Diferencies ente revisiones de «Guinea»

Contenido eliminado Contenido añadido
mSin resumen de edición
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-Guinea-Bissau +Guinea-Bisáu)
Llinia 7:
| costes = 320 km
}}
'''Guinea''', oficialmente la '''República de Guinea''' (en [[francés]]: ''République de Guinée''), ye un país d'[[África occidental]]. Conocíu antiguamente como [[Guinea Francesa]], llámase-y delles veces anguaño Guinea-Conakri pa estremalu del so vecín [[Guinea-BissauBisáu]]. [[Conakri]] ye la so capital y tamién la ciudá más grande del país.
 
El so territoriu, que s'esparde per 245.857 km², tien forma de media lluna. El so estremu occidental llenda col [[Océanu Atlánticu]], y dende ellí el país se curva pal este y pal sur. Llenda con [[Guinea-BissauBisáu]] y [[Senegal]] al norte, [[Mali]] al norte y noroeste, la [[Costa de Marfil]] al sureste, [[Liberia]] al sur y [[Sierra Lleona]] al oeste.
 
Nelli viven 24 grupos étnicos. Los más importantes son los fula, mandinka y susu.
Llinia 22:
 
 
El '''periodu colonial''' entama cola llegada de los primeros militares franceses a mediaos del [[sieglu XIX]]. Estos aseguraron el control de la zona al derrotar, en [[1898]], al exércitu del ''mansa'' Samory Touré, señor del estáu de Ouassolou. Gracies a la so victoria too lo que güei ye Guinea, y les tierres d'alredor, pasaron a ser franceses. Les llendes actuales de Guinea son el resultáu de los acuerdos multinacionales que, a finales del [[sieglu XIX]] y entamos del [[sieglu XX|XX]], afitaron les llendes de [[Liberia]], de la colonia portuguesa de Guinea (güei [[Guinea-BissauBisáu]]), de la colonia inglesa de [[Sierra Lleona]] y de la que mos ocupa. El país, nel dominiu francés, formaba el territoriu de Guinea, dirixíu por un gobernador que rendía cuentes al gobernador xeneral del [[África Occidental Francesa]], qu'integraba toles colonies franceses de la zona y tenía la capital en [[Dakar]].
 
 
Llinia 29:
Pocos años dempués de la independencia Touré convirtió el país nun sistema de partíu únicu. Con un programa qu'amestaba el socialismu a l'africana en casa y el panafricanismu nes rellaciones esteriores, Touré entamó a convertise nun tiranu qu'encarcelaba a los opositores y perseguía la prensa llibre. Al mesmu tiempu nacionalizó tierres, quitó-yos el poder a los xefes tribales y rompió rellaciones col gobiernu y les empreses franceses. Pa finales de los [[años 1970|70]] la situación económica del país volviose tan imprevisible como la política esterior, na que' país s'apoyaba delles veces na Unión Soviética y delles otres nos Estaos Xuníos. Cola escusa, real o inventada, de conspiraciones pa derrocalu Touré represalió a tolos opositores, matando dellos y forciando a los demás a esiliase.
 
En [[1970]] fuerzas rebeldes, procedentes de la Guinea portuguesa (Guinea-BissauBisáu), invadieron Guinea. Y ficiéronlo col apoyu de [[Portugal]], que quería acabar con Touré pol apoyu qu'esti-yos daba a los guerrilleros del ''Partido Africano da Independência da Guiné e Cabo Verde''. Dellos díes de llucha bastaron pa ver que los invasores nun diben a ser quién p'acabar col réximen, y fuxeron del país. Touré siguió gobernando hasta la so muerte, el [[26 de marzu]] de [[1984]], nun hospital estaunidense nel que lu operaran del corazón.
 
El poder pasó a manes del primer ministru Louis Lansana Beavogui, pero namái que-y duró una selmana. El 3 d'abril una xunta militar dirixida por '''[[Lansana Conté]]''' y Diarra Traoré dio un golpe que convirtió al primeru en presidente y al segundu en primer ministru. La primera acción del nuevu gobiernu foi denunciar los abusos del réxime anterior, soltar a 250 presos políticos y pedir a los 200.000 esiliaos que volvieran al país. Amás, renegó del socialismu, pero nun fizo nada nin por ameyorar la probitú de la xente nin por establecer una democracia.
Llinia 48:
[[Archivu:Guinea Map.jpg|200px|right|thumb|Mapa de la República de Guinea.]]
 
Guinea tien una estensión de 245.839 km², 3.399 km de perímetru de fronteres y 322 km de costa. Ta arrodiáu pol [[Océanu Atlánticu]], [[Costa de Marfil]], [[Guinea-BissauBisáu]], [[Liberia]], [[Mali]], [[Senegal]] y [[Sierra Lleona]], y se divide en cuatro rexones xeográfiques principales:
 
* les tierres baxes de Basse-Coté, que formen parte de la ecorrexón conocida como ''mosaicu de selva y sabana de Guinea'', que separta les selves costeres d'esi golfu de la nomada ''sabana sudanesa occidental''. Nella amiéstense selva, sabana y praderes, y tamién manglares a la oriella la mar, y ta habitada principalmente polos susu. Inclúi la capital del país, [[Conakri]];