Diferencies ente revisiones de «Osteichthyes»

Contenido eliminado Contenido añadido
m us>>os
m Robó: Troquéu automáticu de testu (-\[\[\b([a-zA-ZáéíóúÁÉÍÓÚñÑ]+)(a\b)\]\]s\b +\1es)
Llinia 15:
* [[Sarcopterygii]]
}}
Los '''osteíctios'''<ref>{{Cita DRAE|osteíctio|fechaacceso=17 de payares de 2014}}</ref> ('''Osteichthyes''', del [[idioma griegu|griegu]] ''ὀστεον'' /ósteon/, "güesu", y ''ἰχθύς'' /ichthus/ , "pez") o '''pexes óseos vos''' son [[vertebraos]] [[gnatóstomos]] qu'inclúi a tolos [[peces]] dotaos de [[cadarma]] internu [[Güesu|óseu]], esto ye, fechu principalmente de pieces calcificadas y bien poques de [[cartílagu]]. Xuntu colos [[condrictios]] (pexes cartilaxinosos), formen los dos grandes grupos qu'entienden los animales llamaos vulgarmente «[[peces]]»; entá esiste un tercer grupu, el de los [[Agnatha|peces ensin quexales]] ([[llamprea|llamprees]]s y [[mixines]]), con bien pocos representantes actuales.
El términu Osteichthyes fai referencia a un grupu [[parafilético]] polo que nun ye una clasificación válida. Anguaño sábese qu'esti grupu ta formáu poles clases [[Actinopterygii]] y [[Sarcopterygii]].
 
Llinia 57:
 
 
Internamente estrémense delles diferencies colos pexes cartilaxinosos: ente que éstos tienen una válvula espiral nel intestín, los osteíctios presenten ciegos [[Píloru|pilóricos]] y escarecen de glándula rectal. Nel [[sistema respiratoriu]] apaecen [[branquia|branquies]]s dientro d'una cámara branquial, y recubiertes por un [[Opérculu (peces)|opérculu]] qu'amuesa al esterior una sola abertura branquial a cada llau. Dacuando puede marcase un preopérculo. Amás, les branquies nun tán dixebraes por septos. En dellos grupos, la [[bixiga natatoria]] tresformóse nun [[Pulmones|pulmón]] orixinal, que lu sirve amás pa llexar a determináu nivel, o movese verticalmente. Dambes estructures, pulmón y bixiga natatoria, son mutuamente escluyentes, esto ye, cuando esiste unu nun esiste l'otru, y viceversa.
 
Presenten mayoritariamente [[Anatomía de los pexes#Cabeza|boca terminal]], capaz de realizar movimientos bien precisos gracies a que tienen güesos dérmicos articulaos. Los dientes salen de dalgunos d'estos güesos dérmicos y escarecen de reemplazu cuando se cayen o ruempen. Amás, la so aleta caudal ye [[Anatomía de los pexes#Aleta caudal|homocerca]]. Amás de la so cadarma interna calcificado o osificado (la esceición ye'l [[esturión]], que lo tien cartilaxinosu como los condrictios), tamién tienen güesos na [[dermis]] de la so [[tegumentu]] en forma de [[Anatomía de los pexes#Piel|escames]], lo que se conoz como dermatoesqueleto. Estes escames tienen un importante valor [[taxonomía|taxonómicu]], una y bones el tipu y númberu (especialmente na [[llínea llateral]] y transversalmente) son usaos como traces identificativos de los distintos grupos.
Llinia 92:
==== Epidermis y dermis ====
 
La [[dermis]] de los osteíctios presenta escames inxeríes (como les texas d'una casa), y sobre les escama disponse la [[epidermis]]. Ésta tien unos diez capes de célules non queratinizadas y vives (a diferencia del restu de los [[Tetrapoda|tetrápodos]]) y una capa basal, que ye la que se va estremando y aniciando nueves [[célula|célules]]s epidérmiques.
 
La epidermis presenta munches [[célula|célules]]s mucoses ([[glándula|glándules]]s unicelulares que secretan mucus). Esti [[mucus]] regula la permeabilidá de la piel (y por tantu la escreción) y amenorga el resfregón ente les escames, dexando qu'éstes s'articulen correchamente. El mucus tamién sirve pa lubricar el cuerpu y pa defendelo de [[patóxenu|patóxenos]].
 
La dermis, más gruesa, contien escames, [[cromatóforo]]s (célules responsables de la coloración de los pexes), [[texíu conxuntivo]], [[vasu sanguíneu|vasos sanguíneos]] y [[neurona|terminaciones nervioses]].
Llinia 123:
Los [[cromatóforo]]s de la dermis, responsables de la coloración de la piel, son los '''melanóforos''' (contienen [[melanina]], escurecen la piel y son célules bien ramificaes) y los '''xantóforos''' o '''lipóforos''' (tienen pigmentos d'estructura lipídica de color amarellentáu). La combinación de dambos producen colores acolorataos. Tamién esisten los '''iridocitos''' o '''guanóforos''', que contienen capes de [[guanina]] que producen efectos sobre los dos pigmentos mentaos, alteriando la so coloración. Pueden producir una coloración blanca característica.
 
Hai peces, como'l [[Asoleya|llinguáu]] o la [[sueyu]], capaces d'asonsañar la coloración del fondu, nun efectu conocíu como [[metacrosis]], o cambéu rápidu de color. La metacrosis consíguese gracies a la estructura típica de los melanóforos, que dexa concentrar la melanina nunes zones y esvalixala n'otres, dando distintos patrones de coloración. El control d'esta capacidá deber a una [[sistema nerviosu|vía nerviosa]] y una [[sistema endocrín|vía endocrina]]. Les [[hormona|hormones]]s que participen son la [[adrenalina]], que concentra la melanina, y la [[hormona dispersora de la melanina]] (MDH, de les sos sigles n'inglés ''Melanin-Dispersing Hormone''), que la esvalixada.
 
Les coloraciones varien enforma dependiendo de la forma de vida. Los pexes [[epipelágico]]s son, nel so mayor parte, '''[[contrasombreado]]s''', yá que tienen el llombu escuru y l'abdome blancu, lo cual sirve pa mimetizarse nel mediu contra'l depredadores (vistos dende una posición inferior, el color blancu del banduyu fai que se mimeticen col reflexu del sol; vistos dende una posición cimera, el color escuru del envés fai que se mimeticen col fondu escuru del mar o océanu). Estos mesmos pexes son plateados pol lladral (el llamáu ''argenteum''), tamién como estratexa de mimetismu. Nos pexes de ríu predominen les '''coloraciones pardes y verdoses''', pero inda hai contrasombreado. Los pexes de fondu suelen ser '''colloraos''' yá que este ye'l color que primero se pierde a midida que baxamos en fondura. Amás, suelen tener los güeyos con un tamañu más grande que los epipelágicos.
Llinia 150:
==== Cadarma axial ====
 
Ta formáu pola [[columna vertebral]], que se subdivide de la mesma en rexón troncal (conxuntu de vértebres que presenten [[costiella|costielles]]s y escarecen d'arcu hemal) y región caudal (conxuntu de vértebres qu'escarecen de costielles y presenten arcu hemal). Les [[vértebres]] tán osificadas y presenten una canal central bien pequenu pol qu'escurre la [[notocorda]], presente tamién nos cojinetes asitiaos ente les vértebres. Caúna ye cóncava per delantre y por detrás, y tienen enriba un '''arcu neural''' (pol que pasa'l gordón nerviosu) y per debaxo un '''arcu hemal''' (pol que pasa un vasu sanguíneu y presente solu na cadarma axial caudal).
 
Al tipu de vértebres qu'atopamos nos Condrictios llamar anficélicas, y resulten preseos pa la natación, confiriendo flexibilidá a la cadarma axial. La notocorda queda comunicada pel centru de cada vértebra, los cojinetes ente vértebra y vértebra nun tán aisllaos.
Llinia 213:
=== Sistema respiratoriu ===
 
La respiración nos osteíctios puede ser por [[branquia|branquies]]s o [[pulmones]]. La bixiga natatoria (bixiga gaseosa) deriva de la paré dorsal del esófagu, y tien un orixe distintu al pulmón, anque esistan casos de peces qu'usen la bixiga natatoria como pulmón, pero ye namá una converxencia adaptativa. Esta bixiga apaez en posición dorsal, y dacuando tien una conexón directa col intestín. De fechu la bixiga natatoria fórmase como un pequenu divertículo del dixestivu. La canal que comunica la bixiga col dixestivu llámase canal pneumático, y dexa introducir aire nesta. Esti conductu namá apaez en pexes primitivos (pez fisóstomo), y nos más evolucionaos ta apexáu (obliterado) (pexes fisoclistos). El conductu pneumático llogra'l so nome de que lleva aire.
 
Los Osteíctios actuales tienen cinco arco branquiales. El septo correspondiente al arcu hioideo ye'l qu'agospia a los güesos operculares. Les branquies tienen un sistema de contracorriente, lo qu'aumenta la efectividá del intercambiu gaseosu (captación d'osíxenu). El espiráculo sume, salvu nos esturiones. Los septos intrabranquiales (salvo l'opérculu) entren en regresión (nel esturión y nos Holósteos ta a la metá) y terminen sumiendo nos más modernos (Teleósteos: tienen dos lámina branquiales por arcu branquial de cada llau, non dixebraes yá por nengún septo).
Llinia 255:
== Reproducción ==
 
La reproducción ye xeneralmente [[ovíparu|ovípara]], con puestes que pueden aportar a de millones de güevos, con oxetu de compensar l'alta mortalidá que sufren les críes. Dacuando tamién se da la reproducción ovovivípara y vivípara. La [[fecundación]] ye esterna, por ello, al contrariu de lo qu'asocede nos [[condrictios]], los machos nun tener órganos copuladores. Los vezos reproductores son bien sofisticaos, inclusive con actividaes como construcción de niales o curiáu de les críes. Los sexos pueden ser separaos, [[hermafrodita|hermafrodites]]s, ya inclusive esistir intercambiu de sexos en determinaes etapes de la vida. En delles especies de peces abisales esiste [[dimorfismu sexual]] (el machu ye muncho más pequenu que la fema, y vive como parásitu pegáu a ella mientres tola so vida).
 
== Vease tamién ==