spring 2004, accessed 26 Jun 2008
  2. Hudson páx. 334
  3. David Pollack (2004). Caborn-Welborn - Constructing a New Society after the Angel Chiefdom Collapse. University of Alabama Press, páx. Pp. 24. ISBN 0-8173-5126-4.
  4. «Southeastern Prehistory: Mississippian and Late Prehistoric Period». "National Park Service". Archiváu dende l'orixinal, el 12 de payares de 2007. Consultáu'l 4 d'avientu de 2007.
  5. Hudson, Charles M. (1997). Knights of Spain, Warriors of the Sun. University of Georgia Press.

Enllaces esternos editar