Espadañéu

(Redirixío dende Espadañedo)

Espadañéu[3] (n'español, Espadañedo) ye un conceyu y llocalidá española perteneciente a la provincia de Zamora y a la comunidá autónoma de Castiella y Lleón.[4]

Espadañéu
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Espadañedo (es) Traducir Saturnino Velasco Santiago
Nome oficial Espadañedo (es)[1]
Códigu postal 49342
Xeografía
Coordenaes 42°06′58″N 6°23′37″W / 42.1161°N 6.3936°O / 42.1161; -6.3936
Espadañéu alcuéntrase n'España
Espadañéu
Espadañéu
Espadañéu (España)
Superficie 77.35 km²
Altitú 1036 m[2]
Llenda con Mueles de los Caballeros, Manzanal de los Infantes, Esturianos, Rosinos de la Requejada y Trueitas
Demografía
Población 111 hab. (2023)
- 53 homes (2019)

- 54 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 1,44 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

El conceyu ta integráu poles llocalidaes de Carbayales, Espadañéu, Faramontanos de la Sierra, Lletrillas, Utreira y Veiga, petenecientes a la contorna de La Carbayeda que, como'l so nome indica, tien una vexetación predominantemente de carbayu.

La capital municipal, Espadañéu, asítiase xunto a la ZA-125, carretera autonómica perteneciente a la rede complementaria preferente de carreteres de la Xunta de Castiella y Lleón[5] que xune la llocalidá de Palacios de Sanabria y la provincia de Lleón (direición a La Bañeza), travesando a lo llargo tol so percorríu monte o montes. El so cascu urbanu ta formáu por vivienda de piedra volcánica, munches llabraes, con teyaos de cayuela.

Historia editar

La esistencia del dolmen del Carbonal indica la esistencia de poblamientu humanu nel términu de Espadañéu dende la Prehistoria.

Mientres la Edá Media, Espadañedo quedó integráu nel Reinu de Lleón, que los sos monarques acometeríen la repoblación de les llocalidaes del conceyu dientro del procesu repoblador lleváu a cabu nel oeste zamoranu.[6]

Darréu, na Edá Moderna, les llocalidaes del conceyu de Espadañéu integrar na provincia de les Tierres del Conde de Benavente y dientro d'esta na receptoría de Senabria.[7] Sicasí, al reestructurase les provincies y crease les actuales en 1833, Espadañedo pasó a formar parte de la provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa,[8] quedando integráu en 1834 nel partíu xudicial de La Viella.[9]

Per otru llau, en redol a 1850 el conceyu de Espadañéu tomó la so actual estensión territorial, al integrar nel so términu les llocalidaes de Carbayales, Faramontanos de la Sierra, Utreira y Veiga.[10]

Patrimoniu editar

La llocalidá de Espadañedo cunta con un notable patrimoniu, ente los que destaca la ilesia parroquial de Santa Xusta», la ermita de la Soledá», la ermita de San Marcos», la fragua» y la fonte», el castru de La Cigarrosa», «Los Corralones» y el «dolmen del Carbonal». Ye particular, destaquen el castru de La Cigarrosa o de la cerca de Peñapingona, del que namái se caltienen restos de l'antigua muralla qu'arrodia la cortil, y Los Corralones, castru y esplotación aurífera romana que se dio a conocer per primer vegada por Ángel Esparza y güei atópase señalizáu con paneles informativos y ye una zona de bon accesu.[11]

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica d'Espadañéu ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.
Nucleu de población Población
Espadañéu 46
Carbayales 26
Faramontanos de la Sierra 21
Utreira 10
Veiga 5
Lletrillas 3

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/espadanedo-id49062.
  3. http://furmientu.blogspot.com/2010/08/que-facemos-cola-toponimia-de-zamora.html
  4. «Diputación de Zamora (Los nuesos Conceyos)». Consultáu'l 6 d'abril de 2011.
  5. Plan de carreteres 2008 - 2020 de la Xunta de Castiella y Lleón
  6. Martín Viso, Iñaki (2000). Universidá de Salamanca: Poblamientu y estructures sociales nel norte de la Península Ibérica. Sieglos VI-XIII (en castellanu), páx. 349. «Mientres el periodu anterior (sieglos X-XI), l'occidente zamoranu integrárase nel reinu de Lleón. La escasez de noticies nel sieglu XI alimenta la hipótesis de que topamos ante un espaciu marxinal dientro de la formación lleonesa, al igual qu'asocede con otres de la periferia interior.»
  7. Salgado Fuentes, Carlos Javier (2016). Universidá de Salamanca: La evolución de la identidad regional en los territorios del antiguo Reino de León (Salamanca, Zamora y León) (en castellanu), páx. 149-150.
  8. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  9. INE: Provincia de Zamora. Entiende esta provincia los siguientes conceyos por partíos xudiciales
  10. Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842: Espadañedo
  11. PIDPAZ, Proyeutu d'Investigación y Espardimientu del Patrimoniu Arqueolóxico y Protohistórico de la Provincia de Zamora.

Enllaces esternos editar