Diferencies ente revisiones de «Idioma aragonés»

Contenido eliminado Contenido añadido
m períodu periodu
Chabi (alderique | contribuciones)
Sin resumen de edición
Llinia 1:
{{iberu-románicu}}
L''''Aragonés''' ye una [[llingües romániques|llingua románica]] occidental de la [[Península Ibérica]], falada angüañu por unes 12.000 persones en dellos valles y pueblos del Vieyu Aragón, el [[Sobrarbe]] y la [[Ribagorza]] occidental, en [[Huesca]] y 30.000 más que la usen como segunda llingua, pudiendo falala y entendela.
 
== Hestoria ==
Tien el so orixe nel dialeutu [[llatín]] formáu nesos sitios nos sieglos VII y VIII sobre un sustratu [[vascu]]. Pente los llingüistes, nel periodu medieval tien el nome de navarroaragonés, pola inicial dependencia aragonesa del [[Reinu de Navarra]]. La "[[Reconquista]]", o xorrecimientu del [[Reinu d'Aragón]] haza'l sur sobre tierres mores, espardió l'idioma fasta algamar nos sieglos XIII y XIV la mayor estensión. La unión col Principáu de [[Cataluña]] no que sedría la [[Corona d'Aragón]] fizo que'l [[catalán]] influyera nel idioma. La Cancillería Real tuvo'l [[llatín]], el [[catalán]] y l'aragonés por llingües d'usu, anque l'aragonés ta yá castellanizándose.
 
Línea 14 ⟶ 15:
L'[[Academia de la Llingua Aragonesa]], que se diba crear en 2011, tendría qu'establecer unes normes ortográfiques pa tola comunidá de falantes d'aragonés.
 
=== Situación actual ===
Esti idioma ta consideráu pol [[Atles Interactivo UNESCO de les Llingües en Peligru nel Mundu]] como xuna llingua en peligru de desapaición.
 
#Llexislar sobro l'usu del idioma aragonés al traviés de la LLEI 10/2009, de 22 d'avientu, d'usu, protección y promoción de les llingües propies d'Aragón", más conocida como [[Llei de Llingües d'Aragón]], onde se dicía que la llingua aragonesa yera xuna llingua mesma orixinal y hestórica d'Aragón y dábense unos derechos llingüísticos como poder usala oralmente y por escritu nes alministraciones públiques aragoneses. Tres ella creóse la [[Academia de la Llingua Aragonesa]], el 5 d'abril de [[2011]].
 
Darréu, el 9 de marzu de [[2013]] esta llei foi derogada al aprobase [[Llei de Llingües d'Aragón (2013)|otra que la sustitúi]], creándose la [[Academia Aragonesa de la Llingua]]. Esta nueva Llei de Llingües fai referencia al aragonés so la denominación de ''[[llingua aragonesa propia de les árees pirenaica y prepirenaica]]''.
 
El 2 de setiembre de 2015 la Llei quedó derogada poles Cortes d'Aragón y la denominación volvió ser l'anterior, Llingua Aragonesa.
 
=== Códigos ISO ===