Diferencies ente revisiones de «La Rioxa»

Contenido eliminado Contenido añadido
Etiquetes: Edición de móvil Edición de la web pa móvil
Etiquetes: Edición de móvil Edición de la web pa móvil
Llinia 79:
-L'actual términu vascu de Errioxa ye un [[neologismos]] a partir de la grafía moderna Rioxa, a la que se añedir una Y por cuenta de l'iñerizu de la fonética vasca a la R n'empiezu de palabra. Tamién y en conexón cola teoría que defende l'orixe vascu del topónimu, pudiera ser una mera adaptación a les actuales normes del vascuenciu unificáu d'una pretérita denominación "Herri Oia" aportada en "Errioxa", pero ensin sofitar pola documentación, d'una manera análoga a l'actual "Erribera" en [[Navarra]] de [[herri=pueblu]] y [[behera=baxa]].
Sía que non nenguna teoría puede considerase concluyente por cuenta de la escasez de [[fontes documentales]].
 
==Hestoria==
 
Artículu principal: [[Hestoria de La Rioxa]]
Hasta la llegada de los romanos nel sieglu II a. C. tuvo ocupada por trés tribus: los berones, que s'atopaben nel Valle del Ebro, los pelendones nes zones de sierra y los vasconos en delles zones de la Rioja Baxa. La rexón foi invadida por musulmanes a principios del sieglu VIII. Tres el so reconquista, a empiezos del sieglu X, la rexón pasó a formar parte del Reinu de Navarra.
 
Los territorios de La Rioxa alta y media fueron reconquistaos en 923 pol Rei Sancho Garcés I del Reinu de Pamplona cola collaboración del Reinu de Llión; al este del ríu Leza, la contorna de La Rioxa baxa, sería reconquistada tamién por esti rei pero volvería pasar a manos musulmanes, siendo recuperada otra vegada y yá de manera definitiva pol Rei de Nájera-Pamplona García Sánchez III, "el de Nájera" (1035-1054). Estos territorios reconquistaos pasaron a pertenecer al Reinu de Pamplona. El Rei Sancho Garcés I de Pamplona (Tamién llamáu Sancho Garcés I de Navarra en delles fontes), dempués de realizar les mentaes conquistes, apúrre-y estes nueves tierres anexionadas al so fíu García Sánchez I (918-970) por que lu descargue de les xeres de gobiernu y prepárese para ser un bon rei. Asitia la so casa y corte en Nájera (La Rioxa) y recibe el títulu de "rei de Nájera". D'esta manera nacería'l Reinu de Nájera.
 
Darréu, cola muerte de Sancho Garcés I, el so fíu García Sánchez I, que yá reinaba en Nájera, heredó tamién los territorios de Pamplona. Caltuvo la see de la corte na localidá najerina, creando asina'l llamáu reinu de Nájera-Pamplona. Que la so primer etápa histórica terminaría enforma tiempu dempués, col asesinatu del rei najerino Sancho Garcés IV, "El Noble" (1054-1076).
 
De siguío de la muerte de Sancho Garcés IV de Navarra (Tamién denomináu Sancho Garcés IV de Pamplona) en 1076 producióse la conquista per parte d'Alfonso VI de Llión del territoriu rioxanu​, dando empiezu a una disputa militar que va durar más d'un sieglu. En favor d'Alfonso VI xugaron dellos nobles que lu llamaron por que tomara posesión de La Rioxa y fora reconocíu como monarca del Reinu de Nájera. Esta alquisición territorial va durar pocu tiempu, yá que tres la muerte d'Alfonso VI la rexón va volver a dominiu del Reinu de Navarra. ​ En 1134 Alfonso VII l'emperador conquistó Nájera y el territoriu rioxanu. En 1163, aprovechando la minoría d'edá d'Alfonso VIII de Castiella, el navarru Sancho VI'l Sabiu ocupa una parte del territoriu rioxanu nun intentu por recuperar les antigües posesiones del reinu, tomando Logroño y otres ciudaes, anque non Nájera o Calahorra. Estes alquisiciones territoriales empezaron a ser revertíes escontra 1173.
 
Monesteriu de San Millán de Suso col Portaliello de Gonzalo de Berceo colos sarcófagos de los siete infantes de Lara y trés reines navarres.
Para solucionar les sos disputes, los reis Sancho VI'l Sabiu Y Alfonso VIII alcordaron en 1176 someter les sos diferencies al arbitraxe d'Enrique II d'Inglaterra n'una entrevista celebrada entre Nájera y Logroño. El laude del rei inglés dictaminó que les fronteres volvieren a la situación anterior a 1163, rematando asina les disputes por esti territoriu, perdiendo finalmente la monarquía navarra la soberanía sobro la rexón y consolidándose a partir de 1179 el territoriu rioxanu como tierra de frontera del reinu de Castiella.
 
Dempués d'esti momentu, el títulu de Rei de Nájera caltendríase como parte de la intitulación regia castellana; arriendes de que'l reinu siguiría esistiendo, mientres dellos sieglos más, como un estáu estremáu nel conxuntu de los que rexíen los monarques castellanos, al igual qu'asocedió con otros territorios como'l reinu de Galicia. Tamién se produz un alloñamientu de la monarquía de dichu reino de los intereses rioxanos, que favorez el protagonismu de el señores y de el llabradores, garrar a una creciente señorialización, que produz cambeos estructurales na sociedá. Con éses la rexón pasaría entós al poder de los López de Haro, señores de Vizcaya.
 
Mientres dómines posteriores, produciríense numberosos sucesos históricos importantes, como por casu, l'asediu de Logroño poles tropes de Asparrot en 1521, la publicación del Compendio Historial de La Rioxa en 1701 obra de Mateo Anguiano o los llevantamientos en Logroño y Fuenmayor contra les tropes franceses en 1808, mientres la guerra de la independencia española. Guerra mientres la cual en La Rioxa entamar La Xunta de Rioja en 1809 pa lluchar contra l'invasor; con trés grupos de resistencia comandados dende la mesma: El Batallón de voluntarios de La Rioxa, el Reximientu provincial de Logroño y l'Escuadrón de los Húsares de La Rioxa. Coles mesmes, tamién cabo mentar la fundación de la Real Sociedá Económica de La Rioxa en 1790, que foi xuna de les sociedaes d'amigos del país fundaes n'España mientres la ilustración y que tanta importancia tuvo nes reivindicaciones polítiques de reunificación rioxana posteriores.
 
Nel sieglu XVIII tres la guerra de sucesión y la llegada de los Borbones a España, realizóse la división del territoriu español a la manera francesa en 18 circunscripciones llamaes intendencies, buscando d'esta manera ameyorar l'alministración del estáu. Hasta esi momentu España yera un país atomizáu, estremáu por antiguos señoríos y lexislaciones locales ente otres figures, ensin una estructura que dexara gobernar de manera eficiente. La Rioxa quedaría asignada a les acabante crear intendencies de Burgos y Soria principalmente.​ Dende La Rioxa empezar a escuchar quexes de resultes de la mentada organización territorial y voces que reivindicaben un marcu alministrativu de los que se crearen na dómina propiu pa la rexón. Estes demandes fueron especialmente provenientes de la Real Sociedá Económica de La Rioxa, que yera xuna sociedá d'amigos del país, d'un grupu de representantes de los conceyos rioxanos llamáu Xunta Xeneral de La Rioxa y de dellos ilustraos rioxanos. Presentando estes reivindicaciones un marcáu discursu identitario. Estes organizaciones demandaben según les sos propies palabres la reunificación territorial de La Rioxa». Otres acciones como la misiva de 66 folios realizada pol ilustráu rioxanu Martín Fernández de Navarrete y titulada Carta d'un Rioxanu a un señor diputáu en cortes tendríen el mesmu oxetivu. Nella alegaben criterios étnicos, económicos, hestóricos y xeográficos en defensa del mentáu propósitu. En 1809, mientres la guerra de la independencia, los rioxanos entamar na Xunta de Rioja, que yera un territoriu políticu prácticamente autónomu con see en Sotu en Cameros dende'l que se faía frente al invasor, consiguiendo asina la unión del territoriu. Foi eslleida en 1811 pa volver estremar la rexón. Esto amontó entá más les reivindicaciones rioxanes y en 1812 celebróse la convención de Santa Coloma na que representantes de los conceyos rioxanos axuntar pa unviar a les cortes de Cádiz xuna nueva demanda provincialista rioxana. Les reclamaciones seríen satisfeches mientres el trieniu lliberal en 1820 cola formación d'una provincia llamada Provincia de La Rioxa. Sicasí, la reacción absolutista de Fernando VII en 1823 provocó la so disolución.​ El 30 de payares de 1833 cola división d'España en provincies de Javier Burgos, basada na división territorial realizada mientres el trieniu lliberal, llograr de forma definitiva la unidá alministrativa. La Rioxa sería xuna de les 49 provincies institucionalizaes n'España, esta vegada so la denominación de Provincia de Logroño, concluyendo asina xuna reivindicación histórica que reclamaba la reunificación de La Rioxa. Instauráronse 9 partíos xudiciales.
 
Conformar en comunidá autónoma uniprovincial mientres la transición a la democracia tres un refugu de los sos habitantes a ser integrada n'otra rexón, fuera Castiella y Llión, el País Vascu o nun país Vascu-navarru, como dalgunos defendíen y dempués de múltiples movilizaciones que reivindicaben la so autonomía. L'Estatutu d'Autonomía roblóse'l 9 de xunu de 1982, dempués d'un procesu electoral nel que 172 de los 174 conceyos rioxanos votaron a favor de la decisión autonomista. Pasando a celebrase a partir d'esi añu nesa fecha'l Día de La Rioxa.
 
===Gloses emilianenses===
 
"La península en 1030". La primer constancia escrita del romance y del vascuenciu ta nes Gloses Emilianenses. El mapa amuesa'l Reinu de Pamplona ente los años 1029 y 1035. Sustrato vascu en lengua romances.
 
En payares de 1977 celebróse xuna gran fiesta nel monesteriu de San Millán de la Cogolla pa celebrar el milenariu de la nacencia de la llingua castellana. Autoridaes, llingüistes, académicos, toos dieron cita naquel llugar onde surdió'l primera atatexo escritu de dicha llingua. Na biblioteca, heredera del Escritoriu de San Millán dormía mientres sieglos un códice llatinu, Aemilianensis 60, en que los sos marxes un amanuense escribiera unos apuntes (gloses) en lengua romance, en vascu y nun llatín que güei podríamos llamar “macarrónico”. Esisten estudios actuales qu'afirmen, que les gloses emilianenses nun tán escrites en castellán, como se creía en 1977, sinón na variedá rioxana del idioma navarroaragonés. Col detalle de que cuando s'escribieron esta rexón nun pertenecía entá al Reinu de Castiella, sinón al de Navarra.
 
Estos testos escribir nel sieglu X, anque investigaciones recién aseguren que seique fuera yá entráu'l sieglu XI. Esti códice 60, qu'anguaño se guarda na Real Academia de la Hestoria, ye'l que tradicionalmente conozse como Gloses Emilianenses. Cuidao que dos d'estes gloses tán escrites en vascu, puede dicise tamién que nel monesteriu de San Millán tuvo llugar la nacencia de la llingua vasca escrita.
 
Sicasí, el investigadores rioxanos Claudio y Javier García Turza realizaron estudios sobro'l códice 46, tamién atopáu na biblioteca de Yuso, qu'apaez fecháu, 13 de xunu del 964, colo qu'afiten entá más los oríxenes d'esta llingua romance escrita. El códice 46 ye un diccionariu enciclopédicu con más de 20 000 entraes ordenaes de l'A a la Z, nel que les voces romances formen parte non solo de les anotaciones al marxe, sinón tamién de la parte del testu escritu en llatín bien contamináu pol fala popular. Esti manuscritu recueye'l saber popular y esclaria numberoses llagunes sobro l'alta Edá Media.
 
===Buelgues de Dinosaurios===
 
Mientres el periodu Cretácicu inferior la zona xeográfica de Cameros formó parte d'una enllanada encharcada que se desecaba dacuando, dexando tras zones enfollagaes nes que les buelgues de dinosauriu quedaben marcaes al so pasu. Col tiempu éstes ensugaben y cubríen con nuevos sedimentos que'l so peso prensaba les capes inferiores, faciéndoles solidificar en roques col pasu de millones d'años. La erosión foi foliando les capes cimeres faciendo visibles munches d'estes formaciones predreses, dexando reparar les icnitas (pisaes fósiles). La Rioxa destaca pol númberu y caltenimientu d'estos xacimientos, faciéndola según los espertos, unu de los territorios paleontolóxicos más importante del mundu, arriendes de los que s'atopen na zona norte de Soria, baltes como Yanguas, Santa Cruz de Yanguas y otres localidaes de tierres altes.
 
==Comunicaciones y tresportes==