Diferencies ente revisiones de «Axgabat»

Contenido eliminado Contenido añadido
Artículu nuevu
(Nun hai diferencies)

Revisión a fecha de 11:19 21 xnt 2017

Plantía:Fundir dende Centru Cultural Estatal de Turkmenistán

Axgabat
Alministración
Estáu

{{Xeodatos  Turkmenistán [[ Turkmenistán]] | bandera iconu | variante = | tamañu = | alt =

}}
ISO 3166-2 TM-S
Tipu d'entidá entidá territorial alministrativa de Turkmenistán
Cabezaleru/a del gobiernu Durdylyýew Şamuhammet
Nome oficial Ашхабад (ru)
Nome llocal Aşgabat (tk)
Llingües oficiales Turcomanu
División
Xeografía
Coordenaes 37°57′N 58°23′E / 37.95°N 58.38°E / 37.95; 58.38
Superficie 830 km²
Altitú media 219 m
Demografía
Población 1 031 992 hab. (2022)
Densidá 1243,36 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+05:00
Fundación 1881
ashgabat.gov.tm/
Cambiar los datos en Wikidata

Asjabad[1] (turcomanu: Aşgabat, en persa: عشق آباد  tr.: Ashq-abá, rusu: Ашхаба́д / Ашгабáт) ye la capital de Turkmenistán y la principal ciudá d'esi país. Atópase asitiada nun oasis nel desiertu de Karakum, al pie de los montes Kopet Dag, cerca de la frontera con Irán.

Hestoria

Asjabad ye una ciudá relativamente nueva, que se desenvolvió a partir d'una aldega del mesmu nome fundada en 1818. Atópase asitiada cerca del allugamientu orixinal de Nisa, l'antigua capital de los partos, y de les ruines de la ciudá de Konjikala na Ruta de la Seda, que foi destruyida polos mongoles.

En 1869, l'exércitu rusu construyó una fortaleza sobre una llomba cercana a l'aldega, y la presencia militar, xunida a la seguridá derivada d'ésta, atraxo a numberosos mercaderes y artesanos a la zona. La rexón foi anexionada en 1884 por Rusia, que decidió desenvolver la ciudá como un núcleu comercial por cuenta de la so proximidá al territoriu de Persia, entós so influencia británica. Naquella dómina, considerar una ciudá moderno y elegante, con munches tiendes y hoteles, y edificios d'estilu européu.

En 1917, en estableciéndose el control soviéticu, la ciudá foi renombrada como Poltoratsk, n'honor d'un revolucionariu local. El nome Asjabad, na so forma rusa "Ashjabad", foi restablecíu en 1927. A partir d'esti momentu, la ciudá esperimentó una rápida crecedera y industrialización lleváu a cabu pol gobiernu soviéticu , que se vieron atayaos por un grave terremotu el 6 d'ochobre de 1948. Envalórase que'l seísmu algamó un grau 9 na escala de Richter, y dexó ensin vida a más de 110 000 persones (2/3 de la población total de la ciudá). Los medios oficiales soviéticos, sicasí, anunciaron una cifra de muertos muncho más baxa, de 14.000.

En 1991, cola proclamación de la independencia de Turkmenistán, convertir na capital nacional del nuevu estáu.

Economía

La ciudá ye'l principal centru económicu y comercial del país. Les principales industries de la ciudá son los testiles de algodón y la metalurxa.

Demografía

El censu de 2001 envaloró una población de 695.300, ente que'l censu de 2009 envaloró una población de 1 millón, principalmente turcomanos, con minoríes étniques de rusos, armenios y azerbaiyanos.

La mayor parte de la población ye de credo musulmana suní. Esisten minoríes cristianes como son rusos y armenios.

Llugares d'interés

La mayor parte de la ciudá antigua foi destruyida polos terremotussobremanera pol de 1948. Por ello, Asjabad escarez del típicu cascu antiguu oriental que tienen otres ciudaes centroasiátiques.

Na ciudá esisten diversos museos d'arte y d'hestoria como'l Muséu nacional d'hestoria y el Muséu d'alfombres de Turkmenistán. Otros puntos d'interés de la ciudá son el Monumentu a la Constitución, el Monumentu de la Neutralidá y el Monumentu a la Independencia, asina tamién el Palaciu de Türkmenbaşy y el Teatru Saparmurat Turkmenbashi.

Ye famosu'l so xardín botánicu, según delles mezquites modernes.

Tresporte

La ciudá cunta col Aeropuertu de Asjabad, amás de una rede de trolebuses y la estación de ferrocarril de Ashgabat, inaugurada en 1888 y reformada en 2009.

A partir de 2015, l'aeropuertu atopar en remodelación. La remodelación empezó en 2013 y va terminar en 2016. Inclúi la construcción d'una nueva terminal integrada y una segunda pista.

Clima

 
El cordal de Kopet-Dag.

El cordal de los Kopet-Dag ta a unos 25 kilómetros (16 milles) al sur, y el llende norte de Ashgabat toca'l ermu de Kara-Kum. Por cuenta de esti allugamientu, Ashgabat tien un clima grebu, con branos calorosos y secos ya iviernos nidios y curtios. La temperatura promediu en xunetu ye de 38,2 ° C (100,8 ° F). La temperatura más alto rexistrada ye de 54 ° C (129 ° F). Temperatures de la nueche nel branu son templaos, con una temperatura mínimo media en xunetu de 23,1 ° C (74 ° F). Iviernu la temperatura medio d'altu rangu 7,4 a 9,8 ° C (45,3 a 49,6 ° F), y mínimes pel hibiernu de -1,6 a 0,7 ° C (29,1 a 33,3 ° F); temperatures tan baxes como -16 ° C (3 ° F) rexistráronse n'avientu. La nieve ye rara. Precipitación añal ye de namá 227 milímetros (8.94 pulgaes), marzu y abril son los meses más húmedos.

   Parámetros climáticos permediu d'Asjabad (2000-2013)  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Fonte nº1: climatbase.ru,[2] World Meteorological Organisation (precipitation days)[3]
Fonte nº2: HKO (sun)[4]

Deportes

Les principales instalaciones deportives en Asjabad son el Estadiu Olímpicu, l'Estadiu Ashgabat, la pista de xelu olímpico nacional, el Complexu deportivu pa deportes d'iviernu y el complexu de deportes acuáticos olímpicos.

Ashgabat foi escoyida como la ciudá sede de los V Xuegos Asiáticos d'Artes Marciales y d'Interior, y tamién foi la primer ciudá de Asia Central en ser see de los Xuegos Asiáticos d'Artes Marciales y d'Interior. En 2010, una Villa Olímpica foi construyida nel sur de la ciudá. Espérase que tea termináu en 2015, y costu un total de $5 mil millones.

Los clubes de fútbol profesional de la ciudá son, FC Aşgabat, HTTU Aşgabat y FC Talyp Sporty, xueguen na Ýokary Lliga, la máxima categoría del fútbol de Turkmenistán.

Ciudaes hermanaes

Asjabad ta Hermanamiento de ciudaes hermanada coles siguientes ciudaes:

Galería

Referencies

  1. Real Academia Española. «Asjabad». Diccionariu panhispánicu de duldes. Madrid: Santillana. Consultáu'l 29 de setiembre de 2010.
  2. «Weather and Climate-The Climate of Ashgabat» (rusu). Weather and Climate. Consultáu'l 21 d'agostu de 2012.
  3. «World Weather Information Service - Ashgabat». World Meteorological Organisation (UN). Consultáu'l 21 d'agostu de 2012.
  4. «Climatological Normals of Ashgabat». Hong Kong Observatory. Consultáu'l 11 de xunu de 2010.

Enllaces esternos