Emilio Cándido Portes Gil (3 d'ochobre de 1890Ciudad Victoria (es) Traducir – 10 d'avientu de 1978Ciudá de Méxicu) foi un políticu mexicanu qu'exerció de presidente de Méxicu de 1928 a 1930.[2][3]

Emilio Portes Gil
41. Presidente de Méxicu

1r avientu 1928 - 4 febreru 1930
Plutarco Elías Calles - Pascual Ortiz Rubio
ministru


diputáu de Méxicu

Vida
Nacimientu Ciudad Victoria (es) Traducir3 d'ochobre de 1890[1]
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Ciudá de Méxicu10 d'avientu de 1978[1] (88 años)
Familia
Casáu con Carmen García González (1924 – 1978)
Estudios
Estudios Escuela Libre de Derecho (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu, abogáu, xuezdiplomáticu
Creencies
Relixón ateísmu
Partíu políticu Partíu Revolucionariu Institucional
Cambiar los datos en Wikidata

Oríxenes editar

Nació en Ciudad Victoria, nel estáu de Tamaulipas, el día 3 d'ochobre de 1890. Los sos proxenitores fueron Domingo Portes y la señora Adelaida Gil, nacida na ciudá de La Vega (República Dominicana)[4]. Vivíen en casar númberu 16 de la cai "Matamoros". Emilio quedó na orfandad de padre a la edá de trés años y ante el desamparu económicu en que s'atopaba la so familia, foi la so madre la encargada de caltenelo y de modelalo na so niñez. Doña Adelaida tomó'l timón de la familia y pa sostenela realizó queferes, dacuando hasta peles nueches, de cordurera.

Estudios editar

Portes Gil estudió la primaria na so ciudá natal, y la secundaria na Escuela Normal de Ciudad Victoria. Darréu treslladóse a la ciudá de Méxicu, onde ingresó en 1912 a la Escuela Llibre de Derechu, institución na que se recibió como abogáu nel añu de 1915.[3]

Vida política editar

Ocupó diversos cargos públicos y foi Diputáu Federal. En 1920, afiliar a la Revolución d'Agua Prieta siendo gobernador provisional de Tamaulipas. Dos años dempués, casóse con Carmen García González.

El 17 de mayu de 1924 fundó'l Partíu Socialista Fronterizu y nel añu de 1925 foi gobernador constitucional de Tamaulipas. Nel so gobiernu, realizó una importante actividá llexislativa y promovió la organización de los obreros y llabradores. Exerció fuerte influencia nos gobiernos y na política de Tamaulipas dende 1928.[5]

Presidencia editar

Del 28 d'agostu al 30 de payares de 1928 foi secretariu de Gobernación y designóse-y pol Congresu, presidente interín de la República empecipiando'l so periodu'l 1 d'avientu del mesmu añu;[3]pos el presidente electu, Álvaro Obregón fuera asesináu.[6]

Emilio Portes Gil asume la presidencia interina'l 1 d'avientu de 1928. Los principales aspeutos de la so política, yeren similares a la de los sos antecesores: la reconstrucción económica, empuesta a modernizar el país, y convertilo nuna nación capitalista, establecer definitivamente la hexemonía del Estáu sobre tola sociedá p'alministrar los beneficios económicos, pretendía faer efectivos los postulaos de la constitución y el pactu social conteníu nos artículos 27 y 123.

Emilio Portes Gil conocía'l poder del Xefe Máximu pero tenía un ciertu ascendiente sobre él, polo que nun se resignó a ser el simple executor de la política ayena. Favoreció'l repartu de la tierra; aprovechó que Calles tuviera ocupáu en consolidar el so poder con mires a la socesión y partió cerca de 2 millones d'hectárees[7] que beneficiaron a munchos llabradores, y fortaleció les organizaciones llabradores.

El 1° d'avientu de 1928, dase'l primer pasu pa la conformanza del Partíu Nacional Revolucionariu. Cola publicación del "Manifiestu de la Nación" convidar a toles organizaciones, partíos y agrupaciones polítiques a xunise al Partíu pa darréu convocar a una Convención Nacional por que los representantes de les organizaciones miembru aldericaren los estatutos, el programa de principios, la designación d'un candidatu a la presidencia de la república, según el nomamientu de les persones que formaríen el Comité Direutor del Partíu.[8] El Comité Organizador que realizaría les xeres antes mentaes taba constituyíu por: Plutarco Elías Calles, Aarón Sáenz, y Luis L. Lleón, ente otros, les funciones como organizadores taben axustaes nel manifiestu del 12 d'avientu.

La situación política acaldía complicábase más; per un sitiu el PNR precisaba'l sofitu de los obreros; pero pol otru'l líder de la CROM atrabancar. Al lluchar pol so ascensu al poder, Morones causaba la enemistá de los obregonistas y al atacar de cutio al presidente provisional, desestabilizaba entá más l'ambiente político.

El líder obreru Luis N. Morones intentaba recuperar el poder qu'ostentara mientres la presidencia de Calles, trató d'asitiase nun primera planu enfrentándose al so antiguu enemigu Emilio Portes Gil, la llucha ente los dos más que personal yera de calter políticu, pos puxaben pol control d'una fuercia de primer orde pa establecer la hexemonía del Estáu.[9]

Dalgunos acusaben a Calles de ser el responsable de l'atrevencia moronista, yá que ensin el so sofitu'l líder obreru nun atacaría tan abiertamente a Porte Gil. Calles caltener al marxe, ensin negar nin afirmar, lo cual fortaleció'l convencimientu xeneralizáu de qu'en realidá taba acordies con Morones.

Luis L. Lleón, integrante del Comité Organizador del PNR, pidió-y a Calles qu'esclariara públicamente la so posición con al respective de Morones pa da-y solución a esta nueva crisis del grupu. Calles, ante l'alternativa de la so propia cayida política y la perda de l'adhesión de los obregonistas, y con mires al futuru, fixo públicu que negaba'l so sofitu a Morones y p'evitar males interpretaciones de la so actuación política, retirábase definitivamente de la vida pública y arrenunciaba al so cargu del PNR.

Al retirase d'un puestu formal na política, Calles quedó desvenceyáu de los compromisos adquiríos coles facciones, colo que s'amplió la so capacidá de crear nueves aliances, convirtiéndose asina nel factor central de les decisiones polítiques de la dómina.

Pasáu'l periodu axustáu les eleiciones volvieron causar fervencia. El Partíu Nacional Antirreeleccionista sofitó la candidatura del popular ex secretariu de Educación José Vasconcelos , quien basó la so campaña na denuncia de la corrupción y na defensa d'una política menos anticlerical.

El Partíu Nacional Revolucionariu nomó a Pascual Ortiz Rubio como candidatu a la presidencia. Ortiz Rubio caltuvo conversaciones con Calles p'aldericar los nomes de los miembros del próximu gabinete presidencial, nel cual teníen de figurar homes allegaos al Xefe Máximu. Con esto manifestábase una vegada más la indiscutible fuercia político de Calles.

Movimientu armáu editar

Dende l'entamu de la so xestión, Porte Gil volvió a entamar les negociaciones ente'l cleru y el so gobiernu, con mires a buscar una salida vidable al problema relixosu.

Coles mesmes que tenía llugar la Convención del PNR españaron llevantamientos armaos en Veracruz, Sonora, Chihuahua, Nuevo León y Durango por xenerales rebalbos que taben en desalcuerdu col control qu'exercía Calles na política. Asina'l 3 de marzu emitieron el Plan de Hermosillo nél, convidaben al pueblu a llevantase n'armes contra'l gobiernu corruptu, desconocíen a Porte Gil como presidente y a Calles como dirixente nacional.

Esta rebelión tuvo comandada por José Gonzalo Escobar por esto conozse como rebelión escobarista, cuntó col sofitu de los cristeros lo cual atayó nuevamente la comunicación ente l'Episcopáu mexicanu y el gobiernu. Puesto que Calles taba formalmente retiráu de la vida pública, Porte Gil convidar a formar parte del so gabinete como Secretariu de Guerra, y nesta rebelión l'exércitu comandado por él, llogró la victoria y con esto acotó la so supremacía.

La Santa Sede y los clérigos del país finalmente entendieron que cola llucha armada nun se llegaría a nenguna solución polo qu'hubo un cambéu d'actitú y retiraron el so sofitu a los cristeros abrir les posibilidaes pa llegar a un alcuerdu col gobiernu. Nun principiu la Lliga de Defensa de les Llibertaes Relixosa que tenía la direición urbana del movimientu oponer a un alcuerdu. Sicasí dambes partes empezaron el camín de la reconciliación; el gobiernu esixía l'aplicación absoluta de les lleis anticlericales, dexando como una concesión bien especial, que la Ilesia va siguir exerciendo'l so derechu espiritual sobre la población, siempres y cuando s'alloñar definitivamente de los asuntos políticos. El conflictu quedó resueltu'l 22 de xunu de 1929 y los servicios relixosos restableciéronse; el 27 de xunu del mesmu añu oficióse la primer misa pública.

Otru conflictu que tuvo que resolver Porte Gil foi la fuelga estudiantil que surdió na Universidá Nacional y que, anque nun foi trascendente pa la estabilidá política, opacaba la imaxe d'autoridá del gobiernu y representaba una torga más pal bon desenvolvimientu de la campaña presidencial de Pascual Ortiz. Por ello'l 28 de mayu de 1929 diose l'autonomía universitaria, colo que l'ánimu estudiantil aselóse.

El 17 de payares de 1929 llevar a cabu les eleiciones presidenciales dándo-y el trunfu al Partíu Nacional Revolucionariu. El 1ro d'avientu Vasconcelos declarábase como presidente electu de la república y ponía de manifiestu ante la nación la farsa eleutoral. Encamentó a una rebelión que nunca se llevó a cabu y los vasconcelistas aceptaron la imposición del PNR y poro, a Ortiz Rubio como presidente electu.

Dempués de la presidencia editar

Una vegada terminada la so alministración, Porte Gil tendría diversos cargos nel gobiernu y na iniciativa privada. Foi embaxador en Francia y la India, secretariu de Rellaciones Esteriores, en dalgún momentu quixo volver ser gobernador del so estáu natal pero fracasó, foi procurador, dirixente del partíu oficial y direutor de la Comisión Nacional de Seguros, cargu que se-y confirió yá que mientres el so mandatu preparó la Llei Federal de Trabayu (promulgada pocu dempués) y aldericóse llargamente sobre'l seguru pa los trabayadores. Foi presidente de l'Academia Mexicana de Derechu Internacional.

Últimos años y muerte editar

Na última etapa de la so vida dedicar a redactar testimonios de les esperiencies de la so actuación na vida pública de Méxicu. Ente les sos obres destaquen Autobiografía de la Revolución Mexicana y Raigón de la Revolución de Tamaulipas. Al poco tiempu de cumplir los 88 años d'edá, don Emilio, fina na ciudá de Méxicu el 10 d'avientu de 1978. Ye'l ex-presidente que más tiempu tuvo de vida pospresidencial, yá que morrió 48 años, 10 meses y 5 díes dempués de terminar el so mandatu (el 5 de febreru de 1930).


Predecesor:
Gregorio Garza Salinas
 
Gobernador de Tamaulipas

1925 - 1928
Socesor:
Juan Rincón Rincón
Predecesor:
Gonzalo Vázquez Vela
Secretariu de Gobernación de Méxicu
1928
Socesor:
Felipe Canales
Predecesor:
Plutarco Elías Calles
 
Presidente de los Estaos Xuníos Mexicanos

1928 - 1930
Socesor:
Pascual Ortiz Rubio
Predecesor:
Basilio Badillo
Presidente del Partíu Nacional Revolucionariu
1930
Socesor:
Lázaro Cárdenas del Río
Predecesor:
Carlos Riva Palacio
Secretariu de Gobernación de Méxicu
1930
Socesor:
Carlos Riva Palacio
Predecesor:
José Aguilar y Maya
Procurador Xeneral de la República de Méxicu
1932 - 1934
Socesor:
Montés Capo
Predecesor:
Manuel C. Téllez
Secretariu de Rellaciones Esteriores de Méxicu
1934 - 1935
Socesor:
José Ángel Ceniceros
Predecesor:
Matías Ramos
Presidente del Partíu Nacional Revolucionariu
1935 - 1936
Socesor:
Silvano Barba González

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6hh7sj0. Apaez como: Emilio Portes Gil. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Aligues Hernández, Jorge(dir.) (1998). NUEVU DICCIONARIU ENCICLOPÉDICU ESPASA. Espasa Calpe s.a., páx. 1442. ISBN 84-239-9436-8.
  3. 3,0 3,1 3,2 Serrano-Migallón, Fernando (2010). 80 Años de l'Autonomía Universitaria (en castellanu). Universidá Nacional Autónoma de Méxicu, páx. 11. ISBN 978-607-02-1399-1. Consultáu'l 21 de mayu de 2018.
  4. «Emilio Portes Gil - 46° Presidente de Méxicu» (inglés). Consultáu'l 22 de mayu de 2018.
  5. «Emilio Cándido Portes Gil». Ciudad Victoria Tamaulipas. http://www.ciudadvictoria.gob.mx/docs/calendariu_civico/EMILIO%20CANDIDO%20PORTES%20GIL.pdf. Consultáu'l 20 de mayu de 2018. 
  6. Contreras Pérez, Gabriela (2004-1). «La Universidá: nacional y autónoma». Perfiles educativos 26 (105-106):  páxs. 173–179. ISSN 0185-2698. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0185-26982004000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es. Consultáu'l 22 de mayu de 2018. 
  7. Aguilar-Alvarado, Modesto (1998). «La política agraria de los gobiernos nacionales y de Sinaloa de 1920 a 1940». Clío 6 (22):  p. 68. http://historia.uasnet.mx/rev_clio/Revista_clio/Revista22/5_PoliticaAgrariaSinaloa1920-1940_ModestoAguilar.pdf. Consultáu'l 21 de mayu de 2018. 
  8. CXXIII Aniv. del Natalicio Lic. Emilio Portes Gil. Periódicu Frontera de Tamaulipas. 9 d'ochobre de 2013. http://www.periodicofronteradetamaulipas.com/2013/10/cxxiii-aniv-del-natalicio-lic-emilio.html. Consultáu'l 22 de mayu de 2018. 
  9. Portes Gil, Emilio (16 de xunetu de 2015). «L'autonomía de la universidá. Como españó'l conflictu estudiantil. Pidimientos de los alumnos a la presidencia. Llei de l'autonomía universitaria». Revista Acta Educativa. http://www.universidadabierta.edu.mx/ActaEducativa/descripcion.php?papeiden=26. Consultáu'l 21 de mayu de 2018. 

Ver tamién editar