Diferencies ente revisiones de «Atmósfera»

Contenido eliminado Contenido añadido
EmausBot (alderique | contribuciones)
m Moviendo 1 enllace(s) interllingüístico(s), agora proporcionao(s) por Wikidata na páxina d:Q8104
m Robó: Troquéu automáticu de testu (-\[\[\b([a-zA-ZáéíóúÁÉÍÓÚñÑ]+)(u\b)\]\]s\b +\1os)
Llinia 10:
L'altor de l'atmósfera de la [[Tierra]] algama los 10{{esd}}000{{esd}}[[kilómetru|km]], anque más de la metá de la so masa concentrar nos primeres 6&nbsp;km y el 75&nbsp;% nos primeres 11&nbsp;km d'altor dende la superficie planetaria. La masa de l'atmósfera ye de 5,1&nbsp;x&nbsp;10<sup>18</sup>&nbsp;kg.
 
La '''atmósfera terrestre''' protexe la [[vida]] de la Tierra, absorbiendo na [[capa d'ozonu]] parte de la [[radiación solar]] [[ultravioleta]], y amenorgando les diferencies de [[temperatura]] ente'l [[día]] y la [[nueche]], y actuando como escudu protector contra los [[meteoritu|meteoritos]]s.
 
=== La composición de l'atmósfera ===
Llinia 104:
L'atmósfera de [[Marte (planeta)|Marte]] ye bien tenue, con una presión superficial de solu 7 a 9&nbsp;[[hPa]] frente a los 1013&nbsp;hPa de l'atmósfera terrestre, esto ye, una centésima parte de la terrestre. La presión atmosférica varia considerablemente cola altitú, dende casi 9&nbsp;hPa nes depresiones más fondes, hasta 1{{esd}}hPa nel visu del [[Monte Olimpo (Marte)|Monte Olimpo]]. Ta compuesta fundamentalmente de dióxidu de carbonu (95,3&nbsp;%) con un 2,7&nbsp;% de nitróxenu, un 1,6&nbsp;% de argón y traces de [[osíxenu molecular]] (0,15&nbsp;%), monóxidu de carbonu (0,07&nbsp;%) y vapor d'agua (0,03&nbsp;%).
 
L'atmósfera ye lo bastante trupa como p'allugar [[vientu|vientos]]s y [[Nube de polvo|tormenta de polvu]] que, n'ocasiones, pueden tomar el planeta enteru mientres meses. Esti vientu ye'l responsable de la esistencia de [[duna]]s de sable nos [[desiertu|desiertos]]s marcianos. La bóveda celeste marciana ye d'un nidiu color rosa salmón por cuenta de la dispersión de la lluz polos granos de polvu bien finu procedentes del suelu ferrial. A diferencia de la Tierra, nenguna capa d'ozonu bloquia la radiación ultravioleta. Hai nubes en muncha menor cantidá que na Tierra y son de vapor d'agua o de dióxidu de carbonu en llatitúes polares.
 
La débil atmósfera marciana produz un pequenu efectu invernaderu qu'aumenta la temperatura superficial unos cinco graos, muncho menos que lo reparao en Venus y na Tierra, que tienen más gases d'efectu invernaderu y por eso la so temperatura ye más templada.
Llinia 136:
 
[[Archivu:Cassini peers over Titans harzy atmosphare to Saturns south pole.jpg|thumb|200px|Detalle de la brumosa atmósfera de Titán. Al fondu puede trate'l llimbu de Saturno.]]
[[Titán (satélite)|Titán]] ye l'únicu satélite conocíu con una atmósfera trupa. La [[atmósfera de Titán]] ye más trupa que la de la Tierra, con una presión en superficie d'una vegada y media la del nuesu planeta y con una capa nubosa opaca formada por aerosoles de [[hidrocarburu|hidrocarburos]]s que despinta les traces de la superficie de Titán y dan-y un color anaranxáu. Al igual qu'en Venus, l'atmósfera de Titán xira muncho más rápido que la so superficie.
 
L'atmósfera ta compuesta nun 94&nbsp;% de nitróxenu y ye la única atmósfera rica nesti elementu nel sistema solar amás d'el nuesu propiu planeta, con traces de dellos [[hidrocarburu|hidrocarburos]]s que constitúin el restu (incluyendo [[metanu]], [[etanu]] y otros compuestos orgánicos).
 
La [[presión parcial]] del metanu ye del orde de 100&nbsp;hPa y esti gas cumple'l papel de l'agua na Tierra, formando nubes na so atmósfera. Estes nubes causen nubes de metanu líquidu en Titán que descarguen precipitaciones importantes de metanu que lleguen a la superficie produciendo, en total, unos 50 L/m² de precipitación añal.
Llinia 152:
La sonda [[Mariner 10]] demostró que Mercuriu, contrariamente a lo que se creía, tien una atmósfera, bien tenue, constituyida principalmente por heliu, con traces de argón, sodiu, potasiu, osíxenu y [[neón]]. La [[presión]] de l'atmósfera paez ser solo una cenmilésima parte de la presión atmosférica na superficie de la [[Tierra]].
 
Los [[átomu|átomos]]s d'esta atmósfera son munches vegaes arrincaos de la superficie del planeta pol vientu solar.
 
=== Ío ===
Llinia 179:
=== Plutón ===
 
Plutón tien una atmósfera desaxeradamente tenue, formada por nitróxenu, metanu y monóxidu de carbonu, que se conxela y colapsa (topeta) sobre la so superficie a midida que el planeta alloñar del Sol. Ye esta evaporación y posterior conxelamientu lo que causa les variaciones nel [[albedo]] del planeta, detectaes per mediu de [[fotómetru|fotómetros]]s fotoeléctricos na década de 1950 (por [[Gerard Kuiper]] y otros). A midida que el planeta averar al Sol, los cambeos fáense menores. Los cambeos de albedo repitir pero a la inversa a midida que el planeta alloñar del Sol camín del so [[afelio]].
 
=== Sedna, Quaoar y Orcus ===