Zoser

(Redirixío dende Djoser)

Necherjet - Dyeser, Netjerikhet o Dyeser (les denominaciones más comunes son: Zoser, Djoser o Djeser)[1] foi'l segundu faraón de la tercer dinastía y del Imperiu Antiguu d'Exiptu. Gobernó de ca. 2665 a 2645 e. C.[2]

Zoser
faraón


Jasejemuy (es) Traducir - Sejemjet (es) Traducir
2. Pharao of the 3rd dynasty (en) Traducir


Jasejemuy (es) Traducir - Sejemjet (es) Traducir
pharaohs of old Kingdown of Egypt (en) Traducir

Vida
Nacimientu sieglu XXVIIIedC
Nacionalidá Antiguu Exiptu
Muerte sieglu XXVIIedC
Sepultura pirámide escalonada de Zoser (es) Traducir
Familia
Padre Jasejemuy
Madre Nimaethap
Casáu con Hotephirnebty (es) Traducir
Fíos/es
Hermanos/es Hotephirnebty (es) Traducir
Pueblu Dinastía III d'Exiptu
Oficiu estadista
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

El so nome editar

Nes inscripciones contemporánees denominóse-y Necherjet (nṯr ẖt), que significa "Cuerpu divín". En documentos posteriores, mientres l'Imperiu Nuevu, denominar Dyeser (ḏsr) «Sublime», narrando acontecimientos del so reináu, y la construcción de la Pirámide Gradiada, confirmando que Necherjet y Dyeser yeren el mesmu personaxe.

Na Llista Real de Saqqara figura como Dyeser (ḏsr); na Llista Real de Abidos apaez como Dyeser-sa; nel Canon de Turín indícase que Dyeser-it tuvo reinando 19 años.

Copiando al sacerdote exipciu Manetón, Sestu Xunetu Africanu llamar Tosortros y escribe qu'esti rei gobernó mientres 29 años; Eusebio de Cesarea denominar Sesortos.

En munchos testos actuales apaez como Zoser, una errónea trescripción de ḏsr.

Familia editar

 
Inscripción colos nomes del rei, la so esposa y la so fía.
 
Accesu al complexu de Saqqara.
 
Complexu del so Pirámide Gradiada, en Saqqara.

Como la reina Nemaathapy, esposa de Jasejemuy, últimu rei de la segunda dinastía, apaez col títulu de "Madre del Rei", dellos autores afirmen que yera la madre de Dyeser (Zoser) y que Jasejemuy sería'l so padre. Quiciabes tamién fuera l'hermanu más nuevu de Sanajt (Vercoutter), o'l so fíu (von Beckerath y Nicolas Grimal). Según W. Helck, Dyeser foi xenru de Jasejemuy pol so casoriu con Hetephernebti.

Tres dames son conocíes mientres el so reináu: Hetephernebti, Inetkaues y una tercera, que'l so nome perder, que pudo ser Nimaethap. La primera podría ser la so esposa. Según W. Helck, Dyeser foi xenru de Jasejemuy pol so casoriu con Hetephernebti. La rellación ente Dyeser y el so socesor, Sejemjet Dyeser Teti, ye desconocida.

Actividaes polítiques editar

De primeres del so reináu moró en Abidos, onde s'empezó a construyir la so tumba, en Bet Jalaf. Sicasí darréu treslladó la so residencia al cercanu Menfis, la capital del país.

Esti faraón ordenó realizar delles espediciones militares a la península del Sinaí, mientres les cualos les tribus de nómades fueron apoderaes, pa estrayer los pervalibles minerales de la rexón, como turquesa y cobre. Tamién yera estratéxicamente importante como venceyu ente Asia y el valle de Nilu. Pudo afitar la frontera sur del reinu en Elefantina, xunto a la primer tabayón del Nilu.

La primer pirámide monumental editar

Célebre por encargar a la so chaty, Imhotep, construyir el complexu de la pirámide gradiada de Saqqara, consideráu'l primera gran complexu monumental en piedra d'Exiptu y del mundu.[3]

Julio Africanu comentó:

Mientres el so reináu vivió Imutes (Imhotep), que por causa de la so habilidá médica tien la reputación d'Asclepio ente los exipcios, siendo l'inventor del arte d'edificar con piedra cortada. Amás, tamién se dedicó a la lliteratura.
Julio Africanu.[4]

Por cuenta de la magnitú de les edificaciones construyíes mientres el so reináu, fundamentalmente pola pirámide de Saqqara, ye polo que dellos eruditos defenden que Dyeser ten de gobernar siquier 29 años.

Na actualidá, la falta de fondo ante l'ausencia de visitantes dexa atayada la rehabilitación del monumentu a Zoser poniendo en riesgu la integridá de la construcción.

Testimonios de la so dómina editar

 
Cercu de la fame na islla de Sehel, de dómina ptolemaica, citando al faraón Dyeser (Zoser).

El so nome y títulos: Necherjet o Dyeser atopáronse en:

  • Estatua de rei Necherjet, en Saqqara (Muséu Exipciu d'El Cairu)
  • Fragmentos d'una capiya en Heliópolis (Nueva York 1999)
  • Impresiones de sellu na tumba de Jasejemuy en Abidos (Dreyer)
  • Impresiones de sellu de la tumba 2305 en Saqqara (Quibell)
  • Impresión de sellu de la tumba de Hesyra en Saqqara (Quibell)
  • Impresión de sellu de Hieracómpolis (Quibell-Green)
  • Impresión de sellu d'Elefantina (Kaiser)
  • Inscripción en Uadi Maghara (Sinaí) (Gardiner-Peet-Cerný)

Dellos fragmentos atopaos en Heliópolis y Gebelein menten el nome de Dyeser, y suxuren qu'encargara los proyeutos de construcción d'eses ciudaes.

Una inscripción, conocida como Cercu de la fame, grabada mientres la dinastía Ptolemaica, narra cómo Dyeser reconstruyó'l templu del dios Jnum na islla d'Elefantina, xunto a la primer tabayón, acabando asina cola fame qu'afarara Exiptu mientres siete años. Esa inscripción de dómina de Ptolomeo V, na isla de Sehel, anque pudiera ser una lleenda, amuesa como más de dos milenios dempués del so reináu, Dyeser yera recordáu inda.

Nel añu 2007 afayóse, en redol a unes fueses funeraries del periodu tardíu d'Exiptu (1075-341 e. C.), cerca de la pirámide de Unis (Saqqara), un bloque de piedra que se data na dómina del faraón Dyeser (Zoser) que contién los nomes del rei, la so esposa y la so fía.

Titulatura editar

Plantía:JeroT6 Plantía:JeroT4 Plantía:JeroT4 Plantía:JeroT4

Otres hipótesis editar

Dellos eruditos creen que Dyeser foi'l primer faraón d'esta dinastía, y señalen que l'orde en que dellos predecesores de Jufu (Keops) mentar nel Papiru Westcar suxure que Sanajt (Nebka) tuvo de reinar ente Dyeser y Huny. Anque Manetón cita a Nekerofes, denomináu Nebka nel Canon de Turín, como'l primera gobernante de la dinastía III d'Exiptu.

Referencies editar

  1. La trescripción de los xeroglíficos del so Nome de Tronu n'idioma español ye Dyeser. Otres denominaciones, provienen de la copia lliteral del so nome tal como s'escribe n'otros idiomes. Son utilizaes en testos divulgativos, onde se suelen dexar los nomes propios ensin traducir, y tienden a cayer en desusu. Son bien pocu usaes en testos académicos.
  2. Cronoloxía de von Beckerath.
  3. Realmente, el primer gran monumentu en piedra d'Exiptu ye la gran mastaba que s'atopa nel nucleu d'esta pirámide, alzada probablemente por Imhotep, en dómina del faraón precedente: Sanajt.
  4. Vidal Manzanares, César. Manetón. Historia d'Exiptu (1998). Alianza Editorial, S.A. ISBN 84-206-0622-7

Referencies editar

Enllaces esternos editar

Predecesor:
Sanajt
Faraón
Tercer Dinastía
Socesor:
Sejemjet