Arahal

conceyu de la provincia de Sevilla (España)
(Redirixío dende El Arahal)

Arahal ye un conceyu español de la provincia de Sevilla, Andalucía.

Arahal
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Códigu postal 41600
Xeografía
Coordenaes 37°15′45″N 5°32′43″W / 37.2625°N 5.5452777777778°O / 37.2625; -5.5452777777778
Arahal alcuéntrase n'España
Arahal
Arahal
Arahal (España)
Superficie 201.09 km²
Altitú 117 m
Llenda con Alcalá de Guadaíra, Carmona, Paradas, Morón de la Frontera, Montellano, El Coronil, Utrera y Los Molares
Demografía
Población 19 491 hab. (2023)
- 9677 homes (2019)

- 9849 muyeres (2019)
Porcentaxe 1% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0.04% de España
Densidá 96,93 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
arahal.es
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Arahal al respective de la provincia de Sevilla.

Tamién ye conocíu como "El Arahal", siendo recoyíu so esta denominación nos censos oficiales hasta 1981[1][2].

Bandera editar

Bandera rectangular con tres franxes horizontales iguales, azules la cimera ya inferior y blanca la central col escudu de la llocalidá. La ciudá escarecía de bandera oficial hasta los años 70 del sieglu XX, cuando foi adoptada esta faciendo alusión a los colores inmaculistas.

Escudu editar

L'escudu de Arahal, concedíu en 1554 pola Católica Maxestá de Carlos I d'España y V n'Alemaña, formar un lleón desquijarado (símbolu de la victoria sobre Morón), tendíu en tierra, en campu verde y sobre el que ondula una inscripción llatina que diz: "Embaida est mors in victoria" ("La muerte foi absorbida na victoria"), de la Carta de San Pablo, faciendo alusión al Patronalgu de Santa María Madalena, la primera a quien se-y presentó Cristu Resucitáu. Remata'l conxuntu un yelmu señorial de visera echada y un áticu de cinco plumes blanques. Esti escudu, por cuenta de malinterpretaciones, nun s'usó hasta'l sieglu XIX. Siguieron col usu del escudu anterior, que nun alcuerdu capitular de 5 de febreru de 1597 descríbese: " [...] un escudu y nél dos lleones y en mediu un tarajal d'arbolea y enriba seis estrelles cola orla d'unes vueltes galanes y una celada enriba [...]". Tuvieron De confundir los osos colos lleones, pos nel vieyu escudu apaecen osos.

Historia editar

Los oríxenes de Arahal tán un pocu confusos porque'l 30 de xunu de 1857 tolos archivos públicos fueron escalaos y amburaos por una alteria facciosa. La hestoria paez remontase a la dómina romana polos restos de llábanes y sarcófagos topaos col nome de Basilippo.

A pesar de les confuses noticies del so orixe, paez claro que los sos primeros pobladores ocuparon un llugar próximu a un encruz de caminos y que yera orixinariamente un llugar onde s'axuntaben los pastores pa pernoctar.

El 22 de xunetu de 1240, fiesta llitúrxica de Santa María Madalena, Fernandu III reconquista Arahal, siguíu de Morón de la Frontera y el Castiellu de Cote. Recuperada Sevilla en 1248, pasen Morón y les sos contornes a la xurisdicción y custodia de la ciudá hispalense por mercé del Santu Rei. Esta donación resulta al correr de los años una carga apolmonante pa Sevilla polo difícil y costoso que se-y fai'l so defensa, oblíga-y a devolvela a la Corona, representada en Sancho IV el Bravo, quien de la mesma, vencer a la Orde d'Alcántara. Arahal perteneció a la Orde hasta 1460, fecha en que pasó a formar parte del Marquesáu de Villena, pa ser adquirida más tarde polos condes de Ureña.

Gociaba Arahal de Conceyu propiu dende 1527. El 20 de febreru de 1554 algámase la plena independencia al respective de Morón —a la que se topaba venceyada jurisdiccionalmente—, cuando Carlos V dio privilexu de villazgo a Arahal, documentu quemáu nos disturbios de 1857.

Sobre Arahal escribió Fray Jesús María de San Francisco, de San Juan del Puertu, nes sos Cróniques de la Fundación de San Diego n'Andalucía (impresa en Sevilla en 1726): "Ensin afalagamientu puede llamase a esta Villa de llatinidá la pequeña y fecunda Atenes, pos tien distintes escueles, onde con eminencies s'enseñen la Retórica y lluminoses lletres [...]. Esta gran propiedá con que s'enseña en Arahal, Elocuencia dio a les Relixones y a les Artes bien preclaros fíos, pos apenes va haber dalguna de les que n'España esisten que nun tengan eminentes suxetos procedentes de les sos Escueles".

El 30 de setiembre de 1796 el papa Pio VI reconoz a Santa María Madalena Penitente como patrona principal de la villa de Arahal por pidimientu del cleru llocal en representación del pueblu, títulu que la tradición ostentába-y de facto dende reconquistar de Fernandu III del propiu territoriu'l 22 de xunetu de 1240.

En 1857, añu de males colleches, vivióse una revuelta protagonizada pol campesinado. El gobiernu de Narváez llevaría a cabu una represión. Tocantes a los móviles que llevaron al llevantamientu llabrador esisten grandes duldes. Según Benito Pérez Galdós, na so novela perteneciente a los episodios nacionales O'Donnell, el móvil que llevó a aquellos fechos foi la fame.

Destacable foi la visita en setiembre de 1870 del Exmo. Sr. Don Mariano Téllez-Girón y Beaufort Spontin, XII Duque de Osuna. El pueblu engalanáu y jubiloso echar a la cai pa recibir al so antiguu señor xurisdiccional. El Duque emponer a la Parroquia de Santa María Madalena, onde s'entonó una Te Deum d'aición de gracies pola so visita. Al so pasu, el públicu diba tendiendo les sos capes y mantones formando una improvisada alfombra. Emocionáu'l Duque, pide que se-y informe sobre los deseos del pueblu, concediendo rescindir los principales contratos d'arriendos de tierres y otorgando tierres a los solicitantes.

L'añu de 1907, La so Maxestá don Alfonso XIII concede'l títulu de Ciudá a Arahal, gracies a la mediación de don Eduardo Benjumea y Zayas, cuartu marqués de Monteflorido y diputáu a Cortes.

Toponimia editar

Ar-rahal ye un términu árabe, referíu al llugar del camín onde parar a folgar. Nel Llevante español tamién s'aplicó a una casa de campu destinada a llabores agrícoles. Pero n'Andalucía y Estremadura referir a ‘la mayada' o ‘el hato' onde'l pastores guardaben los sos fataos na zona, que ye lo que debió de ser el llugar de Arahal en dómina islámica.[3]

Esti términu apaez documentáu per primer vegada cuando ye usáu pa nomar a esti términu, que ye donáu por Sancho IV a la orde d'Alcántara, como parte del términu de Morón, en 1285. El nome de "El Arrahal" ta documentáu como topónimu en 1342, un sieglu dempués de les conquistes castellanes na zona, y el so significáu debía de ser claru pa los pobladores de la rexón. Ye difícil precisar si El Arrahal yera entós pocu más que'l llugar onde'l pastores siguíen axuntando los sos fataos, o si yá taba habitáu por un bon númberu de vecinos dedicaos principalmente a otros menesteres.

L'estudiu del so nome y otros nicios namái dexa suponer que'l poblamientu de Arahal realizar a lo llargo del sieglu XIV de forma bonal, pero a un ritmu que nun ye posible precisar. Por tar en términu de Morón, los primeros pobladores del sieglu XIV beneficiar de los privilexos derivaos de la so condición fronteriza, de la qu'esfrutaben d'un allugamientu próximu a los principales caminos y a otres camperes más segures de la rexón.

Dende principios del sieglu XV, les Actes Capitulares de Morón dan fe de quE'l Arrahal ye yá un llugar bien pobláu, que consigue arrincar al conceyu de Morón importantes cuotes de gobiernu, antes de la segregación definitiva en 1554.[3]

En dómina turdetana esistió una ciudá al poniente del allugamientu actual de Arahal llamada Basilippo, documentada n'itinerarios romanos y en delles inscripciones de la contorna de Arahal, una de les casones de la vía que se dirixía dende Sevilla a la mariña mediterránea y mui cerca del encruz de la vía del Estrechu escontra Córdoba. La principal muerte de la mesma ye un importante monumentu funerariu conocíu güei como Torre del Cincho.[4]

Madoz, nel so Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar (1850), analiza esta población, que se denominaba El Arahal, indicando que cuntaba con 1.103 cases, que se distribuyíen en 45 cais y dos places.[5]

Hasta 1981, el topónimu por aciu el cual apaecía nos censos oficiales yera El Arahal, pasando a denomimarse oficialmente Arahal tres esa fecha.[2]

Clima editar

Arahal tien un clima mediterraneu Csa según la Clasificación climática de Köppen, carauterizar poles sos precipitaciones variables, branos secos y desaxeradamente calorosos ya iviernos nidios y de cutiu lluviosos. Una de les temperatures más altes hestóriques oficiales diose cuando s'algamar los 49°C a la solombra'l 23 de xunetu de 1995, según l'Anuariu Estadísticu d'Andalucía, el INM y l'AEMET. Arahal dispón nel so términu municipal d'una estación meteorolóxica allugada na Base Aérea de Morón, los datos d'esta estación representen el clima de Arahal, en funcionamientu dende 1951. Plantía:Climatoloxía/Arahal

Patrimoniu relixosu-cultural editar

Arquiteutura relixosa editar

  • Ilesia Parroquial de Santa María Madalena. L'asitiar la Ilesia y San Fernando Rey a Arahal, sol patrociniu celestial de Santa María Madalena, obedez al fechu de coincidir reconquistar del llugar col día de la Santa, el 22 de xunetu.

Arruinada l'antigua parroquia de traza mujdejar la cual atopábase en mala traza y llegó a derrubarse pol Terremotu de Lisboa en 1755, de la que resten la so torre y sagrariu barrocos, acometióse la construcción d'unu de los templos más grandiosos de la provincia. Trazar del templu deber al arquiteutu Lucas Cintora, anque n'ocasiones rellacionóse con otros maestros neoclásicos. El financiamientu de la ilesia corrió a cargu del IX Duque de Osuna y Señor de Arahal don Pedro d'Alcántara Téllez-Girón y Pacheco, de reconocíos gustos neoclásicos. Foi consagráu'l magníficu templu en 1800. Ye un edificiu de lladriyu y mampostería, con tres naves, cruceru y coru tres el presbiteriu, en forma d'ábside semicircular, de raigañu palladiana. Cerrar con bóvedes vaídas, con lunetos na nave central y vaídas tresversales nos llaterales. El cruceru cubrir con cúpula; el presbiteriu nel so primer tramu facer con bóveda de cañón y nel segundu con una de cuartu d'esfera sostenida por columnes toscanes a manera de baldaquino, dixebrando l'espaciu del presbiteriu del coru. El buque de la ilesia sostener por mediu de pilastres cuadrangulares con pilastres toscanes adosaes sobre les que se sofiten arcos de mediu puntu. La molduración interna y esterna ye neoclásica, con potentes entablamentos con frisos decoraos con triglifos y metopes.

Sol baldaquino que fai les vegaes de retablu mayor, magnífica obra del valencianu Antonio Marzal, concluyida en 1800, atópase la pimpana imaxe de Santa María Madalena, patrona de la Ciudá y Titular de la Parroquia. Ye una escultura en madera policromada que s'asitia sobre una gran mesa d'altar y pedestal de mármol colorao y negru. El coru ta diseñáu detrás del altar a la manera del de la ilesia del Redentor de Palladio en Venecia. N'el so espaciu afíxose la sillería coral que realizara José Victorino Casaus en 1769, obra del más puru estilu barrocu anque yá recupera delles formes clásiques. L'órganu foi realizáu escontra 1759 por Francisco Pérez de Valladolid, y la caxa pol tallista José Victorino Casaus.

La fachada principal tien una portada neoclásica de lladriyu enfoscáu en forma d'arcu triunfal, que consta de dos cuerpos, con columnes y pilastres toscanes nel primeru y xóniques nel segundu, rematándose con frontón partíu.

Nes naves atopen una serie de retablos neoclásicos de bona factura, tallaos en madera y policromados asonsañando xaspes. Los más primitivos daten d'escontra 1800. La ilesia consta de los siguientes retablos: El nuesu Padre Jesús Nazarenu y La nuesa Señora de los Dolores (José Rivera, 1942 y 1944), Inmaculada Concepción (sieglu XVIII, reformada nel XX), Cristu de la Esperanza (Pineda Calderón, 1947), San Antonio y Santa Bárbara (sieglu XVIII), Capiya Bautismal cola imaxe procesional de Santa María Madalena (Hernández León, 2002), Perpetuu Socorru, Virxe de les Congoxes nel antiguu de San Pedro , Virxe de Montemayor y San José y Virxe del Rosario. Ente les imáxenes destaca una Inmaculada Concepción, asitiada nel presbiteriu, tallada a mediaos del sieglu XVIII y bien cercana a la téunica de Benito de Hito y Castillo. El púlpitu ye una obra de cerrajería barroca de finales del sieglu XVIII. Decoren les parés interesantes pintures como una Inmaculada del XVII, les Ánimes Bendites, Cristu recoyendo les sos vestidures, la Madalena, San Cristóbal, el Lavatorio, etc.

La capiya sacramental ye un edificiu independiente, restu de l'antigua ilesia. Ta asitiada a los pies de la ilesia, na nave de la Epístola, aportando a ella al traviés d'una artística rexa. La capiya ye obra de Ambrosio de Figueroa. La execución corrió al cargu de Pedro Álvarez, y la decoración de la bóveda de Francisco Casaus. Ye de planta rectangular con dos tramos, unu cubiertu por bóveda semiesférica y otru de mediu cañón con lunetos. La observación fai pensar nuna remodelación neoclásica contemporánea a la construcción del templu. El retablu principal ta articuláu por estípites del sieglu XVIII. Esiste un retablu llateral, de los llamáu de paré, obra del XVIII y qu'alluga una pequeña y antigua imaxe de la Virxe. Na paré del fondu, interesante pintura colos Corazones de Jesús y María.

La torre ye una obra d'escepcional calidá y amuesa la maestría na talla del lladriyu de los alarifes de la contorna. Ta formada por trés cuerpos y chapitel piramidal, siendo los dos primeros de planta cuadrangular y el postreru octogonal. Ta decorada con azulexos de los sieglos XVI y XVII, dafechu integraes nes pilastres y paneles, amás d'unes ménsulas de pescuezu de palombu propies del sieglu XVII.

De l'antigua riqueza d'esta parroquia son inda testigos la magnífica cruz parroquial, obra de Francisco de Alfaro en 1585; el copón de plata dorao, n'estilu rococó, realizáu por Pedro Valenzuela en 1775; una custodia procesional cola so ostensorio y arqueta eucarística en plata de llei de finales del sieglu XVIII; dos ostensorios; el acetre barrocu realizáu en 1701 por José Manuel Domínguez; la demanda de José Guzmán (1798); el hostiario y copón de traza manierista de plata dorao y botones d'esmalte de los años 20 del sieglu XVII; el xuegu d'altar con decoración imperio y de rocalla compuestu por cruz d'altar, seis candeleros, trés sacres, dos atriles, naveta ya incensariu, cruz parroquial y dos ciriales, obra de Vicente Gargallo en 1796 pa la inauguración del templu; el portáviático de 1806 atribuyíu a Miguel María Palomino; el copón y la cruz d'altar en plata del primer terciu del sieglu XVII; el ternu bordáu n'oru sobre rasu blancu de principios del sieglu XVIII; otru colloráu de brocado n'oru, fechable a principios del sieglu XIX; unu celeste con brocados en plata; y l'archivu parroquial, con dellos tomos que daten de la segunda metá del sieglu XVI.

  • Ilesia parroquial de Ntra. Sra. de la Victoria. Antigua ermita dedicada a san Sebastián, patrón de les epidemies. Les obres del templu y conventu fueron sufragaes por don Juan Téllez Girón, IV Conde de Ureña y padre del primer Duque de Osuna. Termináronse les obres en 1551, y nesi mesmu añu apurrió l'edificiu a la congregación de los Padres Mínimos. Del conxuntu orixinal namái se caltienen el templu y una parte del claustru. Caltién l'armadura de par y nudiellu que cubre la nave mayor de tradición mudéxar.

El retablu del altar mayor, d'estilu barrocu, puede fechase nel segundu cuartu del sieglu XVIII. Atópase presidíu por una imaxe de la Virxe del Carmen, procedente de Carmona, flanqueada polos arcánxeles San Miguel y San Rafael. Nel manifestador una escultura de la Inmaculada y nel áticu San Francisco de Paula. Nel presbiteriu topen dos pintures de gran tamañu dedicaes a los martirios de San Juan y San Sebastián. Pola ilesia distribúyense otres con escenes de la vida de San Francisco de Paula.

Na cabecera de la nave del Evanxeliu atopa un retablu con una imaxe de San José y el Neñu Jesús, atribuyíu al círculu de Montes de Oca. Na cabecera de la Epístola, una interesante imaxe de la Virxe del Tránsitu, del sieglu XVIII. Nun retablu neogóticu atópase la imaxe de San Pascual Baillón (sieglu XVIII).

La torre de la ilesia puede fechase a fines del sieglu XVII o principios del XVIII.

  • Ilesia del conventu de La nuesa Señora del Rosario. El conventu de Monxes Dominiques de la Orde de Predicadores foi fundáu en 1608 por don Bartolomé Arias de Reina y la so esposa doña María Luisa de Ojeda, sobre solar y cases de la so propiedá, aprobándose dicha fundación en 1612. Na ilesia, d'una sola nave, destaca'l retablu mayor, obra de Cristóbal de Guadix. Presidir una maraviyosa talla de la Virxe del Rosario, obra del sieglu XVIII y tocada con corona y rabasera del XVII. Formáu l'altar por trés calles, destaca l'orde xigante de les columnes salomóniques de seis espiras decoraes con pámpanos. Sobre la fornica central asítiase un relieve de l'Anunciación, y nel áticu una pintura de Cristu Crucificáu y l'escudu dominicu, flanqueándolo imáxenes de San Miguel y San Rafael. Nes cais llaterales asítiense Santu Domingu de Guzmán y Santu Tomás d'Aquino. Sobre ellos dos figures de mediu cuerpu de Santa Rosa de Lima y Santa Catalina de Siena. Sobre un bancu profusamente talláu con decoración carnosa de tipu vexetal atópense les imáxenes de San Francisco y Santa Teresa, obres que nun pertenecen al programa iconográfico orixinal. So la fornica central atópase un manifestador qu'acueye'l bocetu de la imaxe del Santu Cristu de la Misericordia. Los murios llaterales del presbiteriu (Batalla de Lepanto, San José, Beatu Alberto de Pérgamo, etc.), l'arcu toral y la bóveda atópense decoraos con pintures de la dómina. La bóveda ta consagrada a eponderar los exemplos más sublimes de la santidá femenina dominica. La bóveda y los lunetos fueron realizaos en 1755 por Estalisnao Caro.

A lo llargo de la ilesia asítiense diversos retablos dedicaos a: San José (atribuyíu a Hito del Castillo); la Virxe de los Dolores (postreru terciu del sieglu XVIII); San Vicente Ferrer (talla de candeleru, sieglu XVIII); Sagráu Corazón de Jesús (sieglu XIX en retablu del XVIII, el frente del altar ta decoráu con azulexos trianeros de principios del XX; y Santu Domingu de Guzmán.

Nel añu 2014, les Madres dominiques abandonaron el conventu, que foi vencíu a los Hermanos Franciscanos de la Cruz Blanca, qu'anguaño son los sos residentes.

  • Ilesia del Santu Cristu. La ilesia foi mandada a construyir pol indianu natural de Arahal, Juan Leonardo Malu Manrique, en prenda d'agradecimientu por salvalo'l Señor de la Misericordia d'un naufraxu seguru.

Sustituyó al antiguu templu del sieglu XVI -allugáu no qu'agora ye'l patiu de la ilesia-, del que solo resta la so portada.

Nel retablu mayor de la ilesia, obra del sieglu XVIII, atópase la milagrosa imaxe del Cristu de la Misericordia, obra d'Antonio Castillo Lastrucci en 1937, que vieno sustituyir a la hierática y maxestosa talla destruyida en 1936 y que s'atribuyía a Pedro Millán. El camarín del Señor atópase decoráu frescos que daten del sieglu XVIII y azulejería diseñada por Aníbal González. El Santísimu Cristu de la Misericordia tien la medaya de la ciudá dende 2001.

Nos llaterales, seis retablos barrocos coles imáxenes de Cristu Crucificáu, el Sagráu Corazón de Jesús, San Franciscu d'Asís, Madre de Dios del Carmen (sieglu XVIII), la Divina Pastora y San José, San Luis Gonzaga y la Virxe de los Dolores (cotitular de la cofradería) de 1942.

  • Ilesia del exconvento de San Roque. Los flaires franciscanos ocuparon l'antigua ermita na que moraba la Cofradería de Jesús Nazarenu en 1624, hasta que fueron exclaustrados nel sieglu XIX.

D'ente los retablos destaca'l del altar mayor, del sieglu XVIII anque reformáu, en que la so fornica central allúgase anguaño una imaxe de la Virxe de los Dolores, de finales del sieglu XVII.

Na capiya del Sagrariu, interesante retablu con San Pascual Baillón. Nella atopa una imaxe de menor tamañu que'l natural del Cristu Yacente.

  • Ilesia de la Vera Cruz. Ye unu de los exemplares más interesantes de l'arquiteutura andaluza del sieglu XVIII, anque paez qu'esistía en 1602. Tien una curiosa y pervalible portada nel lladriyu llabráu, d'estilu colonial. Restaurar en 1780 y en 2004.

Anguaño preside la ilesia'l conxuntu de la Piedá, obra de Dubé de Luque. Nuna capiya, la Virxe del Rosario.

  • Ermita de San Antonio. Yera la ilesia axacente del antiguu Campusantu Parroquial. Yá esistía a principios del XVII, anque l'actual edificiu tien de ser del XVIII, pos apaez citada por estes feches configuraes como tal, y pa Madoz resulta ser en 1849 inda una obra moderna.

Ye un templu d'una sola nave con cinco tramos articulaos con pilastres adosaes cajeadas y cubiertes de bóvedes vaídas.El retablu orixinal del sieglu XVIII foi sustituyíu por unu modernu, que contién l'actual titular imaxe de vistir moderna, obra de Modesto Gené Roig, que vieno sustituyir a la destruyida en 1936 pertenecientes a la hermandá del mesmu nome, y en que'l so brazu porta a un Neñu Jesús del sieglu XVIII. Caltiénense delles imáxenes y llenzos de marcáu calter popular que copien otros de reconocíu prestíu, como'l llenzu de la Virxe de Belén o la imaxe de la Virxe del Carmen de la mesma dómina, donada pola familia Alcázar y qu'apocayá foi restaurada. Tamién podemos atopanos distintes talles d'escasu valor artísticu como la de la Virxe de Fátima, Santa Ángela de la Cruz y Cristu Resucitáu.

•Ermita de Madre de Dios del Campu

Caltúvose de pies hasta finales del XIX. Anguaño, n'el so cortil allúgase un restorán. Apocayá los vecinos de la cai asitiaron un retablu d'azulexos cola imaxe de Madre de Dios, n'alcordanza a l'antigua ermita.

Fuentes: Antonio Jiménez Pérez, Notes Históriques de Arahal (1972); Juan Luis Ravé Prieto, Guía Artística de Arahal (2005).

Arquiteutura civil editar

  • Torre del Cincho. Trátase d'una talaya qu'enllazaba visualmente cola Torre de la Folla, que de la mesma lo faía col castiellu de Morón.
  • Casa consistorial. Trátase d'unu de los edificios de tipu civil más singular de la provincia y nél, anguaño, se emplaza el conceyu, amás d'una escuela y otres instituciones. Nel centru de la construcción allúgase la torre, fechada nel añu 1841.
  • Casa de la cultura. Esta casa palaciu perteneció al Marqués de Monteflorido. Tien un diseñu de portaes y un desarrollu espacial notable que se fai bultable nel sobresaliente proporción de les sos plantes, que correspuende a casar palaciu de fines del sieglu XVIII, sobremanera si comparar con otros edificios de calter popular. El llinguaxe neoclásicu imponer na distribución simétrica de los sos vanos, na amplitú y xeometría del so diseñu, nos frontones que coronen tolos cierros y balcones y na cencellez de la so portada.La portada vien ser una solución de compromisu ente l'estilu tradicional de les portaes barroques locales y el planismo de corte clásicu. Efeutivamente surde de la simplificación formal de los diseños tradicionales, tantu nos basamentos de cantería como nos detalles decorativos de lladriyu. Como si combinara'l diseñu d'un arquiteutu académicu y la maestría y mano d'obra local.
  • Casa del Aire. L'arquiteutura doméstica nel XVIII adquirió nel Campu una dimensión estraordinaria, al reflexar el resurdir de la economía agraria de los nuesos pueblos. Esta casa colos sos numberosos vanos al esterior, el so gran esplegue espacial y la bona solución arquitectónica cola que combinaba'l señoríu y la de llabranza, los trés fachaes y la planta práuticamente triangular de la cortil, ye un exemplu claru de la calidá, flexibilidá y funcionalidad d'esta arquiteutura barroca non siempres bien valorada. La recién restauración dexó recuperar la vida intensa del edificiu, colos sos orixinales postigos y parte de los pavimentos añadíos nel XIX y XX. La casa tuvo una portada principal a la plaza que llueu foi sustituyida pa utilizase como fachada mirador o palcu. La fachada de la cai Veracruz afacer al quebro de la cai, creando una socesión de vanos y un ritmu d'estraordinaria elegancia qu'enllaza cola cercana capiya de la Veracruz, ensin dulda proyeutaes pa complementase mutuamente, formando unu de los conxuntos más harmónicos y senciellos del urbanismu barrocu andaluz. Nel patiu principal caltién un escelente panel d'azulexos, esponente del gustu estéticu en redol a la esposición Iberoamerica de Sevilla, onde s'entemez la tradición costumista col llinguaxe de les vanguardies internacionales robláu por Juan Miguel Sánchez y fecháu en 1927. Anguaño ye la sede de la Escuela Municipal de Música y Danza y del Muséu de la Muyer nel Flamencu.
  • Casa de Campu del Marqués de la Peña de los Namoraos.

Fiestes editar

Celebraciones relixoses editar

Fiestes Patronales de Santa María Madalena editar

Esiste documentación escrita sobre la celebración de les fiestes patronales dende'l sieglu XVI.

Dende'l 19 al 21 de xunetu tien llugar el solemne triduu nel so honor. El día 22 de xunetu ofíciase pela mañana la Solemnísima Función del Patronatu. El mesmu día, a les 9 de la nueche, tien llugar la procesión de la Patrona, na cual utilízase una imaxe vicaria, una y bones la titular del templu nun puede procesionar pol so pesu y colosales dimensiones.

Selmana Santa editar

  • Domingu de Ramos:

- La Borriquita. Horariu: 17:30-21:30h. See canónica: ilesia del exconvento de San Roque. Un pasu: Cristu de la Sagrada entrada en Xerusalén. Itinerariu: Prau de San Roque, Sevilla, Felipe Ramírez, Doctor Morillas, Masera, Ascensión Martín, IV Conde de Ureña, Victoria, Corredera, Plaza de la Corredera, Veracruz, Espaderos, Monxes, Sevilla, Prau de San Roque. Cortexu: 150 persones aprox. Nazarenos con túnica y antifaz blancos los neños y les neñes d'hebrea. Música: A.M. La nuesa Señora de la Victoria, de Arahal.

  • Miércoles Santu:

- Vera Cruz. Horariu: 22:00-01:30h. Un pasu: Cristu del Amor y Virxe de la Piedá. Itinerariu: Veracruz, Plaza de la Corredera, Pérez Galdós, Madre de Dios, Morón, María Beltrán, Madre de Dios, Xeneral Marina, San Pedro, Cruz, Pedrera, Victoria, Masera, Ascensión Martín, IV Conde de Ureña, Doctor Gamero, Serrano, Monxes, Espaderos y Veracruz. Cortexu: 130 persones aprox.. Nazarenos con túnica de cola y antifaz negru y sandalies franciscanes. Música: Capiya Musical Gólgota.

  • Xueves Santu:

- Misericordia. Horariu: 19:00-01:30h. See canónica: ilesia del Santu Cristu. Dos pasos. Cristu de la Misericordia y Virxe de los Dolores Itinerariu: Plaza del Santu Cristu, Misericordia, Plaza d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu, Marchena, Juan Leonardo, Pilar, Plaza Vieya, Sevilla, Pérez Galdós, San Roque, Doctor Gamero, IV Conde de Ureña, Victoria, Corredera, Plaza de la Corredera, Veracruz, Ilesia, Plaza d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu, Misericordia y Plaza del Santu Cristu. Cortexu: 1200 persones aprox. Los nazarenos porten túnica de cola y antifaz carmesí y petrina d'espartu. Música: A.M. Santa María Madalena de Arahal y Banda de Música de l'Asociación Cultural "Maestru Agripino Lozano" de San Fernando

  • Madrugá del vienres Santu:

- Jesús. Horariu: 05:00-13:00h. See canónica: Parroquia de Santa María Madalena. Dos pasos. El nuesu Padre Jesús Nazarenu y La nuesa Señora de los Dolores. Itinerariu: Plaza d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu, Ilesia, Espaderos, Monxes, Sevilla, Prau de San Roque, San Roque, Doctor Gamero, IV Conde de Ureña, Victoria, Pedrera, Miraflores, Puerta Utrera, Corredera, Plaza de la Corredera, Duque, San Pedro, Cruz, pedrera, barriete, Madre de Dios, Pérez Galdós, Plaza de la Corredera, Veracruz, Ilesia y Plaza d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu. Cortexu: 800 persones aprox. Nazarenos con túnica y antifaz moraos y cíngulo moráu y oru. Música: Banda de CC. y TT. d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu de Arahal nel Cristu y Banda de Música.

  • Vienres Santu (tarde):

- Hdad Sacramental de la Esperanza. Horariu: 18:30-12:30h. See canónica: Parroquia de Santa María Madalena. Dos pasos: Cristu de la Esperanza y Virxe de les Congoxes. Itinerariu: Plaza d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu, Ilesia, Espaderos, Monxes, Sevilla, Juan Pérez, San Roque, Doctor Gamero, Masera, Ascensión Martín, IV Conde de Ureña, Victoria, Pedrera, Cruz, San Pedro, Xeneral Marina, Madre de Dios, Pérez Galdós, Plaza de la Corredera, Veracruz, Ilesia y Plaza d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu. Cortexu: 800 persones aprox. Nazarenos con túnica y capa blanques y antifaz verde. Música: A.M. Santa María Madalena de Arahal, A.M. Xuvenil Santa María Madalena de Arahal y Banda de Música de la Sociedá Filarmónica San Fernando.

- Santu Entierru. Horariu: 21:00-02.00h. See canónica: ilesia del exconvento de San Roque. Dos pasos: Cristu Yacente y Virxe de los Dolores. Itinerariu: Plaza de San Roque, San Roque, Juan Pérez, Sevilla, Monxes, Espaderos, Ilesia, Plaza d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu, Marchena, Juan Leonardo, Plaza Vieya, Serrano, Doctor Gamero, IV Conde de Ureña, Victoria, Masera, Doctor Morillas, Felipe Ramírez, Plaza de la Corredera, Veracruz, Espadero, Monxes, Sevilla y Plaza de San Roque. Cortexu: 350 persones aprox. Nazarenos con túnica blanca y antifaz y capa negros. Música: Banda Castillo de la Mota de Marchena y Banda Municipal de Arahal.

Corpus Christi editar

El xueves de Corpus empecipia'l triduu na Parroquia de Santa María Magdelana. El domingu, Misa Solemne y procesión col Santísimu.

El cortexu eucarísticu formar los neños que recibieron per primer vegada la Comunión, portando dos pequeñes andes coles imáxenes de la Virxe Neña y San Xuan Bautista Neñu, el pasu dela Inmaculada Concepción, distintos grupos parroquiales, hermandaes de penitencia y gloria de la llocalidá y el pasu de la Custodia.

A destacar los adornos de les cais, el suelu cubiertu de yerba y los magníficos altares efímeros que se monten mientres tol percorríu.

Itinerariu: Plaza d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu, Ilesia, Veracruz, Plaza de la Corredera, Felipe Ramírez, Serrano, Monxes, Espaderos, Ilesia y Plaza d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu.

San Antonio de Padua editar

La selmana anterior al 13 de xunu celebra Triduu na so ermita, rematando con Función Principal na Parroquia de Santa María Madalena la mañana del domingu, a la que ye treslladáu'l Santu n'andes. Una vegada tornáu a la ermita, tien llugar la bendición y repartu del pan de los probes.

Na tarde del 13 de xunu sale en procesión San Antonio de Padua dende la so ermita, acompañáu pola Agrupación Musical Santa María Madalena. A destacar la entrada de la imaxe del Santu na cai que lleva'l so nome afatada con mantones, farolucos, tires de papel y allumaos.

Los díes cercanos a la festividá del Santu entama una velada en redol a la ermita y allúmense de forma especial distintes cais del barriu.

Procesión de La nuesa Señora de Montemayor Coronada editar

La Fervorosa Hermandá Filial de la Virxe de Montemayor de Arahal , que ye filial de Moguer, entama una procesión cola so imaxe l'últimu sábadu de mayu dende la Parroquia de Santa María Madalena. L'acompañamientu musical cuerre al cargu de la Agrupación Musical Nuesa Señora de la Victoria de Arahal.

Procesión de Madre de Dios del Carmen. Añalmente, el día 16 de xunetu, celébrase la solemne procesión de la Virxe del Carmen, imaxe procedente del conventu del Rosario y que güei se venera na ilesia del Santu Cristu.

Fiestes editar

Feria del Acampezo editar

La Feria del Acampezo celébrase'l primer fin de selmana de setiembre. Vinu a sustituyir a l'antigua Feria de Arahal, que tenía llugar en redol a les Fiestes Patronales. Conozse como «Fiesta del acampezo» pola recoyida d'aceitunes nesa dómina onde tomen parte munchos habitantes de la llocalidá. Esta feria celebrar a lo llargo de cuatro díes la primer selmana setiembre. Un actu destacáu foi siempres la Solemne Coronación de la Reina ya imposición de bandes a la dama d'honor y dames de la corte, el Pregón de la Fiesta na explanda de la Ilesia del Santu Cristu. Resulta bien peculiar y ye d'interés turísticu nacional.

Nos últimos años incorporóse a esti actu la imposición de la distinción "Aceituna d'Oru" que se concede a persones o entidaes de reconocida llabor en pos de l'Aceituna de Mesa.

Flamencu editar

  • Muséu de la Muyer nel Flamencu, casa del Aire.[6]
  • Ruta de les Grandes Figures del Flamencu. Arahal forma parte d'una ruta turística que visita les poblaciones andaluces onde nacieron y vivieron les grandes figures del flamencu. Nel casu de Arahal tratar de la saga de los Pavones, encabezada pola xenial Pastora Pavón, siguida por Tomás Pavón y Arturo Pavón.
  • Monumentu a Neña de los Peñes Pastora Pavón "Neña de los Peñes". Pza. Virxe de les Congoxes.
  • "Al Gurugú", Memorial "Neña de los Peñes". Selmana flamenca con teatru, conferencies, actuaciones y otres actividaes alternatives que rematen con dos grandes nueches flamenques na Plazoleta del Santu Cristu, onde se fai entrega del gallardón "Verde que te quiero verde".
  • Peña Flamenca Pastora Pavón "Neña de los Peñes".

Feria de la Tapa editar

Anguaño realízase la "Ruta de la Tapa", polos distintos chigres y restoranes de la llocalidá ónde pueden tastiase tapes y refrescu a un preciu alcordáu. Tamién se realiza concursu a la meyor tapa, al meyor tirador de cerveza, ente otros.

Gran Cabalgata de los Reis Magos editar

El día 5 de xineru dende les 17 hores hasta les 21h, Les sos Maxestaes los Reis Magos d'Oriente, encarnaos por personaxes y empresarios de la llocalidá, faen un percorríu peles cais de Arahal, visitando cada añu distintos barrios.

La cabagalta carauterizar pola gran atraición popular, l'altu númberu de xarrés tirada por tractores y l'inmensa agua de carambelos y xuguetes que se llancen dende les mesmes.

Economía editar

Arahal basa la so economía na agricultura, la construcción, una incipiente industria metalúrxico y na nueva pujanza del sector servicios.[7]

Al respective de l'aceituna de mesa nes sos variedaes de manzanilla y gordal, Arahal ye'l primer productor mundial, d'estes variedaes. Gracies a empreses como Llabradores del Campu, ye una cooperativa agrícola que produz aceitunes de mesa y aceite virxe extra. Esti escoyíu productu tien un sellu d'identidá.

Alministración Política editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Claudio García Gallego (Dimite en setiembre de 1981 y Manuel Bravo asocéde-y nel cargu).   PSOE
1983-1987 Manuel Bravo García   PSOE
1987-1991 Manuel Bravo García   PSOE
1991-1995 José F. Gago Bohórquez IX-LV-CA
1995-1999 Francisco Jiménez Oliva   PSOE
1999-2003 Tomás Guisado/Manuel Brenes   Independientes de Arahal
2003-2007 Miguel Manaute Humanes   PSOE
2007-2011 Miguel Ángel Márquez González IX-LV-CA
2011-2015 Miguel Ángel Márquez González IX-LV-CA
2015-2019 Miguel Ángel Márquez González IX-LV-CA
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Demografía editar

Númberu d'habitantes nos últimos dolce años.

Evolución demográfica d'Arahal
2000200120022003200420052006200720082009201020112012201320142016
18,50118,44418,47318,56818,58818,65518,86118,89619,15019,24819,33519,38219,51319,53619,58519 594
(Fonte: INE [Consultar])

Xeografía editar

 
Conceyu de Arahal.

La llocalidá de Arahal asítiase sobre una llomba a 114[8] metros d'altitú sobre'l nivel del mar, ocupando una franxa de terrén al suroeste de Sevilla, España determináu por La Campiña, contorna y paraxa natural carauterizáu peles sos llombes y llanures y delimitado por la Sierra Sur, la Vega del Guadalquivir y Los Alcores.[3] Ye de señalar que, dientro del so términu municipal atópase allugada la Base Aérea de Morón de la Frontera que toma'l nome del nucleu vecín, por cuenta de la mayor cercanía d'esti al accesu principal a la mesma.

Cuenta con una estensión superficial de 201,10 km²[8], siendo les sos llendes xeográfiques los siguientes:

Noroeste: Carmona Norte: Carmona y Paraes Nordeste: Marchena
Oeste: Alcalá de Guadaíra y Los Molares   Este: Morón de la Frontera
Suroeste El Coronil y Utrera Sur: Montellano Sureste: Morón de la Frontera

La ciudá de Arahal aníciase urbanísticamente a partir d'un cascu antiguu perfectamente definíu y que se desenvuelve, con forma arrondada a partir de les traseres de la plaza del conceyu y que'l so centru podemos afitalo na Ilesia Parroquial de la Madalena. Una primer espansión bien dilatada nel espaciu y nel tiempu desenvuélvese en redol al nucleu orixinariu, magar, nun s'espande en direición noreste. El mayor desarrollu nesta etapa, que dura hasta los años cincuenta anque nel so interior esisten importantes edificaciones de los sieglos XVIII y XIX, realizar en direición sureste, al buscar la crecedera urbana'l sofitu de l'antigua travesía de la carretera Sevilla - Antequera. Dende los años cincuenta, la espansión foi bien amplia en toles direiciones en redol a lo enantes construyío, quedando les llendes de la edificación claramente definíos pela autovía A-92, d'una parte, y pela vía de ferrocarril, pola otra.

Estos dos elementos mentaos son los que definen la estructura actual del nucleu urbanu que se dispón ente dambos en redol a una exa con direición noreste - suroeste y que queda claramente definíu pela cai Corredera. La ciudá, por cuenta del so dilatáu procesu d'evolución urbanística, nun presenta una trama definida, sinón que s'articula, de forma escasamente ordenada, en redol a cuatro eje que surden dende'l cascu antiguu con direiciones noreste, sureste, suroeste y noroeste.

El parcelario urbanu, definíu nel cascu antiguu y na espansión realizada hasta los años 50, a partir de grandes mazanes con morfoloxía predominantemente ortogonal, queda desdibuxáu nes espansiones más recién cola apaición de tipoloxíes de bloques aisllaos, grandes equipamientos y crecederes desordenaes que nun fueron oxetu de planificación hasta tiempos bien recién.

Deportes editar

El mayor afitáu alcanzáu pol deporte arahalense a nivel nacional ye competir na división d'honor, máxima categoría a nivel nacional de voleibol, mientres cuatro temporaes.

Tamién se celebra la carrera de El Cal y el Olivu, que ye un mediu maratón con una distancia de 21 km ente Arahal y Morón de la Frontera.

A empiezos de la Fiesta del Acampezo celébrase'l Cross Urbanu del Acampezo, y a mediaos de setiembre, el Campeonatu Provincial de Dominó.

Na temporada 2012/13 el Arahal C.F. milita en Rexonal Preferente, concretamente nel grupu de la provincia de Sevilla.

Francisco Brenes Bohorquez "El Pitizo" 1956 participó en La Vuelta Andalucía mayor ésitu en Ciclismu alcanzáu en Arahal. Tuvo 2 pinchazo pero llegó a la meta. Participaron 82 corredores de los que namái llograron rematar la prueba 23 ciclistes.

http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1956/02/08/036.html

Persones destacaes editar

  • Juan Pérez de Vargas, primer alcalde de Arahal en 1556.
  • Venerable Padre Fray Juan de Bejel, mártir de la rebelión de los moros de Granada n'ochobre de 1569.
  • Juan Muñoz y Peralta, médicu de Cámara del rei Felipe V.
  • Pedro Chamijo, aventureru del sieglu XVI.
  • Dr. D. Diego de Fuentes, canónigu de la Catedral de Sevilla S. XVII.
  • Religioso Isabel de San Juan, morrió en golor de santidá en Marchena en 1647.
  • Dr. D. Pedro Calderón y Barrionuevo , rector de la Universidá de Sevilla en 1680.
  • Sebastian Monroy, xesuita martirizado nes Islla Marianes por causa de la so fe'l 6 de setiembre de 1676.
  • Beatu Juan de Prau, o Juan del Arahal (Morgovejo 1563, Marruecos 1631). Guardián del Conventu de San Roque. Martirizado polos moros, al negase a abjurar de la so fe.
  • Rvdo. D. Patriciu Gutiérrez Bravo, cura y arqueólogu (+ 1795).
  • Juan Leonardo Malu Manrique, fundador de la Ilesia del Santu Cristu de Arahal, muerre nel S. XVIII.
  • Miguel Herrera de Tejada, farmacéuticu y periodista del sieglu XIX, fundador del periódicu El Pensamientu Español.
  • Antonio Pedregal Guerrero (El Cura Pedregal), nacíu'l 11/01/1840. Ye escoyíu diputáu en corte mientres los años (1868-1888) pol partíu Republicanu Federal.
  • Eduardo Benjumea Zayas, Diputáu a Cortes mientres los periodos de 1907 a 1910, de 1914 a 1915 y de 1919 a 1920.
  • Arturo Pavón Cruz, cantaor y hermanu mayor de La Neña de los Peñes.
  • Manolo Jiménez Jiménez, ex-futbolista y entrenador de fútbol.
  • Fernandu Vega, futbolista.
  • Pedro Illanes Parrilla, ex-futbolista y entrenador de fútbol.
  • Dany Torres Baena, motocross, supercross y Freestyle.
  • Israel Rodríguez, xugador de Voleibol miembru de la seleición nacional d'España.
  • Gustavo Saucedo, xugador de Voleibol miembru de la seleición nacional d'España.

Seguridá editar

Dende'l vienres 30 de marzu de 2012, esta llocalidá cunta con un Cuerpu de Voluntarios de Proteición Civil. Esta agrupación de voluntarios empecipiar con 21 miembros que les sos edaes bazcuyen ente los 18 y los 48 años y como respuesta a l'aceptación del Plan d'Emerxencia Municipal. El primer presidente de l'agrupación local ye José Portillo.[9]

Mientres l'añu 2012 participó yá en delles ocasiones n'actos oficiales de la llocalidá, como son la Selmana Santa local o la Feria del Acampezo, anque non solo participó n'eventos locales sinón tamién en feries d'otres llocalidaes y destaca el so serviciu nel Plan Romero[10] p'ayudar a les hermandaes a llegar a l'aldega almonteña, tres esta xera los miembros del cuerpu acompañaron a la Virxe de Montemayor nel so percorríu peles cais de la llocalidá.

Referencies editar

  1. Celdrán Gomáriz, Pancracio (2004). Diccionario de topónimos españoles y sus gentilicios, 5ª, Madrid: Espasa Calpe, páx. 75. ISBN 978-84-670-3054-9.
  2. 2,0 2,1 Institutu Nacional d'Estadística d'España. «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842.». Consultáu'l 15 d'avientu de 2009.
  3. 3,0 3,1 3,2 Escelentísimu Conceyu de Arahal. «Web Oficial del Conceyu de Arahal - Hestoria». Consultáu'l 7 de xineru de 2010.
  4. “Etimoloxía y orixe del topónimu Arahal”, Al-Andalus - Magreb. Estudios Árabes ya islámicos, 5 (1997): Homenaxe al profesor Braulio Justel, páxs. 255-271.
  5. Madoz, Pascual (1845-1850), Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, 16 tomos, Madrid: Establecimiento literario-tipográfico de P. Madoz y L. Sagasti .
  6. flamencu-enllena-la vida cultural-de-arahal-en-toes-les sos-facetes El flamencu enllena la vida cultural de Arahal
  7. Escelentísimu Conceyu de Arahal. «Web Oficial del Conceyu de Arahal - Población y Actividá». Consultáu'l 7 de xineru de 2010.
  8. 8,0 8,1 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes xunta
  9. «Noticia: Arahal yá tien el so cuerpu de voluntarios de Proteición Civil». Consultáu'l 29 d'avientu de 2012.
  10. Proteición Civil de Arahal. «Plan Romero». Consultáu'l 29 d'avientu de 2012.

Enllaces esternos editar