Eumenio (llatín: Eumenius; circa 260 (greg.)Autun – circa 311 (greg.)) 240) foi profesor de Retórica en Augustodunum y unu de los panexiristes llatinos recoyíos na antoloxía de discursos panexíricos Panegyrici Latini (en concretu, del Pan. Lat. IX. Incipit quintus o Pro restaurandis scholis[1]).

Eumenio
Vida
Nacimientu Autuncirca 260 (greg.)
Nacionalidá Antigua Roma
Muerte 311 (greg.) (50/51 años)
Estudios
Llingües falaes llatín
Oficiu retóricu
Cambiar los datos en Wikidata

Vida y obra editar

Eumenio nació en Augustodunum (la ciudá romana que se correspuende cola actual Autun), na provincia romana de la Galia Lugdunense. Yera d'ascendencia griega pos el so güelu, qu'emigrara d'Atenes a Roma, finalmente establecióse en Autun como profesor de Retórica. Eumenio probablemente reemplazó-y, y foi dende esti puestu en Augustodunum que Eumenio llegó a convertise en magister memoriae (secretariu priváu) del césar y dempués emperador romanu Constancio Cloru, a quien acompañó en delles de les sos campañes.

En 296 Constancio Cloru propúnxose restaurar les famoses escueles d'Autun (les llamaes scholae Maenianae de Autun). Mientres los desordes del sieglu III nes Galies, la instrucción nes citaes escueles cesara, quiciabes por cuenta de la falta de financiamientu o estudiantes, y los edificios ya instalaciones sufrieren enforma mientres el sitiu de la ciudá en 269. L'emperador designó a Eumenio como direutor de les escueles de la ciudá, dexándo-y caltener el rangu de funcionariu públicu senior y doblando el so salariu.

El so discursu, xeneralmente llamáu Pro restaurandis (o instaurandis) scholis (pa la restauración de les escueles), foi apurríu probablemente en 297 o 298 nel foru de la ciudá de Augustodunum o en Lugdunun ante'l gobernador de la provincia de Galia Lugdunense. El propósitu del discursu yera'l de preguntar al gobernador si Eumenio podía dedicar el so sueldu (o una gran parte del mesmu) pa reconstruyir les escueles de Autun. Nel discursu emponderaba a los emperadores (Constancio Cloru y a los sos colegues de Tetrarquía) y disponía los pasos necesarios pa restaurar les escueles al so estáu anterior d'eficacia, faciendo fincapié en qu'él se proponía sostener la obra realizada a les sos espenses. Con esti fin, Eumenio citaba la carta imperial de Constancio Cloru onde se-y concedía'l so puestu y el so llargu salariu en Autun; por cuenta de la inclusión d'esta carta imperial col nome del destinatario, caltúvose'l del autor d'esti panexíricu.

Nun hai dulda de que Eumenio foi paganu, adepto a la relixón oficial del Imperiu romanu primero que un siguidor nominal del Cristianismu, como Ausonio y otros escritores galos coetaneos.

Enantes, otros panexíricos anónimos de la coleición Panegyrici Latini tamién s'atribuyeren a Eumenio. La posición más estrema yera la d'Otto Seeck, que caltenía que toos ellos (los discursos anónimos) yeren de Eumenio.[2] Esti puntu de vista foi, en gran parte, abandonáu anguaño, y Eumenio ye vistu solamente como l'autor de Pro instaurandis scholis.[3]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Según l'orde del manuscritu; por orde cronolóxicu, el so discursu cuntar en quintu llugar.
  2. Otto Seeck, Eumenius, Pauly-Wissowa 6.1 (1907).
  3. Nixon y Rodgers, In Praise of Later Roman Emperors, páxs. 8–10.

Referencies editar

  • Édouard Galletier (ed.): Panégyriques latins, 3 vols., París, 1949–55.
  • C.Y.V. Nixon/Bárbara Rodgers: In Praise of Later Roman Emperors, Berkeley, 1994.
  • Bárbara Rodgers, Eumenius of Augustodunum, Ancient Society 20 (1989), pp. 249–262.

Enllaces esternos editar

  • Testos de Eumenio en francés, con introducción y anotaciones nesti idioma, nel sitio de Philippe Remacle (1944 - 2011): trad. de Jean-Baptiste François Anne Thomas Landriot (1816 - 1874) y J. Rochet; ed. de la Société Éduenne,[1] Autun, 1854.