Diferencies ente revisiones de «Eclís»

Contenido eliminado Contenido añadido
Páxina creada con «thumbnail|Eclís solar. {{otros usos|Clise (desambiguación)}} El '''eclís''' (del griegu…»
 
Sin resumen de edición
Llinia 1:
[[File:Hinode ReparesObserves Annular Solar EclísEclipse, 4 Jan 2011.jpg|thumbnail|Eclís solar.]]
{{otros usos|CliseEclís (desambiguación)}}
El L''''eclís''' (del [[Idioma griegu|griegu]] Έκλειψις, ''Ekleipsis'', que quier dicir ‘desapaición’, ‘abandonu’) ye un fenómenu nel que la lluz procedente d'un cuerpu celeste ye bloquiada por otru, de normal llamáudenomáu ''cuerpu eclipsante''.<ref>{{Cita web | url = http://ebrisa.com/portalc/articulo-B/412776 | títulu = Cuerpu celeste y cuerpu eclipsante}}</ref> Esisten eclises del [[Sol]] y de la [[Lluna]], qu'asoceden solamente cuando'l Sol y la Lluna alliniars'allinien cola [[Tierra]] d'una manera determinada. Esto asocede mientres delles [[Lluna nueva|llunes nueves]] y [[Lluna llena|llunes llenes]].
 
Sicasí, tamién pueden asoceder eclises fuera del sistema [[Tierra]]-[[Lluna]]. Por casu, cuando la solombra d'un [[satélite natural|satélite]] proxéctaseproxéutase sobre la superficie d'un [[planeta]], cuando un satélite pasa pola solombra d'un [[planeta]] o cuando un satélite proxectaproxeuta la so solombra sobre otru satélite.
 
Un eclís, allo igualmesmo que los [[tránsitu astronómicu|tránsitos]] y les [[ocultación|ocultaciónocultaciones]], ye un tipu de [[sizigia]].
 
== Nel Sistema Solar ==
 
Los eclises del sistema Tierra-Lluna solonamái pueden asoceder cuando'l [[Sol]], la [[Tierra]] y la [[Lluna]] atópense alliniaos. Estos eclises estremarestrémense en dos grupos:
*'''[[Eclís llunar]]'''. La Tierra interponerinterpónse ente'l Sol y la Lluna, escureciendo a esta postrera. La Lluna entra na zona de solombra de la Tierra. Esto solonamái puede asoceder en [[lluna llena]]. Los eclises llunares estrémense de la mesma en totales, parciales y penumbrales, dependiendo de si la Lluna pasa na so totalidá o en parte polpel conu de solombra proxectáuproxeutáu pola Tierra, o si namánamái lo facerfai pela zona de clarixa.
*'''[[Eclís solar]]'''. La Lluna escurez al Sol, interponiéndose ente él y la Tierra. Esto solonamái puede pasar en [[lluna nueva]]. Los eclises solares estrémense de la mesma en '''totales''', '''parciales''' y '''anulares'''.
 
Por quePa qu'asoceda esta alliniación, ye imprescindible que la Lluna atopars'atope en fase llena o nueva. Asina y tou, como'l planu de traslacióntresllación de la Lluna alredor de la Tierra ta inclináuatenlláu unos 5° al respectiverespeutive de la [[eclíptica]], non siempres qu'hai lluna llena o lluna nueva produzse un eclís. Dacuando la Lluna pasa percima o debaxo de la solombra terrestre, polo que nun se produz eclís llunar, ente que qu'al atopase nel puntu opuestu de la órbita, la solombra que proxectaproxeuta pasa percima o debaxo de la Tierra. Con tou, cuando la lluna llena o nueva asocede abondomui cerca del nodonodu —esto ye, cerca de la interseccióninterseición del planu de tresllación de la lluna cola eclíptica—, produzse un '''eclís solar''' o '''llunar''', respectivamenterespeutivamente.
 
== Predicción de los eclises ==
 
Los eclises pueden predicise de dos formes distintos. La primera, que se fixo posible col desenvolvimientu de la [[informática]], consiste en calcular con gran precisión les órbites de la Tierra y de la Lluna, prediciendo asina les posiciones esactesexautes de les sos solombres y rexistrando los momentos en que les solombres proxéctenseproxéutense sobre l'otru astru. La segunda forma, que ye la que s'utilizó dende la dómina de los [[asiria|asirios]] y [[Hestoria de Babilonia|babilónicos]] hasta los nuesos díes, consiste n'anotar les repeticiones cícliques d'estos fenómenos. El ciclu más notable concol que se repiten ye, ensin batura a duldes, el llamáu [[Saros|ciclu saros]]. Un saros contiencontién 6&nbsp;.585,3 díes (18 años, 10 o 11 díes y unes 8 hores), y tres esti períoduperiodu repitenrepítense circunstancies orbitales casi idéntiques, polo que se produz un eclís bien similarasemeyáu, anquemagar que movíu unos 140° al oeste (poles 8 hores de diferencia, que faen que la Tierra xirara 1/3 de revolución).
 
== Eclises nel Sistema Solar ==
 
Los eclises son imposibles en [[Mercuriu (planeta)|Mercuriu]] y [[Venus (planeta)|Venus]], por cuenta de qu'escarecen de satélites. Pero sí podemos reparar comocómo estos planetes interponerinterpónense ente la Tierra y el Sol, lo que puramente se denominadenoma [[tránsitu astronómicu]].
 
En [[Marte (planeta)|Marte]], solonamái son posibles eclises parciales, porque nengunanengún de los sos satélites tien el suficiente tamañu pa cubrir el discu solar. Fotografiáronse eclises parciales dende la superficie del planeta y dende vehículos orbitándoloorbitándolu. La visión de Marte dende la Tierra puede ser despintada pola Lluna de nueche, lo que puramente se conoz como unaun [[tapecimientu]].
 
Los [[xigante gaseosu|xigantes gaseosos]], que tienen munches llunes, amuesen frecuentemente eclises. Los más destacaos afectenafeuten a [[Xúpiter (planeta)|Xúpiter]], que les sos cuatro grandes llunes y la so baxa exa d'enclín faen los eclises rutinarios.
 
== Referencies ==
Llinia 32:
== Enllaces esternos ==
{{commons|Eclís}}
* [http://www.oan.es/servidorEfem/index.php#eclSpain OAN] SecciónSeición d'eclises de la páxina d'efemérides del Observatoriu Astronómicu Nacional, con gráficos de los eclises pal añu presente.
* [http://eclipse.gsfc.nasa.gov/clise.html NASA] Páxina de la [[NASA]] sobre eclises (al cargu de Fred Espenak).
* [http://www.eclipses.info ESA] Páxina de la [[ESA]] sobre eclises.
Llinia 38:
* [http://www.eclipsedesol.es eclipsedesol.es], con un contador de tiempu pal próximu eclís.
* [http://www.vega00.com/2011/01/descripcion-de-un eclís-de-lluna-y-un.html Vega 0.0] Clases d'eclises.
* [http://www.astronoo.com/ye/articulos/eclises.html PeriodicidadPeriodicidá de los eclises] Los eclises tienen llugar en sicigias''sizigias''.
 
 
Llinia 48:
 
[[es:Eclipse]]
[[Categoría:TBAstur]]