Diferencies ente revisiones de «Real Xardín Botánicu de Madrid»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Robó: Troquéu automáticu de testu (-\[\[\b([a-zA-ZáéíóúÁÉÍÓÚñÑ]+)(a\b)\]\]s\b +\1es)
m Bot: Orotografía habitual na wiki
Llinia 40:
=== El sieglu XIX ===
[[Archivu:Real jardin botánicu.gif|thumb|200px|Paséu de les Estatues.]]
A empiezos del [[sieglu XIX]] el xardín botánicu convirtiérase n'unu de los xardinos botánicos más importantes de [[Europa]], gracies fundamentalmente a les colecciones científiques qu'allugaba y al llabor del so director, el botánicu [[Antonio José Cavanilles]], unu de los botánicos más importantes de la hestoria de la ciencia española. Cavanilles reorganizaría'l Xardín, el yerbariu, los pebidales y daría al centru una relevancia internacional. Amás del so usu científicu, el xardín solía ser frecuentáu mientres la [[primavera]] y el [[branu]] pola alta sociedá y apurría gratuitamente al públicu [[plantes melecinales]]. El so sucesorsocesor na dirección, el neogranadino [[Francisco Antonio Zea|Zea]], se posesionó del cargu'l 17 de setiembre de 1805 col célebre discursu "Avera del méritu y de la utilidá de la Botánica", onde pidió la renovación de los métodos d'enseñanza. Sicasí, la [[Guerra de la Independencia Española|Guerra de la Independencia]] traxo al xardín años d'abandonu, que s'enllargaríen mientres el primer terciu del XIX, a pesar de los esfuerzos del so director naquel momentu [[Mariano Lagasca]].
 
En 1857, siendo director del xardín [[Mariano de la Paz Graells]], zoólogu y tamién director del [[Muséu Nacional de Ciencies Naturales (España)|Muséu de Ciencies Naturales]], realizáronse importantes reformes qu'entá perduren, como la [[invernadero|estufa fría]] que lleva'l so nome y la remodelación de la terraza cimera. Tamién nesa dómina instalóse un zoolóxicu, que doce año más tarde treslladóse al Xardín del Bon Retiru (onde se conocería como ''Casa de Fieres''). La puerta del llau del Muséu del Prado ye retratada pol pintor valencianu [[Francisco Domingo Marqués]].
Llinia 56:
 
=== El sieglu XX ===
En [[1939]], el Real Xardín Botánicu pasa a depender del [[Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques]]. En [[1942]] ye declaráu ''Xardín Artísticu'' y en [[1947]] ''Monumentu Nacional''.<ref>CSIC: [http://www.csic.es/grandes-instalaciones?p_p_id=contentviewerservice_WAR_alfresco_packportlet&p_p_lifecycle=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_pos=4&p_p_col_count=5&_contentviewerservice_WAR_alfresco_packportlet_struts_action=%2Fcontentviewer%2Fview&_contentviewerservice_WAR_alfresco_packportlet_nodeRef=workspace%3A%2F%2FSpacesStore%2F88y11d8f-476f-4ed5-9aea-5a7bb7f915y1&_contentviewerservice_WAR_alfresco_packportlet_gsa_index=false&contentType=article Real Xardín Botánicu].</ref> Sicasí, siguen décades de penuria y abandonu hasta que ye cerráu en [[1974]] pa encetar fondes obres de restauración, qu'acabaron devolviéndo-y el so estilu orixinal. Les obres llevar a cabu ente [[1980]] y [[1981]], encargándose'l [[arquitecturaarquiteutura|arquitectu]] [[Antonio Fernández Alba]] de la remodelación del pabellón, y l'arquiteutu [[Guillermo Sánchez Gil]], xuntu al paisaxista [[Leandro Silva Delgado]], de devolver a los xardinos el so trazáu orixinal en niveles aterrazados.
 
Contien, aprosimao, 5.000 especies distintes de [[árbol]]es y [[Plantae|plantes]] de too el mundu. En febreru de [[2005]], el Real Xardín Botánicu amplió'l so espaciu espositivu en 1 hai.
Llinia 96:
* '''Departamentu de la Biodiversidá y Caltenimientu'''.
 
:Trabaya en tou lo rellacionao cola diversidá vexetal, en concretu de les plantes vasculares, tantu del ámbitu mediterráneumediterraneu como del tropical y subtropical. Na reconstrucción filogenética y estudiu del papel evolutivu de la hibridación. Na bioloxía de les plantes acuátiques. Na cartografía botánica, el caltenimientu y xestión de zones húmedes, la [[etnobotánica]] y la [[palinoloxía]].
 
* '''Departamentu de Micoloxía'''.
Llinia 105:
* '''Añales del Xardín Botánicu de Madrid'''. D'esta miente denominar la revista qu'edita'l Xardín Botánicu, y que publica artículos sobre taxonomía y sistemática vexetal y fúngica y campos rellacionaos, como [[bioxeografía]], bioinformática, caltenimientu, [[ecofisiología]], [[filoxenia]], [[filogeografía]], [[florística]], morfoloxía funcional, nomenclatura o relaciones llanta-animal, incluyendo trabayos de síntesis y revisión. La revista unvia información sobre les nueves especies publicaes por que sían incluyíes nes bases de datos [[W3TROPICOS]] (plantes vasculares; briófitos), [[International Plant Names Index]] ó [[Index Fungorum]].
 
* '''Flora Ibérica'''. Publicación d'investigación taxonómica sobre les plantes vasculares que crecen bonalmente na Península Ibérica ya IslesIslles Baleares. Proyectu nacíu en 1980, en 2016 publicárense 20 volumes d'un total de 21.<ref>[http://www.floraiberica.es/ Páxina del Proxecto Flora Ibérica del Real Xardín Botánicu].</ref>
[[Archivu:Flora_Huayaquilensis.jpg|thumb|200px|right|''Flora Huayaquilensis'', de la espedición botánica de [[Juan José Tafalla Navascués|Juan Tafalla]] 1799-1808, [[Real Audiencia de Quito]].]]
 
Llinia 112:
* '''Ruizía (Monografíes del Real Xardín Botánicu)''' ye una publicación non periódica del Real Xardín Botánicu dedicada a dar a conocer obres monográfiques estenses. Esta publicación da la oportunidá de publicar trabayos que pol so interés y estensión entepasen los formatos y plazos de publicación de los Añales del Real Xardín Botánicu.
 
* '''Cuadiernos de Trabayu de Flora Micológica Ibérica'''. Esta serie publica datos relativos a la corología de los hongos que fructifican na Península Ibérica ya IslesIslles Baleares, quitando los parásitos del home y otros animales. Información bibliográfica I. España Peninsular ya IslesIslles Baleares.
 
* '''Flora Huayaquilensis'''. Perdiérase por más de 200 años nos arquivos del Real Xardín Botánicu de Madrid y en 1985 el [[Eduardo Estrella Aguirre|Dr. Eduardo Estrella]] atopó evidencia de que'l navarru [[Juan José Tafalla Navascués]] percorriera y recoyera la primer flora del territoriu de la [[Audiencia de Quito]]. Dempués de tres año de trabayu nos arquivos, hasta que toles pieces del rompecabeces pudieron ser armaes, Estrella pudo sacar a la lluz el trabayu de Juan José Tafalla Navascués.<ref>[http://www.arteshoy.com/?p=4263%7CEduardo Eduardo Estrella: “Juan Tafalla. L'aportación de la Flora Huayaquilensis”], ArtesHoy.</ref>