Diferencies ente revisiones de «Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia»

Contenido eliminado Contenido añadido
mSin resumen de edición
m us>>os
Llinia 60:
La fundación d'esti partíu foi preparada dende 1883 pol grupu [[Grupu pa la Emancipación del Trabayo|Emancipación del Trabayu]], creáu polos primeros marxistes rusos, como [[Georgi Plejánov|Gueorgui Plejánov]], quien apostaron coles demás enclinos revolucionarios que s'oponíen al [[zarismu]] y en particular colos llamaos [[Narodnaya Volya|Voluntá del Pueblu]] o «populistes». Col desenvolvimientu del [[capitalismu]] en Rusia, la [[clase obrera]] convirtiérase nuna poderosa fuerza, y los marxistes consideraben que-y correspondía encabezar la llucha revolucionaria de les mases, en llugar de favorecer atentaos [[terrorista]]s. Igualmente, pensaben que la misión de los revolucionarios nun consistía en torgar el desenvolvimientu del capitalismu sinón en «entamar la poderosa fuerza revolucionario que nicia'l desenvolvimientu del capitalismu que ye la clase obrera».
 
Los marxistes pasaron entós a entamar en dellos llugares uniones de llucha pola emancipación de la clase obrera, que favorecieron la creación de [[sindicatu|sindicatos]]s clandestinos de trabayadores y dirixieron [[fuelga]]s. Al convocase'l [[I Congresu del Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia|Primer Congresu del POSDR]] yá los socialdemócrates incidíen na vida rusa y el gobiernu zarista escorrer, al puntu de que'l dirixente de la Unión de Llucha de San Petersburgo, [[Lenin]] nun pudo asistir el congresu por ser deportáu a [[Siberia]] y el Comité Central formáu nel congresu foi deteníu pocu dempués de la so constitución.
 
== ''Iskra'' ==
Llinia 76:
Mientres esti congresu, configuráronse dos fracciones: una mayoría denominada [[bolchevique]] (del rusu Большевик, «miembru de la mayoría»), en redol a Lenin, que llogró l'aprobación de gran parte del programa propuestu por ''Iskra'', y una minoría [[menchevique]] (del rusu Меньшевик, «miembru de la minoría») en redol al hasta esi momentu «iskrista» [[Yuli Mártov]].
 
El programa aprobáu constaba de dos partes: un ''programa mínimu'' qu'incluyía la revolución democrática, el derrocamientu de l'autocracia zarista, la implantación d'una república, la confiscación de los [[latifundiu|latifundios]]s y de les tierres usurpaes polos terratenientes, la reconocencia del [[derechu d'autodeterminación]] de les naciones y la instauración de la xornada de máxima de trabayu de 8 hores; y un ''programa máximu'', qu'incluyía la instauración del socialismu. Un puntu d'alderique ingriente sobre esti postreru referir a la necesidá o non d'una "dictadura de proletariáu" por que la revolución socialista pudiera trunfar, que quedó conseñada nel programa.
 
A la de aprobar los estatutos, Mártov venció a los leninistes que proponíen que pa ser miembru del partíu precisárase formar parte d'una de les sos organizaciones. Pero, al abandonar el ''Bund'' el congresu —al nun aceptase que yeren la "única representación de los obreros xudíos de Rusia"— y al retirase dos economicistas —porque'l Congresu negar a aproba-yos una representación del Partíu fora de Rusia creada por ellos—, la correlación de fuerces volvió invertise y los leninistes quedaron en mayoría a la de la elección del Comité Central y de la redacción de ''Iskra''. En vista d'ello, los mencheviques crearon la so propia organización, paralela a la conformada nel congresu. Plejánov trató de conciliar los bandos y convidó a la redacción de ''Iskra'' a los mencheviques, lo que provocó l'arrenunciu de Lenin y la conversión d'esi periódicu n'órganu del menchevismu, mientres el bolchevismu espresar dende'l Comité Central.