Diferencies ente revisiones de «Llei Sálica»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-Hungria +Hungría)
Llinia 12:
La llei a favor de los varones pa heredar la corona nun foi establecida en Francia sinón hasta [[1316]], cola muerte del rei [[neonato]] [[Juan I de Francia]], y que la so aprobación deber a una manipulación de l'antigua llei de los salios, motivada por intereses políticos y dinásticos por que nun aportara al tronu la hermana del neñu muertu, sinón el so tíu ([[Felipe V de Francia]]).
 
Esta llei dexar d'usar o aplicar ente los francos '''occidentales''' dende l'ascensión al tronu de [[Hugo Capeto]] en [[987]], y nunca se plantegó problema sucesoriu dalgunu, pos tolos reis de la [[Dinastía de los Capetos]] dexaron siempres un fíu varón herederu. Namá en [[1316]] amenar por primer vegada esti tipu de problema: el rei [[Luis X de Francia|Luis X]] morría n'anguaño, dexando una única fía de que la so paternidá duldar (la so madre [[Margarita de Borgoña (1290-1315)|Margarita]], primer esposa del rei, fuera encarcelada por adulteriu), y a la so segunda esposa, [[Clemencia d'HungriaHungría]], embarazada: el fíu que diría nacer d'ella, de ser neñu, sería rei; pero de ser neña, nun se sabía bien qué asocedería. Foi entós cuando'l rexente, Felipe de Poitiers (hermanu menor de Luis X), tuvo la iniciativa de promover y promulgar esta llei, según la cual les muyeres nun podríen ser reines de Francia. Cuando la reina viuda dio finalmente a lluz un varón, ésti convirtióse darréu en rei col nome de [[Juan I de Francia]]; y cuando esti '''rei-neonato''' morrió inesperadamente a los cinco díes de nacer (abarruntar de [[Mahaut de Artois]] como inspiradora de la so muerte), el so tíu'l Rexente, en virtú de la llei recién aprobada, convertir nel rei [[Felipe V de Francia|Felipe V]]. La crisis sucesoria foi asina resuelta de manera bien poca éticu, pero eficaz. Nesta primer dómina, la llei aprobada por Felipe de Poitiers foi conocida como '''''llei de los varones''''', y foi la mesma que motivó qu'en 1322 estremar de la sucesión a los cuatro fíes de Felipe V en favor del hermanu d'ésti, [[Carlos IV de Francia|Carlos IV]].
 
Cuando Carlos IV morrió en 1328, Francia atopar cola mesma situación de 1316, cuidao que el monarca fináu dexaba dos hijo y una reina viuda embarazada. Namá que nesta ocasión los parientes varones más cercanu yeren: el rexente, '''Felipe de Valois''', que yera primu paternu; y l'acabante proclamar rei [[Eduardo III d'Inglaterra]], que yera sobrín maternu por ser fíu de [[Isabel de Francia (1292-1358)|Isabel de Francia]], hermana de Carlos IV, Felipe V y Luis X.
Llinia 56:
(aut. 5. tit. 7. lib. 5. R.)|}}
 
=== La Llei Sálica sucesoria monárquica n'HungriaHungría ===
En [[HungriaHungría]] dende la fundación del reinu nel añu [[1000]] foi innecesaria l'aplicación d'esta llei. Tola [[Casa de Árpad|dinastía de Árpad]] siempres cuntaba con miembros varones vivos pa la dómina en que la sucesión yera necesaria. A diferencia del reinu francés, onde esistía la tradición de la ''primogenitura'' (la corona pasaba de padre a fíu resalvando a los demás miembros de la Casa Real), el tronu húngaru frecuentemente pasaba al miembru de mayor edá na familia que tuviera vivu pal momentu del fallecimientu del previu rei, cumpliéndose cola tradición del ''senioratus'' (hermanos y primos heredaben el tronu si'l fíu del rei yera menor qu'ellos). Sicasí, la estinción de miembros varones d'esta Casa reinante en [[1301]] condució a un gran caos, cuando'l rei [[Andrés III d'HungriaHungría]] ([[1250]]-[[1301]]) muerre ensin fíos.
 
Resalvándose totalmente la llei sálica, de momentu, surden dellos aspirantes al tronu húngaru, toos reclamándolo como descendientes enáticos (per vía materna) de la casa real húngara. El primeru foi [[Wenceslao III de Bohemia]] ([[1289]]-[[1306]]), que la so güela paterna yera la reina Kunigunda, nieta del fináu rei [[Béla IV d'HungriaHungría]]. El so curtiu reináu dende [[1301]] hasta [[1305]] foi atayáu pol próximu pretendiente: [[Otón III Duque de Baviera]] ([[11 de febreru]] de [[1261]]-[[9 de setiembre]] de [[1312]]), que la so madre yera [[Isabel d'HungriaHungría, Duquesa consorte de Baviera]], fía del fináu rei [[Béla IV d'HungriaHungría]]. Igualmente tuvo un curtiu reináu ([[1305]]-[[1307]]) y finalmente foi reemplazáu por [[Carlos I Roberto d'HungriaHungría]] ([[1288]]-[[1342]]), quien yera bisnietu de la reina María, fía de [[Esteban V d'HungriaHungría]]. Nestos trés casos aplicóse la llei sálica onde los fíos de les princeses heredaben el tronu húngaru per vía materna.
 
Años más tarde, la bisnieta de Carlos Roberto, y fía de [[Luis I d'HungriaHungría|Luis el Grande]] ([[1326]]-[[1382]]), [[María I d'HungriaHungría]] ([[1371]]-[[1395]]) foi coronada Reina húngara tres la muerte del so padre en [[1382]]. Con esto, resalvar por completu la sucesión agnática contenida na llei sálica, onde s'axustaba que les muyeres nun podíen ser coronaes como reines. Sicasí, María nun tuvo fíos y finalmente el tronu terminar tomando'l so maríu [[Segismundo de Luxemburgu]] en [[1387]]. Per otra parte, la mesma sucesión agnática tampoco se peracabó en [[Polonia]] (Luis I d'HungriaHungría llogró'l tronu polacu nos últimos años del so reináu), cuidao que la otra fía de Luis el Grande, foi coronada como [[Eduviges I de Polonia]]. Tres la muerte de Santa Eduviges de Polonia, el so maríu [[Vladislao II de Polonia]] caltuvo la corona y tomó una nueva esposa fundando una nueva dinastía en dichu reino.
 
=== La Llei Sálica sucesorial monárquica en Suecia ===