Conquista musulmana de Persia

La conquista islámica de Persia (637-651) desaguó nel fin del Imperiu sasánida y la decadencia de la relixón zoroástrica en Persia (Irán). Col pasu de los sieglos, la inmensa mayoría de los pueblos iranios, incluyendo a los perses y curdos, pasó del zoroastrismu al islam, sobremanera (anque non puramente) a la so caña chiíta. Sicasí, les esperiencies de la civilización persa precedente nun se perdieron, sinón que fueron en gran parte absorbíes pola nuevu entidá islámica.

Conquista musulmana de Persia
Parte de Espardimientu del Islam
Fecha 633 → 654
Llugar Mesopotamia, Persia
Resultáu Victoria musulmana
Belixerantes
Imperiu sasánida Califatu ortodoxu
Comandantes
Yazdgerd III,
Rostam Farrojzād,
Fayzuran
Umar ibn al-Jattab,
Uthman Ibn Affan,
Sa'd ibn Abī Waqqās,
Numan ibn Muqarrin,
Sa'id ibn al-'As,
Abdullah ibn 'Amir
[editar datos en Wikidata]

Persia antes de la conquista editar

Dende'l sieglu I e.C. , el ríu Éufrates sirviera de frontera, anque de cutio flanqueado, ente l'Imperiu romanu (más tarde Imperiu bizantín) y l'Imperiu parto (más tarde sasánida). La inmensa mayoría de les batalles, y tamién de les fortificaciones, concentrar nes rexones de llombes del norte y n'Armenia. Al sur, romanos y perses taben dixebraos por vastos desiertos, onde nun los amenaciaba más que les ocasionales incursiones de les tribus árabes. Dambos imperios concluyeron aliances con pequeños principaos árabes semi-independientes, que sirvíen d'estado tapón y protexíen a Bizancio y Persia de los ataques beduinos. Los veceros de los bizantinos yeren los Gasánidas de Jabiyah, y los de los perses, los Lajmíes d'Al-Hira, cles que taben constantemente ocupaos lluchando ente sigo, colo que nun afectaben considerablemente a la seguridá de los bizantinos nin de los perses.

Nel sieglu VI y sieglu VII, ciertos factores echaron per tierra esti equilibriu de fuercies multisecular.

L'equilibriu ente Bizancio y Persia amenaciáu editar

A pocu de xubir al tronu, el shahanshah (Rei de Reyes) o xa (rei) persa Cosroes II venció (col sofitu del emperador bizantín Mauricio) una rebelión peligrosa nel senu del so propiu imperiu (ver la rebelión del xeneral Bahrâm Chubin). Depués dedicó los sos esfuercios a los problemes esterioressobremanera colos bizantinos, que volvieren ser los sos enemigos tradicionales del Imperiu tres la deposición y asesinatu de los sos amigu Mauricio a manes del xeneral Foques (602-610); y mientres dellos años el shah tuvo ciertu ésitu. Les sos tropes, al mandu del xeneral Sharvaraz, escalaron y ocuparon Siria y Asia Menor, llogrando avanzar hasta Calcedonia en 608. Ente 613 y 614, Sharvaraz estendió les fronteres occidentales perses hasta les ciudaes d'Antioquía, Damascu y Xerusalén y hasta Exiptu. Nesos momentos, Constantinopla (capital bizantina) taba sitiada polos ávaros y esperábase la llegada persa, pero dichu peligru esconxuróse.

Los bizantinos, al mandu del so nuevu emperador, el xeneral Heraclio (610-641), reagrupáronse y refugaron a los perses, en desembarcando en Isos y atacar a les fuercies iranines pola retaguardia. Amás de esto surdieron desavenencies nel campu persa y el xeneral Sharvaraz estremar del mando persa. L'exércitu del shah Cosroes, al mandu del xeneral Rhahzadh, foi ganáu na batalla de Nínive en 627 pol emperador Heraclio; los bizantinos recuperaron toa Siria y enfusaron nes provincies de Mesopotamia, amagando la capital persa, Ctesifonte. A pesar d'eso intentóse-y pidir la paz al shah, pero Cosroes refugar de forma altiva.

Asesinatu de Cosroes II y socesión de monarques débiles editar

En vista d'esto, españó en Ctesifonte una revuelta nobiliaria-militar encabezada pol príncipe Kavad, fíu del shah. Cosroes foi asesináu nel añu 628, dempués de ver como degollaben a dieciocho de los sos fíos. Kavad II asumió'l poder, roblo la paz con Heraclio y foi asesináu pocu dempués. Depués d'estos fechos, los pretendientes al tronu fueron numberosos: ente 628 y 632 hubo nueve rey de Persia (Ardacher III, el xeneral Sharvaraz, la princesa Boran, la princesa Azarmedukht, Ormuz VI, Cosroes IV, Cosroes V, Boran II). El postreru, Yazdgerd III (632-651), yera nietu de Cosroes II y lo que se sabe d'él ye que yera fíu únicu. La so fecha de nacencia ye desconocida.

Revueltes de los Estaos vasallos árabes editar

Los veceros de los bizantinos, los árabes gasánidas, convertir al cristianismu monofisita, consideráu como herexía pola Ilesia ortodoxa. Los bizantinos trataron de suprimir la herexía, debilitando a los gasánidas y alimentando rebeliones nes fronteres del desiertu.

De la mesma, los lajmíes remontáronse tamién contra'l shah persa Cosroes II. Al-Nu‘man III (fíu d'Al-Mundhir IV), primer rei lajmí cristianu nestoriano, foi derrocáu y muertu por Cosroes II, porque tratara de llibrase de tutelar persa. Dempués del asesinatu de Cosroes, l'Imperiu persa estazóse, y los lajmíes consiguieron una independencia de fechu.

Ye probable que'l debilitamientu del tapón que constituyíen gasánidas y lajmíes facilitara la invasión árabe-musulmana por Iraq y Baḥréin.[1]

Ascensión del Imperiu islámicu editar

Al morrer el profeta Mahoma en 632, la inmensa mayoría de l'actual Arabia fuera unificada so la bandera de la nueva relixón, l'islam. Pero tamién había grupos de beduinos y aldeanos arabo falantes instalaos nes llendes de la estepa siria,[2] polo que tou réxime que pretendiera unificar a los árabes tenía de conquistar la estepa siria. Sol mandu d'Abu Bakr, primer califa y socesor de Mahoma, los musulmanes restablecieron el so dominiu de Arabia ( Guerres Ridda ) y llanzaron dempués campañes contra los árabes restantes en Siria y en Palestina.

Sicasí, producióse un choque colos imperios bizantín y sasánida, que s'apostaben los sos territorios dende va sieglos. Llueu, les guerres dexaron de tener por oxetivu l'afitamientu de les tribus árabes pa tresformase n'operación de conquista.

Conquista islámica de la Mesopotamia persa editar

 
Campaña mesopotámica de Jalid nel 633.

La crisis política sasánida posterior a la muerte de Cosroes II dexó a los iraninos en posición de debilidá frente a los invasores árabes. Nun principiu, los musulmanes trataron d'afitar el so control de les llindes del desiertu y el reinu de los lajmíes. La ciudá fronteriza d'Al-Hira (antigua capital de los lajmíes) cayó nes sos manes en 633.

Los sasánidas, reorganizaos so la égida del shah Yazdgerd III, contraatacaron, y llograron una importante victoria na Batalla de la Ponte n'ochobre de 634.

Tres una victoria decisiva de los musulmanes del xeneral Jalid ibn al-Walid contra los bizantinos na batalla de Yarmuk (Siria, 636), el segundu califa Omar, pudo mover tropes escontra l'este y retomar la ofensiva contra los sasánidas.

La batalla de Qādisiyya editar

En redol al añu 636, Rostam Farrojzād, conseyeru y xeneral de Yazdgerd III, fixo travesar al llau occidental del Éufrates a un exércitu de 100.000 homes pa batese na batalla de Qādisiyya, xunto a l'actual ciudá de Hilla, n'Iraq. Dalgunos criticaron la decisión del xeneral d'enfrentase a los árabes nel so propiu terrén, en cantu del desiertu, acotando que los perses podríen aguantar lluchando na vera oriental del Éufrates.

El califa Omar decidió reemplazar al xeneral Jalid ibn al-Walid por un miembru importante de la tribu Quraysh, y esplegó una caballería de trenta mil caballeru, a les órdenes del famosu Sahaba Sa`d ibn Abī Waqqās, contra les tropes perses. Na batalla que siguió, apoderaron primeramente los iraninos, gracies a los sos elefantes, pero al tercer día de combate, los musulmanes tomaron ventaya pola velocidá de la so caballería. El xeneral persa cayó presu y foi degolláu. Según les fontes islámiques, les baxes perses fueron inmenses, mientres los árabes perdieron unos siete mil quinientos homes. El tamañu de les tropes presentes y la disparidad de les perdes pueden ser desaxeraciones posteriores, pero la victoria aplastante de los árabes ye indiscutible.

Tres la batalla, les tropes árabes musulmanes de Sa`d ibn Abī Waqqās abriéronse camín hasta la capital persa, Ctesifonte (n'árabe, Madā'in), que tres un curtiu asediu, foi sacupada pol shah Yazdgerd III. Dempués de tomar y saquéu de la ciudá, los árabes prosiguieron escontra l'este, escorriendo a Yazdgerd y a los restos de la so tropa. En poco tiempu, los exércitos árabes refugaron un gran contraataque de los sasánidas na batalla de Jalūlā', y salieron vencedores d'otros enfrentamientos en Qasr-y Shirin y Masabadhan. Dende Siria y del centru de Mesopotamia destacáronse dos contingentes árabes qu'ocuparon el norte de Mesopatamia y dispunxéronse a atacar Armenia. Pal añu 640, los árabes controlaben toa Mesopotamia, incluyendo l'actual provincia iranina de Juzestán.

P'asegurar les sos nueves conquistes, los árabes fundaron dos campamentos militares, Kufa y Basora, que llueu se tresformaron en florecientes ciudaes y centros d'espardimientu de la so cultura. Nestes ciudaes naceríen les escueles de gramática qu'habríen de sistematizar l'idioma árabe.

Conquista del altiplanu iranín editar

Dizse que'l califa Omar nun tener# cuenta de unviar les sos tropes más allá de los montes Zagros nin al altiplanu iranín. Esti fechu esplícase tradicionalmente porque quería caltener una barrera ente árabes y perses. Comentarios posteriores xustifiquen el bon sentíu de dicha estratexa pola necesidá d'evitar un esplegue escesivu de les fuercies árabes. Éstes, efeutivamente, acababen de conquistar vastos territorios qu'entá precisaben alministración y tropes de pacificación.

Los xenerales y guerreros de Omar queríen más aición. Alegaben que'l shah Yazdgerd III podía entá convertise nuna amenacia si dexar axuntar tropes con aselu. La persistencia del tao persa yera un enguizamientu a la revuelta nos territorios conquistaos. A lo último, aquellos árabes que se sentíen perxudicaos na distribución de tierres y botín llograos nes conquistes de Mesopotamia aportunaben pa entamar nueves espediciones.

Omar venció, y les tropes árabes que travesaron los Zagros trunfaron allá onde pasaron, entartallando toa resistencia.

La batalla de Nahâvand editar

En 641, Yazdgerd axuntara un nuevu exércitu (90 000 soldaos), al mandu del xeneral Fayzuran, en Nahâvand, a unos 60 km de Hamadán, cola cuenta de detener la meyora árabe y reconquistar Mesopotamia. Nesta batalla, la caballería del Sahaba Numan ibn Muqarrin (30.000 caballeros) atacó a forzar perses del xeneral Fayzuran y ganar, no que los árabes conocen como la “victoria ente victories”. Los invasores, pocu dempués, avanzaron y ocuparon la cercana Hamadán.

Yazdgerd III, incapaz d'axuntar un nuevu exércitu, dar a la fuga y la resistencia persa, que taba entamada centralmente, acabó. Les autoridaes llocales ufiertaron una esporádica resistencia, qu'escasamente foi efeutiva.

Prosigue la conquista editar

Pel norte, los contingentes musulmanes apostaos nel norte de Mesopotamia, con sofitu de les fuercies árabes asitiaes nel norte de Siria, en cruciando la parte norte de los Zagros y esaniciar la resistencia curda, empezaron a enfusar y atacar al territoriu montascosu d'Armenia. Finalmente, en 645, la mayoría de los señores cristianos armenios someter al califa, en cuenta de respetar les sos costumes. Sicasí, inda quedaron partes d'Armenia y un gran númberu d'armenios so xurisdicción bizantina. Darréu, ocuparon l'actual rexón d'Azerbaixán y avanzaron pel norte, tomando Derbent. La resistencia de los jázaros, torgó la meyora árabe escontra'l norte.

Pel sur, fuercies árabes apostaes en Basora y Juzestán avanzaron sobre la provincia de Fars (trubiecu de los sasánidas), ocupándola xunto a la so ciudá más importante, Shiraz.

A fines de 644, el califa Omar foi asesináu por un esclavu persa, llamáu Firuz, y foi asocedíu por Uthman Ibn Affan, representante de l'aristocracia mequí. Pa esa dómina, la espansión árabe nel altiplanu iranín llegaba hasta Shiraz (Fars), Isfahán y Hamadan.

Rematada l'afitamientu de los territorios conquistaos, prosiguió la espansión árabe nel altiplanu iranín. En 649, con vistes de conquistar la provincia persa de Jorasán, les fuercies del gobernador árabe de Kufa, Sa'id ibn al-'As, avanzaron dende Hamadán y Ray hasta Gorgán (actual provincia de Golestán) y Jorasán. Coles mesmes, y col mesmu propósitu, les fuercies del gobernador árabe de Basora, Abdullah ibn 'Amir, empezaron la so meyora al traviés de Fars y Kirman escontra l'oasis de Tabas y en direición a Nishapur y Merv. A pesar del difícil camín que tomó, Abdullah ibn 'Amir ganó la partida y ocupó l'acobiciada provincia persa. Les ciudaes de Jorasán; Nishapur, Sarajs, Tus, Herat y Merv llegaron rápido a alcuerdos colos musulmanes.

Dende Kirman, unvióse un destacamentu árabe, al mandu d'Al-Rabi ibn Ziyad, pa conquistar Seistán y cumplió el so cometíu. La vanguardia musulmana unviada al nordeste de Herat, al mandu d'al-Ahmaf ibn Qais, n'entartallando una agafada resistencia, avanzó hasta Balkh y la vera del ríu Oxus (actual Amu Darya) onde se detuvo.

Yazdgerd III, tres la derrota de Nahâvand, foi fuxendo de provincia en provincia pol so imperiu antes de ser asesináu en Merv pola so propia xente en 651. Les fuercies islámiques de Abdullah ibn 'Amir, pocu dempués del fechu, establecieron un campamentu en Merv.

La vanguardia musulmana unviada al nordeste de Herat, al mandu d'al-Ahmaf ibn Qais, n'entartallando una agafada resistencia, avanzó hasta Balkh y la vera del ríu Oxus (actual Amu Darya) onde se detuvo. Asina se dio por rematada nesta fase, la conquista musulmana de Persia per parte del Califatu ortodoxu.

Finalización de la conquista árabe de Persia pol Califatu Omeya editar

Col asesinatu del califa Uthman y l'eleición del cuartu y últimu califa ortodoxu a Ali Ibn Abi Talib en 656, españó una guerra civil ente'l flamante califa y los parientes del califa asesináu, los Omeya, encabezaos por Muawiya ibn Abi Sufyan, gobernador árabe de Siria, acusándolo de socatrar el crime pa provechu so. Esti conflictu derivó dempués na cisma musulmán: suníes, chiítas y jariyitas. Esta guerra civil tuvo la so repercusión nel altiplanu iranínsobremanera na provincia de Jorasán (onde s'atopaba la mayor concentración de fuercies musulmanes n'Irán). Les fuercies árabes de Abdullah ibn 'Amir asitiaes ellí retiráronse d'esti territoriu escontra Basora. Lo mesmo fixeron les fuercies musulmanes asitiaes nel restu d'Irán.

Col asesinatu del califa Ali y la consagración de Muawiya como califa en 661 diose empiezu al Califatu Omeya. Abdullah ibn 'Amir tornó coles sos fuercies a Jorasán, pero pocu dempués foi movíu del gobiernu de Basora. La consagración de provincia autónoma dientro del califatu a Jorasán, con 'Ubayd Allah ibn Ziyad (fíu del gobernador de Basora) como gobernador, dio un nuevu impulsu a la espansión musulmana escontra l'este. 'Ubayd Allah reemprendió la meyora árabe al otru llau del Oxus y atacó al gobernador de Bukhará. Los siguientes gobernadores árabes de Jorasán siguieron faciendo incursiones al norte del Oxus. Estos ataques detener pola guerra civil qu'amenó Abd Allah ibn al-Zubayr nel centru del califatu ente 683 y 692. Les tribus árabes asitiaes en Jorasán engardir en disputes.

En 685, asumió'l poder el califa Abd al-Malik. Esti califa sofitáu pol xeneral Al-Hajjaj ibn Yusuf, ganó a 'Abd Allah ibn al-Zubayr. En pagu, el califa dio al so xeneral una especie de virreinatu o delegación n'Iraq. Dende esti puestu, Al-Hajjaj disponer a reorganizar les provincies orientales del califatu.

La provincia de Jorasán convertir en base pa les nueves incursiones a Transoxiana. En 697, Al-Hajjaj unvió como gobernador de Jorasán al xeneral Al-Muhallab ibn Abu Sufra, que reorganizó les tribus y procuró reiniciar les campañes al norte del Oxus. Ente 699 y 700, los montes del actual Afganistán fueron ocupaes, a pesar de que la so población (budista na so mayoría) foi malo de someter y, finalmente, se islamizó a principios del sieglu XI. Cola llegada al poder califal de Walid I y la confirmación del virréi Al-Hajjaj, escoyóse como gobernador de Jorasán al xeneral Qutayba ibn Muslim. Qutayba apoderar de Tocaristán (705) y de Transoxiana (706-9). Dempués de conquistar Bukhará y Samarcanda, estableció una base d'operaciones al norte del Yaxartes (actual iyr Darya) en Taxkent y avanzó escontra'l norte hasta Isfijab. Coles mesmes, el xeneral 'Abd al-Rahman ibn Muslim (hermanu de Qutayba) sometió Corasmia (710-12). Qutayba avanzó nes sos conquistes y ocupó Ferganá (713-14). Poco dempués, Qutayba foi asesináu nuna rebelión de les sos tropes, por instigación del nuevu califa Suleimán I, que tamién mandó asesinar al virréi Al-Hajjaj.

Escontra'l sur, dende Iraq y cruciando Fars, el mozu xeneral Muhammad ibn Qasim (xenru d'Al-Hajjaj) avanzó escontra l'este, conquistando la rexón desértica de Beluchistán y l'afarada rexón costera de Makrán (atestaes de tribus iranies belicoses), antes d'atacar y conquistar la rexón del Sind y el Panyab meridional, nel valle del baxu Indo, ente los años 710 y 711. En 713, Muhammad ibn Qasim ocupó'l centru budista de Multen, que se convertiría nel centru cultural más avanzáu del islam na India. En ganando al rajá hindú Dahir, el xefe árabe disponer a entamar el territoriu conquistáu con ayuda de la población de la rexón conquistada, en prometiendo que respetaría toles costumes y la relixón de la población y les traces de l'alministración anterior. Este sería la llende de la conquista árabe de la India, una y bones la resistencia del poderosu reinu rajput de Pratihara, torgó la espansión escontra'l Panyab pel norte y el desiertu de Thar torgar pol este.

En 715 completóse la conquista árabe n'Irán cola ocupación de Tabaristán, rexón montiega y montascosa asitiada al sur del Mar Caspiu, onde habitaben belicoses poblaciones iranies de relixón zoroastiana. Estes poblaciones (ente elles los dailamitas, que fueron l'orixe de los Buyíes) convertir a fines del sieglu IX al chiísmu.

La ocupación editar

Sol califatu de Omar y los sos primeros socesores, los conquistadores árabes trataron de caltener la so cohesión cultural y político frente a l'atraición qu'exercíen les civilizaciones conquistaes. Los árabes prefirieron acuartelase nes ciudaes, primero qu'esvalixase pel territoriu. Nun teníen de casar se sinón con árabes, nin aprender la llingua o lleer la lliteratura de los pueblos conquistaos.

El réxime de los conquistaos editar

Los nuevos súbditos non musulmanes dimmíes taben obligaos a pagar un impuestu especial, la yizia (del persa mediu gazīt), y imponíense-yos distintes restricciones rellacionaes col cultu y el vistíu.[3] Mientres los primeros sieglos, siquier, les conversiones masives nun fueron buscaes nin autorizaes. Más palantre, diches restricciones sumieron.

El profeta Mahoma dexara claro que la relixón de la “xente del Llibru” (xudíos y cristianos) sería tolerada siempres qu'éstos se sometieren al poder islámicu. De primeres, la cuestión de si tenía d'alcordase o non a la relixón estatal sasánida (el zoroastrismu) el mesmu tratamientu nun taba clara pa los musulmanes. Munchos xefes árabes destruyeron templos zoroastrianos y prohibieron el cultu. Otros toleraron el cultu persa. Tres delles disputes, los zoroastrianos fueron finalmente aceptaos como “Xente de Llibru”. Daqué similar asocedió cola población de confesión budista del este del altiplanu iranín.

Tresformamientos culturales editar

La islamización editar

Antes de la conquista, la mayoría de los iraninos yeren zoroastrianos, pero esistíen tamién grandes y prósperes comunidaes xudíes y cristianes. Los invasores árabes impunxeron ciertes restricciones, so les cualos consentíase'l cultu a los adeptos de los trés relixones. El tresvase de la población escontra l'islam foi lentu pero constante. Los primeres en convertise fueron l'aristocracia y los habitantes de les ciudaes. Ente'l campesinado y la clase terrateniente (“dehqān”), l'islam espublizar con más lentitú.

Nes provincies de Jorasán, Juzestán y de Al-Yibal la islamización foi rápida. El casu contrariu asocedió na provincia de Fars y les rexones montascoses del Curdistán, Luristán y Tabaristán que siguieron por un tiempu siendo zoroastrianos. Nos montes afganistanos y nel desiertu de Beluchistán asocedió lo mesmo.

A finales del sieglu X, la mayoría de los iraninos yeren musulmanes (siquier nominalmente).

Según Bernard Lewis:

Les conquistes arabo-islámiques fueron consideraes n'Irán de distintes maneres: por dalgunos, como una bendición, el advenimiento de la verdadera fe, el final de la era de la inorancia pagana; por otros, como una humillante derrota nacional: la conquista y subyugación del país por invasores estranxeros. […] Irán foi efeutivamente islamizado, pero non arabizado. Los perses siguieron siendo perses; y tres un intervalu de silenciu, Irán volvió remanecer como un elementu distinto y distinto dientro del mundu islámicu, añadiendo a esti mesmu coses nueves. Nos planos cultural, políticu y sobremanera relixosu, la contribución iranina a la nueva civilización islámica ye d'una importancia inmensa. La obra de los iraninos puede ser reparada en cualquier campu de realización cultural, incluyendo la poesía árabe, dalgunes de que les sos obres más significatives fueron realizaes por poetes d'orixe iraniu. Per un sitiu, l'islam iranín ye un segundu advenimiento del propiu islam, un nuevu islam llamáu n'ocasiones Eslām-y A‘yam. Foi más esti islam persa, y non l'orixinal árabe, el que llegó a nueves zones y pueblos: a los turcos, primero n'Asia Central y dempués n'Oriente Mediu, na rexón que vieno llamase Turquía; y de xacíu, a la India. Los turcos otomanos fixeron llegar una forma de la civilización iranina hasta les muralles de Viena… [1]

Acordies cola Tārij-y Boxeārā:

Los residentes de Boxesārā convertir al islam. Pero renegaben cada vez que los árabes dir de nuevu. Qutayba b. Muslim fixo convertir tres veces, [pero] volvíen renegar [del islam] y convertíense n'infieles. A la cuarta vegada, Qutayba fíxo-yos la guerra, tomó la ciudá, y tres munchos bracéu, estableció l'islam... Abrazaron l'islam abiertamente, pero de callao practicaben la idolatría.

Mientres los primeros sieglos, l'islam predominante n'Irán foi'l sunní, gracies a l'aición de los samánidas, gaznávidas y selyúcides. El chiísmu, del qu'Irán ye anguaño ye'l principal bastión, nun se fixo mayoritariu hasta la so adopción como relixón oficial pola dinastía safaví, nel sieglu XVI.

El cambéu llingüísticu editar

Mientres el reináu de la dinastía Omeya, los invasores impunxeron l'árabe como llingua primer de los sos súbditos en tol imperiu, moviendo a les sos llingües maternes. Sicasí, el persa mediu revelóse bien resistente. La mayor parte de la so estructura y vocabulariu sobrevivieron, evolucionando hasta tresformase no que ye güei el persa modernu. Este, sicasí, incorporó al so vocabulariu gran númberu de pallabres d'orixe árabe, sobremanera nel dominiu relixosu. Amás, el persa abandonó l'alfabetu araméu afechu y adoptó una variante del alifato árabe, modificáu [2].

Anexos editar

Notes y referencies editar

  1. Articulo "arab conquest" n'http://www.iranica.com
  2. Donner, Fred. The Early Islamic Conquests, 1981, ISBN 1-59740-200-1
  3. Bashear 1997, p. 117.

Fuentes utilizaes editar

Esti artículu ye orixinalmente una traducción del de la Wikipedia francesa (marzu de 2007), correxida con ayuda de la inglesa, del que la francesa ye de la mesma la so traducción.

Bibliografía editar