Diferencies ente revisiones de «Güesu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m plurales mal formaos
m Bot: Troquéu automáticu de testu (- caltien + caltién , - contien + contién )
Llinia 47:
 
* '''Almacenamientu de minerales''': Los güesos actúen como les reserves minerales más importantes del cuerpu, sobremanera de [[calciu]] y [[fósforu]].
* '''Almacenamientu de factores de crecedera''': La matriz ósea mineralizada contiencontién importantes [[Factor de crecimiento|factores de crecedera]] como'l [[factor de crecedera insulínico]], el [[factor de crecedera transformante beta]], la [[proteína morfogénica ósea]] y otros.
* '''Almacenamientu d'enerxía''': La [[migollu óseu mariella]] actúa como reservorio d'ácidos grasos, importantes pa la homeostasis enerxética.
* '''Equilibriu acedu-base''': L'absorción o lliberación de sales alcalinos dende los güesos escontra la circulación amortigua los cambeos escesivos nel [[pH]] sanguíneu.
Llinia 105:
[[File:604 Bone cells.jpg|thumb|Les célules ósees]]
El '''güesu compactu''' o '''cortical''' forma la [[diáfisis]] (la porción allargada de los güesos llargos que queda nel mediu de les [[epífisis]] o porciones distales de los mesmos). Apaecen como una masa sólido y continuo que la so estructura solo ver al [[microscopiu ópticu]]. El so matriz ósea mineralizada ta depositada en laminuques, ente estes allúguense les llagunes colos osteocitos (cada llaguna col osteocito ye llamada osteoplasto), dende caúna irrádiense canalículos (conductillos bien delgaos), ramificaos que les comuniquen y dexen la nutrición de los osteocitos (recordemos qu'esto ye importante una y bones los osteocitos atópense arrodiaos de matriz mineralizada que nun dexa l'espardimientu de nutrientes al osteocito).
* Concéntricamente alredor d'una canal llonxitudinal vascular (llamáu conductu de Havers), que contiencontién capilares, vénulas postcapilares y dacuando arterioles, formando estructures cilíndriques llamaes osteonas o sistemes haversianos visibles al microscopiu ópticu.
* Ente les osteonas disponer de forma angular formando los sistemes intersticiales separaos de les osteonas poles llamaes llinies de cementu (capa de matriz ósea probes en fibres [[coláxenu]] que nun son travesaos por estos canalículos, esto ye que nun tener elementos vasculares; tou esto ye observable al [[microscopiu ópticu]]).
* Per debaxo del periostiu sobre la so superficie interna, y per debaxo del endostio allúguense alredor de la circunferencia del tarmu de forma estendida les laminuques circunferenciales esternes ya internes (paraleles a la superficie).
Llinia 113:
=== Güesu esponxosu (reticuláu, trabecular) ===
 
El '''güesu esponxosu''' o '''trabecular''' nun contiencontién osteonas, sinón que les llámines intersticiales tán de forma irregular formando unes plaques llamaes trabéculas. Estes plaques formen una estructura esponxosa dexando buecos llenos del migollu óseu colorada. Dientro de les trabéculas tán los osteocitos, los vasos sanguíneos enfusen directamente nel güesu esponxosu y dexen l'intercambiu de nutrientes colos osteocitos. El güesu esponxosu ye constituyente de les epifisis de los güesos llargos y del interior d'otros güesos.
 
== Texíu óseo ==
Llinia 147:
# ''Crecedera del modelu cartilaxinosu'': Cuando los condroblastos queden allugaos nes capes fondes de la matriz cartilaxinosa, llámase-yos condrocitos. El modelu cartilaxinosu crez en sentíu llonxitudinal por división celular continua de los condrocitos, acompañada de secreción adicional de matriz cartilaxinosa. esti procesu xenera un aumentu de llargor que se llama crecedera intersticial (esto ye, dende dientro). En contraste, la medría na grosez del cartílagu débese principalmente a la adición de matriz na periferia del modelu por nuevos condroblastos, que evolucionen a partir del pericondrio. A esti tipu de desenvolvimientu per depósitu de matriz sobre la superficie cartilaxinosa llámase-y desenvolvimientu por aposición. Al siguir la crecedera del modelu cartilaxinosu, se hipertrofian los condrocitos de la so rexón central, probablemente en virtú de qu'atropen glucóxenu pa la producción de ATP y de que sinteticen enzimes que catalizarán les reacciones químiques. Dalgunes de les célules hipertrófiques esploten y lliberen el so conteníu, lo que modifica'l pH de la matriz, esti cambéu activa la calcificación. Otros condrocitos del cartílagu en calcificación muerren porque la matriz yá nun espubliza los nutrientes con rapidez abonda. Al asoceder esto, fórmense llagunes que tarde o aína se funden pa formar cuévanos pequenos.
# ''Desenvolvimientu del centru de osificación primariu'': Una arteria nutricia enfusa nel pericondrio y nel modelu cartilaxinosu en calcificación al traviés d'un furacu nutriciu na rexón central del modelu cartilaxinosu, los cual aguiya que les célules osteógenas del pericondro estremar en osteoblastos. Estes célules secretan, sol pericondrio, una llámina delgada de fusu compactu, llamada collar de matriz ósea. cuando'l pericondrio empieza a formar texíu óseo, conózse-y como periostiu. cerca del centru del modelu crecen capilares periósticos nel cartílagu calcificado en desintegración. El conxuntu d'estos vasos y los sos correspondientes osteoblastos, osteoclastos y célules del migollu óseu colorada recibe'l nome de biltu perióstico o yema perióstica. al crecer nel modelu cartilaxinosu, los capilares inducen la crecedera d'un centru de osificación primariu, rexón en que'l texíu óseo sustitúi la mayor parte del cartílagu. Depués los osteoblastos empiecen a depositar matriz ósea sobre les borrafes del cartílagu calcificado, colo que se formen les trabéculas del güesu esponxosu. A midida que el centru de osificación allargar escontra los estremos del güesu, los osteoclastos destrúin les trabéculas acabante formar. D'esta miente fórmase la cavida medular, nel centru del modelu, que enllénase dempués con migollu óseu colorada. La osificación primaria principia na superficie esterior del güesu y avanza escontra l'interior.
# ''Desenvolvimientu de los centros de osificación secundarios'': La diáfisis, que de primeres yera una masa sólido de cartílagu hialino, ye reeplazada por güesu compactu, que'l so centru contiencontién el cuévanu llenu de migollu óseu colorada. Cuando los vasos sanguíneos enfusen la epífisis, fórmense los centros de osificación secundarios, polo regular escontra'l momentu de la nacencia. La formación de güesu ye similar a la que tien llugar nos centros de osificación primarios; sicasí, estremar en que'l texíu esponxoso permanez nel interior de la epífisis (nun se forma'l cuévanu medular). La osificación secundaria empecipiar nel centru de la epífisis y prosigue escontra l'esterior, en dirección a la superficie esterna del güesu.
# ''Formación del cartílagu articular y de la placa epifisiaria'': El cartílagu hialino que cubre les epífisis convertir en cartílagu articular. mientres la niñez y l'adolescencia caltiencaltién cartílagu hialino ente la diáfisis y les epífisis, que conozse como placa epifisiaria y ye la que dexa la crecedera llonxitudinal de los güesos llargos.
 
== Alteraciones de los güesos ==