Diferencies ente revisiones de «Meteorización»

Contenido eliminado Contenido añadido
EmausBot (alderique | contribuciones)
m Moviendo 1 enllace(s) interllingüístico(s), agora proporcionao(s) por Wikidata na páxina d:Q179177
m xelo => xelu
Llinia 18:
* '''La descompresión:''' Ye la espansión y el agrietamiento que se producen en roques que se formaron a gran fondura, al atopase na superficie onde la presión ye enforma menor. Por causa de esta dilatación empiecen a esperimentar la formación de resquiebros o [[diaclasa]]s colo que se formen lloses horizontales.
* '''Termoclastia''' ye la fisura de les roques aflorantes de resultes de la diferencia de temperatura ente l'interior y la superficie. La diferencia térmica día-noche ye la causa: mientres el día, al calecer, la roca dilátase; sicasí, pela nueche, al esfrecese, contráise. Al cabu d'un tiempu acaba rompiéndose. Esti tipu de meteorización ye importante en climes estremaos con gran oscilación térmica ente'l día y la nueche (como nel desiertu). La termoclastia da orixe a una forma típica de meteorización mecánica en roques [[granitu|granítiques]] que se denomina exfoliación en boles, n'inglés onion weathering (meteorización en capes de cebolla) por cuenta de que la radiación solar enfusa bien superficialmente nel granitu, caleciendo apenes unu o dellos centímetros a partir de la superficie, que ye la zona que se dilata, ente que al esfrecese, va dixebrándose del núcleu internu que caltien la mesma temperatura más tiempu.
* '''[[Gelifracción]]:''' ye'l frayatu de les roques aflorantes por causa de la presión qu'exercen sobre elles los cristales de xelu. L'agua, al conxelase, aumenta'l so volume nun 9 %. Si atopar nel interior de les roques, exerz una gran presión sobre les parés internes qu'acaba, tres la repetición, por estazales. Esti tipu de meteorización ye importante en climes húmedos y con repitíes alternances xeloxelu-destemple (+0 °C/-0 °C), como los montascosos.
* '''Haloclastia:''' ye'l frayatu de les roques pola acción del sal. En determinaos ambientes hai una gran presencia de sal. Esto ye nos ambientes grebos, una y bones les agües llaven el suelu llevándose consigo'l sal, que bástiase sobre'l suelu al evaporarse l'agua. El sal encuallar nos poros y fisuras de les roques y, al recristalizar y aumentar de volume, aumenta la presión qu'exercen sobre les parés internes (similar a la gelifracción) colo que puede causase la rotura. La resultancia son roques bien anguloses y de menor tamañu, lo que xeneralmente da llugar a los procesos de [[erosión]].