Escritura tartésica

La escritura tartesia, tamién conocida como del suroeste (sudoccidental) de la península ibérica y como sudlusitana, ye una escritura paleohispánica bien similar, tantu pola forma de los signos como pol valor que los signos representen, a la escritura ibérico suroriental, pero a diferencia d'ésta, qu'espresa llingua ibérica, la escritura tartesia espresa una llingua que nun pudo entá ser rellacionada con nenguna otra. Sobre l'orixe de les escritures paleohispániques nun hai consensu: pa dellos investigadores el so orixe ta direuta y namái venceyáu al alfabetu feniciu, ente que para otros na so creación tamién influyiría l'alfabetu griegu.

Escritures paleohispániques.
Una de les propuestes de signario tartesiu. Afechu de Rodríguez Ramos 2000.
Fonte Velha (Bensafrim, Lagos).
Herdade da Abobada (Almodôvar).

A diferencia de les otres escritures paleohispániques, esta escritura y la llingua qu'espresa nun tienen una denominación consensuada. La denominación más neutra ye la d'escritura del suroeste de la península ibérica, yá que solo fai referencia a la llocalización xeográfica de les inscripciones qu'usen esta escritura nel cuadrante sudoccidental de la península ibérica. Pero la denominación más popular ye la d'escritura tartesia, anque nun ye una denominación precisa, yá que les inscripciones qu'usen esta escritura solo apaecen marginalmente nel territoriu nel que les fontes clásiques asitien el reinu de Tartessos y sicasí concéntrense nel territoriu que les fontes clásiques atribúin a los Conios. Una tercer denominación ye escritura sudlusitana, que fai referencia a la so posición xeográfica relativa respectu del territoriu de los lusitanos.

Cola esceición del alfabetu greco-ibéricu, el restu d'escritures paleohispániques comparten una carauterística tipolóxica distintiva: presenten signos con valor silábicu pa les oclusives y signos con valor alfabéticu pal restu de consonantes y vocales. Dende'l puntu de vista de la clasificación de los sistemes d'escritura nun son alfabetos nin silabarius, sinón escritures mistes que s'identifiquen de normal como semisilabarios. La particularidá de la escritura tartesio ye la sistemática redundancia vocálica de los signos silábicos, fenómenu que nes otres escritures paleohispániques ye residual. Dellos investigadores consideren esta escritura como un semisilabario redundante, ente qu'otros considerar un alfabetu redundante. El fenómenu de la redundancia vocálica de los signos silábicos foi afayáu por Ulrich Schmoll y dexa clasificar la mayor parte de los signos d'esta escritura en silábicos, vocálicos y consonánticos. Aun así, el so desciframientu entá nun puede dase por zarráu, yá que nun hai consensu ente los distintos investigadores que fixeron propuestes concretes.

Esta escritura escríbese bien mayoritariamente de derecha a izquierda y el so ámbitu d'usu ye'l cuadrante sudoccidental de la península ibérica: fundamentalmente nel Algarve y nel Baixo Alentejo y residualmente n'Andalucía occidental y Estremadura. Práuticamente l'únicu soporte sobre'l qu'apaez son grandes lloses de piedra, cerca d'un centenar. El tipu de soporte y el fechu que práuticamente toes apaecieron fora de contestu, torga precisar descomanadamente la so cronoloxía, anque polos escasos exemplares que presenten dalguna restricción cronolóxica paez que deberíen de ser del s. V e.C. o anteriores. Aun así, tradicionalmente atribúyese-yos una antigüedá que podría facer remontar hasta'l s. VII e.C. , hipótesis que de confirmase convertir na escritura paleohispánica más antigua.

Bibliografía editar

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar