Xuana I de Navarra (14 de xineru de 1273Bar-sur-Seine – 2 d'abril de 1305Vincennes) foi reina de Navarra y condesa de Champaña y de Brie ente 1274 y 1305.[4] Foi, amás, reina consorte de Francia ente 1285 y 1305, por cuenta de la so boda col entós futuru Felipe IV "el Formosu" de Francia. Fía d'Enrique I y de Blanca de Artois. Foi la última reina de la casa de Champaña.

Xuana I de Navarra
Rei de Navarra

1284 - 2 abril 1305 - Luis X (es) Traducir
Vida
Nacimientu Bar-sur-Seine[1]14 de xineru de 1273
Nacionalidá Reinu de Navarra
Muerte Vincennes[1]2 d'abril de 1305[2] (32 años)
Sepultura basílica de Saint-Denis (es) Traducir
Causa de la muerte fiebres puerperales (es) Traducir
Familia
Padre Enrique I de Navarra
Madre Blanca de Artois
Casada con Felipe IV de Francia (1284 (Gregorianu), 1284 (Gregorianu) – 1305 (Gregorianu))[3]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu casa de Blois (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes francés
Oficiu gobernante
Creencies
Relixón cristianismu
catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Asocedió al so padre Enrique I, a los 3 años, cola so madre como rexente. Esta situación supunxo un aumentu de les presiones de castellanos, aragoneses y franceses, por casase cola heredera ya incorporar asina'l reinu a los sos dominios. Blanca, la madre de Xuana, yera francesa, sobrina del fináu rei, Lluis IX, como fía del so hermanu Roberto I de Artois, polo que pidió ayuda al so primu hermanu Felipe III de Francia. El monarca decidió casala col so fíu Felipe, cuando ella tenía 11 años y él 16, antemanándose a Alfonsu X el Sabiu, que deseyaba casala col so fíu. D'esa manera, Felipe'l Formosu #convertir nel rei Felipe I de Navarra, conde de Champaña y de Brie. La historia del reinu de Navarra queda, dende esti momentu, xunida a la historia del reinu de Francia.

Xubida al tronu de Francia editar

Al añu siguiente, en 1285, finó Felipe III y el so fíu xubió al tronu como Felipe IV. Defendía un estáu centralizao y omnipotente, y la necesidá de dineru pa caltener esti tipu de gobiernu influyó na política que s'aplicó en Francia y en Navarra:

  • devaluación de la moneda, baxando'l so pesu d'oru y plata;
  • imposición de fuertes impuestos a los xudíos, detentadores del dineru, una y bones la Ilesia prohibía a los cristianos dedicase a la banca;
  • venta de títulos nobiliarios a los burgueses ricos;
  • exención d'obligaciones a los siervos en cuenta de dineru;
  • imposición de diezmos al cleru.

Conflictos cola Ilesia romana editar

Ante estes midíes, Bonifacio VIII respondió prohibiéndo-y al cleru apurrir subsidios a los llaicos. El rei prohibió la salida d'oru y plata del reinu, cola protesta del papa. Finalmente Bonifacio VIII dexó, pero en 1301 el rei detuvo al obispu de Pamiers, y Bonifacio VIII reaccionó acusando al rei de violar les prerrogativas de la ilesia y disponíase a escomulgar al rei, cuando foi deteníu polos homes d'este. El papa morrió al mes d'esti sucesu, dempués de ser lliberáu pola población de la ciudá.

Los sos socesores Benedicto XI y sobremanera Clemente V, escoyíu por intervención de Felipe, fixeron marcha tras: Clemente V nomó cardenales franceses, derogó toles decisiones de Bonifacio VIII contra Felipe IV ya instalóse n'Avignon. L'estáu francés venciera a Roma.

  • A lo último, como los Templarios, por cuenta del so prestíu, exercieren como banqueros, decidió faese coles sos riqueces, lo que llogró acusando a la Orde hasta consiguir la so disolución. #Los xefes, incluyíu'l Gran Maestre Jacques de Molay, fueron deteníos en 1307 acusaos de herexía. En 1309, un primer grupu de templarios foi a la foguera. En 1312, la Santa Sede suprimió la orde, pero en 1314 Felipe mandó quemar a los dignatarios del Temple como relapsos. Asina pudo apoderase de los bienes moblames de la orde; los inmobiliarios fueron daos a los hospitalarios.
  • En Navarra, el réxime francés acentúa l'antixudaísmu, los reis Felipe y Xuana llinden l'acción de los hebreos al establecer que nos sos préstamos namái recibiríen lo emprestao, ensin nengún tipu d'interés.
  • Dio a la orde de Grandmont la ilesia de Corella con toles sos rentes, valoraes en 125 llibres añales, en cuenta de los bienes del monesteriu de Tudela, que revertieron a la corona, salvo la cortil en que taba edificáu, el güertu, l'acueductu y l'aprovechamientu del monte de la Bardena.

Sicasí, nun pudo derogar el Fueru Xeneral de Navarra, puestu por escritu en 1250 pola nobleza pa evitar los abusos reales.

Al finar Xuana en 1305, los naturales del reinu navarru alcordaron guardar el reinu pal so fíu Luis pos nun queríen siguir calteniendo a Felipe'l Formosu como rei en Navarra. Finalmente Luis xuró los fueros n'ochobre de 1307.[5]

Matrimoniu y descendencia editar

El 14 d'agostu de 1284 #casar na catedral de Notre Dame, en París, col futuru rei Felipe IV de Francia, colo qu'acomuñó al tronu al so cónyuge como Felipe I de Navarra, rei de Navarra y conde de Champaña y de Brie.

  • Luis el Obstinado (n. 4 d'ochobre de 1289 - m. castiellu de Bois de Vincennes, 5 de xunu de 1316), rei de Francia y Navarra a la muerte de los sos padres de 1314 a 1316. Casáu con Margarita de Borgoña y con Clemencia d'Hungría, padre de Xuana II de Navarra y de Juan I de Francia
  • Margarita (1290 - 1294). Tuvo comprometida col rei Fernandu IV de Castiella pero la so muerte prematura atayó'l matrimoniu.
  • Blanca (1293 - 1294).
  • Felipe'l Llargu (1291 - Longchamps, 3 de xineru de 1322), conde de Borgoña pol so matrimoniu con Xuana de Borgoña (1307) y conde usufructuariu de Poitiers (1311), asocedió nel tronu de Francia al so sobrín Juan I, de quien yera rexente. Foi rei de Francia como Felipe V dende 1316 a 1322. Estableció la Llei Sálica o Llei de los Varones, esaniciando de la socesión del tronu na llinia principal de los Capetos a la so sobrina Xuana.
  • Isabel, conocida como "La Lloba de Francia" (París, 1292 - Roseing, 22 d'agostu de 1358), casada con Eduardo II, rei d'Inglaterra(1284-1327). Madre d'Eduardo III d'Inglaterra quien empezó la Guerra de los Cien Años
  • Carlos el Formosu (Clermont, 1294 - castiellu de Bois de Vincennes 1 de febreru de 1328), conde de #Colar (1314), asocedió al so hermanu Felipe V nel tronu de 1322 a 1328 como Carlos IV de Francia.
  • Roberto (1297 - St.Germain-en-Laye, 1308).

Xenealoxía editar