Diferencies ente revisiones de «Historia de Bulgaria»

Contenido eliminado Contenido añadido
m plurales mal formaos
m Bot: Orotografía habitual na wiki
Llinia 82:
[[Archivu:Administrative map of Bulgaria during WWII.svg|thumb|275px|Divisiones provinciales de [[Bulgaria mientres la Segunda Guerra Mundial|Bulgaria]] mientres la [[Segunda Guerra Mundial]], nes que se destacar en violeta les anexones de territorios [[Grecia|griegos]] y en verde les de territorios [[Yugoslavia|yugoslavos]].]]
{{AP|Bulgaria mientres la Segunda Guerra Mundial}}
Tres l'españíu de la [[Segunda Guerra Mundial]], en [[1940]] [[Alemaña]] y la [[Unión Soviética]] primieron al gobiernu de Rumania, que tuvo de vencer territorios a [[Hungría]] y la URSS. [[Bulgaria]] xunir a la ofensiva diplomática y reclamó la devolución de [[Dobrudja]] del Sur, que llogró polos [[Alcuerdos de Craiova]] el [[7 de setiembre]]. En marzu de 1941, Bulgaria xuntar a los aliaos d'Alemaña, y participó na repartida de [[Yugoslavia]] y Grecia. Gracies a les sos aliances, Bulgaria llogró una gran parte de Macedonia, territorios serbios y Tracia. El gobiernu búlgaru esforciar por ganase la simpatía de los macedonios ya integralos. Sicasí, cerca de cien mil griegos fueron espulsaos de Tracia y sustituyíos por búlgaros (en respuesta a les deportaciones y espulsiones llevaes a cabu polos griegos en 1923). Sicasí, a pesar de les sos aliances, [[Boris III]] aguantar a participar al llau d'el alemanes na guerra contra la URSS y a apurrir a los xudíos de Bulgaria a les autoridaes nazis. N'agostu de 1943 morría de secute, con barruntos de ser asesináu. El so sucesorsocesor, [[Simeón II]], namá tenía seis año, y quedó baxu tutelar de políticos al serviciu d'el alemanes.
 
Mientres la SGM, fuéronse amontando les operaciones de la guerrilla antifascista del [[Frente de la Patria]] (del cual formaba parte'l [[Partíu Comunista de Bulgaria]]), según la represión política del gobiernu.<ref name=nadra>{{Cita llibru |apellíu= Nadra|nome= Rodolfo|títulu= ¿Conoz usté Bulgaria?|fechaacceso=5 de febreru de 2012 |edición= 1ª|añu= 1974|editorial= Ediciones Mundu Contemporaneu|allugamientu= Bonos Enrites|páxines= 12-13}}</ref>
Llinia 91:
A midida que la guerra volver en contra de [[Tercer Reich|Alemaña]] y los sos partidarios, los dirixentes búlgaros en [[1944]] buscaron alcuerdos colos [[Aliaos (Segunda Guerra Mundial)|Aliaos]] occidentales ante la meyora de los [[Exércitu Coloráu|exércitos soviéticos]]. Sicasí, yera demasiáu tarde; el [[5 de setiembre]] la [[Unión Soviética]], que les sos tropes algamaren yá [[Rumania]], declaró la guerra a Bulgaria y acabar amestando al so territoriu, una y bones el gobiernu búlgaru capituló a los pocos díes, y el nuevu gobiernu sofitáu polos soviéticos declaró la guerra a Alemaña y sacupó les sos tropes de [[Grecia]] y [[Yugoslavia]]. El [[16 de setiembre]] los exércitos soviéticos entraron en [[Sofía]] (y permaneceríen nel país hasta finales de [[1947]]). El [[28 d'ochobre]] roblóse la paz con Moscú. El [[9 de setiembre]] una [[Revolución búlgara|Revolución]] asitió nel gobiernu al mandu de la Patria. Tres l'abolición por referéndum de la monarquía (nel cual el 93&nbsp;% de los votantes espresar en contra d'esta), proclamóse la [[República Popular de Bulgaria]] el [[15 de setiembre]] de [[1946]].<ref name=nadra /> Por aciu el sofitu soviéticu y pol [[Tratáu de París (1947)|Tratáu de París de 1947]], Bulgaria tuvo de devolver Macedonia y los territorios serbios a Yugoslavia y Tracia a Grecia, anque consiguió retener [[Dobrudja]] del Sur.
 
A partir de 1947 los comunistes empecipiaron dellos procesos xudiciales pa esaniciar a los dirixentes políticos non comunistes, ente ellos Nikolái Petkov, líder del partíu llabrador. En 1949 producióse una purga interna nel partíu comunista, lo que dexó a los axentes de la URSS estremar a los sos rivales, a los qu'acusaron d'esviación política de los ideales del partíu. [[Valko Chervenkov]], líder de la facción [[estalinista]], tomó'l poder y el lideralgu, y nos años siguientes terminaría delegando les sos responsabilidaes nel so sucesorsocesor [[Todor Zhivkov]].
 
== Años recién ==
Col empiezu de la política reformista ([[perestroika]]) de [[Mijaíl Gorbachov]] na Unión Soviética, los Gobiernos d'Europa del Este fueron debilitándose y cayendo unu tres otru, y Bulgaria nun foi una esceición. Llueu empezaron les primeres manifestaciones contra'l Gobiernu de Sofía.
En payares de 1989, Todor Zhivkov foi depuestu en toles sos funciones ya inculpáu de corrupción (tres año más tarde sería condergáu a siete año de prisión). Ante l'esmantelamientu de la URSS y la crisis del [[socialismu real]] en tol so ámbitu d'influencia, el so sucesorsocesor, Petar Mladenov, tresformó'l Partíu Comunista de Bulgaria nun Partíu Socialista, que cola collaboración y el consensu d'otres facciones polítiques reformó'l país pa volvelo multipartidista. Nes elecciones de xunu de 1990, los socialistes llograron 211 escaños de los 400 de la nueva asamblea nacional. Sicasí, dada la presión popular, los antiguos comunistes compartieron el poder cola oposición, liderada pola Unión de les Fuerces Democrátiques (UFD). En xunetu de 1991, el Parlamentu electu adoptó una nueva Constitución. Les elecciones lexislatives de 1991 dieron 110 escaños a la UFD, 106 al Partíu Socialista y 24 al Movimientu de los derechos y llibertaes de turcos y pomacos (búlgaros musulmanes). Jeliou Gelev, líder de la UFD, foi escoyíu presidente de la República de Bulgaria por sufraxu universal en xineru de 1992.
Como otros antiguos países socialistes d'Europa Oriental, Bulgaria atopó la transición al [[capitalismu]] más costosa de lo esperao. El gobiernu de la UFD privatizó la tierra y les empreses estatales, pero les midíes económiques provocaron un ascensu del desempléu y falta de competitividá. Los socialistes aprovecharon el descontentu y en 1995 el socialista Zhan Videnov ganaba les elecciones, pero'l nuevu gobiernu nun pudo frenar la crisis económica y l'inflación disparóse, y l'incompetencia gubernamental provocó la bancarrota de la mayoría de los bancos búlgaros.