Diferencies ente revisiones de «Cripta»

Contenido eliminado Contenido añadido
m -as >> -es
m plurales mal formaos
Llinia 2:
La '''cripta''' ye un [[espaciu arquitectónicu]] soterrañu en que se soterraba a los seres finaos. La palabra '''cripta''' (del llatín ''crypta'' y de la mesma del griegu ''kryptē'') etimológicamente significa ''esconder'', lo cual indica bien el so significáu.
 
En términos medievales, una cripta ye una cámara de roca, de normal sol suelu d'una ilesia. Les primeres criptes o covarones sagraos fueron escavaes na roca, pa esconder a los güeyos de los profanos les tumbes de los [[mártir]]yees; más tarde, sobre estos [[hipogeo]]s veneraos polos primeros cristianos, llevantárense les [[capiya|capiyes]] y les vastes ilesies; dempués establecióse les criptes so los edificios destinaos al cultu pa zarrar los cuerpos de los santos recoyíos pola piedá de los fieles.
 
Delles ilesies fueron alzaes del nivel del suelu p'allugar una cripta a nivel del suelu, como ye'l casu de la [[Ilesia de San Miguel (Hildesheim)|ilesia de San Miguel]] en [[Hildesheim]], [[Alemaña]]. Les criptes atópense típicamente sol ábside como en ''Saint-Germain'' de [[Auxerre]], pero dacuando atópense so les nales o les naves llaterales. Conocer dende los primeros tiempos del cristianismusobremanera en [[Orleansville]] y [[Djémila]] ([[Arxelia]]) y ''Byzantium'' en Saint John Studio en [[Constantinopla]], les criptes fueron usaes y estendíes en principiu por [[Europa]] occidental sol Imperiu de [[Carlomagno]], son más comunes nel tempranu [[medieval]] occidental, por casu en [[Borgoña]] en [[Dijon]] y [[Tournus]]. Dempués del sieglu X aparra la necesidá de crear criptes cuando la [[Ilesia católica|Ilesia]] dexa caltener les reliquies nel nivel principal de la ilesia. Nel góticu escasamente son construyíes.
Llinia 11:
Les ilesies en [[Francia]] y na ribera del [[Rin]] presenten una gran variedá na disposición y la forma de les sos criptes; munches son construyíes con ciertu luxu, decoraes con pintures, columnes de mármol y capiteles que cunten hestories, y son lo bastante grandes como p'allugar un gran númberu de fieles; tienen de cutiu dos escaleres pa dexar a los numberosos pelegrinos, que vienen a implorar l'ayuda de los santos que los sos restos tán depositaos so les bóvedes, baxar en procesión per unu de los llaos y xubir pol otru, evitando asina'l desorde y el tracamundiu.
 
En términos modernos, una cripta ye una cámara de roca utilizada pa guardar a los [[muertu|muertos]]. Les criptes atópense de normal en [[campusantu|campusantos]] y edificios relixosos como les [[catedral]]yees, pero tamién dacuando pueden atopase en finques privaes. Families riques o prestixoses de cutiu tienen una "cripta familiar" na cual tolos miembros de la familia son guardaos. Munches families reales, por casu, tienen vastes criptes que contienen los cuerpos de docenes d'antiguos miembros de la familia real. En dellos sitios a les criptes sobre'l suelu llámase-yos [[mausoléu|mausoléos]], lo cual refierse a un edificiu más complexu destináu a llugar d'entierru, pa una o munches persones.