Diferencies ente revisiones de «Cynomys»

xéneru de mamíferos
Contenido eliminado Contenido añadido
Creada traduciendo la páxina «Cynomys»
(Nun hai diferencies)

Revisión a fecha de 23:55 21 mar 2018

Los perrinos de les praderes (xéneru Cynomys) son animales mamíferos de la familia de los esciúridos. Tán emparentaos coles marmotes y col xéneru Spermophilus.

Perrinos de les praderes

Rangu temporal: Pliocenu tardíu al tempranu

225x225px

Cynomys ludovicianus
Taxonomía
Reinu:

Animalia

Filu:

Chordata

Clase:

Mammalia

Orde:

Rodentia

Suborde:

Sciuromorpha

Familia:

Sciuridae

Tribu:

Marmotini

Xéneru:

CynomysRafinesque, 1817

Especies

Cynomys gunnisoni

Cynomys leucurus

Cynomys ludovicianus

Cynomys mexicanus

Cynomys parvidens

[editar datos en Wikidata]

Etimoloxía

Los perrinos de les praderíes reciben la so denominación pol so hábitat y pol so berríu d'alarma, paecíu al d'un perru. Según el Online Etymology Dictionary la pallabra emplegóse como bien llueu nel añu 1774.[1] Los informes de la espedición de Lewis y Clark indiquen que dambos llegaron en septiembre de 1804 a una población animal llamada polos franceses perrinos de les praderes».[2]

El nome científicu Cynomys» significa en griegu perru royedor', motiváu pol xéneru de los royedores lo mesmo que de les lladríes qu'emiten mientres les lluches xerárquiques.

Tipoloxía

Conócense cinco especies del xéneru biolóxicu de los perrinos de les praderes :

Les primeres d'estes clases resúmense nel subxéneru de los Cynomys, los trés últimos, nel de los Leucocrossuromys.

Característiques

El cuerpu toscu, les pates curties y el rabu apúrren-y al perrín de les praderes una apariencia alloñada a la de les marmotes. Tienen una circunferencia cranial d'ente 30 y 35 cm y un pesu d'ente 800 y 1 400 g. Los machos son en promediu daqué mayores y un 10% más pesaos que les femes.

La piel ta pigmentada nun tonu marrón buxu, daqué más escuru penriba. Los perrinos de cola negra y los mexicanos tienen una cola de punta negra. Mientres que los de cola blanca, los Gunnison y los de Utah #tener de color blancu. Otra manera son les especies difícilmente estremables ente elles. El grandor de les mueles y la forma de les vocalizaciones son de les poques característiques distintives.

Mou de vida

 
Perrín de les praderes, Zoolino Zürich
 
Dos perrinos de les praderes
 
Un perrín de la pradera en Faunia (Madrid).
 
Perrín de les praderes de cola negra
 
Perrín de les praderes de cola negra
 
Perrín de les praderes nel Tierpark Hagenbeck
 
Perrín de les praderes con una nuez nel Tiergarten Heidelberg

Los perrinos de les praderes habiten les praderes norteamericanes. L'ecosistema tien d'ufiertar suelos secos según yerba curtio o mediano.

Como animales diurnos pernocten nes cueves que caven. Los túneles son ente 10 y 15 cm d'anchu y 300 m de llargor máximu. Conducen a los niales, d'unos 40 cm d'estensión, forraos de yerba, y escavaos a ente 1 y 5 m de fondura. La tierra estrayío atrópase a la entrada, pa evitar que l'agua entre dientro. La lluriga tien como muncho una o dos entraes, namás en casos raros hasta seis.

El perrín de les praderes de cola blanca envierna mientres seis meses. Sicasí'l de cola negra permanez activu tol añu y sal inclusive mientres les ventisques. Aliméntense de plantes, principalmente yerba. Caltienen les plantes circundantes siempres curties p'ameyorar la visibilidá.

Vida en colonies

Cuatro de les cinco especies de perrinos de praderes habiten en colonies d'organización social complexa. Una esceición ye'l de cola blanca. Les colonies d'esti últimu aseméyense a les de munchos esguiles. Son más pequenes y menos entamaes. Nuna lluriga habiten de normal namás una fema cola so prole; los otros miembros de la colonia tienen les sos propies construcciones. Los llazos sociales ente los habitantes son escasos.

Los siguientes datos describen la vida social de los perrinos de pradera de cola negra. Anque munchos son tamién aplicables a los mexicanos, los Gunnison y los de Utah, estes especies fueron menos estudiaes, pero tamién creen colonies de complexidá similar, si acasu de menor tamañu.

Les colonies de los perrinos de pradería de cola negra estrémense n'unidaes familiares. Caúna ta compuesta de normal d'un machu adultu, trés o cuatro femes y gran cantidá de críes de dambos sexos. Puede algamar hasta 26 individuos. En dellos casos puede una unidá tar compuesta por más d'un machu. Pareyes d'hermanos, na mayoría de los casos.

Les femes nacíes nuna unidá, permanecen nella, polo que toles femes d'un grupu tán emparentaes. Pela cueta los machos tienen qu'abandonar la familia al algamar el segundu añu vital. Ya intenten, pos, algamar el control d'otra unidá. Pa prevenir l'incestu, camuden los machos adultos la so unidá; en casu contrariu, les femes refuguen apariase con ellos.

El conxuntu de les unidaes conformen una colonia compuesta per cientos d'animales. De cutiu conócense como ciudaes de perrinos de les praderes. Nel s. XIX esistió supuestamente una ciudá en Texas, que tomaba una superficie de 65 000 km² y taba habitada por cuatrocientos millones d'habitantes. La mayor ciudá actual ta asitiada nel noroeste del estáu mexicanu de Chihuahua, entiende 350 km² y tien más d'un millón d'habitantes. Ente les unidaes de la ciudá nun hai interaición social; al contrariu cada unidá defende les sos fronteres de les vecines.

Nun se produz una crianza común. Cada fema esmolezse puramente de los sos propios cachorros y reaiciona mientres l'embaranzu y la lactancia con esceicional agresividá. Dientro de la colonia prodúcense de cutiu ataques recíprocos, nos que les femes intenten matar y comer les críes de les otres. Por esta razón finen cerca del 40% de toles críes d'una mesma colonia. Nun se conoz un comportamientu comparable en nenguna otra especie mamífera. La ventaya ta en que finalmente sobrevive la prole de la fema más fuerte. Los machos pórtense pacíficamente pa con toles críes y procuren defendeles.

El apareamientu produzse ente xineru y abril, según especie y llatitú. Prautícase nel interior de la edificación. La disposición a apariase manifiéstase per aciu determinaos comportamientos: dambes pareyes llamben los xenitales, cohabiten, y los machos recueyen materiales de construcción colos qu'edificar. Les críes lleguen al mundu en marzu o abril, tres d'una xestación de 35 díes. Nuna camada pueden ñacer hasta ocho cachorros, que na ñacencia, desnudos y ciegos, miden 7 cm y pesen 15 gramos. La piel crez hacia les trés selmanes, los güeyos ábriense a les seis. Les críes mamen ente 40 y 50 díes, y dempués abandonen la lluriga per primer vegada. En cuanto son independientes abondo como pa salir fuera y buscar comida, fina'l riesgu de qu'otre madres les maten. La esperanza de vida puede superar en cautividá los ocho años y ye davezu más curtia en llibertá.

Interaición colos humanos

Anque los perrinos de les praderes nunca arralecieron, según informes consistentes esperimentaron a finales del s. XIX una multiplicación esplosiva. Los colonos blancos abrasaron los sos enemigos naturales ya introducieron vaques, encargaes de caltener la vexetación curtia, lo qu'ameyoraba'l biótopo. Escontra 1900 había cerca de cinco mil millones de perrinos de les praderes de cola negra nel territoriu de los Estaos Xuníos, que se convirtió nuna verdadera amenaza a l'agricultura, pos atacaben los plantíos d'hortolices y ceberes. A empiezos del sieglu XX el réxime gubernamental estadounidense entamó campañes d'esterminiu: envelenáronse los campos en masa, colo que les poblaciones decayeron perdayures. Solamente en Texas aniquiláronse en pocos años cerca del 99,8% de los perrinos de cola negra qu'habitaben esi territoriu; n'otros estaos fueron les cifres comparables. Güei ta considerada una especie pocu amenaciada d'estinción. Al traviés de la finalización de los envelenamientos masivos o les consiguientes midíes protectores son les especies estadounidenses de nuevu abondosos. El perrín de Utah, amenaciáu hasta 1996, camudó al grupu d'especies dependientes de midíes protectores» na llista colorada del IUCN gracies a un programa eficaz. Pela cueta considérase que los perrinos mexicanos tán bien amenaciaos, pos siguen espuestos a persecuciones y envelenamientos y el so espaciu vital natural foi destruyíu por cuenta de la espansión de l'agricultura.

Munchos pueblos indios cómenlos. Güei empléguense dacuando en llaboratorios y gocien d'una creciente popularidá como animales domésticos, inclusive cuando difícilmente pueden tenese como talos llegalmente. Les ciudaes de perrinos de praderes son destinos turísticos apreciaos polos turistes del oeste estadounidense.

Meriwether Lewis, quien xuntu con William Clark por mandatu del presidente Thomas Jefferson, investigó l'oeste norteamericanu, llamaba a los perrinos de les praderes «esguiles lladradores». Intentó prindar unu como regalu pal presidente. Como-y resultó imposible por cuenta de la fondura de la lluriga, anubrió la cueva y asina pudo atrapar unu, que vivió na casa blanca inda dalgún tiempu.

La importancia de los perrinos de les praderes como tresmisores d'enfermedaes foi la mayoría de les vegaes esaxerada, como xustificación de les campañes d'esterminiu. Sicasí, les variedaes del sur occidental de los EE.UU. pueden ser posibles tresmisores de la peste. En 2003 producióse una grave epidemia de viruela de los monos, realmente estendida polos perrinos de les praderes. Los responsables fueron n'este caso aguarones de abazones xigantes africanes escapaes de tiendes de mascotes, qu'arimaron a los perrinos de les praderes.

Miscelánea

La intensa persecución que sufrieron condució a la práutica estinción de los furones de pies negros, quien s'alimenten d'ellos nun 90%. Los furones en llibertá #escastar nos años 1980 y namás sobrevivieron gracies a programes de repoblación.

Tamién enemigos de los perrinos de les praderes son ente otros los coyotes, los melandros, les culiebres de cascabel y les aves falconiformes.

Anque considérense emparentaos colos esguiles, paez qu'en realidá les dos especies namás tán rellacionaes por pertenecer al subxéneru de les Spermophilus.

Los perrinos de les praderes desempeñen nel so ecosistema otra función clave: per aciu les sos construcciones soterrañes non yá ufierten acovecen a otros perrinos, según búhos y culiebres y oportunidaes de cría, tamién mullen el suelu que los bisontes y fertilicen cola aportación de yerbes al sosuelu. Pel hibiernu anúbrense les partes inferiores de la lluriga y atropen agua mientres llargu tiempu; d'esa manera pueden desenvolvese delles plantes tamién pel branu con poca agua y asina nutrir a munchos animales.

Demostróse que los perrinos de les praderes de Gunnision disponen d'un sistema comunciativu que-yos dexa unes capacidaes insólites.[3] Asina son a esperesar estremaos berros d'alarma, según s'avere un ferre, un perru o un coyote. D'esa manera pudo demostrase nun esperimentu que –baxo l'aspeutu esterior otra manera idénticu– sollerten del acercamientu d'una persona que s'avera visitiendo una camiseta color verde de manera distinta a si llevara una prenda de color azul.

Bibliografía

  • Ronald M. Nowak: Walker's Mammals of the World. Johns Hopkins University Press, Baltimore/London 1999. ISBN 0-8018-5789-9
  • John L. Hoogland: The Black-Tailed Prairie Dog: Social Life of a Burrowing Mammal. University Press, Chicago 1995. ISBN 0-226-35118-1
  • Christian Ehrlich: Präriehunde, Biologie, Haltung, Zucht. Natur- und Tier, Münster 2004. ISBN 3-931587-97-5
  • John L. Hoogland: Conservation of the Black-Tailed Prairie Dog, Saving North Americas Western Grasslands. Island Press, Washington DC 2005. ISBN 1-55963-498-7

Referencies

  1. Online Etymology Dictionary, prairie.
  2. Journals of the Lewis and Clark expedition, „7th September Friday 1804. a verry Cold morning“
  3. C. N. Slobodchikoff et. al.: Prairie dog alarm calls encode labels about predator colors. Animal Cognition, Band 12, 2009, S. 435–439; doi 10.1007/s10071-008-0203-y
    newscientist.com vom 13. Mai 2009 (identisch mit New Scientist Nr. 2707 vom 9. Mai 2009): Prairie dogs issue warnings in glorious technicolour.