Desemplegu

(Redirixío dende Desempléu)

Desemplegu o paru, nel mercáu de trabayu, fai referencia a la situación del ciudadanu qu'escarez d'emplegu y, poro, de salariu. Por estensión ye la parte de la población que tando n'edá, condiciones y disposición de trabayar —población activa— escarez d'un puestu de trabayu.[1]

Desemplegu
status (en) Traducir
estáu y problema social (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Tasa de desemplegu por países, 2016. Fonte: Fondu Monetariu Internacional.

Pa referise al númberu de paraos de la población utiliza la tasa de desemplegu per país o otru territoriu. La situación contraria al desemplegu ye'l plenu emplegu.

Amás de la población activa, na que s'inclúi tanto a los que tán trabayando como al conxuntu de los paraos o paraos d'un país, les sociedaes cunten con una población inactiva compuesta por aquellos miembros de la población que nun tán en disposición de trabayar, seya por estudios, edá —neños y población vieya o xubilada—, enfermedá o cualesquier otra causa llegalmente establecida.

Por que esista'l desemplegu precísase que la persona desemplegada deseye trabayar y qu'acepte los salarios actuales que se tán pagando nun momentu dau. Les causes d'esta situación son múltiples, produciendo de resultes distintos tipos de desemplegu (cíclicu, estructural, friccional y monetariu). Amás esiste'l desemplegu teunolóxicu que s'anicia cuando hai cambeos nos procesos granibles que faen que les habilidaes de los trabayadores nun sían útiles.[2]

Magar el desemplegu suel ser consideráu un flaxelu, n'ocasiones utilizar como una ferramienta de política pública, empobinada a dinamizar la economía, per mediu de la competencia ente los trabayadores sacupaos.

Historia editar

Anque na Edá Media “el problema del desemplegu como s'entiende güei entá nun esistía”, había sacupaos. Sicasí, naquel tiempu, a la persona que nun trabayaba tener por folganzana o vagamunda. Nel so llibru Idle Hands (Manes ocioses), el profesor John Burnett esplica qu'hasta'l sieglu XIX munchos analistes ingleses “identificaben a los paraos principalmente colos 'inadautaos' y trotamundos que dormíen albentestate y analayaben de nueche peles cais”.[3]

El descubrimientu del desemplegu” tuvo llugar a finales del sieglu XIX o principios del XX. Formáronse comisiones gubernamentales especiales pa estudialo y resolvelo, como la Comisión Selecta de la Cámara de los Comunes británica pa tratar la “Consternación pola falta d'emplegu”, de 1895. El desemplegu convirtiérase nuna epidemia.[4]

La conciencia d'esti problema aumentó drásticamente, sobremanera dempués de la Primer Guerra Mundial. Esta guerra esaniciara'l desemplegu. Pero a principios de los años venti el mundu occidental esperimentó una recesión tres otra, lo que remató na Gran Depresión, que dende 1929 solmenó les economíes industrializaes del mundu enteru. Tres la Segunda Guerra Mundial, munchos países tuvieron una nueva puxanza económica y el desemplegu menguó ostensiblemente. Por eso, “ye permisible dicir que l'orixe del problema actual del desemplegu remontar a mediaos de los años sesenta”, menta la Organización de Cooperación y Desarrollu Económicos. El mercáu llaboral sufrió otru escalabru de resultes de la crisis petrolera de los años setenta, y la fola de informatización cola so secuela de despidos. El desemplegu empezó a arrobinase inmisericordemente inclusive ente'l personal alministrativo, que nel pasáu considerábase seguro.[4]

Tipos de desemplegu editar

Esisten tres tipos fundamentales de desemplegu:

Otres clasificaciones de desemplegu inclúin:

  • Desemplegu estacional
  • Desemplegu de llarga duración
  • Desemplegu abiertu
  • Desemplegu en iniciadores
  • Desemplegu ocultu ente los inactivos o trabayadores desanimaos.
 
Desemplegaos en Méxicu, 2009.

Desemplegu estructural editar

El desemplegu estructural correspuende téunicamente a un desaxuste ente ufierta y demanda de mano d'obra (trabayadores). Esta clase de desemplegu ye más gafíu que'l desemplegu estacional y el desemplegu friccional, amás nun depende del tiempu sinón de la capacidá d'absorción de fuercia de trabayu que tien el capital constante, que la so acumuladura promueve un aumentu de la productividá de la fuercia de trabayu y contradictoriamente promueve un mayor desemplegu estructural.[5] Nesta clase de desemplegu, la carauterística de la ufierta suel ser distinta a la carauterística de la demanda lo que fai probable qu'un porcentaxe de la población nun pueda atopar emplegu de manera sostenida. Polo anterior, los economistes amestaos al Estáu nun pueden almitir qu'un país tea so esti tipu de desemplegu pos se trata d'una situación grave pa una población asalariada d'un puntu o sector determináu. Amás, nun contestu de llibre mercáu, sumir a la crisis de les mases asalariaes la de les medianes y pequeñes empreses que nun llogren afaer la so respuesta a la crisis cícliques del sistema capitalista na que namái los grandes conglomeraos empresariales —holdings— pueden funcionar.

Per otru llau, el factor teunolóxicu ye un elementu a considerar permanentemente nes crisis capitalistes. La fusión de les empreses motrices del sistema (qu'incurren en monopoliu) y el constante progresu teunolóxicu fai que la mano d'obra seya menos riquida en alta teunoloxía, moviéndose grandes mases escontra trabayos informales o de calter trabayo precariu. Coinciden dos fenómenos: sobreproducción y desemplegu estructural (con subempleo). Les respuestes neolliberales tradicionales, nuna economía globalizada nun resuelven el desemplegu estructural y riquen midíes keynesianas y otres de caracter estructural como l'amenorgamientu del tiempu de trabayu y l'implantación de modelos de redistribución de la renta ente los subempleados y paraos (renta básica universal, rentes d'insertamientu, salarios sociales o ingresu ciudadanu).[6]

Les carauterístiques principales qu'alverten d'un desemplegu de tipu estructural son:

  • Desaxuste sosteníu ente la calidá y carauterístiques de la ufierta y la demanda.
  • Desadaptación del conxuntu de los actores económicos al respeutive de la economía esterna ya incapacidá del mercáu internu pa desaniciar esa diferencia.
  • Obsolescencia gráfica d'un modelu granible determináu.

CEPAL y Aníbal Pinto Santa Cruz vinieron desenvolviendo mientres los postreros 60 años[¿cuándo?] l'enfoque estructuralista respectu del funcionamientu de les economíes llatinoamericanes. Esti enfoque foi fuertemente atacáu pola visión económica denomada neo lliberal. Aníbal Pinto desenvolvió en conceutu d'heteroxeneidá estructural pa poder entender el por qué na economíes llatinoamericanes nun se cumplieron los postulaos neo lliberales, sicasí la enorme cantidá d'ensayos realizaos pa ponelos en práutica.

El Programa Rexonal del Emplegu (PREALC) de la OIT desenvolvió'l conceutu de segmentación de los mercaos de trabayu a oxetu d'incluyir na presea d'analís la heteroxeneidá estructural que plantegaba Pinto y la CEPAL.

Nel enfoque'l PREALC sostiense la esistencia de fondes diferencies de comportamientu ente los mercaos de trabayu rurales y los urbanos; y ente les franxes modernu y tradicional de la economía. De cuenta qu'en llugar d'esistir un mercáu de trabayu únicu, homoxéneu, competitivu, atemporal y aespacial como sostién la visión neolliberal, esistiríen siquier cuatro segmentos estremaos al interior del mercáu de trabayu como un conxuntu: el sector tradicional rural, el sector informal urbanu, el sector modernu rural y el sector modernu urbanu.

Desemplegu cíclicu editar

Esti tipu de desemplegu asocede cíclicamente —coincidiendo xeneralmente colos ciclos económicos— y les sos consecuencies pueden llevar a países con instituciones débiles a la violencia y finalmente la desobediencia civil. En países desenvueltos la situación puede provocar vuelcos dende les polítiques d'Estáu hasta definitivamente l'adopción d'un sistema económicu distintu como pena del debilitamientu institucional. Un casu de desemplegu cíclicu foi la crisis mundial de 1929.

Pa economistes como Arthur Cecil Pigou'l desemplegu práuticamente asocedía namái por razones del ciclu económicu, y mientres la crisis de los años trenta sostuvo aquello y tuvo qu'enfrentar a un duru opositor a la so visión economía neoclásica de parte del economista británicu de la Universidá de Cambridge John Maynard Keynes.

De Cecil Pigou suelse dicir que "—a diferencia de Marshall— tuvo a favor de munchos de los oxetivos de los socialistes, anque s'opunxo a otros planteamientos, como, por casu, la esistencia d'empreses públiques. Sía que non, l'impautu de los sos postulaos namái captó un interés bien llindáu nel so momentu, yá que a midida que trescurría la so vida, la so fama foise viendo clisada poles nuevu doctrines del so colega en Cambridge John Maynard Keynes, con quien tuvo más d'una polémica".

Desemplegu friccional editar

El desemplegu friccional (por rotación y busca) y el desemplegu por desaxuste llaboral (por cuenta de les discrepancies ente les carauterístiques de los puestos de trabayu y de los trabayadores) apaecen entá cuando'l númberu de puestos de trabayu coincida col númberu de persones dispuestes a trabayar.

Desemplegu estacional editar

Per una parte, el desemplegu estacional ye aquel que varia coles estaciones del añu por cuenta de fluctuaciones estacionales na ufierta o demanda de trabayu. Falar de desemplegu estacional, per otra parte, pa referise al que se produz pola demanda fluctuante qu'esiste en ciertes actividaes, como l'agricultura.

Desemplegu de llarga duración editar

Considérase paráu de llarga duración a la persona inscrita como demandante d'emplegu, de forma ininterrumpida, mientres un periodu cimeru a unos seis meses.

El desemplegu de llarga duración provoca un efeutu negativu sobre la capacidá que tien el mercáu de trabayu, nel modelu clásicu, pa restablecer el plenu emplegu de forma automática. Nesti modelu, el mercáu tiende de manera natural escontra'l permedio ensin desemplegu, porque ante la esistencia de paru, los paraos compiten colos yá emplegaos polos puestos de trabayu disponibles, primiendo a la baxa los salarios y restableciendo l'equilibriu con un amenorgamientu de salariu. Nel desemplegu de llarga duración otra manera, el mercáu aburúyase yá que esti tipu de paraos nun compiten colos emplegaos, porque les empreses nun los consideren "elegibles", na midida na que entienden que nun son capaces de sustituyir a los que tán desempeñando les sos mesmes xeres y por tanto nun primen a la baxa los salarios y nun reconducen el mercáu de trabayu escontra un nuevu equilibriu.

Esta distorsión del mercáu de trabayu fai necesariu que l'Estáu intervenga, emprestando una atención especial a esti tipu de paraos.[7]

Desemplegu abiertu editar

Son persones que nun trabayaron mientres la selmana de referencia, buscaron viviegamente un emplegu, esto ye, realizaron aiciones concretes pa llograr un emplegu, y taben disponibles pa trabayar de momentu. Esos son los trés requisitos pa tar sacupáu abiertu: nun tener trabayu, buscar viviegamente trabayu y tar disponible y dispuestu a trabayar.

Esta definición encamentada pola OIT na so Decimotercer Conferencia Internacional d'Estadísticos d'ochobre de 1982, foi adoptada pelos países de la OCDE, la Organización pa la Cooperación y el Desarrollu Económicu, como la forma de midida oficial del grupu de países desenvueltos. Coles mesmes, Estaos Xuníos, Canadá y Méxicu, que conformen el Tratáu de Llibre Comerciu d'América del Norte (TLCAN)o NAFTA (North American Free Trade Agreement) adoptaron los encamientos de la OIT respectu de la midida del desemplegu abiertu y harmonizaron les sos definiciones respeutives.

Desemplegu en Iniciadores editar

Son persones que nun trabayaron mientres la selmana de referencia, nun buscaron viviegamente un emplegu porque con anterioridá consiguieren una posibilidá de trabayu y atópense esperando noticies del potencial emplegador o veceru, y tán disponibles pa empezar a trabayar.

Dellos países clasifiquen a esti trabayadores como sacupaos, lo cual ye l'encamientu de la OIT, anque escarezan d'una de los trés condiciones del desemplegu abiertu que ye buscar viviegamente emplegu mientres les últimes cuatro selmanes. Otros países, sicasí, clasificar como ocupaos.

El volume que representen los iniciadores ye comúnmente pequeñu y la so inclusión o esclusión del desemplegu abiertu puede afectar a la tasa de desemplegu nun 0,3 a 0,4 per cientu.

Efeutos del desemplegu editar

Videu sobre desemplegu en Méxicu.

La presencia d'un eleváu desemplegu ye un problema tanto económicu como social. Como problema económicu, ye un espilfarru de pervalibles recursos. Como problema social ye una fonte d'enormes sufrimientos, una y bones los trabayadores desemplegaos tienen que vivir con una renta menor o totalmente ensin ella. Mientres los periodos d'eleváu desemplegu, les dificultaes económiques tamién afecten a les sos emociones y a la vida familiar una y bones esto trai consecuencies na economía doméstica.

De cuando en vez, los países esperimenten un eleváu desemplegu que persiste mientres llargos periodos, dacuando hasta diez años. Ye lo qu'asocedió n'Estaos Xuníos mientres la Gran Depresión, qu'empezó en 1929. Nunos pocos años, el desemplegu aumentó afectando a cuasi una cuarta parte de la población trabayadora, ente que la producción industrial amenorgar a la metá.

Salú editar

En rexones onde los paraos nun tienen cobertoria per desemplegu, la salú d'estes persones vese resentida, con mayor incidencia en persones con tratamientos o familiares d'éstos, onde tienen de ser melecinaos. Por escasez y l'eleición de destinar los mínimos aforros bien a l'alimentación o medicines, onde nun se dispón del dineru abondo pa dambes coses, lleguen a apaecer problemes de desnutrición o faltes nutricionales per un sitiu, ya igualmente faltes funcionales o agravamientos por causa de la non disposición de les melecines.

Pola mesma, la salú buco-dental d'estes persones ye grave, yá qu'en ciertos países l'asistencia dental nun la cubre'l seguru, polo que la salú dental vese agravada de cierta manera.

Suicidios editar

Les crisis económiques suelen acompañase de peor salú debíu al aumentu del paro y de la probeza. Esto provoca una medría de les diferencies ente probes y ricos, anque non siempres mayor mortalidá. Sicasí'l desemplegu suel ser raigañu y acomuñáu d'un aumentu de les muertes por suicidiu en tolos países. Un exemplu d'ello ye'l casu d'España, onde dende 2008 los suicidios aumentaron hasta volvese la tercer causa de muerte, tres la mortalidá cardiovascular y el cáncer, superando a los fallecimientos per carretera o accidentes de tráficu ente los 10 y 24 años. Les causes sociales qu'impulsen esa crecedera vienen amestaes al malestar social xeneral surdíu del sentimientu de refuga y l'execución de polítiques qu'estropien ciertes pilastres del estáu de bienestar como'l sistema de previsión social, la educación, la sanidá, la cultura o'l mediu ambiente.[8]

Tasa de desemplegu editar

Les cifres sobre'l trabayu y el desemplegu atopar ente los datos económicos más minuciosos y más amplios d'un país. Llógrense mensualmente por aciu un procedimientu conocíu col nome d'encuesta de población activa. Tolos meses encuestar a unos llares con entrugues referentes a la so hestoria llaboral recién.

La encuesta estrema a la población de 16 años o más años en cuatro grupos:

  • Ocupaos. Son les persones que tán realizando trabayu remunerado, según les que tienen emplego pero tán ausentes por enfermedá, fuelgues o vacaciones.
  • Paraos. Son les persones que nun tán ocupaes, pero que buscaron trabayu viviegamente o tán esperando volver trabayar. Más esautamente, una persona ta desemplegada 1) si nun ta trabayando y realizó esfuercios específicos por atopar emplegu mientres los cuatro últimes selmanes 2) foi suspendida d'emplegu y ta esperando a ser llamada nuevu o 3) ta esperando a ocupar un trabayu'l mes siguiente. Amás tien de declarar que fizo un esfuerciu concretu por atopar un emplegu (como allegar a empreses locales, responder a anuncios d'ufiertes de trabayu...).
  • Inactivos. Esta categoría entiende'l porcentaxe de la población adulta que ta estudiando, realiza xeres doméstiques, ta xubilada, ta demasiáu enferma pa trabayar o a cencielles nun ta buscando trabayu.
  • Población activa. Entiende les persones que tán ocupaes y les paraes.

La tasa de desemplegu calcúlase como'l númberu de paraos estremáu pola población activa, y esprésase en forma de porcentaxe. Esto ye, nun ye una proporción ente'l total de la xente desemplegao y el total de la población, sinón el d'aquélla que se denomina "económicamente activa".

Política fiscal y emplegu editar

La forma en que la política fiscal afecta al emplegu ye una tema complexa, polo que ye necesariu sopesar curioso los efeutos d'incentivu y desincentivo que trai la intervención del sector públicu. Por casu, un sistema de prestaciones por desemplegu bien diseñáu non solo brinda una importante rede de proteición a la población, sinón que, amás, dexa a los trabayadores dedicar más tiempu a la busca del emplegu más granible. Sicasí puede coles mesmes, enllargar la duración del desemplegu, lo que tendría efeutos secundarios sobre'l potencial de producción de la economía, porque'l trabayadores que s'atopen nuna situación de desemplegu de llarga duración esperimenten una depreciación del so capital humanu. Les posibles desventaxes de les prestaciones sociales reparar con más claridá nos sos efeutos sobre la ufierta de factor trabayo. Con frecuencia méntase'l pagu incondicional o ilimitáu de prestaciones per desemplegu como unu de los principales factores que desincentivan la busca d'emplegu. Esti tipu de prestaciones puede, coles mesmes, amenorgar les presiones pa reformar un mercáu de trabayu ineficiente con altes tases de paru porque los paraos esfruten d'esos beneficios. Tamién los sistemes públicos de pensiones tienen efeutos significativos sobre la ufierta de trabayadores. La escasa penalización de la xubilación antemanada, o inclusive la so promoción activa, amenorgaron dicha ufierta. Per otra parte, la perspeutiva de xubilación antemanada constitúi un desincentivo por que los trabayadores caltengan les sos conocencies profesionales y participen nun procesu d'aprendizaxe continuu. Amás, los incentivos a la xubilación antemanada faciliten la eliminación de mano d'obra inclusive en circunstancies en que'l despidu ye bien difícil. Como resultancia, les empreses que precisen amenorgar el so plantía retayar nos segmentos de mayor edá, dándose'l casu de qu'esti trabayadores pueden ser precisamente los que más esperiencia tengan y non los menos granibles. Les polítiques empobinaes al mercáu de trabayu, si diséñense y ponen en práutica afechiscamente, pueden aguiyar la ufierta y la demanda de factor trabayo y, poro, la tasa d'ocupación. Los programes de formación pueden ayudar a caltener y ameyorar les conocencies profesionales, amenorgando los desaxustes ente ufierta y demanda y el deterioru del capital humanu ente los paraos de llarga duración. Otru desafíu que se plantega ye la reintegración de los grupos difíciles d'emplegar, como'l trabayadores pocu cualificaos, los paraos de llarga duración o'l trabayadores de más edá.[9]

Proteición llaboral editar

Xunión Europea editar

A nivel de la Xunión Europea nun esiste normativa, nin proteición en casu de desemplegu. Sinón que cada país tien la so propia regulación.

Grecia editar

En Grecia trabayadores asalariaos con más de dos años cotizaos tienen derechu a 454 euros (10% mas per cada fíu menor d'edá).

Finlandia editar

Esisten dos sistemes pa combatir el desemplegu. El nivel mínimu de sofitu ye apurríu por Kela , una axencia del gobiernu nacional que paga una prestación de desemplegu nun suxetar a les condiciones de recursos pal númberu máximu de díes, pero tamién puede estendese esto al traviés de los subsidios del mercáu de trabayu. Tamién paga un subsidiu dempués de pescudar los recursos económicos del solicitante de sofitu a la renta mínima, a les persones que tán al tope de la so prestación por desemplegu. Tamién los paraos van poder xunise a los fondos privaos, qu'ufierten un serviciu aseguráu pa pagar los beneficios rellacionaos colos ingresos anteriores nel casu de desemplegu. Independientemente de si los beneficios son pagaos por KELA o d'un fondu de desemplegu, el paráu recibe l'ayuda del elinkeinokeskus TYO-ja (TE-Kesksus, o'l trabayu y el Centru de Medios de Vida), una axencia gubernamental qu'ayuda a les persones a atopar emplegu, y a los emplegadores a atopar trabayadores. Amás de faer coincidir a los emplegadores colos emplegaos potenciales l'organismu desempeña un papel de la formación a nivel nacional estratéxicu de los paraos pa cumplir cola falta de capacidaes actuales y les previsiones de la economía.

Francia editar

Francia utiliza un cuasi sistema de Gante, en virtú del cual les prestaciones por desemplegu son distribuyíes por una axencia independiente (UNEDIC) na que los sindicatos y les organizaciones de emplegadores tán representaos por igual. UNEDIC ye responsable de tres ventaja: SE, ACA y ASR Los principales son esquema rique un mínimu de 122 díes na composición de los postreros 24 meses y otros requisitos primero que les reclamaciones pueden faese. Los emplegadores paguen una contribución na parte cimera de los ingresos antes d'impuestos de los sos emplegaos, que xunto cola contribución de los emplegaos, el financiamientu del sistema. La prestación máxima por desemplegu ye (a partir de marzu de 2009) el 57,4 % de 162 EUR per día (techu de la seguridá social contribuciones en 2011), o 6900 euros al mes. Los reclamantes van recibir 57,4 % del so salariu permediu diariu de la postrera 12 meses anteriores el desemplegu, con un importe mediu de 1111 euros al mes. Nel Impuestu sobre Francia y otros impuestos paguen les prestaciones per desemplegu. En 2011, los demandantes recibieron el permisu pa un permediu de 291 díes.

Alemaña editar

El subsidiu de desemplegu n'Alemaña conozse como seguro de desemplegu y forma parte del sistema de seguridá social alemán. Establecer por primer vegada en 1927. El plan ye alministráu pola axencia federal de trabayu. Tolos trabayadores, sacante los internos contribuyan al sistema. Dende 2006, dellos trabayadores antes escluyíos pueden optar pol sistema sobre una base voluntaria. El sistema financiar coles contribuciones d'emplegaos y emplegadores. Los emplegaos paguen el 1,5 % del so salariu brutu per debaxo del estragal de la seguridá social y los emplegadores paguen 1,5 % de contribución na parte cimera del salariu pagu al trabayador. El nivel de contribución amenorgar de 3,25 % pa los emplegaos y emplegadores como parte de les reformes del mercáu llaboral conocíes como Hartz. Les contribuciones páguense solamente nes ganancies hasta'l techu de la seguridá social (2012: 5600 euros). El sistema ye en gran midida autu financiase, pero tamién recibe una subvención del Estáu pa executar les Jobcenters. Los trabayadores desemplegaos tienen derechu a: Carestía de la vida conocida como la prestación por desemplegu. Ayuda p'atopar trabayo Formación

Prestaciones de desemplegu pagar a los trabayadores que cotizaren siquier mientres 12 meses anteriores a la perda d'un puestu de trabayu. El subsidiu pagar a metá del periodu en que'l trabayador contribuyera. Los reclamantes reciben el 60 % del so salariu netu anterior (con un tope nel techu de la seguridá social), o'l 67 % de los demandantes colos neños. El beneficiu máximu ye poro, 2964 euros (en 2012) En 2011 l'Axencia Federal de Trabayu tuvo ingresos y gastos de 37,5 millones d'euros.

Dinamarca y Austria editar

En Dinamarca optaron por ameyorar la prestación de desemplegu, pública, suprimiendo la indemnización privada por desemplegu, la cifra de paru ye del 4,1 %. N'Austria les empreses constitúin un fondu individual pa complementar la prestación.[10]

España editar

El gobernador del Bancu d'España, Miguel Angel Fernández Ordóñez en 2009 considera que los mecanismos d'axuste llaboral "nun funcionar de forma fayadiza". Na so opinión, les numberoses ineficiencias nel sistema llaboral español determinen el "atayante fracasu" nel oxetivu d'amenorgar el desemplegu provoquen efeutos perxudiciales na productividá, polo qu'aportunó na necesidá d'entamar "con urxencia" reformes de les instituciones llaborales.[11] Les pallabres del gobernador lleguen metanes el discutiniu xeneráu pola propuesta llanzada pola Confederación d'Empresarios de Madrid de crear un contratu contra la crisis con una indemnización de 20 díes per añu trabayáu en llugar de los 45 actuales.[12]

Estes declaraciones amenó una fuerte polémica.[13] Asina, el ex-presidente del Gobiernu d'España, José Luis Rodríguez Zapatero consideró invidable la midida escepcional propuesta, defendiendo al estáu del bienestar frente a esta propuesta d'endelgazamientu y encamienta centrar esfuercios nos actuales problemes de lliquidez del sistema financieru, opinión compartida colos sindicatos que consideren que la rixidez del mercáu llaboral seya causa determinante del desemplegu. Sicasí, mientres la so presidencia llegóse a más de cuatro millones de paraos anguaño.

La crisis económica mundial amenorgó los fondos de les arques públiques d'Alemaña, Reinu Xuníu, España y Estaos Xuníos, polo que les alministraciones públiques, na so responsabilidá realizaron les midíes qu'envaloren oportunes pa permediar les ayudes al desemplegu colos ingresos públicos.

N'España, tienen derechu a la prestación por desemplegu'l trabayadores que vengan a España por cesar la so actividá llaboral nel estranxeru. Nun se realicen cruces cola Seguridá Social d'otros países de la Xunión Europea pa saber los paraos inscritos n'España que tán trabayando nel estranxeru.

América Llatina editar

Méxicu editar

En Méxicu'l 26 de mayu de 2009 reformóse l'artículu 191 de la Llei del Seguru Social, que na so Fraición II establez que los trabayadores que dexaren de tar suxetos a una rellación llaboral por más de cuarenta y seis díes y que cumplan colos requisitos establecíos na mesma fraición, tienen derechu a solicitar una ayuda de desemplegu atreves del so Afore (Alministradores de Fondos pal Retiru) consistente nun retiru parcial de los recursos que tengan atropaos na Subcuenta de Retiru, Cesantía n'Edá Avanzada y Vieyera.[ensin referencies]

La evolución del capitalismu altamente concentrador de riqueza sirvir de la clase política mexicana pa llevar el modelu surdíu del Consensu de Washington a una etapa cimera de neolliberalismu. Les reformes constitucionales aprobaes ente setiembre de 2012 y agostu de 2014[14] y les sos lleis reglamentaries potencien l'alianza histórica ente la clase política y el gran capital.

El modelu económicu nun incentiva la crecedera de la economía granible. Eso esplica'l déficit na xeneración d'emplegos. El fenómenu de la desocupación ye consubstancial al patrón d'acumuladura económica. Magar, oficialmente la tasa de desocupación en Méxicu ye menor del cinco per cientu (INEGI, 2014),[15] esa tasa nun reflexa la realidá del desemplegu y subempleo nacional, debíu sobremanera al pesu que tien la informalidá llaboral.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • OIT, XIII CIET sobre PEA, Ocupaos, Sacupaos y Subocupados, ochobre de 1982, Xinebra
  • García-Huidobro, Guillermo, Estacionalidad del emplegu agrícola en Panamá, OIT, Panamá.
  • OIT KILM, Enclinos del desemplegu, OIT, Xinebra, http://kilm.ilo.org/GET2004/DOWNLOAD/trendssp.pdf
  • CORIAT, Benjamin, El Taller y el cronómetru. Ensayo sobre'l taylorismo, el Fordsimo y la producción en masa. Méxicu, Sieglu XXI, 1982
  • KEYNES, John M., Teoría Xeneral de la Ocupación, l'interés y el dineru. Méxicu, FCE.
  • SAMUELSON, P. Y NORDHAUS, W., Economía. 17 Edición, McGraw Hill, 2002, Madrid.
  • Summers, Lawrence H. (1990). Understanding Unemployment (n'inglés). Cambridge: The MIT Press. ISBN 0-262-19265-9.
  • Summers, Lawrence

H., «Unemployment» (n'inglés), Unemployment, Liberty Fund, ISBN 978-0-86597-665-8, http://www.econlib.org/library/Enc/Unemployment.html 

Referencies editar

  1. Cfr. Samuelson, Nordhaus, "Economía", McGraw-Hill, Madrid, 2006.
  2. «DESEMPLÉU». Consultáu'l 7 de xunetu de 2016.
  3. name="Burnett, John (1 de xineru de 1994). Idle Hands: The Experience of Unemployment, 1790-1990 (n'inglés). Routledge. ISBN 9780415055017. Consultáu'l 7 de xunetu de 2016.
  4. 4,0 4,1 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes :0
  5. Cajas Guijarro, John (Xineru de 2011). «Analís de estacionariedad na tasa de desemplegu ecuatoriana, periodu 1980-2009». Observatorio de la Economía Llatinoamericana (Grupu Eumed.net (Universidá de Málaga)) (143). http://www.eumed.net/cursecon/ecolat/ec/2011/jcg.pdf. Consultáu'l 7 de xunetu de 2016. 
  6. Aznar, Guy; Grau, Carlos Giner de (1999). Escontra una economía plural: un trabayu, una actividá, una renta pa toos. Miraguano Ediciones. ISBN 9788478131853. Consultáu'l 7 de xunetu de 2016.
  7. Costa Vallés, Manuel. Universidá de Barcelona: Introducción a la economía llaboral. ISBN 84 475 3020 5.
  8. Gérvas J. Síamos práuticos: frente a la crisis, nengún suicidiu. Equipu CESCA. 2011 febreru.
  9. Bancu Central Européu. Boletín mensual agostu 2001. ISSN 1561-0268. 
  10. País, Ediciones La fecha=16 de febreru de 2009. «Columna | Ónde poner el focu d'atención». Consultáu'l 7 de xunetu de 2016.
  11. País, Ediciones La fecha=11 de febreru de 2009. «Fernández Ordóñez critica que la proteición llaboral "nun funcionar" porque aumenta'l paru». Consultáu'l 7 de xunetu de 2016.
  12. País, Ediciones La fecha=5 de febreru de 2009. «La patronal plantega que los despidos cuésten-y menos de la metá». Consultáu'l 7 de xunetu de 2016.
  13. País, Ediciones La fecha=13 de febreru de 2009. «Zapatero critica a Ordóñez y les sos idees "neoconservadores"». Consultáu'l 7 de xunetu de 2016.
  14. Ente setiembre de 2012 y agostu de 2014, el Congresu mexicanu aprueba les siguientes reformes constitucionales: 1) enerxética; 2) de competencia económica; 3) de telecomunicaciones y radiodifusión; 4) hacendaria; 5) financiera; 6) llaboral; 7) educativa; 8) amparu; 9) procedimientos penales; 10) políticu-eleutoral; y, 11) de tresparencia.
  15. Institutu Nacional d'Estadística y Xeografía. Indicadores oportunos d'Ocupación y Emplegu. Cifres preliminares mientres setiembre de 2014.. INEGI. p. 439.

Enllaces esternos editar