Diferencies ente revisiones de «Iberia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Orotografía habitual na wiki
Llinia 34:
Mientres los sieglos V, IV ya III a. C., la dómina de menor númberu de viaxes de los griegos, les noticies que tien el mundu clásicu sobre la península Ibérica son bastante vagues y dacuando hasta falses. Pero yá en sieglu III a. C., cola conquista romana hai una cierta facilidá pa movese, pa viaxar con mayor seguridá per mar y per tierra, amás de que los sabios helenísticos del momentu manifestáronse ansiosos por aprender y rectificar los posibles erros del pasáu.
 
A la llegada de los [[Roma (antigua)|romanos]] a la península yá se considera como Iberia tola mariña del MediterráneuMediterraneu.
 
Los griegos conocíen perbién puntos bien concretos como'l [[estrechu de Xibraltar]], qu'ellos llamaben ''Stelai'' (sobrentendíase ''Heracleous''). ''Stelai'' ye «columnes» en griegu, por eso los romanos traducir y llamaron al llugar ''Columnae Herculis'' («Columnes de Hércules»). Conocíen tamién los [[Pirineos]], que llamaben ''Pyrene'', en singular, anque teníen una idea pocu real de la so orientación, que creíen que yera de norte a sur.
 
[[Polibio]] foi un historiador griegu del [[sieglu II a. C.|sieglu II a. C.]] que vivió un tiempu na península. Polibio diz textualmente:
{{cita|llámase Iberia a la parte que cai sobre El nuesu Mar (MediterráneuMediterraneu), a partir de les columnes de Heracles. Mas la parte que cai escontra'l Gran Mar o Mar Esterior (Atlánticu), nun tien nome común a toa ella, por causa de ser reconocida apocayá.|Polibio}}
 
Los trés primeros trataos qu'hubo sobre la xeografía d'Iberia fueron los escritos por [[Pomponio Mela|Mela]] (en llatín), [[Plinio el Viejo]] (en llatín) y [[Estrabón de Amasia|Estrabón]] (en griegu). Mela y Plinio, según cuenta Estrabón, llegaron a conocer perbién les mariñes del norte y noroeste. Estrabón pela cueta nunca tuvo na península. Tou lo qu'escribió foi a partir de fontes de numberosos xeógrafos ya historiadores añediendo amás la gran información que recibía de la milicia y xente de l'alministración de Roma. Los sos escritos son quiciabes menos científicos tocantes a términos emplegaos refierse, pero son los más amenos y los que meyor llegaron a los nuesos díes. Escribió un bon tratáu llamáu ''[[Xeografía de Estrabón|Xeografía]]'', que'l so tercer volume ye'l que ta dedicáu a trazar los pormenores de la península Ibérica: ríos, montes, llendes, mariñes, poblaciones, ciudaes, cultivos, traces culturales, navegantes, pobladores… Ye equí onde utiliza'l términu piel de toru: «''Iberia paecer a una piel de toru, tendida en sentíu del so llargor d'Occidente a Oriente, de cuenta que la parte delantera mire a Oriente y en sentíu del so anchor del septentrión al Mediudía''».