Diferencies ente revisiones de «San Bartolomé de Tirajana»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: De plantía:Ficha de localidá d'España a Plantía:llocalidá
m Bot: Troquéu automáticu de testu (- isles + islles )
Llinia 71:
 
* Nel día de San Bartolomé de 1479, los castellanos empobinaos pol Obispu Juan de Fríes y el Capitán Pedro Hernández Cabrón sufrieron una seria derrota nes cercaníes de la Caldera de Tirajana (polo que prometieron al Santu una Ilesia si finalmente yéra-yos aparente), pero en 1484 la conquista de la isla completárase prácticamente poles tropes de los Reis Católicos sol mandu de Pedro de Vera. Los últimos intentos de resistencia de los pobladores aboríxenes producir nes zones montascoses de los conceyos de San Bartolomé de Tirajana y Santa Lucía de Tirajana, nel llugar denomináu "Ansite". L'actual "Fortaleza de Ansite" ye namá unu de los posibles allugamientos de tales últimos llugares d'abelugu, esactamente nun se sabe'l so localización. Vista la inutilidá de la defensa, y obligaos pol fame y la superioridá militar de los sos oponentes, dalgunos suicidáronse tirándose polos riscos, y otros apurriéronse. Capitularon el 16 de marzu de 1485, dando fin a la conquista de la isla.
* Los aboríxenes del conceyu beneficiar tres la conquista de la orde de los Reis Católicos de respetar nes islesislles realengas (Gran Canaria, La Palma y Tenerife), la llibertá de los aboríxenes que fueren "de paces" y que tuvieren "instruyíos nel cristianismu o en víes d'ello"; pero a los "de guerra" yera llegal amenorgalos a esclavitú; ante dalguno abusos de dellos mandos, qu'intentaben esclavizar illegalmente a aboríxenes pacíficos, los Reis Católicos intervienieron nel so favor per mediu de los sos oficiales y procuradores.
* La contorna de "Los Tirajanas pasó a ser parte del del Señoríu de Agüimes (lo que depués sería'l conceyu de Santo Lucía de Tirajana), con frontera xurisdiccional nel ribayu de Tirajana. Cuidao que Gran Canaria yera una isla de "realengo" (conquistada non por nobles con concesión real, sinón directamente pola Corona) yá antes de la culminación de la conquista, Pedro de Vera empezó a faer repartimientos de tierres en propiedá per encargu de los Reis Católicos (ente los participantes o financiadores de la conquista, "según el so merecimientu y estáu"), que terminaron l'añu de la Conquista, pero revisáronse darréu por comisionados reales ante los abusos ya inxusticies cometíos. Tirajana partióse a la fin, formando'l tercer distritu de repartida. Non tola tierra del distritu partióse, quedando grandes zones de propiedá real y usu comunal.
* En 1494, los Reis Católicos otorguen graciosamente el Fueru de Gran Canaria, siguiendo'l modelu de los fueros castellanos, pero sobremanera de los de Sevilla y l'acabante conquistar Granada. Nel citáu fueru, en cuenta de contener un llistáu de derechos o privilexos pa los habitantes aforados, regulábase la organización territorial de la isla, con dellos cargos decisivos directamente nomaos pol Rei y otros polos pobladores. Se instituyó un Cabildru, con see en Les Palmes de GC., que rexía sobre tou la isla. Nos pueblos con parroquia propia, esistía amás un alcalde "pedáneo" o "real" (nomáu pol Correxidor, Cabildru, l'Audiencia o conjuntamente por dellos d'estos, en distintos períodos), dos "diputaos del común" (escoyíos dende 1766), y un "síndicu personero".