Un enllaz metálicu ye un enllaz químicu que caltién xuníos los átomos (unión ente nucleos atómicos y los electrones de valencia, que se xunten alredor d'éstos como una nube) de los metales ente sigo.[1]

Enllaz metálicu
enllaz químicu
Cambiar los datos en Wikidata
Enllaz metálicu nel cobre.

Estos átomos arrexuntar de forma bien cercana unos a otros, lo que produz estructures bien compactes. Trátase de llinies tridimensionales qu'adquieren estructures tales como: la típica d'empaquetamiento compactu d'esferes (hexagonal compacta), cúbica centrada nes cares o la cúbica centrada nel cuerpu.

Nesti tipu d'estructura cada átomu metálicu ta estremáu por otros dolce átomos (seis nel mesmu planu, trés percima y trés per debaxo). Amás, por cuenta de la baxa electronegatividá que tienen los metales, los electrones de valencia son estrayíos de les sos orbitales. Esti enllaz namái puede tar en sustancies en estáu sólidu.[2]

Los metales tienen delles propiedaes carauterístiques que los estremen de los demás materiales. Suelen ser sólidos a temperatura ambiente, sacante'l mercuriu, y tienen un puntu de fusión alto.

L'enllaz metálicu ye carauterísticu de los elementos metálicos. Ye un enllaz fuerte, primariu, que se forma ente elementos de la mesma especie. Al tar los átomos tan cercanos unos d'otros, interaccionan los sos nucleos xunto coles sos nubes electróniques, empaquetándose nos trés dimensiones, polo que queden los nucleos arrodiaos de tales nubes. Estos electrones llibres son los responsables de que los metales presenten una elevada conductividá llétrica y térmica, una y bones estos puédense mover con facilidá si se pon en contautu con una fonte llétrica. Los metales xeneralmente presenten rellumu y son maleables.

Los elementos con un enllaz metálicu tán compartiendo un gran númberu d'electrones de valencia, formando un mar d'electrones arrodiando un enrexáu xigante de cationes.[3]

Munchos de los metales tienen puntos de fusión más altos qu'otros elementos non metálicos, polo que puede inferise qu'hai enllaces más fuertes ente los distintos átomos que los componen.

La vinculación metálica ye non polar, apenes hai diferencia d'electronegatividá ente los átomos que participen na interacción de la vinculación (nos metales, elementales puros) o bien poca (nes aleaciones), y los electrones implicaos no que constitúi la interacción al traviés de la estructura cristalina del metal. L'enllaz metálicu esplica munches carauterístiques físiques de metales, tales como maleabilidá, ductilidá, bonos na conducción de calor y lletricidá, y con rellumo o llustre (devuelven la mayor parte de la enerxía llumínica que reciben).

La vinculación metálica ye l'atracción electrostática ente los átomos del metal o cationes y los electrones deslocalizados. Esta ye la razón pola cual puede esplicase un deslizamiento de capes, dando por resultancia la so carauterística maleabilidá y ductilidá.

Los átomos del metal tienen a lo menos un electrón de valencia, nun comparten estos electrones colos átomos vecinos, nin pierden electrones pa formar los iones. Nel so llugar los niveles d'enerxía esternos de los átomos del metal se traslapan. Son como enllaces covalentes identificaos.

Teoría del gas electrónico editar

Estes propiedaes deber al fechu de que los electrones esteriores tán amestaos namái «llixeramente» a los átomos, formando una especie de gas (tamién llamáu «gas electrónico», «nube electrónica» o «mar d'electrones»), que se conoz como enllaz metálicu. Drude y Lorentz, propunxeron esti modelu hacia 1900.[4]

Un primer intentu pa esplicar l'enllaz metálicu consistió en considerar un modelu nel cual los electrones de valencia de cada metal podíen movese llibremente na rede cristalina. D'esta forma, el retículo metálicu considérase constituyíu por un conxuntu d'iones positivos (los nucleos arrodiaos pola so capa d'electrones) y electrones (los de valencia), en llugar de tar formaos por átomos neutros.

A última hora, un elementu metálicu considérase que ta constituyíu por cationes metálicos distribuyíos regularmente y somorguiaos nun gas electrónico» de valencia deslocalizados, actuando como un aglutinante electrostático que caltién xuníos a los cationes metálicos.

El modelu del gas electrónico» dexa una esplicación cualitativa senciella de la conductividá llétrico y térmico de los metales. Puesto que los electrones son móviles, pueden treslladase dende l'electrodu negativu al positivu cuando'l metal sométese al efeuto d'una diferencia de potencial llétricu. Los electrones móviles tamién pueden conducir el calor tresportando la enerxía cinética d'una parte a otra del cristal. El calter dúctil y maleable de los metales ta dexáu pol fechu de que l'enllaz deslocalizado estender en toles direiciones; esto ye, nun ta llindáu a una orientación determinada, como asocede nel casu de los sólidos de redes covalentes.

Cuando un cristal metálicu se deforma, nun se ruempen enllaces alcontraos; nel so llugar, el mar d'electrones a cencielles afaise a la nueva distribución de los cationes, siendo la enerxía de la estructura deformada similar a la orixinal. La enerxía necesaria pa deformar un metal como'l litiu ye relativamente baxa, siendo, como ye lóxicu, enforma mayor la que se precisa pa deformar un metal de transición, porque esti postreru tien munchos más electrones de valencia que son el aglutinante electrostático de los cationes.

Por aciu la teoría del gas electrónico» pueden xustificase de forma satisfactoria munches propiedaes de los metales, pero nun ye afecha pa esplicar otros aspeutos, como la descripción detallada de la variación de la conductividá ente los elementos metálicos.

Referencies editar

  1. PREGUERU, ANDREA; ESCOBAR, DIONISIO; MAYORAL, ESTHER; RUIZ, FRANCISCO (2015). enllaz+qu%C3%ADmico+que+caltién+xuníos+los+%C3%A1tomos&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwiFyY7G4IfZAhUB2BQKHW8ECN0Q6AEIJzAA#v=onepage&q=enllaz%20met%C3%A1lico%20ye%20un%20enllaz%20qu%C3%ADmico%20que%20caltien%20xuníos%20los%20%C3%A1tomos&f=false Ciencies aplicaes II (en castellanu). Ediciones Paraninfu, S.A.. ISBN 9788428337410. Consultáu'l 2018-02-02.
  2. Zarcero, Félix García; Francisca, Mantega Reverte; Ed.), Otres menciones: Olmedo González, Juan Antonio (Coord (2010). Física y química. 1º bachilleratu (en castellanu). Ministeriu d'Educación. ISBN 9788436949179. Consultáu'l 2018-02-02.
  3. Atkins, Peter; Jones, Loretta (2006). Principio de química: los caminos del descubrimientu (en castellanu). Ed. Médica Panamericana. ISBN 9789500600804. Consultáu'l 2018-02-02.
  4. Élie Lévy, 1993. Diccionariu Akal de física. Páxina 380.

Ver tamién editar