Lliteratura de Rumanía

La lliteratura de Rumanía ye aquella escrita por autores rumanos, anque'l términu tamién s'utiliza pa referise a toa aquella obra lliteraria escrita en idioma rumanu.

Entamos editar

 
Carta de Neacşo, primer testu que se caltién en idioma rumanu.

El primer documentu escritu en rumanu que se conoz ye una carta de 1521 unviada por Neacşo de Câmpulung a un xuez de Braşov

La cultura rumana tuvo fuertemente influyida pola Ilesia Ortodoxa, que llegó al país colos eslavos. La primer traducción de llibros al rumanu fueron de testos en antiguu eslavu eclesiásticu del sieglu XV. La Psaltirea Şcheiană de 1482 y el Codicele Voroneţean fueron testos escritos en Maramureş, probablemente con ayuda de los husitas.

El primer llibru impresu en Rumanía foi un testu relixosu n'antiguu eslavu eclesiásticu en 1508. El primer llibru impresu en rumanu foi'l catecismu de Coresi en 1559. A finales del sieglu XVI imprimiéronse traducciones de llibros en griegu y n'antiguu eslavu eclesiásticu. Dosoftei foi'l primera poeta en llingua rumana.

Los primeros intentos de publicar una Biblia en rumanu empecipiar en 1582 na pequeña ciudá d'Orăştie. Trátase d'una traducción de los primeros llibros del Antiguu Testamentu conocida como Desanicia de la Orăştie. Desaniciar foi traducida del llatín por Mihail Tordaş y l'exactitú de la traducción comprobóse comparándola con una traducción en idioma húngaru.

Tolos llibros de la Biblia nun se publicar en rumanu hasta finales del sieglu XVII, cuando los monxos del monesteriu de Snagov, cerca de Bucuresti, traducieron ya imprimieron la Biblia de la Bucureşti (1688).

L'humanismu européu llegó a Moldavia nel sieglu XVII vía Polonia. El so mayor representante, Miron Costin, escribió una crónica de la hestoria de Moldavia. Otru humanista foi Dimitrie Cantemir, autor d'hestories de Rumanía y Moldavia.

Decadencia otomana y fanariotas editar

En tierres rumanes, el sieglu XVIII tuvo apoderáu pol Imperiu otomanu que decidió nun caltener los gobernantes rumanos en Valaquia y Moldavia y faelo al traviés de los fanariotas, comerciantes griegos establecíos n'Istambul.

Por ello, la influencia de la cultura griega desenvolver na lliteratura rumana. Por casu, unu de los mayores poetes d'esi sieglu, Alecu Văcărescu, escribió cantares d'amor siguiendo la tradición del poeta Anacreonte. El so padre Ienăchiţă Văcărescu, foi tamién poeta, según quien desenvolvió la primera gramática rumana y el so otru fíu Iancu Văcărescu ta consideráu como unu de los meyores poetes de la so xeneración. Anton Pann intentó ilustrar l'espíritu de los Balcanes según el folclor traíu polos otomanos.

La siguiente xeneración d'escritores rumanos tomó como inspiración el iluminismo européu, como nel casu de Gheorghe Asachi o Dinicu Golescu.

Espertar nacional editar

 
Vasile Alecsandri.

Les idees nacionalistes llegaron hasta los rumanos que deseyaben tener el so propiu tao pero que siguíen so un gobiernu estranxeru. Munchos escritores rumanos de la dómina pertenecíen a movimientos nacionalistes y participaron nes revoluciones de 1821 y 1848. L'orixe del pueblu rumanu empezó a aldericase. En Transilvania apaeció'l movimientu Şcoala Ardeleană, que realizó estudios filolóxicos sobre l'orixe románicu del rumanu y abrió escueles pa enseñar l'idioma.

La filosofía alemana y la cultura francesa integrar na lliteratura rumana, perdiendo inflúi la de l'Antigua Grecia. En Valaquia una de les figures destacaes de la dómina foi Ion Heliade Rădulescu, fundador del primer periódicu n'idioma rumanu, Societatea Filarmonică, y impulsor del Teatru Nacional de Bucuresti.

Los principales escritores de la segunda metá del sieglu fueron Vasile Alecsandri y Mihai Eminescu. Alecsandri foi un prolíficu escritor, contribuyendo a la lliteratura rumana con poesía, prosa, diverses obres teatrales y una coleición de folclor rumanu. Eminescu ta consideráu pola mayoría de los críticos como'l poeta rumanu de mayor influencia, La so poesía llírica tien parte de los sos raigaños nes tradiciones rumanes, anque ta tamién influyíu pola filosofía alemana y les tradiciones hindues.

El círculu lliterariu de Titu Maiorescu, Junimea, fundáu en 1863 y frecuentáu por numberosos escritores, desempeñó un papel importante na lliteratura rumana. Munchos autores como Ion Luca Caragiale, Ion Creangă y Barbu Ştefănescu Delavrancea escribieron les sos obres nesta dómina.

Lliteratura d'ente guerres editar

En consiguiendo la unidá nacional en 1918, la lliteratura rumana entró no que puede considerase la so edá d'oru, carauterizada pol desenvolvimientu de la novela. La sociedá tradicional y los eventos políticos recién tuvieron gran influencia nos trabayos d'autores como Liviu Rebreanu, que la so obra Răscoala, publicada en 1932, taba inspirada na revolución popular de 1907. La novela Pădurea Spânzuraţilor, publicada en 1922, taba inspirada na participación de Rumanía na Primer Guerra mundial. La nacencia de la novela moderna puede trate n'obres como Última nueche d'amor, primer nueche de guerra de Camil Petrescu. Otra personalidá complexa de la lliteratura rumana ye la de George Călinescu: poeta, novelista, críticu lliterariu, dramaturgu, ensayista y periodista. Publicó unes monografíes sobre Eminescu y Creangă según una monumental historia de la lliteratura rumana dende los sos oríxenes hasta'l momentu en que s'escribió la obra (en 1941).

Un destacáu escritor realista foi Mihail Sadoveanu quien escribió numberoses noveles que se desenvolvíen en llugares y dómines diverses de la hestoria de Moldavia. Sicasí, los escritores más destacaos de la dómina son Tudor Arghezi, Lucian Blaga y Mircea Eliade. Tudor Arghezi revolucionó la poesía rumana, creando les nueves pilastres de la moderna poesía. Lucian Blaga desenvuelvo colos sos escritos un complexu sistema filosóficu qu'entá nun foi entendíu por completu. Mircea Eliade ta consideráu como unu de los mayores historiadores nel campu de la relixón. Les sos noveles revelen un simbolismu pre cristianu qu'abren el camín al arte contemporáneo rumanu.

Nacíu en Rumanía, el poeta y ensayista francés Tristan Tzara, foi unu de los fundadores del dadaísmu, un movimientu revolucionariu nihilista y seique el responsable del so nome (en rumanu da significa si). Más tarde abandonó'l nihilismu pol surrealismu y el marxismu. Per primer vegada na so hestoria, la cultura rumana quedó xunida a la cultura occidental siendo'l dadaísmu'l primer movimientu artísticu y lliterariu rumanu convertíu n'internacional. Dadaísmu y surrealismu son parte fundamental del vanguardismu, la forma más revolucionaria del modernismu. La vanguardia rumana ta representada por autores como Ion Minulescu, Urmuz, Tristan Tzara, Geo Bogza, Benjamin Fondane o Ilarie Voronca.

Periodu comunista editar

Marin Preda ta consideráu como unu de los novelistes rumanos más importantes de la dómina posterior a la Segunda Guerra Mundial. La so novela Moromeţii describe la vida y les dificultaes d'una familia de llabradores na Rumanía anterior a la guerra y mientres el advenimiento del comunismu. El so llibru más destacáu ye Cel mai iubit dintre pământeni, una cruel descripción de la sociedá comunista. Dalgunos de los poetes destacaos d'esti periodu son Nichita Stănescu, Marin Sorescu y Ana Blandiana.

Fora de Rumanía Eugène Ionesco y Émile Michel Cioran representen l'espíritu nacional al so más altu nivel. Ionesco ye unu de los más famosos dramaturgos del teatru del absurdu. Más allá de faer risión les situaciones más banales, les obres de Ionesco representen d'una manera tanxible la soledá de los seres humanos y la consolancia de la mesma esistencia. Cioran foi un escritor y filósofu brillosu.

La "diáspora" rumana, provocada pola caótica transición del comunismu al capitalismu, llevó a dellos talentosos escritores a aniciase nel esterior, tales como, Angela Nache-Mamier Dan Dănilă y Linda Maria Baros.

Referencies editar

  • George Călinescu - Istoria Literaturii Române de la origin pănâ în prezent, 1945
  • Nicolae Iorga - Istoria Literaturii Româneşti, 1929