Diferencies ente revisiones de «Botsuana»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-Swazilandia +Suazilandia)
mSin resumen de edición
Llinia 1:
{{Infobox_País | nome_oficial = ''Republic of Botswana'' <small>([[Inglés]])</small> <br /><br />''Lefatshe la Botswana'' <small>([[Tswana]])</small>
| nome_común = BotswanaBotsuana
| de = de&nbsp;
| imaxe_bandera = Flag of Botswana.svg
Llinia 13:
| llingües_oficiales = [[Inglés]] y [[Tswana]]¹
| gobiernu = [[República]] [[Parllamentarismu|parllamentaria]]
| dirixentes_títulos = [[Presidente de BotswanaBotsuana|Presidente]]<br /> [[Vicepresidente de BotswanaBotsuana|Vicepresidente]]
| dirixentes_nomes = [[Ian Khama]]<br /> [[Mokgweetsi Masisi]]
| fundación = [[Independencia]]
Llinia 27:
| población_densidá = 3,4
| moneda = [[Pula (moneda)|Pula]] (<code>[[ISO 4217|BWP]]</code>)
| xentiliciu = BotswanianuBotsuanianu, -a, -o
| horariu = [[Tiempu Universal Coordináu|UTC]] + 2
| cctld = [[.bw]]
Llinia 37:
| web_gobiernu = [http://www.gov.bw/ www.gov.bw]
}}
'''BotswanaBotsuana''' <ref>''[[Cartafueyu normativu: Nomes de los países del mundu y de les sos capitales y xentilicios|Cartafueyos Normativos. Nomes de los países del mundu y de les sos capitales y xentilicios]]'', [[Academia de la Llingua Asturiana]], 2010; ISBN 987-84-8168-500-8</ref> nomada oficialmente '''República de BotswanaBotsuana''' (en [[setswana]]: ''Lefatshe la Botswana''), ye un país interior del [[África]] meridional. Correspuende al antiguu protectoráu británicu de [[Bechuanalandia]], y tomó'l so nome actual nel momentu de la so independencia, el [[30 de setiembre]] de [[1966]]. De magar entós tien un réxime políticu democráticu y parllamentariu.
 
BotswanaBotsuana ye un país llanu, y tien un 70% del so territoriu ocupáu pol [[desiertu de Kalahari]]. Llenda cola [[República Sudafricana]] al sur y sureste, con [[Namibia]] al norte y l'oeste y con [[Zimbabue]] al noreste. Llenda tamién al norte, magar que sólo comparte con ella unos cientos de metros de llende cerca de [[Kazungula]], con [[Zambia]]. De tamañu mediu, los sos dos millones aprosimaos d'habitantes faen d'elli ún de los países con menor densidá de población del mundu.
'''Botswana''' <ref>''[[Cartafueyu normativu: Nomes de los países del mundu y de les sos capitales y xentilicios|Cartafueyos Normativos. Nomes de los países del mundu y de les sos capitales y xentilicios]]'', [[Academia de la Llingua Asturiana]], 2010; ISBN 987-84-8168-500-8</ref> nomada oficialmente '''República de Botswana''' (en [[setswana]]: ''Lefatshe la Botswana''), ye un país interior del [[África]] meridional. Correspuende al antiguu protectoráu británicu de [[Bechuanalandia]], y tomó'l so nome actual nel momentu de la so independencia, el [[30 de setiembre]] de [[1966]]. De magar entós tien un réxime políticu democráticu y parllamentariu.
 
BotswanaBotsuana yera, nel momentu la so independencia, ún de los países más probes d'África, con un PIB per cápita de malpenes 70 dólares norteamericanos. De magar sufrió una gran tresformación: la de so ye una de les economíes de más rápidu crecimientu nel mundu, con un PIB ([[Paridá de poder adquisitivu|PPA]]) per cápita en [[2012]] d'alredor de 16.800 dolares<ref>[https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/bc.html CIA World Factbook 2012]</ref>
Botswana ye un país llanu, y tien un 70% del so territoriu ocupáu pol [[desiertu de Kalahari]]. Llenda cola [[República Sudafricana]] al sur y sureste, con [[Namibia]] al norte y l'oeste y con [[Zimbabue]] al noreste. Llenda tamién al norte, magar que sólo comparte con ella unos cientos de metros de llende cerca de [[Kazungula]], con [[Zambia]]. De tamañu mediu, los sos dos millones aprosimaos d'habitantes faen d'elli ún de los países con menor densidá de población del mundu.
 
[[Imaxe:Botswana map.png|thumb|right|200px| Mapa de BotswanaBotsuana]]
Botswana yera, nel momentu la so independencia, ún de los países más probes d'África, con un PIB per cápita de malpenes 70 dólares norteamericanos. De magar sufrió una gran tresformación: la de so ye una de les economíes de más rápidu crecimientu nel mundu, con un PIB ([[Paridá de poder adquisitivu|PPA]]) per cápita en [[2012]] d'alredor de 16.800 dolares<ref>[https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/bc.html CIA World Factbook 2012]</ref>
 
[[Imaxe:Botswana map.png|thumb|right|200px| Mapa de Botswana]]
 
 
== Historia ==
===BotswanaBotsuana primero de la llegada los europeos===
En dalgún momentu ente'l añu 200 y el 500 de la nuesa era xentes de llingua bantú que vivíen na rexón de [[Katanga]] (en territoriu actual de la República Democrática d'El Congo y [[Zambia]]) cruciaron el [[ríu Limpopo]], ocupando la fastera más meridional del continente dientro del procesu de migraciones conocíu como espansión bantú. Les foles migratories principales foron la de los ''Nguni'' y de los ''Sotho-Tswana''. Los primeros asentáronse nes rexones costeres del este del África del Sur, mentanto que los caberos posaron primero no qu'anguaño se conoz como Highveld, la gran meseta central d'África del Sur.
 
Línea 54 ⟶ 53:
 
===El protectoráu de Bechuanalandia===
Nel tercer cuartu del [[sieglu XIX]] entamaron les lluches ente los habitantes de lo qu'agora ye BotswanaBotsuana y tribus ''Ndebele'' qu'aportaron al territoriu dende'l [[desiertu de Kalahari]]. Tamién empezó a haber problemes con colonos boers qu'aportaban dende [[Transvaal]]. La petición de los líderes batswana Khama III, Bathoen y Sebele d'axuda a [[Gran Bretaña]] fizo que'l gobiernu d'este país punxera a Bechuanalandia embaxu la so protección el [[31 de marzu]] de [[1885]]. La parte septentrional del territoriu permaneció embaxu esa forma alministrativa y dio llugar a l'actual BotswanaBotsuana, mentanto que la fastera meridional axuntose a la Colonia del Cabu y ye anguaño parte de la ''Northwest Province'' (provincia noroccidental) de la República Sudafricana. Allí vive agora la mayoría de la población falante de la llingua setswana. Les tierres de la Concesión Tati, que primero yeren parte del reinu Matabele, foron alministraes pol protectoráu de Bechuanalandia dende [[1893]], y incorporáronse formalmente a elli en [[1911]].
 
Cuando, en [[1910]], formose la Unión de Sudáfrica a partir de les principales colonies britániques de la rexón, el protectoráu de Bechuanalandia, como Batusoland (anguaño [[Lesotho]]) y [[Suazilandia]], nun foron incluyíos, magar que taba prevista la so incorporación posterior. Sicasí, cola escusa de tener de consultar primero a los sos habitantes, los británicos foron retrasando la tresferencia d'esos territorios, que, pesie a la insistencia de los socesivos gobiernos sudafricanos, remanecieron británicos hasta la so independencia. La xubida al gobiernu sudafricanu del National Party, qu'instituyó l'apartheid, en [[1948]], y l'abandonu de la República Sudafricana de la [[Commonwealth]] en [[1961]] acabaron colos proyectos d'incorporar estes tierres a la república.
Línea 60 ⟶ 59:
El desarrollu de l'autoridá británica y la evolución del gobiernu tribal ficieron que, en [[1920]], s'establecieran dos conseyos consultivos representando a los europeos y los africanos. En [[1951]] formose un únicu conseyu consultivu européu-africanu, y la constitución de [[1961]] fizo d'elli un conseyu llexislativu consultivu.
 
===BotswanaBotsuana independiente===
En xunu de [[1964]] Gran Bretaña aceptó les propuestes d'autogobiernu democráticu que-y llegaben de BotswanaBotsuana. La sede del gobiernu del protectoráu camudose dende [[Mafikeng]] (República Sudafricana) pa [[Gaborone]], que d'aquella yera namái un pequeñu asentamientu alministrativu colonial, en [[1965]]. Nesi mesmu añu redactose una constitución, que dio pasu a les primeres elecciones xenerales y a la independencia el 30 de setiembre de 1966. [[Seretse Khama]], cabezaleru del movimientu pola independencia y aspirante llexítimu a la xefatura de los ''Ngwato'', foi escoyíu como primer presidente del país. Foi reelexíu dos veces, y siguía siendo presidente cuando morrió en [[1980]]. Sucediolu'l so vicepresidente, Ketumile Masire, que foi elexíu otra vuelta en 1984, y tamién posteriormente en [[1989]] y [[1994]]. Retiróse del cargo en [[1998]], y foi sustituyíu pol so vicepresidente, Festus Mogae. Esti tamién ganó les elecciones de [[1999]], y llueu les de [[2004]]. N'abril de [[2008]] retiróse, y el so sucesor foi el vicepresidente y teniente xeneral del exércitu Seretse Khama Ian Khama, conocíu como Ian Khama y fíu del primer presidente del país.
 
== Política ==
BotswanaBotsuana ye una república democrática parllamentaria representativa multipartidista, na que'l presidente ye al empar xefe del estáu y xefe del gobiernu.
El '''poder executivu''' exércenlu'l presidente y el so gobiernu, y el llexislativu conxuntamente pol gobiernu y el parllamentu. El sistema de partíos ta domináu, de magar la independencia, pol ''BotswanaBotsuana Democratic Party'' (Partíu Democráticu de BotswanaBotsuana, BDP), que tien ganao toles elecciones celebraes nel país. Tocántenes al sistema xudicial, ye independiente dafechu del executivu y el llexislativu.
 
BotswanaBotsuana ye formalmente una democracia constitucional multipartidista, con elecciones llibres cada cinco años. Amás del partíu nel gobiernu, que lleva nelli ininterrumpidamente dende 1966, hai otros dos partíos políticos importantes, amás d'un númberu d'otros más pequeños, nos qu'alcuentren calce pa la espresión de les sos idees polítiques la minoría blanca y otres minoríes del país. Esta estabilidá y tresparencia del sistema políticu del país ye ún de los factores que favorecen el granible crecimientu económicu del país.
 
[[Imaxe:BotswanaParliament.jpg|right|200px|thumb|Edificiu de l'Asamblea Nacional de BotswanaBotsuana]]
El '''poder llexislativu''' exércelu un parllamentu bicameral<ref>[http://www.bartleby.com/151/fields/59.html The World Factbook. Analís de les instituciones del poder llexislativu de los pasíses del mundu]</ref>.
 
L'Asamblea Nacional de BotswanaBotsuana tien anguaño 63 miembros; el so númberu aumenta cuando lo fai la población, revisándose'l so númberu cada 10 años, cuando se completa'l censu. De los 63 actuales, 57 son elexíos pol pueblu, ún por cada ún de los 57 distritos parllamentarios nos que se divide'l país. El partíu cola mayoría de los votos populares escueye otros cuatro, y el presidente y el fiscal xeneral formen parte d'ella automáticamente al acceder a esi cargu. Ye l'Asamblea la que decide quien va ser el presidente del país nel quinqueniu siguiente.
 
La segunda cámara, consultiva, ye nomada ''House of Chiefs'' (Casa de los Xefes), y tien 15 miembros. Ocho d'ellos son los xefes de les principales tribus del país, que formen parte del conseyu con calter permanente. Los otros siete tienen mandatu pa cinco años, y son cuatro subxefes tribales y trés miembros más que son escoyíos por alcuerdu de los otros 12. Cualesquier llei o decretu de l'Asamblea Nacional qu'afecte a les tribus tien de consultase a esta cámara.
Línea 80 ⟶ 79:
 
== Dixebra alministrativa ==
[[Imaxe:Botswana districts numbered.png|right|300px|thumb| División alministrativa de BotswanaBotsuana]]
BotswanaBotsuana ta xebráu en 9 distritos (''districts'')
# [[Distritu Central (BotswanaBotsuana)|Central]]
# [[Ghanzi]]
# [[Kgalagadi]]
# [[Kgatleng]]
# [[Kweneng]]
# [[Distritu noresteNoreste (BotswanaBotsuana)|Noreste]]
# [[Distritu noroesteNoroeste (BotswanaBotsuana)|Noroeste]]
# [[Distritu suresteSureste (BotswanaBotsuana)|Sureste]]
# [[Distritu surSur (BotswanaBotsuana)|Sur]]
 
El distritu noroeste resulta de la fusión de los antiguos distritos de ''Chobe'' y ''Ngamiland'', que tuvo llugar en [[2001]].
 
[[Ciudaes de BotswanaBotsuana]]
 
== Economía ==
{{AP|Economía de BotswanaBotsuana}}
[[Imaxe:Jwaneng Open Mine.jpg|thumb|Mina de diamantes de Jwaneng, la mayor del mundu]]
La economía de BotswanaBotsuana esperimentó variaciones bien grandes demientres los más de 40 años que pasaren dende la independencia. De la que se dixebró del [[Reinu Xuníu]] el país yera ún de los 25 más probes del planeta. Sicasí, gracies a la bayura de minerales del so subsuelu (perricu en diamantes) y a la xestión del so gobiernu el país ameyoró enforma. Ye'l país d'[[África]] con menor percepción de la corrupción, según [[Tresparencia Internacional]]<ref>[http://cpi.transparency.org/cpi2012/results/ Transparency International 2012 Corruption Perceptions Index]</ref>, y ye, pesie a ser un país interior y con namái un 5% del so territoriu útil pal cultivu, una de les economíes más puxante y competitiva del continente.
 
Asina, BotswanaBotsuana ye l'únicu país del mundu que tuvo un crecimientu económicu mediu del 7.5% demientres el periodu [[1961]]-[[1997]]<ref>[http://www.theglobalist.com/StoryId.aspx?StoryId=2507&AspxAutoDetectCookieSupport=1 ''The Globalist'': Botswana, a development success]</ref> y, magar que nos caberos años esta tasa menguó, en 2006-07 tovía yera del 4,7%<ref>[http://www.comercio.es/tmpDocsCanalPais/4DF3B174BCE9C9D1D66D205DF5D3C4DD.pdf Informe económicu y comercial de BotswanaBotsuana de la Oficina Económica y Comercial d'España en Johannesburgu]</ref>. A resultes d'ello, la deuda esterna del país ye muncho menor que la de los países de la rodiada, a los que supera por embargu en renta per cápita.
 
 
Línea 108 ⟶ 107:
 
== Demografía ==
El país tien, según la estimación pa xunetu del añu [[2012]], 2.098.018 habitantes<ref>[https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/bc.html Datos de BotswanaBotsuana nel ''CIA World Factbook 2012'']</ref>.
 
[[Imaxe:BushmenSan.jpg|thumb|Bosquimanos (basarwa) faciendo fueu]]
Línea 116 ⟶ 115:
 
===Llingües===
La llingua oficial de BotswanaBotsuana ye l'inglés, que por embargu ye la llingua materna de namái el 2,1% de la población. Los más de los botsuanianos (78,2%) falen en setswana. Una peculiaridá d'esta llingua ye la importancia que tienen nella los prefixos:"bo" fala de país, "ba" de la xente, "mo" fai referencia a una persona y "se" a la llingua. Asina, BotswanaBotsuana ye'l país de los tswana, qu'en conxuntu formen la tribu de los batswana; caún d'ellos ye un motswana, y la llingua que falen ye'l setswana.
 
Otres llingües falaes nel país inclúin el kalanga o sekalanga (7,9% de la población), el sekgalagadi (2,9% de la población) y otres como l'ndebele. Parte de la población blanca tien como llingua materna l'[[afrikaans]].
 
===Relixón===
El 70% de la población del país identifíquense como cristianos. Los más d'ellos son anglicanos, metodistes y siguidores de la Ilesia Congregacional Xunida de Sudáfrica, magar que hai tamién luteranos, adventistes del séptimu día, baptistes, miembros de la Ilesia Reformada Holandesa, menonites, mormones, testigos de Xehová... La minoría católica del país organízase na diócesis de Gaborone, que la catedral de Cristu Rei ye la so ilesia principal, y nel vicariatu apostólicu de Francistown<ref>[http://www.gcatholic.com/dioceses/country/BW-type.htm Organización alministrativa de la Ilesia Católica en BotswanaBotsuana]</ref>.
 
Según el censu del [[2001]] un 20,6% de la población diz nun tener relixón denguna<ref>[https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/bc.html Datos de BotswanaBotsuana nel ''CIA World Factbook 2012'']</ref>. Amás d'un 6% de siguidores de relixones tradicionales (badimo), hai alredor de 5.000 [[Islam|musulmanes]], 3.000 [[hinduismu|hinduístes]] y 700 siguidores de la [[fe bahá'í]], llegaos los más d'ellos del sur d'[[Asia]].
 
== Tresportes y comunicaciones<ref>[https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/bc.html Los datos d'esti apartáu tán sacaos del CIA World Factbook 2012]</ref> ==
BotswanaBotsuana tenía, el día la so independencia, malpenes 12 km de carreteres asfaltaes. Esa precariedá, y el fechu de que, al ser un país interior, depende totalmente de les sos víes de comunicación pa la salida y entrada de productos nos países vecinos, tien fecho que, dende los primeros años d'independencia, la política de tresportes seya una parte importante del programa de desarrollu económicu impulsáu pol gobiernu central del país. Entá güei el país sigue desendolcando polítiques desarrollistes del tresporte nacional, ya que la falta d'infraestructures afayadices sigue torgando la diversificación de la producción y les esportaciones.
 
El desarrollu de les principales víes de comunicación (por exemplu, la carretera Trans-Kalahari, financiada pol Bancu Africanu de Desarrollu) dependió en xeneral de l'ayuda financiera esterna. Sicasí, el 15-20% del gastu públicu del país destínase a inversiones d'ameyoramientu de les infraestructures viaries. Asina, en 2003 asfaltáronse 9.000 km de carreteres de les que comuniquen el país con Zambia y Zimbabwe, tentando de reducir la importante dependencia del pais respectu a les carreteres de la República Sudafricana. Pesie a ello el gastu en mantenimientu de carreteres sigue siendo escasu; bona amuesa d'ello ye'l fechu de que les cuatro rutes que xunen el país con Sudáfrica nun permiten el pasu de tráficu pesáu.<ref>[http://www.oecd.org/fr/pays/botswana/36791933.pdf Informe de la [[OCDE]] sobro les perspectives económiques de BotswanaBotsuana]</ref>. El total de km de la rede de carreteres (2011) ye de 17.916. 8.916 d'ellos (6.116 asfaltaos y 2.800 non asfaltaos) pertenecen a la rede estatal, y los otros 9.000 tán al cuidáu de los niveles inferiores de l'alministración.
[[Imaxe:Aircraft 12.03.2005 11-06-39.jpg|thumb|Un avión de Air Botswana nel aeropuertu de Johannesburgu]]
Tocántenes al '''ferrocarril''', la llinia principal del país ye una sección de la proyectada por [[Cecil Rhodes]] y nunca acabada llinia [[Ciudá del Cabu]]-[[El Cairu]], que xune la ciudá sudafricana con [[Bulabayo]] ([[Zimbabue]]) tres travesar [[Lobatse]], [[Gaborone]] y [[Francistown]]. Va poco que se-y añedieron a esta llinia dos ramales pa dar serviciu a los xacimientos de carbón de Morupule y de cobre y níquel de Selebi-Phikwe. Los 888 km de la rede siguen calteniendo, como herencia británica, la vía estrecha (la nomada ''trocha angosta'', con una distancia ente víes de 1.067 mm).
Línea 136 ⟶ 135:
== Enllaces esternos ==
*{{en}} [http://www.thuto.org/ubh/bw/bhp1.htm Neil Parsons's ''Brief History of Botswana'']
*{{en}} [http://www.historyofnations.net/africa/botswana.html La historia de BotswanaBotsuana en lana web ''historyofnations.net'']
 
==Referencies==
{{llistaref}}
<references />
 
{{África}}
 
[[Categoría:BotswanaBotsuana]]
[[Categoría:ONX]]
[[Categoría:Mancomunidá Británica de Naciones]]