José Domingo de La Mar y Cortázar (12 de mayu de 1778Cuenca – 11 d'ochobre de 1830San Xosé), foi un militar y políticu que nació nel actual territoriu de la República del Ecuador, anque sirvió y rindió llealtá al Perú.[2] Aportó a Presidente de Perú en dos causes: primero, mientres los años de 1822 a 1823, como Xefe d'una Xunta Gubernativa; y dempués, ente 1827 y 1829, como Presidente Constitucional. En dambes ocasiones foi escoyíu pol Congresu de la República de Perú. Ye consideráu pola mayoría d'historiadores y tratadistas como'l primer Presidente Constitucional de la República de Perú. Presidió tamién por curtiu tiempu'l Conseyu de Gobiernu, mientres la dictadura de Bolívar (1826)

José de La Mar
presidente del Congreso de la República del Perú (es) Traducir

Vida
Nacimientu Cuenca12 de mayu de 1778[1]
Nacionalidá Bandera de la Gran Colombia Gran Colombia
Bandera del Perú Perú
Muerte San Xosé11 d'ochobre de 1830[1] (52 años)
Sepultura Cementeriu Presbíteru Matías Maestro
Familia
Madre Josefa Cortázar y Lavayen
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticuoficial
Serviciu militar
Lluchó en Guerra de la Independencia Española
Guerra de Independencia de Perú (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Como militar participó na Guerra de la independencia española, y darréu lluchó nel Perú, primero nel exércitu realista, pa pasar depués a les files patriotes, contribuyendo decisivamente a la victoria final n'Ayacucho. Mientres el so gobiernu de 1827-29 sufrió una aportunante oposición política, por obra de los sos vieyos collacios de la guerra de la independencia que naguaben el poder. Comandó a les tropes peruanes mientres la Guerra contra la Gran Colombia, pero foi derrocáu en plenu conflictu pol xeneral Agustín Gamarra y desterráu a Costa Rica, onde finó pocu dempués.

Primeros años editar

Nació en Cuenca, Presidencia de Quito, nel actual Ecuador, el 12 de mayu de 1776. Los sos padres fueron el vizcaín Marcos La Mar Migura, alministrador de les Caxes Reales de Guayaquil y Cuenca, y la dama de Guayaquil Josefa Paula Cortázar y Lavayen, hermana de José Ignacio Cortázar y Francisco Cortázar, obispu de Cuenca y gobernador de Jaén de Bracamoros, respeutivamente. Los sos primeros años desendolcar en Guayaquil, puertu que dende 1803 volviera al Virreinatu de Perú, col que caltenía poderoses rellaciones comerciales, polo cual La Mar siempres se consideró peruanu, nunca quiteño o grancolombiano, nin tanto ecuatorianu, una y bones l'Ecuador nació'l mesmu añu en que finó.[2] Comoquier, la circunstancia de la so nacencia sirvió a los sos enemigos nel Perú para desacreditarlo como estranxeru en delles ocasiones.

A los 2 años d'edá foi unviáu a España en compañía del so tíu, Francisco Cortázar, y estudió nel Colexu de Nobles de Madrid. N'España, trescurrió'l restu de la so infancia y la so mocedá.

Carrera militar n'España editar

Con ayuda del so influyente tíu ingresó al exércitu español, como subteniente del Reximientu de Saboya. En 1794 participó na campaña del Rosellón contra la Primer República Francesa so les órdenes del limeñu conde de la Unión, polo que foi xubíu a capitán (1795).

Participó dempués en diverses aiciones militares contra la Francia revolucionaria, y yera yá teniente coronel al momentu de producise n'España la guerra nacional contra la invasión napoleónica (1808). Combatió na defensa de Zaragoza so les órdenes de José de Palafox y Melci (1808-1809). Cayó gravemente mancáu, y anque aquella plaza finalmente capituló, mereció'l títulu de “beneméritu de la patria en grau heroicu” y l'ascensu a coronel.

En 1812 foi tresferíu al mandu de Valencia, que dirixía'l xeneral Joaquín Blake, y mandó una columna de 4.000 granaderos veteranos (la llamada “columna La Mar”). Nuevamente foi mancáu, siendo treslladáu al hospital de Tudela, onde foi prindáu polos franceses. Deque recuperóse'l mariscal Soult conducir prisioneru a Francia y confináu nel castiellu de Semur (Borgoña), onde se dedicó a estudiar a los clásicos de la cultura francesa. Al cabu d'un tiempu llogró fugar, en compañía del brigadier Juan María Muñoz y Manito; travesó Suiza y el Tirol y llegó al puertu de Trieste, sobre'l mar Adriáticu, onde s'embarcó de vuelta a España.

Al serviciu del Virreinatu de Perú editar

Daquella Fernandu VII fuera restituyíu nel tronu español y reimplantado l'absolutismu na península. Dichu soberanu premió a La Mar polos sos servicios, xubiéndo-y a la clase de brigadier (1815) y nomándo-y caballeru de la Orde de San Hermenegildo. Aína unviar a Lima como Subinspector xeneral del Virreinatu de Perú, anexu al cual taba la gobernación de la Fortaleza del Real Felipe del Callao.

Llegáu al Perú, La Mar tomó la posesión del so cargu, en payares de 1816. El Virreinatu de Perú atopábase entós asediado polos patriotes de Buenos Aires, que trataben de ganar l'Altu Perú, onde yeren calteníos a raya poles fuercies del virréi José Fernando de Abascal.

Per esos díes Abascal foi sustituyíu por Joaquín de la Pezuela, con quien La Mar trabó bones rellaciones, tando siempres presente en toles xuntes de guerra aconceyaes pa entamar la defensa militar del Virreinatu. En xunetu de 1818 foi-y denunciada una combalechadura, en que los sos planes prever la lliberación de los deteníos patriotes y la captura de les fortaleces del Callao y tuvo de dictar les midíes que fixeron fracasar tal intriga. En marzu de 1819, una escuadra patriota procedente de Chile y sol mandu del almirante Thomas Cochrane empecipió'l bloquéu del Callao, y tres un llixeru combate retirar con delles preses realistes. Dicha escuadra volvió amenaciar el puertu en setiembre d'esi añu. Previsor y serenu amosóse La Mar mientres aquella emerxencia, y n'avientu del mesmu añu mereció ser promovíu a mariscal de campu.

Obligáu a permanecer na fortaleza del Callao, La Mar encaró un nuevu bloquéu de la Escuadra Llibertadora dende ochobre de 1820. Nun se sabe qué papel-y cupió nel motín de Aznapuquio nel que los oficiales españoles derrocaron al virréi Pezuela. Pol so grau tuvo de ser escoyíu pa reemplazalo; el fechu ye que se nomó nuevu virréi a José de la Serna (xineru de 1821).

Cuando se produció la meyora de los patriotes escontra Lima, La Serna y los realistes abandonaron la capital el 6 de xunu de 1821, quedando La Mar cola orde de siguir cola defensa de la Fortaleza del Callao, a la espera de refuerzos. Sitiáu per mar y per tierra, La Mar refugó tolos ataques patriotes, hasta qu'en setiembre d'esi añu, llegó dende la sierra'l xeneral realista José de Canterac, quien acampó nel Callao tres una maniobra temeraria a la vista del exércitu patriota. Antes de retornar a la sierra, Canterac dexó a La Mar provisiones pa tres díes, anque nun se sabe esautamente lo qu'alcordaron no referente a la defensa del fuerte chalaco.

Lo cierto ye que La Mar, ante la falta de provisiones y d'armes, a lo que naturalmente se sumaría los sos sentimientos de criollu y la so vieya amistá con San Martín (a quien conocía dende los díes de la guerra de la independencia española), pocu dempués rindióse y robló la capitulación del Callao (19 de setiembre de 1821), que los sos fuertes pasaron a poder de los patriotes.

La Mar xulgó que yá cumpliera'l so compromisu de sirvir a la causa del rei; arriendes d'ello, arrenunció al grau y les condecoraciones que'l monarca otorgára-y; y el 26 d'ochobre incorporar a les fuercies patriotes, cola clase de Xeneral de División.

Presidente de la Xunta Gubernativa (1822-1823) editar

 
José de La Mar (Presidente de la Xunta Gubernativa) (1822-1823)

Convenientemente decidíu pola causa de la independencia, La Mar viaxó a la ciudá de Guayaquil a visitar a la so familia y, tando ellí, la Xunta de Guayaquil, d'enclín peruanista, nomar en xineru de 1822 Comandante Xeneral de la provincia. Dende esti cargu consiguió la capitulación del comandante realista Villegas, según la entrega de les fragates “Prueba” y “Vengación” y de la corbeta “Alejandro”, que punxo a disposición del gobiernu peruanu. En premiu a tales servicios, el Supremu Delegáu Torre Tagle reconocer como Gran Mariscal (22 de marzu de 1822). Guayaquil, sicasí, foi anexonada por Simón Bolívar a la Gran Colombia.

Escoyíu diputáu pola provincia de Huaylas, La Mar allegó a la instalación del Primer Congresu Constituyente de Perú el 20 de setiembre de 1822; y a otru día foi alzáu a la Presidencia de la Suprema Xunta Gubernativa de Perú, cuerpu gubernamental creáu polos diputaos p'asoceder al gobiernu protectoral de San Martín. Los otros integrantes de la Xunta fueron Felipe Antonio Alvarado y Manuel Salazar y Baquíjano. Considérase-y por ello a La Mar como'l primer presidente constitucionalmente electu nel Perú, anque lo fuera nun cargu colexáu.

Siguiendo'l plan que dexara San Martín, entamó la Primer Espedición a puertos entemedios contra los realistes qu'entá aguantaben nel sur peruanu, pero dicha campaña terminó en fracasu y responsabilizóse-y d'ello. Amás, acusóse-y d'amosar pasividá frente a los realistes qu'ocupaben el centru del país. Tou ello fixo que'l descontentu contra la Xunta fuera xeneral y l'opinión unánime foi establecer un gobiernu unificáu nun solu mandatariu. El 26 de febreru de 1823, los xenerales del exércitu acantonaos nes cercaníes de Lima ordenaron la prisión de La Mar y obligaron al Congresu a designar como primer Presidente de la República de Perú a José de la Riva Agüero. Esti actu de insubordinación del exércitu ye conocíu como'l "Motín de Balconín" y marcó l'entamu de la intromisión de los militares na vida política del país.

Na campaña final de la Independencia editar

 
La Batalla d'Ayacucho, onde'l Mariscal José de La Mar comandu la División peruana y xunto al Batallón de los Llaneros de Vargas al mandu del Xeneral Venezolanu Jacinto Lara que la so actuación decidió'l trunfu patriota sobre los realistes.

Puestu en llibertá, La Mar dirixir a Chile y dempués a Guayaquil, onde casóse con doña Josefa Rocafuerte, perteneciente a una familia de Guayaquil (yera hermana de Vicente Rocafuerte, futuru Presidente d'Ecuador).

Vista la so trayeutoria militar, el Llibertador Simón Bolívar convocar y nomó Xeneral en Xefe de la División Peruana del Exércitu Xuníu Llibertador de Perú (26 de xineru de 1824), cola misión de reorganizar les fuercies patriotes en Trujillo, xera que cumplió con eficaz ésitu. Tomó depués parte na victoriosa campaña de la sierra. Guardó la batalla de Junín, nun llegando a participar nella. Convenció a Sucre a dar la batalla d'Ayacucho (9 d'avientu de 1824), onde la so división (la Lexón Peruana) sufrió'l más axatáu ataque del enemigu, pero la so reaición finalmente decidió'l trunfu sobre los realistes, lo cual foi reconocíu por Sucre nel parte de batalla, por estes pallabres:

"Cumplo'l prestosu deber d'encamentar a la considerancia del Llibertador, a la gratitud de Perú y al respetu de tolos valientes de la tierra, la serenidá con que'l señor xeneral La Mar refugó tolos ataques al so lladral y aprovecháu l'intre de decidir la derrota".

So la dictadura de Bolívar editar

En premiu a la so actuación apurrióse-y la facienda Ocucaje, pero La Mar nun lu aceptó y devolver al so dueñu. Aceptó, sicasí, integrar el Conseyu de Gobiernu constituyíu por Bolívar el 24 de febreru de 1825 pa faese cargu del poder executivu mientres la estadía del Llibertador nel Alto Perú. La Mar topábase entós en Guayaquil y retrasó enforma en dir a Lima a asumir la presidencia de dichu Conseyu, hasta que por fin llegó y asumió la invistidura el 5 de xineru de 1826.

Cuando'l Llibertador volvió a Lima'l 10 de febreru de 1826, La Mar presentó-y el so arrenunciu, qu'aquel se negó a almitir, concediéndo-y solo una llicencia temporal por motivu de salú (al paecer sufría d'un mal hepáticu). N'usu d'aquella llicencia, el día 25 de febreru La Mar dexó la presidencia del Conseyu en manes de Hipólito Unanue y retiróse a Guayaquil, dende onde aportunó nel so arrenunciu total, a tal puntu que Bolívar se la aceptó por Decretu del 8 de xunu, nomando nel so reemplazu al mariscal Andrés de Santa Cruz.

Refiriéndose a La Mar, Bolívar dixo nuna ocasión que yera'l meyor home tantu no militar como no civil, pero que tarrecía'l mandu. Yera verdá que'l mariscal cuencano nun sentía mayor apegó pol poder, llegando inclusive a confesar que “hasta'l nome de presidente asústame”.

Tando en Guayaquil, La Mar tuvo que soportar el dolor pola muerte de la so esposa doña Josefa Rocafuerte. Establecer na facienda qu'una hermana so tenía en Bujío, con ánimu d'alloñar de la vida política.

Presidente Constitucional de Perú (1827-1829) editar

 
Semeya del Presidente La Mar (dibuxu de fines del sieglu XIX) Presidente Constitucional de Perú (1827-1829).

Tres el fin de la influencia bolivariana nel Perú, el 28 de febreru de 1827 convocóse les eleiciones pal Congresu. La Mar foi escoyíu diputáu por Huaylas y preparóse pa volver a Lima. Pero asocedió entós qu'una entusiasta población de Guayaquil, enterada del retiru de les tropes grancolombianas de Perú, obligar práuticamente a asumir el mandu como Xefe Políticu y Militar de la plaza de Guayaquil. Poco dempués recibió la noticia del so nomamientu pol Congresu de la República de Perú como Presidente Constitucional de la República (9 de xunu de 1827). La so eleición fuera impulsada por Francisco Xavier de Luna Pizarro, el sacerdote lliberal y presidente del Congresu, quien vía en La Mar un militar aparente pal gobiernu republicanu, por ser una persona desafecta al militarismu y al caudillaje. La so candidatura trunfó sobre la d'Andrés de Santa Cruz, quien quedó bien descontentu pola resultancia de la eleición.

La Mar salió de Guayaquil recién el 24 de xunetu, en dexando n'orde los asuntos de dicha provincia, y el 19 d'agostu llegó a Chancay, dende onde se dirixó a Lima de incógnito. Buscaba safar un campanudu recibimientu. El 22 d'agostu asumió por fin les sos funciones como'l Presidente Constitucional de Perú, el primeru llibre de tutela estranxera.

Dende'l primer momentu del so gobiernu perfiláronse como grandes opositores los militares Agustín Gamarra, Antonio Gutiérrez de la Fuente y Andrés de Santa Cruz, quien formaron una especie de triunviratu, trabayando mancomunadamente pola cayida del Presidente.

Trés fueron les combalechadures socesives que tuvo qu'encalorar La Mar:

  • La primera (avientu de 1827), onde apaecieron complicaos el xurista Manuel Lorenzo de Vidaurre (unu de los sostenedores de la candidatura de Santa Cruz) y el guerrilleru Ignacio Quispe Ninavilca Santisteban.
  • La segunda, promovida pol coronel Gaspar Alejandro Huavique (23 d'abril de 1828), foi encalorada cuando'l sarxentu mayor Felipe Santiago Salaverry dio muerte al conspirador, en duelu sosteníu ante los soldaos a quien intentaba seducir.
  • La tercera (mayu de 1828) dio orixe a la dispersión de numberosos oficiales n'apartaes guarniciones de provincia.

Los trés combalechadures fueron atribuyíes a les intrigues de Santa Cruz, que'l so alloñamientu disponer nomándolo ministru plenipotenciario en Chile; pero insistentemente afirmábase entós qu'elles nun yeren sinón episodios d'una combalechadura mas vasta y fonda, na cual topábense comprometíos Gamarra, Santa Cruz y La Fuente, y que'l so estallíu paecía temporalmente diferíu polos inminentes conflictos con Bolivia y Colombia.

Por si fora poco, La Mar tuvo tamién qu'enfrentar una peligrosa sulevación de los indíxenes de Iquicha, na provincia de Huanta. Estos entá lluchaben, nominalmente, so les banderes del Rei d'España, y el 12 de payares de 1827 asaltaron y tomaron Huanta. Depués, avanzaron amenazadoramente sobre Huamanga pero fueron conteníos, y tres una cruenta campaña fueron finalmente sometíos.

Obres y fechos importantes del so gobiernu editar

 
Efixes de La Mar nel Panteón de los Próceres en Lima.
  1. Primer esbozu de Presupuestu. El ministru encargáu de Facienda, José de Morales y Ugalde, presentó al Congresu una estensa memoria de too lo fecho dientro del so ramu nel pasáu gobiernu y una rellación de les entraes y gastos públicos en 1827. Los gastos pasaben de cinco millones de pesos: d'ellos, Guerra y Marina absorbíen casi dos millones y mediu.
  2. Promulgación de la Constitución lliberal de 1828. Pocos díes dempués d'instalase'l Segundu Congresu Constituyente en 1827, declaróse nula y ensin puxanza la Constitución Vitalicia xurada l'añu anterior, y n'el so reemplazu dio la Constitución de 1828 que la so promulgación y xuramentu públicu disponer pal día 5 d'abril de 1828, lo que tuvo que ser retardáu pal día 18 d'esi mes, por asoceder el 30 de marzu un terrible terremotu en Lima que dexó a la ciudá casi en ruines. Y anque les sos bases fueron tomaes de la constitución de 1823, arriquecer con normes que la esperiencia aconseyaba. No civil punxo términu a ciertos rezagos de la vida colonial, a saber: emplegos hereditarios, mayoralgos, vinculaciones y privilexos. Abolióse la tortura y les penes infamantes y solo hubo pena de muerte nos casos d'homicidiu calificáu. No político estableció: la eleición indireuta del presidente y el vicepresidente, pa un periodu de cuatro años, darréu anovable; cámares de senadores y diputaos, que la so renovación efeutuar cada dos años por tercios y metaes, respeutivamente; creación d'un Conseyu d'Estáu, al cual encargábase la misión de reparar y asesorar al poder executivu; creación de les Xuntes Departamentales, como mediu de satisfaer y atenuar los enclinos federalistes. Pero especialmente tien de sorrayase qu'esa constitución lliberal autorizó al Presidente de la República suspender les garantíes constitucionales y investirse de facultaes estraordinaries, por un tiempu determináu y con cargu d'informar al Congresu alrodiu de les midíes adoptaes mientres l'exerciciu de diches facultaes. Finalmente, vamos amestar que dicha Constitución ufiertó'l fomentu de les industries y l'educación, la realización d'estadístiques, la civilización de los indíxenes y el sofitu a la inmigración, ente otres bones intenciones que pocu o nada se materializaríen al correr del tiempu.
  3. La ocupación de Bolivia y el Tratáu de Piquiza. Bolivia topábase inda so la órbita grancolombiana, col mariscal Sucre a la cabeza como Presidente vitaliciu. Asocedieron daquella dellos movimientos rebalbos en dichu país, n'unu de los cualos resultó mancáu'l mesmu Sucre, quien tuvo entós que delegar el poder nel so Presidente del Conseyu de Ministros, xeneral José María Pérez de Urdininea. Gamarra, que tenía sol so mandu'l poderosu exércitu peruanu del Sur, por voluntá propia invadió Bolivia'l 1º de mayu de 1828, cola manifiesta intención de salvar a dichu país de l'amenaza de l'anarquía y protexer la vida de Sucre, anque la so verdadera intención yera espulsar a los grancolombianos y poner puntu final al predominiu bolivariano en dichu país. Tres un paséu triunfal per territoriu bolivianu, ensin apenes topar resistencia, robló col gobiernu de Urdininea el Tratáu de Piquiza (6 de xunetu de 1828), nel cual alcordóse, ente otres coses, el retiru de les tropes grancolombianas de Bolivia y l'arrenunciu a la presidencia per parte de Sucre. Esti fechu foi bien importante pal Perú, pos s'esaniciaba un peligrosu frente na guerra inminente cola Gran Colombia.

El mayor problema internacional que tuvo qu'enfrentar La Mar foi precisamente l'enfrentamientu bélicu cola Gran Colombia, artificial creación xeopolítica que yá amenaciaba con estremase.

Guerra cola Gran Colombia editar

Les rellaciones de Perú cola Gran Colombia deterioráronse debíu en parte a les diferencies fronterices que calteníen dambos países (La Mar reclamaba Guayaquil, ente que Bolívar pretendía les provincies de Baltes, Jaén y Maynas), pero más que nada pola finalización de la influencia bolivariana nel Perú y la revocación de la Constitución Vitalicia en 1827, fechos que enfurecieron a Bolívar, pos vía como'l so proyeutu federativu se desmoronaba. Y entá más, cuando se produció la ocupación peruana de Bolivia en 1828 y l'espulsión d'Antonio José de Sucre, qu'igualmente punxeron fin a la influencia bolivariana nesi país.

El conflictu empezó como una guerra de papel ente dambos estaos, esto ye, per mediu de la prensa fixéronse mutues prevocaciones ya inxuries. El Perú espulsó de Lima al diplomáticu colombianu Cristóbal Armeru,[3] ente qu'en Bogotá nun se recibió al diplomáticu peruanu, José Villa, a quien se-y estendieron los sos pasaportes.[4] Darréu, Bolívar declaró la guerra al Perú'l 3 de xunetu de 1828.[5] La Mar aceptó'l retu y movilizó l'exércitu y marina peruanes contra la Gran Colombia. La marina peruana bloquió la mariña pacífica grancolombiana y ocupó el puertu de Guayaquil; pela so parte l'exércitu peruanu ocupó la provincia de Loja, nel sur grancolombiano (actual Ecuador).

 
Mariscal Agustín Gamarra, que la so ambición emburriar a derrocar al Presidente La Mar, ayudáu por Antonio Gutiérrez de La Fuente.

Otra división del exércitu peruanu a órdenes del mariscal Agustín Gamarra coló dende'l sur de Perú hasta'l teatru de les operaciones, col propósitu d'aidar a La Mar. Dambos mariscales entamaron tomar la ciudá de Cuenca, que yera'l llugar de nacencia de La Mar y onde naturalmente ésti cuntaba con munchos partidarios. Les fuercies peruanes sumaben en total 4.500 soldaos.

Ente que Bolívar nun pudo dir en persona al teatru d'operaciones por cuenta de la rebelión de los xenerales José María Obando y José Hilario López, polo qu'ordenó al mariscal Sucre que dende Quito entamara la defensa del Sur de Colombia. El vencedor d'Ayacucho, quien escontra pocu fuera presidente de Bolivia, entamó un exércitu con veteranos de la Independencia, ente los que se cuntó'l xeneral Juan José Flores (futuru presidente del Ecuador).

Los dos xefes peruanos, La Mar y Gamarra, nun coordinaron bien los sos movimientos y Sucre, actuando cola so carauterística habilidá, na madrugada del 13 de febreru de 1829 sorprendió'l parque d'artillería peruano nel pueblu de Saraguro y estrozar. De siguío, el mesmu Sucre, al frente del gruesu del so exércitu (4.500 homes), acorrexó y ganó a una división de vanguardia del exércitu peruanu (integrada por unos 1.000 soldaos) nel llugar denomináu Portete de Tarqui, cerca de Cuenca (27 de febreru de 1829). Dicha división peruana topábase aisllada del gruesu del so exércitu, y magar que pocu dempués allegaron nel so auxiliu fuercies al mandu de La Mar y Gamarra, estes nun pudieron restablecer la batalla y optaron por retirar se, tomando posiciones defensives. Los grancolombianos intentaron escorrer a los peruanos, pero al ser refugaos polos Húsares de Perú, enferronáronse tamién a les sos posiciones.[6]

Tarqui foi un revés pa los peruanos pero non una derrota decisiva. Cada exércitu quedó dueñu del so terrén y esperaben qu'a otru día se reiniciara la llucha y llibrárase la batalla definitiva.[7] Sicasí, l'imaxinariu ecuatorianu considera a esta Batalla del Portete de Tarqui como un definitivu trunfu del exércitu grancolombiano (antecedente inmediatu del ecuatorianu) y consagróse el 27 de febreru como'l Día del Exércitu Ecuatorianu. Pela so parte, los peruanos recuerden el valor esplegáu polos sos soldaos en Tarqui, qu'en númberu amenorgáu (nuna proporción de 1 a 4) aguantaron puxantemente l'ataque masivu de too l'exércitu colombianu hasta vencer gloriosamente.

La batalla final nun se llibró, pos La Mar, viendo que la so situación yera insostenible (escosábense-y les sos municiones según nun podía maniobrar nesi territoriu, bien accidentáu), aceptó axustar col adversariu. Foi según a otru día, 28 de febreru, roblóse'l Conveniu de Girón, pol cual establecíase'l retiru de les tropes peruanes del territoriu colombianu qu'ocuparen (ye dicir Guayaquil y Loja). Los grancolombianos reconocíen implícitamente como peruanes a les provincies de Baltes, Jaén y Maynas, al nun reclamales nesi momentu.

Pero asocedió entós que Sucre, al redactar el parte de guerra y el decretu de premios expedíu pa los vencedores de Tarqui, tuvo espresiones que fueron consideraes falses y ofensives polos peruanos. Mandó, por casu, que nel campu de combate alzárase una columna na que se lleería en lletres d'oru lo siguiente:

“L'exércitu peruanu d'ocho mil soldaos qu'invadió la tierra de los sos llibertadores foi vencíu por cuatro mil bravos de Colombia'l venti y siete de febreru de mil ochocientos venti y nueve”.[8][9]

La Mar protestó en carta que dirixó a Sucre. Esclarió que l'exércitu peruanu namái sumaba cuatro mil quinientos homes y non ocho mil (cifra notoriamente abuitada); qu'en Tarqui foi ganada namás que la vanguardia peruana, que nun xubía o llegaba apenes a mil homes; qu'en devanéu l'exércitu peruanu esperó l'ataque final del exércitu grancolombiano, entós que los Húsares de Perú refugaren la carga del prestixosu batallón colombianu Cedeño. Tamién señaló la pervalible y decisiva contribución peruana nes batalles de Junín y Ayacucho, como respuesta al reproche de que'l Perú amosábase desagradecíu ante los sos “llibertadores”.[10] D'otru llau, los oficiales grancolombianos actuaron con xabacismu, fusilando a un bon númberu de los prisioneros peruanos, y enrolando a encomalo a otru grupu de cautivos. Por tou ello, La Mar decidió suspender el Conveniu de Girón hasta que se retiraren los agravios y corrixeren los escesos. Anque Bolívar calificó de “quexes de vieya” les observaciones de La Mar, pa cualesquier testigu neutral sería innegable que-y asistía tola razón al presidente de Perú.

Derrocamientu editar

La Mar taba dispuestu a siguir la guerra, pero foi entós cuando un grupu d'oficiales peruanos prindar en Piura, na nueche del 7 de xunu de 1829. Dichos militares portaben una carta de Gamarra pa La Mar, onde aquel-y pidía'l so arrenunciu de resultes de ganar frente a Sucre. La Mar negar a faelo, y de momentu treslladar al puertu de Paita, onde na madrugada del día 9 embarcar xunto col coronel Pedro Pablo Bermúdez y seis esclavos negros, nuna miserable goleta llamada "Les Mercedes", con destín a Costa Rica. Les razones qu'acotó Gamarra pa dar el golpe d'estáu fueron: el fechu de ser La Mar un estranxeru” nel Perú (lo cual yera falsu, pos La Mar yera peruanu tantu por voluntá propia como d'alcuerdu a llei),[2] y que la so eleición pol Congresu naciera d'un arreglu entamáu por Luna Pizarro (lo cual ye discutible).

Gamarra entamó'l golpe col sofitu del xeneral Antonio Gutiérrez de la Fuente, quien en Lima s'encargó de derrocar al encargáu del mandu, Manuel Salazar y Baquíjano. Sofitába-y amás el presidente de Bolivia, Andrés de Santa Cruz. Estos trés personaxes —Gamarra, La Fuente y Santa Cruz— formaron una especie de triunviratu, que les sos maquinaciones fixeron posible la cayida de La Mar.[11]

Gamarra, yá asitiáu nel poder, iguó un armisticiu cola Gran Colombia y finalmente robló'l Tratáu de Paz con dichu país.

Destierru y muerte editar

 
Restos de Jose de la Mar fuelga, nel Campusantu Presbíteru Matías Maestru.

La nave llevando al mandatariu derrocáu aportó a Puntarenas el día 23 de xunu de 1829. De momentu La Mar pasó a San José de Costa Rica onde foi recibíu con honores y dende onde dirixó un oficiu al Congresu de Perú, esponiéndo-y los atropellos y vejámenes a los que fuera víctima per obra de los golpistes. Depués treslladóse a Cartago onde fixu la so residencia. Vilbu y ensin fíos, cola salú precaria y ensin tener a nengún familiar cerca, l'abatimientu foi-y minando más que la edá. Unvió poder pa casase cola so sobrina carnal doña Ángela Elizalde, quien viaxó en devanéu a realcontrase con La Mar. El pernomáu militar peruanu expiró el 11 d'ochobre de 1830 na ciudá de Cartago, a los 54 años d'edá, desapaecíu na más negra murria. Añu aciar pa los prohomes de la independencia, pos poco antes fuera asesináu Sucre y pocu dempués morría Bolívar.

En 1834 el presidente peruanu Luis de Orbegoso empecipió los trámites pa repatriar los restos de La Mar, lo qu'entós nun llegó a realizase. En 1843 los restos fueron apurríos a un marín alemán, Eduardo Wallerstein, quien los reclamó en nome de la señora Francisca Otoya, de Piura. Dicha dama caltuvo los restos mientres trés años pa finalmente apurrilos al gobiernu peruanu, restos que, extrañamente, tamién yeren reclamaos pol gobiernu ecuatorianu.[12] El gobiernu de Ramón Castilla entamó solemnes pómpares aciages y depositó el ataúd nel Campusantu Xeneral de Lima, onde se fixo un mausoléu (1847). Nel so honor l'Aeropuertu Mariscal Lamar de la ciudá de Cuenca, la so ciudá natal, lleva'l so nome.


Predecesor:
Francisco Xavier de Luna Pizarro
Presidente del Primer Congresu Constituyente de Perú
Presidente de la Suprema Xunta Gubernativa de Perú
21 de setiembre de 1822 a 27 de febreru de 1823
 
Socesor:
José Bernardo de Tagle
Encargáu del mandu
Predecesor:
Hipólito Unanue
Vicepresidente del Conseyu de Gobiernu
Presidente del Conseyu de Gobiernu de Perú
5 de xineru de 1826 a 9 de febreru de 1826
 
Socesor:
Simón Bolívar
Dictador de Perú
Predecesor:
Manuel Salazar y Baquíjano
Encargáu del mandu
Presidente Constitucional de Perú
22 d'agostu de 1827 a 7 de xunu de 1829
 
Socesor:
Antonio Gutiérrez de la Fuente
Autoproclamado Xefe Supremu

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6nk7tnp. Apaez como: José de la Mar. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. 2,0 2,1 2,2 Qué más prueba de la peruanidad del Gran Mariscal José de La Mar, que la so mesma declaración, nuna carta qu'unvió a Santiago Távara Andrade, onde dicía textualmente: «Soi tan peruanu como'l que más blasone de selo» (Távara, Santiago: Hestoria de los partíos, publicáu por entregues nel diariu El Comercio en 1862 y republicado en 1951, cap. V, páx. 43. Citada por: Vargas Ugarte, Rubén: Historia General del Perú. Tomu VII, páx. 102. Segunda Edición. Lima, Perú, 1984. Pero non solo tratábase d'una simple declaración de voluntá, sinón que la peruanidad de La Mar tenía respaldu llegal: por llei del Congresu peruanu del 12 de febreru de 1825 conferir a los vencedores d'Ayacucho la ciudadanía peruana. La Mar enxamás se consideró grancolombiano nin menos ecuatorianu, nun tando demás recordar que l'Ecuador nació como nación el mesmu añu en que'l Gran Mariscal morría desterráu en Costa Rica.
  3. Basadre 1998, p. 183.
  4. Basadre 1998, p. 190.
  5. Basadre 1998, p. 191.
  6. Basadre 1998, páx. 199.
  7. Basadre 1998, páx. 200.
  8. Vargas Ugarte, tomu VII, páx. 192.
  9. Basadre 1998, páx. 201.
  10. Basadre 1998, p. 201. Efeutivamente, la empresa de la Emancipación hispanoamericana foi una obra acomuñada y cada nación hispanoamericana dio la so apurra pa peracabala.
  11. Basadre 1998, páxs. 202-203.
  12. Basadre 1998, páxs. 204-205.

Bibliografía editar

  • Basadre, Jorge: Historia de la República de Perú. 1822 - 1933, Octava Edición, correxida y aumentada. Tomu 1. Editada pol Diariu "La república de Lima y l'Universidá "Ricardo Palma". Impresu en Santiago de Chile, 1998.
  • De la Ponte Candamo, José Agustín: Historia General del Perú. Tomu VI. La Independencia. Lima, Editorial CARICOTE S.A., 1993.
  • Denegri Luna, Félix: Hestoria marítima de Perú (Tomu VI-Volumes 1 y 2). Lima, 1977.
  • Dellos autores: Grandes Forxadores de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-50-8
  • Morote, Herbert: Bolivar: Llibertador y enemigu Nº 1 de Perú. Lima, Jaime Campodónico/Editor, 2007. ISBN 978-9972-729-60-7
  • Riva Aguero y Sanchez Buraca, José de la (Pseudónimu: P. Pruvonena): Memories y documentos pa la hestoria de la independencia de Perú y causes del mal ésitu que tuvo esta París, 1858.
  • Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 9, JAB/LLO. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-158-8
  • Vargas Ugarte, Rubén: Historia General del Perú. Sestu y Séptimu Tomu. Tercer Edición. Editor Carlos Milla Batres. Lima, Perú, 1981. ISBN 84-499-4818-5