Diferencies ente revisiones de «Tiy»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Orotografía habitual na wiki
Llinia 12:
|lugar de fallecimientu = [[Tebas (Exiptu)|Tebas]], [[Exiptu]]
|llugar d'entierru predecesor =
|sucesorsocesor =
|consorte = [[Amenofis III]]
|descendencia = [[Sitamón]], [[Akenatón]], Henuttaneb, Isis, Nebetta y Baketatón
Llinia 25:
Al contrariu que toles sos predecesores, les "[[Gran Esposa Real|Grandes Esposes Reales]]", Tiy nun yera de llinaxe real y nun despintó nunca'l so orixe noble, procedente de la ciudá sureña de [[Ajmin]] (Akhmin). El so padre, [[Yuya y Tuyu|Yuya]], yera un xefe de carros de guerra,<ref>"Bart, Anneke. "Ancient Egypt." http://euler.slu.edu/~bart/egyptianhtml/kings%20and%20Queens/amenhotepiii.htm</ref> con familia d'orixe asiáticu, ente que la so madre, [[Yuya y Tuyu|Tuyu]], ostentaba'l títulu de "Ornamientu Real", de dudoses atribuciones, lo mesmo que de "Cantora del templu de [[Amón (mitoloxía)|Amón]]". Qu'el faraón neñu [[Amenhotep III]] (Amenofis III) casar con Tiy en cuenta de con cualesquier de les sos numberoses hermanes, nun tien una esplicación clara, pero podría ser por cuenta de:
 
* Cuando Amenhotep III asumió'l tronu yera entá un neñu, y había un Conseyu de Rexencia apoderáu pola madre del rei, [[Mutemuia]]. Esta muyer, magar parir al sucesorsocesor, nun fuera la "Gran Esposa Real" de [[Thutmose IV]] (Tutmosis IV), y tuvo qu'aguantar l'aventón de les otres reines, que la víen como una esposa secundaria. Mutemuia vengar d'elles al negar a les princeses reales el matrimoniu col "nuevu [[Horus]]".
* Yuya yera un home bien importante nel Exiptu d'aquel entós, y ye posible qu'inclusive fuera l'hermanu de reinar madre Mutemuia. Por tanto, Tiy y Amenhotep III seríen primos, y el so casoriu nun fixo más qu'acabar per consagrar a aquel ambiciosu señor.
* A too esto xúnese la conxetura de que la dama Tuyu podía ser descendiente, por una caña secundaria, de [[Ahmose-Nefertari]], como paecen indicar dalgunos de los sos títulos, polo que la candidatura de Tiy yera del tou lexítima.
Llinia 62:
* Fíos conocíos de Amenhotep III con Tiy:
** [[Sitamón]]. Foi la primoxénita de la pareya real, nacida nos primeros años de reináu, cuando'l matrimoniu entá sería adolescente. Pa sorpresa de toos, acabaría per casar se col so propiu padre nel añu 30/31 y xubida al mesmu rangu que la so madre, el de Gran Esposa Real.<ref>Tyldesley, Joyce (2006). Crónica de les Reines d'Exiptu, p.121 London: Thames & Hudson ISBN 978-0-500-05145-0</ref> Foi'l primer incestu real na hestoria exipcia en más de cuatrocientos años.
** [[Amenhotep IV]]. Nun primer momentu nun yera'l sucesorsocesor designáu pol so padre, pos tenía siquier un hermanu mayor, que morrería na mocedá. Créese que yera de fráxil salú ya inclusive se pensó que tenía problemes mentales. Sía como fora, acabó siendo faraón, unu de los más famosos y contradictorios, y protagonista del mal llamáu "Cisma de Amarna", nel que tomaría'l nome de '''Ajenatón''' (Akenatón), negaría a tolos dioses ancestrales a favor d'una única divinidá (Atón) y treslladaríase a una capital construyida en mediu del desiertu. Dalgunos tiénen-y como'l primera monoteísta de la hestoria, otros por un allumáu, y otros por un impostor.
** '''Henuttaneb''', '''Isis''' y '''Nebetta'''. Les fíes menores. Si Amenhotep III casar nel so primer xubiléu ''[[Heb Sei]]'' cola so fía mayor Sitamón, facer nel segundu (añu 34º) con Henuttaneb y nel terceru (añu 37º) con Isis. Y ye posible que de llegar a un cuartu xubiléu, como taba planiando cuando-y llegó la muerte, fora Nebetta la escoyida. Toes estes princeses, que la so buelga perder al xubir al tronu'l so hermanu, nunca fueron xubíes al rangu de Grandes Esposes Reales.
** Baketatón o [[Beketatón]]. Ye bien posible qu'esta princesa fuera la más pequena de la pareya real, y l'única de la que se tienen datos mientres el reináu de Ajenatón. Dalgunos pensaron que nun ye más que Sitamón con un nuevu nome, o una fía de Ajenatón y Nefertiti, pero na actualidá suelse coincidir en que sería la postrera neña nacida de Tiy, y l'única que se sabe con certidume que la acompañó hasta la so muerte nel so palaciu de Tebas.