Pendón de San Fernando

El Pendón de San Fernando ye una de les banderes históriques d'España, cola que Fernando III tomó la ciudá de Sevilla en 1248. Anguaño caltiénse na Catedral de dicha ciudá.


Pendón de San Fernando

Datos xenerales
Adopción 2 d'avientu de 1230
Colores

     Colloráu      Plata      Púrpura

     Oru
[editar datos en Wikidata]

Historia editar

En virtú de la Concordia de Benavente roblada a la muerte d'Alfonso IX en 1230, xunir na persona de Fernando III de Castiella les corones de Castiella y de Llión. Daquella, la meyora de les sos tropes frente a los musulmanes algamara l'Alta Andalucía, siendo yá cristianes les places d'Andújar, Martos y Baeza, y disponíase a enfusar coles sos tropes a lo llargo del Valle del Guadalquivir.

Nesta histórica bandera xunir por primer vegada los símbolos heráldicos de Castiella y de Llión: sobre un pañu carmesí con tres castiellos d'oru, asítiase un cuartel de plata col lleón púrpura mirando a siniestra y non na forma que darréu va ser l'habitual (mirando a diestra).

Esta disposición de los cuarteles, trés de Castiella y unu de Llión, considerábase un pasu previu al definitivu Pendón de Castiella y Llión, onde'l campu quedo cuartelado en cuatro espacio, figurando nel primeru y el cuartu'l castiellu, y nel segundu y el terceru'l lleón. Sicasí, nel estudiu realizáu pol Institutu Andaluz de Patrimoniu Históricu por cuenta de la so restauración, se asevera que yá nesti pendón representábense los cuatro cuarteles dos a dos, y que por agregos y romiendos quedó configuráu na so disposición actual.[1]

 
Pendón de San Fernando, espuestu na catedral de Sevilla.

Sía que non tamos nel orixe del escudu cuartelado, usáu a partir d'entós pa representar nun mesmu blasón dos o más posesiones, y tamién nel orixe del escudu d'España, yá que nos cuarteles inferiores dirán añadiéndose darréu los otros reinos anexonaos.

L'hestóricu pendón foi usáu nel llargu asediu y posterior conquista de Sevilla, calteniéndose dende entós na so catedral. Tres la canonización de San Fernando en 1671 adquier condición de reliquia, xunto con otres pertenencies del monarca que se caltienen en dicha catedral, como la so espada Llobera o les espueles.

Por manda d'Alfonsu X el Sabiu, la conquista de Sevilla celebra cada 23 de payares con procesión y misa con sermón na catedral, a la que garrasti l'Asistente o Alcalde de la Ciudá y el Conceyu o Conceyu. En dicha procesión son portaos con máximu honor tanto l'hestóricu pendón como la espada, xunto con una reliquia de San Clemente por cuenta de ser el santu titular del día en que tuvo llugar tomar de la ciudá.

Tamién ye tradición que sía portáu pol Gobernador Militar de la plaza mientres la procesión del Corpus Christi de Sevilla, precediendo a la efixe de San Fernando.

Fora d'estes ocasiones particulares na que ye tradición usala, esti modelu de bandera escarez d'usu na actualidá. La so evolución direuta a los cuatro cuarteles ye l'actual bandera de Castiella y Llión.

La pieza orixinal editar

El Pendón de San Fernando orixinal ye la resultancia de múltiples agregos y romiendos, anque l'orixe de los texíos paez ser francés: tratar d'un tafetán en fibra de seda con agregos de retayu y bordaos alcontraos nel lleón y na parte inferior de les almenes y merlones de los castiellos, nos que predomina la téunica de falsa cadeneta y gordonucu.

El mala traza en que s'atopaba obligó al Cabildru Catedral a executar un retruque pa ser portada nos dos procesiones añales en llugar de la pieza histórica, lo que se vien faciendo dende los años noventa del sieglu XX.

En 1999 faise cargu de la so restauración l'Institutu Andaluz de Patrimoniu Históricu. L'estáu de caltenimientu de la obra, a la so llegada a les instalaciones del taller de testiles del Centru d'Intervención, yera bien deficiente presentando alteraciones importantes que poníen en grave peligru la so integridá física.

El gran númberu d'intervenciones detectaes causaben graves daños amás d'un cambéu considerable na forma orixinal de la obra.

El texíu atopábase polo xeneral bien fráxil por cuenta de la perda de la resistencia mecánica y falta d'elasticidá de les fibres, qu'en delles zones apaecíen tan argayadices que produxeren frayatos considerables nel texíu.

Les deformaciones producíense fundamentalmente por aciu la formación de marcaos y peligroses plegues, provocaos por unes desaparentes condiciones d'almacenamientu y les numberoses intervenciones realizaes con filos bien fuertes y non apoderaos pa esti tipu de tratamientu, que habíen aniciáu desequilibrios y tensiones nos texíos orixinales.

Les alteraciones restantes detectaes na obra, tales como llagunes, frayatos, esgarrios, gastadures, fraxilidá, manches y suciedá, acentuar con un porcentaxe más altu nel cuartel del lleón, concretamente no fondero blancu.

Les operaciones de tratamientu fueron de calter fundamentalmente conservativo, ensin reposición de materiales nin cambeos de los mesmos, emplegando procedimientos reversibles y materiales que garanticen la so estabilidá dientro de la obra.[2]

Tres la restauración quedó espuestu nuna vitrina horizontal, coles condiciones de mugor, temperatura, aislamientu y seguridá necesaries pal so caltenimientu, xunto a la capiya del Bautismu de la Catedral de Sevilla.

Intereses editar

Un error frecuente ye denominar "Pendón de San Fernando" al Pendón de la ciudá de Sevilla, nel que se representa la efixe de San Fernando sobre fondu carmesí y que foi bandera de Sevilla hasta la sustitución pola actual en 1995.

Como bandera histórica d'España, cuenta colos máximos honores militares.

Ente que na procesión del Corpus Christi ye portáu pol Gobernador Militar, na "Procesión de la Espada" que se celebra cada 23 de payares ye lleváu pol conceyal más nuevu de la Corporación Municipal. En dambos casos, como se dixo, usar na actualidá un retruque.

Tres la canonización de San Fernando en 1671, el Cabildru Catedral reclamó pa sí'l derechu a portar tanto'l pendón como la espada na procesión del 23 de payares, al adquirir dambes pieces la categoría de reliquies sagraes. Se entabló un pleitu cola autoridá civil que se resolvió a favor d'ésta.

Nel actu d'entrega de la espada y el pendón per parte del deán al alcalde de la ciudá, previu a la procesión, ésti fai un xuramentu solemne de devolvelos al terminar la misa.

Sicasí, mientres los años de la II República el gobiernu municipal arrenunciaba a asistir a la conmemoración, siendo eclesiásticos los que llevaron tanto la espada como'l pendón mientres esos años.

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía editar

  • Calvo Pérez, José Luis / Grávalos González, Luis (1983). Banderes d'España. Vitoria. ISBN 84-85041-78-X.

Enllaces esternos editar