Diferencies ente revisiones de «Edmund Husserl»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Nomes de países según el cartafueyu
Llinia 27:
== Fenomenoloxía trascendental ==
 
Husserl ye'l fundador de la fenomenoloxía trascendental, que ye primero de too un proyectu d'anovar a la filosofía pa faer d'ella una ciencia estricta y una empresa colectiva. Como forma d'entender la filosofía, la fenomenoloxía asume la xera de describir el sentíu que'l mundu tien pa nós enantes de too filosofar.<ref>Husserl, Edmund, Meditaciones cartesianes, FCE, MéxicoMéxicu, 1996, p. 86, 220 y 221. </ref> Pa cumplir con esta xera parte d'un métodu y de un programa d'investigaciones. No que se refier al métodu, se vale del amenorgamientu [[eidética]], l'amenorgamientu trascendental y l'analís intencional pa explicitar el sentíu del mundu en cuantes que mundu (o del ser en cuantes que ser) y de les coses nél, según pa esponer les lleis esenciales inherentes a la nuesa consciencia del mesmu. En toles obres sistemátiques publicaes por Husserl consta una esquisa del so programa, y parte d'él entiende la fundamentación última de les ciencies empíriques (o ciencies de fechos, como la bioloxía) y de les ciencies eidéticas (o ciencies d'esencies, como la xeometría), según la elucidación de lo mentao nos sos conceutos.
 
Munchos de los conceutos y les tesis de la fenomenoloxía trascendental namái pueden ser entendíos a cabalidad tres la execución del amenorgamientu trascendental y tres l'esfuerzu por entender a qué se refieren a partir de la esperiencia propia. Este ye unu de los sentíos del llamáu a dir a les coses mesmes, en contraposición a quedase en meres construcciones de palabres y castiellos nel aire.<ref>Veanse'l parágrafu 4 de Meditaciones Cartesianes y el parágrafu 19 d'Idees I, de Husserl, según el parágrafu 7 de Ser y tiempu, de Heidegger. Pa una meyor comprensión d'esti llamáu en Husserl y Heidegger, vease Antonio Zirión Quijano, "La noción de la fenomenoloxía y el llamáu a les coses mesmes", n'Escritos de Filosofía, Bonos Aires, 2003, númberu 43. </ref> Unu de los conceutos centrales de la fenomenoloxía trascendental ye'l de '''intencionalidad''', que vien de la tradición escolástica y n'última instancia del conceutu aristotélicu de “logos”.<ref>Dominik Perler, Ancient and Medieval Theories of Intentionality, Brill, Leiden-Boston-Köln, 2001.</ref> Otru de los sos conceutos fundamentales ye'l de '''evidencia''' o '''intuición''', que ye una ampliación del conceutu de percepción y que se refier a una verdá más orixinaria que la proposicional: esta verdá ye la de lo qu'apaez.
Llinia 47:
==== ''Idees I''. Surdimientu de la fenomenoloxía trascendental. ====
 
''Idees relatives a una fenomenoloxía pura y una filosofía fenomenológica'', tamién conocida como ''Idees I'', ye la primer publicación onde apaez la tema de la '''epojé trascendental''': la operación por aciu la cual Husserl propón aportar a la suxetividá trascendental o conciencia pura por aciu una serie de pasos o amenorgamientos.<ref>Husserl, Edmund, Idees relatives a una fenomenoloxía pura y una filosofía fenomenológica. Llibru primeru (traducción de José Gaos), FCE, MéxicoMéxicu, 1997, parágrafu 36.</ref> Una d'estos amenorgamientos ye la ''' amenorgamientu eidética''', que consiste en tomar les oxetividaes que se presenten a la consciencia como meros exemplares d'esencies que se llogren por variación eidética. Esti métodu yá fuera introducíu nes ''Investigaciones Lóxiques''. Nun ye este'l casu de la '''amenorgamientu trascendental''', qu'apaez per primer vegada nesta obra na forma d'una desconexón o puesta ente paréntesis de la creencia na realidá del mundu.<ref>Husserl, Edmund, Idees relatives a una fenomenoloxía pura y una filosofía fenomenológica. Llibru primeru (traducción de José Gaos), FCE, MéxicoMéxicu, 1997, parágrafu 10.</ref> Quien executa esti amenorgamientu afaya de manera radical el mundu en cuantes que mundu vivíu por él, pos cola desconexón de la creencia na realidá del mundu'l fenomenólogo concéntrase necesariamente nel campu de la vida de conciencia na qu'ésti apaez y adquier inclusive'l so calter de realidá. Namá cola desatención del mundu en cuantes que mundu real ye posible emprestar atención al mundu tal que ye vivíu por nós. Ente que l'amenorgamientu trascendental abre'l campu de la consciencia pura, l'amenorgamientu eidética dexa captar lo qu'ende apaez en términos d'esencies y de relaciones esenciales. A l'actitú a na que vivimos cotidianamente cuando nun faemos filosofía, Husserl denominar '''actitú natural'''. A l'actitú na que caltenemos nel amenorgamientu trascendental --y que, sépalu lo o non el filósofu, ye mesma de toa filosofía denominar '''actitú trascendental'''.
 
A partir d'esta obra tola fenomenoloxía de Husserl va desenvolvese como fenomenoloxía trascendental. Otra manera, en ''Idees I'' esti proyectu adquier yá claramente'l perfil d'una filosofía que tien como xera esclariar el sentíu que'l mundu tien pa nós na nuesa vida cotidiana. Esto debe a que la vida mesmu sobre la qu'el fenomenólogo cavilga tien un calter intencional que coincide con una noción ampliada de significación que Husserl denomina ‘sentíu’ (Sinn) en ''Idees I''.<ref>Husserl, Edmund, Idees relatives a una fenomenoloxía pura y una filosofía fenomenológica. Llibru primeru (traducción de José Gaos), FCE, MéxicoMéxicu, 1997, p. 296.</ref> Husserl repara que tres l'amenorgamientu trascendental toa vivencia intencional sigui teniendo una estructura doble: un llau noético y un llau noemático. Ente que lo '''noético''' referir a la forma en que daqué ye vivíu, lo '''noemático''' referir a aquello a lo qu'apunta la vivencia como'l so oxetu.<ref>Husserl, Edmund, Idees relatives a una fenomenoloxía pura y una filosofía fenomenológica. Llibru primeru (traducción de José Gaos), FCE, MéxicoMéxicu, 1997, parágrafos 85, 86 y 96.</ref> Na correlación intencional ente noesis y nóemas les vivencies se entretejen n'estructures sintétiques. Antendiendo a ello puédese falar d'una sintaxis de les vivencies que ye análoga a la del llinguaxe, pero muncho más fundamental.<ref>Sokolowski, Robert. Phenomenology of the Human Person. Cambridge University Press. 2010.</ref> A les investigaciones fenomenológicas sobre les síntesis nes que'l mundu y les coses nél adquieren el so sentíu, Husserl llamar investigaciones constitutives.
 
N'obres posteriores Husserl va proponer delles formes de llevar a cabu los distintos amenorgamientos que conducen a la suxetividá trascendental. Equí ye importante faer una observación sobre'l términu amenorgamientu, n'alemán "Reduktion". Nel so llibru ''Introduction to Phenomenology'', Robert Sokolowski propón interpretar esti términu nel sentíu de “re-conducción”, conforme a la etimoloxía llatina re-ducere.<ref>Robert Sokolowski, Introduction to Phenomenology, Cambridge University Press, 2000.</ref> Esta interpretación del términu amenorgamientu ye congruente col papel qu'esti conceutu xuega na fenomenoloxía trascendental.
Llinia 59:
==== ''Meditaciones cartesianes, Lóxica Formal y Lóxica Trascendental, La crisis de les ciencies europees y la fenomenoloxía trascendental, Idees II''. Maduración de la fenomenoloxía trascendental. ====
 
De les obres sistemátiques que Husserl algamó a terminar en vida, les más madures son ''Meditaciones cartesianes'' (1931) y ''Lóxica Formal y Lóxica Trascendental'' (1929). La llectura d'estos dos obres ye imprescindible pa entender el proyectu de la fenomenoloxía trascendental frente a les acusaciones de platonismu y de solipsismo. Ente otres coses, nelles Husserl incorpora los sos descubrimientos relativos a la conciencia del tiempu<ref>Veanse Husserl, Edmund, Llecciones de fenomenoloxía de la conciencia interna del tiempu (traducción d'Agustín Serrano de Haro), Editorial Trotta, Madrid, 2002; Husserl, Edmund, Analyses Concerning Passive and Active Synthesis. Lectures on Trascendental Logic (traducción de Anthony Steinbock), Kluwer Academic Publishers, Carbondale, Illinois, USA, 2001.</ref> pa esclariar la temporalidá de les oxetividaes reales ya ideales,<ref>Husserl, Edmund, Lóxica formal y lóxica trascendental. Ensayu d'una crítica de la razón lóxica (traducción de Luis Villoro y revisión d'Antonio Zirión Quijano), UNAM, MéxicoMéxicu, 2009.</ref> y los sos descubrimientos relativos a la empatía —la consciencia intencional na que captamos a los otros en virtú de la so apaecer corporal<ref>Veanse Husserl, Edmund, Problemes fundamentales de la fenomenoloxía (traducción de César Moreno y Javier San Martín), Alianza Editorial, 1994;Husserl, Edmund, Idees relatives a una fenomenoloxía pura y una filosofía fenomenológica. Llibru segundu: Investigaciones fenomenológicas sobre la constitución, (traducción d'Antonio Zirión Quijano), UNAM, MéxicoMéxicu, 2005. </ref> — pa esclariar la forma en que somos conscientes de la intersubjetividad.<ref>Husserl, Edmund, Meditaciones cartesianes (traducción de José Gaos y Miguel García-Baró), FCE, MéxicoMéxicu, 1996.</ref>
 
Mientres los sos últimos años, Husserl preparaba otra obra sistemática de la cual namái la primer parte pudo publicar nun periódicu pa inmigrantes: ''La crisis de les ciencies europees y la fenomenoloxía trascendental'' (1936). Sicasí, publicar de manera póstuma partes adicionales d'esti trabayu.<ref>Husserliana VI. Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie. Eine Einleitung in die phänomenologische Philosophie. Hrsg. von Walter Biemel. Nachdruck der 2. verb. Auflage. 1976.</ref> Trátase d'una introducción a la fenomenoloxía trascendental que recupera críticamente munchos afayos históricos de la filosofía y que pretende dar cuenta del sentíu de les esplicaciones de les ciencies modernes y de la so necesidá de fundase n'investigaciones fenomenológicas que tienen como tema al mundu de la vida. Amás, nella Husserl revisa críticamente diverses formes de llevar a cabu l'amenorgamientu fenomenológica.
Llinia 67:
==== Xénesis del amenorgamientu trascendental ====
 
Husserl introduz explícitamente per primer vegada la idea d'un amenorgamientu gnoseológica” en ''La idea de la fenomenoloxía'' (1907). El desenvolvimientu filosóficu d'esta idea va dir adquiriendo una complexidá cada vegada mayor conforme a una cierta maduración nel so pensamientu. Por ello l'amenorgamientu trascendental nun tien de ser vista como un "xiru" sorprendente y contradictoriu na obra de Husserl respectu de los sos ''Investigaciones lóxiques'', como se pensó dacuando. Nesta última obra,<ref>Veanse los parágrafos 2, 4, 12, 14 y 16 de la quinta investigación.</ref> Husserl fala yá de “una aprehensión fenomenológica pura desconectadora (ausschaltende) de toles posiciones trascendentes” y de un yo fenomenológicamente amenorgáu”. Ye ciertu qu'estes palabres, como munches otres del mesmu enclín, fueron introducíes namái hasta 1913, añu de la segunda edición de les ''Investigaciones Lóxiques'' y de la publicación de ''Idees I''. Sicasí, naquelles investigaciones podemos ver la predelineación d'un radicalismu filosóficu que torga falar d'un viraje autocontradictorio. Yá na primer edición d'esa obra (1900-1901) Husserl falaba de la distinción ente “el yo de les vivencies” (Ichleib) y el yo empíricu, de la delimitación del yo psíquicu puru” al so “conteníu fenomenológico”, y de cómo al traviés d'esta delimitación el yo “amenórgase” (ye reduziert sich) a la unidá de la conciencia. Agora bien, ye nes sos llecciones de 1907, publicaes col títulu de ''La idea de la fenomenoloxía'', onde Husserl espón per primer vegada con toa claridá y sistematicidad la idea de la fenomenoloxía en relación colo que más palantre (1913) sería llamáu “amenorgamientu trascendental”. Ende sostien que “namá per mediu d'un amenorgamientu –a la que vamos llamar yá amenorgamientu fenomenológica– llogro un datu absolutu, que yá nun ufierta nada de trescendencia”.<ref>HUSSERL, Edmund, La idea de la fenomenoloxía. Cinco Lecciones, trad. de Manuel GARCÍA-BARÓ, Fondu de Cultura Económica, MéxicoMéxicu; Madrid; Bonos Aires 1982, p. 55</ref> Dende un puntu de vista retrospectivu la obra de Husserl paez implicar, nel camín que va de ''Investigaciones lóxiques'' a ''Idees I'', pasando por ''La idea de la fenomenoloxía'', una énfasis creciente en ciertos puntos que tendíen dende'l principiu escontra ciertu radicalismu filosóficu. Pa poner otru exemplu, nos primeros parágrafos de la primera de les ''Investigaciones lóxiques'' Husserl falaba, apuntando yá a desenvolvimientos que más palantre habríen de conducir al amenorgamientu trascendental, del principiu de la falta de supuestos”, entendíos como supuestos ontolóxicos, y faía referencia a la fenomenoloxía pura como “terrenal d'investigaciones [ontológicamente] neutrales”. En concordanza con esto diz tamién que les sos investigaciones “nun teníen tema ontolóxica” y que la fenomenoloxía pura nun fai nin la menor afirmación sobre esistencies reales (reales Dasein).
 
A lo último les diferencies ente la primera y la segunda edición de les ''Investigaciones Lóxiques'' ufierten un campu d'estudiu pa la determinación del progresu na filosofía de Husserl y p'entender el so camín escontra l'amenorgamientu trascendental como l'intre d'una énfasis radicalizador.
Llinia 92:
=== Ediciones en castellán ===
* ''Fenomenoloxía de la Conciencia del Tiempu Inmanente'', Editáu por [[Martin Heidegger]], Trad. de Otto Y. Langfelder, Nova, Bonos Aires, 1959
* ''Idees Relatives a una Fenomenoloxía Pura y una Filosofía Fenomenológica'', Trad. [[José Gaos]], Fondu de Cultura Económica, MéxicoMéxicu, 1949; 2a. edición revisada y afecha a la edición alemana en Husserliana, 1962. Socesives reimpresiones hasta 1993 (ISBN 84-375-0255-1). Nueva edición y refundición integral de la traducción de José Gaos por Antonio Zirión Quijano, UNAM-Fondu de Cultura Económica, MéxicoMéxicu, 2013.
* ''Investigaciones Lóxiques'', 4 Volumes, Editorial Revista d'Occidente, Madrid, 1929. Segunda ed., 2 volúmenes, 1967. Trad. de [[Manuel García Morente]] y [[José Gaos]].
* ''Investigaciones Lóxiques'', 2 Volumes, Alianza, Bonos Aires, 2005, Trad. de [[Manuel García Morente]] y [[José Gaos]]. (Trátase de la mesma traducción citada enriba.) (ISBN 84-206-8196-2)
* ''Lóxica Formal y Lóxica Trascendental. Ensayu d'una Crítica de la Razón lóxica'' (1929), Ediciones del Centru d'Estudios Filosóficos de la Universidá Nacional Autónoma de MéxicoMéxicu, MéxicoMéxicu, 1962. Trad. de Luis Villoro.
* ''Meditaciones Cartesianes'', Ediciones Paulines, Madrid, 1979, Trad. de Mario A. Preses. Otra edición: FCE, 1985, trad. de [[José Gaos]] y M. García Baró (ISBN 84-375-0256-X)
* ''Invitación a la fenomenoloxía'', Barcelona-Bonos Aires-MéxicoMéxicu, Paidós, 1992. Contien los testos de Husserl: «L'artículu “Fenomenoloxía” de la Enciclopedia británica'», «La filosofía na crisis de la humanidá europea» ([[1935]]), «La filosofía como autorreflexión de la humanidá». (ISBN 84-7509-791-X)
* ''Problemes Fundamentales de la Fenomenoloxía''. Madrid, Alianza 1994.
* “L'orixe de la xeometría” (traducción de Jorge Pládanu y Rosemary Rizo-Patrón), en ''Estudios de Filosofía'', revista de la Pontificia Universidá Católica del Perú/ Institutu Riva-Agüeru, IV, 2000, pp. 33-54.
* ''Esperiencia y Xuiciu'' (traducción de Jas Reuter y revisión de Bernabé Navarro), UNAM, MéxicoMéxicu, 1980.
* “L'espíritu común (Gemeingeist I ya II)” (traducción de César Moreno), en ''Thémata'', númberu 4, Sevilla, 1987, págs. 131-158.
* ''Idees relatives a una fenomenoloxía pura y una filosofía fenomenológica. Llibru segundu: Investigaciones fenomenológicas sobre la constitución'', (traducción d'Antonio Zirión Quijano), UNAM, MéxicoMéxicu, 2005.
* ''Problemes fundamentales de la fenomenoloxía'' (traducción de César Moreno y Javier San Martín), Alianza Editorial, 1994.
* ''Renovación del home y de la cultura'' (traducción d'Agustín Serrano de Haro), Anthropos Eitorial, MéxicoMéxicu/ Barcelona, 2002.
* ''La tierra nun se mueve'' (traducción d'Agustín Serrano de Haro), Editorial Complutense, Madrid, 2006.
* ''Invitación a la fenomenoloxía'', Ediciones Paidós, Barcelona, 1990.
* ''Llecciones de fenomenoloxía de la conciencia interna del tiempu'' (traducción d'Agustín Serrano de Haro), Editorial Trotta, Madrid, 2002.
* ''La crisis de les ciencies europees y la fenomenoloxía trascendental. Una introducción a la filosofía fenomenológica'' (traducción de Jacobo Muñoz). Filosofía. Clásicos. Barcelona, Editorial Crítica, 1991.
* ''L'artículu de la Encyclopaedia Britannica'' (traducción d'Antonio Zirión Quijano), UNAM, MéxicoMéxicu, 1990.
 
== Notes y referencies ==