Edmund Halley o Edmond Halley (probablemente (es) Traducir 29 d'ochobre de 1656 (xul.)Haggerston (es) Traducir – 14 de xineru de 1742 (xul.)Greenwich) foi un astrónomu, matemáticu y físicu inglés, conocíu pol cálculu de la órbita del cometa Halley. Foi amigu d'Isaac Newton y miembru de la Royal Society.

Edmund Halley
2. Astrónomo real (es) Traducir

1720 - 1742
John Flamsteed - James Bradley
Vida
Nacimientu Haggerston (es) Traducirprobablemente (es) Traducir 29 d'ochobre de 1656 (xul.)[1]
Nacionalidá Bandera de Inglaterra Reinu d'Inglaterra
Reinu de Gran Bretaña
Muerte Greenwich14 de xineru de 1742 (xul.)[2] (85 años)
Sepultura St Margaret's, Lee (en) Traducir
Familia
Casáu con Mary Tooke
Estudios
Estudios St Paul's School
The Queen's College (es) Traducir
Universidá d'Oxford
Llingües falaes llatín
inglés[3]
Alumnu de John Flamsteed
Robert Hooke
Profesor de James Pound
Oficiu matemáticu, xeofísicu, astrónomu, meteorólogu, cartógrafu, filósofu, cocineru, físicu, profesor universitariuclimatólogu
Llugares de trabayu Santa Lena
Emplegadores Real Observatorio de Greenwich (es) Traducir
Trabayos destacaos A Synopsis of the Astronomy of Comets (en) Traducir
Premios
Miembru de Royal Society
Creencies
Relixón deísmu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Yera fíu d'un fanegueru fabricante de xabón. El so padre foi quien lo ayudar tocantes al so interés d'esplorar l'espaciu, mercándo-y los más recién inventos astronómicos. A los 17 años treslladar a Oxford. Dende bien nuevu sintió un gran enclín poles matemátiques y comenenciudu na investigación de los cielos pol astrónomu real, John Flamsteed. En 1676 publicó en Philosophical Transactions una disertación sobre la teoría de los planetes.

El mesmu añu treslladar a la islla de Santa Lena pa reparar les estrelles del cielu austral y faer un catálogu de les mesmes. Llevó relós, micrómetros y un gran telescopiu refractor de 7,3 metros de llargor qu'utilizó con gran provechu, magar les males condiciones atmosfériques. La resultancia foi'l Catalogus stellarun australium, publicáu en Londres en 1679, obra que tabula la posición de 341 estrelles australes.

Amigu d'Isaac Newton, animó-y a escribir los sos Philosophiæ naturalis principia mathematica. Ye posible que na dómina de Newton nun se publicaren de nun ser pola so amistá con Halley, pos se sabe que al primeru nun lu esmolecía la publicación de la so obra. Halley non solo pagó la impresión sinón que s'encargó de correxir pruebes y d'otros llabores editoriales. El llibru orixinal vender a les llibreríes por seis chelines, ensin enllibrar.

Al so regresu de Santa Lena, en 1678, recibió la so maestría n'Oxford. El mesmu añu foi escoyíu miembru de la Royal Society, de la que aportó a, socesivamente, clerk en 1686 y secretariu en 1702, pero nunca foi'l so presidente. Esi honor recayó en Newton en 1703.

La teoría de la gravitación universal de Newton impulsó-y a calcular per primer vegada la órbita d'un cometa, el de 1682, anunciando que yera'l mesmu que fuera vistu en 1531 y 1607, y anunciando que volvería pasar en 1758. Nel so honor dar a la cometa'l so nome y que güei día se -y conoz como 1P/Halley.

Sieglu XVIII editar

 
Bustu na Royal Society.

De 1698 a 1700 percorrió les mariñes d'África austral y d'América, ocupáu na teoría del magnetismu terrestre nel barcu Paramore, un pink (barcu de plan holandés y de formes redondes y amplies, bien afechu a barcalaes peligrosos). El frutu más importante d'estos dos espediciones foi la primer carta de la variación de la declinación magnética, coles curves isógonas.

Mientres la mesma pensó na posibilidá de faer una estimación de la edá de la Tierra per mediu del cálculu de la concentración de sal nos mares, suponiendo que la deposición de tolos ríos terrestres fuera constante a lo llargo del tiempu. Más tarde llevó a cabu esti esperimentu, que refundió una edá cimera a la indicada na Biblia.

En 1712, ensin el permisu del astrónomu real, John Flamsteed, publicó un mapa estelar col material llográu per este. En 1725 apaecería una edición autorizada en tres volúmenes, que cuntaba cola posición exacta de 3000 estrelles determinaes dende l'apocayá inauguráu Observatoriu de Greenwich.

En 1693 y 1716 publicó en Philosophical Transactions el so métodu pa la determinación de la paralax del Sol per mediu de los tránsitos de Venus. En 1718 llamó l'atención sobre'l movimientu propiu de delles estrelles fixes, cavilgó sobre la posibilidá de midir les distancies estelares per mediu del paralax estelar y calculó aproximao la distancia esistente ente'l Sol y Siriu, qu'envaloró en 120 000 vegaes la distancia entra la Tierra y el Sol.

Estos cálculos animaron al astrónomu irlandés Samuel Molineux a intentar midir (en 1725) el paralax de Gamma Draconis: dempués de dellos meses fracasó na midida del paralax d'estrellar pero pela cueta el so ayudante, James Bradley, afayó l'aberración de la lluz.

A la muerte de Flamsteed, en 1720 asocedió-y como segundu Astrónomu Real y direutor del Observatoriu de Greenwich, cargu qu'ocupó hasta la so muerte. Casar en 1682 con Mary Tooke y tuvieron dos fíos y un fíu. Halley morrió en Greenwich en 1742 a los 85 años.

Socesión d'Astrónomos Reales:


Predecesor:
John Flamsteed
Astrónomu Real
1720-1742
Socesor:
James Bradley

Eponimia editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Oxford Dictionary of National Biography. Editorial: Oxford University Press. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2004.
  2. Andrew Bell. «Encyclopædia Britannica» (inglés británicu). Encyclopædia Britannica.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos editar