Diferencies ente revisiones de «Izquierda Xunida de Navarra»

Contenido eliminado Contenido añadido
EmausBot (alderique | contribuciones)
m Moviendo 1 enllace(s) interllingüístico(s), agora proporcionao(s) por Wikidata na páxina d:Q280911
m Bot: Orotografía habitual na wiki
Llinia 2:
'''Izquierda Xunida de Navarra''' ('''IUN-NEB'''), en [[euskera]] ''Nafarroako Ezker Batua'', ye una organización política de la [[Comunidá Foral de Navarra]], [[España]]. Defínense como un ''movimientu políticu y social entamáu de la esquierda navarra'' y ta federáu cola organización política española [[Izquierda Xunida (España)|Izquierda Xunida]].
 
Allugada nel espectru políticu de la [[esquierda]], IUN-NEB tien como oxetivu'l dinamizar un pensamientu críticu empuestu a llograr un cambéu social fundamental na llibertá, igualdá y solidaridá. N'unión d'otros movimientos, cuantimás los ecoloxistes, suel allegar a les distintes eleccioneseleiciones ufiertando una ufierta progresista y ecoloxista. En 2011 estableció con [[Batzarre]] la coalición electoral [[Esquierda-Ezkerra]].
 
== Definición y organización ==
Nos mesmos estatutos de la organización Izquierda Xunida de Navarra - Nafarroako Ezker Batua (IUN-NEB) definir con "un movimientu político y social unitariu na llíneallinia política xeneral y nel programa" que'l so oxetivu ye {{cita|''tresformar gradualmente'l sistema capitalista económicu, social y políticu nun sistema socialista democráticu encontáu nos principios de xusticia, igualdá y solidaridá y entamáu nuna forma d'Estáu de Derechu, Federal y Republicanu defensor del feminismu, l'ecoloxismu, el pacifismu, según contrariu a cualesquier otra forma de opresión, y na defensa plena de tolos derechos humanos, individuales y colectivos.''}}
 
=== Árees d'ellaboración ===
Llinia 26:
* '''Coordinador Local''': escoyer l'Asamblea Local y tien como funciones representar al conxuntu de la organización a nivel local, coordinar la Comisión y el Conseyu Políticu Local y dinamizar la vida política de la Comisión y el Conseyu Políticu local.
 
* '''Asamblea Xeneral''': espresa la soberanía de IUN - NEB y nella define la llíneallinia política xeneral. Axúntase cada trés años o extraordinariamente cuando se determine, convocar el Conseyu Políticu y les decisiones adoptaes son vínculantes pa tola organización. L'Asamblea Xeneral debe, aldericar y aprobar les llíneesllinies polítiques y les estratexes xenerales, aldericar y aprobar l'informe del Coordinador Xeneral y escoyer a la Comisión Executiva. L'Asamblea Xeneral ta formada polos miembros de l'anterior Asamblea xeneral (Coordinador Xeneral, Comisión Executiva y Conseyu Políticu) y los delegaos de les Asamblees Locales.
 
* '''Conseyu Políticu''': ye'l máximu órganu de decisión ente Asamblees Xenerales. Axúntase a lo menos 6 vegaes al añu y convocar la Comisión Executiva. Les sos funciones son les de dirixir el trabayu políticu, social ya institucional por aciu la programación de les estratexes y actividaes, convoca a l'Asamblea xeneral y alderica y aprueba los informes del Coordinador Xeneral, según el programa de gobiernu pa Navarra. Ye'l responsable de la eleccióneleición de candidatures pa les eleccioneseleiciones forales, estatales y europees y ratifica les candidatures locales. Convoca referéndums internos. La exa a los representantes que correspuendan a IUN - NEB en Conseyu Políticu Federal d'IX. Componer, los miembros escoyíos pola Asamblea Xeneral, los miembros de la Comisión Executiva y un representante per cada Asamblea de base constituyida formalmente y qu'algame los 10 afiliaos.
 
* '''Comisión Executiva''': asegura la dirección política permanente ente xuntes del Conseyu Políticu. Representa a IUN - NEB en toes la instancies de l'alministración y na vida social y político, tien la representación llegal del partíu. Ente les sos funciones ta la d'establecer les llíneesllinies xenerales de l'actuación del Grupu Parlamentariu nel Parllamentariu Foral y nes Cortes pa los asuntos rellacionaos con Navarra. La Comisión Executiva ta compuesta pol Coordinador Xeneral, los miembros escoyíos pola Asamblea Xeneral y, nel casu de producise vacantes, pol Conseyu Políticu.
 
* '''Coordinador Xeneral''': escoyíu pola Asamblea Xeneral tien como funciones, representar a IUN - NEB, convocar, presidir y coordinar la Comisión Executiva y ellaborar los informes a aldericar nel Conseyu Políticu.
Llinia 64:
== Historia ==
=== Entamos ===
El [[27 d'abril]] de [[1986]] constituyíase [[Izquierda Xunida (España)|Izquierda Xunida]] a nivel estatal. Facer ante la cita|''ineludible necesidá pa recuperar la esperanza que subyace nos pruyimientos de tantu españoles que se pronuncien pola paz y la neutralidá, el trabayu pa toos y la consagración, a última hora, d'una democracia avanzada ensin espacios escluyíos a la soberanía popular''}} y taba destinada a la convocatoria a eleccioneseleiciones del 22 de xunu d'esi añu. Na mesma constitución de la plataforma, faíase un llamamientu a la creación de proyectos similares nes comunidaes y nacionalidaes que componen España; {{cita|''...esa respuesta concebir como a una convocatoria abierta a toles incorporaciones que se produzan; y convidando, yá dende agora, a que se formen plataformes de la Izquierda Xunida a nivel de les distintes Comunidaes Autónomes, provincies, ciudaes, pueblos, centros de trabayu, d'estudios, etc.''}}
 
Los partíos y axentes políticos y sociales qu'impulsaben la constitución d'IX nel estáu tamién lu fixeron nes autonomíes. Asina en Navarra fundábase Izquierda Xunida de Navarra'l [[29 d'abril]] del mesmu añu col mesmu fin que la estatal, presentase a les [[elecciones xenerales españoles de 1986|elecciones del 22 de xunu]]. Les resultancies fueron modestos, llográndose'l 1,55% de los votos nesti primer alcuentru electoral, lo cual significó, sía que non, una meyora al respective de les resultancies del [[PCE-EPK]] nes anteriores eleccioneseleiciones de 1982, nes que llograra namá un 0,72%. Nestes primeres eleccioneseleiciones Izquierda Xunida de Navarra tuviera que competir tamién cola [[Mesa pa la Unidá de los Comunistes]], el partíu de [[Santiago Carriellu]], que llogró un 0,57% de los votos.
 
Nes eleccioneseleiciones forales (parlamentu) y municipales que se celebraron al añu siguiente llogró un porcentaxe inferior, el 1,39% y representación en cinco ayuntamiento con un total de 7 conceyales. Tres año dempués, en [[1989]] llega al 3,19% nes [[elecciones al Parlamentu Européu de 1989 (España)|elecciones al Parlamentu Européu]], empezaba la penetración na sociedá navarra.
 
=== I Asamblea Xeneral ===
Llinia 74:
 
=== II Asamblea Xeneral ===
La II Asamblea Xeneral realizar n'ochobre de [[1990]] y nella decide la creación del cargu de ''coordinador xeneral'', que recayería en [[Martín Landa]], independiente, y apuéstase per una llíneallinia de trabayu pa recuperar la ''hermandá histórica ente les comunidaes de Navarra y [[País Vascu]]'', anque se decide que IUN-NEB nun sofitaría ''nengún planteamientu d'integración de Navarra na Comunidá Autónoma del País Vascu al traviés del vixente Estatutu d'Autonomía''.
 
Nes eleccioneseleiciones de mayu de [[1990]], forales y municipales, llogra, per primer vegada, representación nel parlamentu navarru, dos parlamentarios ([[Félix Tabierna]] y [[Martín Landa]]), y xube a 12 el númberu de conceyales, unu d'ellos en [[Pamplona]].
 
=== III Asamblea Xeneral ===
Llinia 83:
Nes [[elecciones xenerales españoles de 1993|elecciones xenerales de xunu de 1993]] llega a llograr el 8,83% de los votos y nes [[elecciones al Parlamentu Européu de 1994 (España)|europees del añu siguiente]] algama'l 12,77%, no que sería'l so techu electoral. La siguiente cita electoral, les forales y municipales de mayu de 1995, llogra cinco parlamentarios con un porcentaxe del 9,43% de los votos y 49 conceyales distribuyíos en 24 localidaes, d'ellos dos llegaríen a alcalde y el partíu entraría nel equipu de gobiernu del conceyu de Pamplona.
 
Nes [[elecciones xenerales españoles de 1996|xenerales de marzu de 1996]] llogra'l 12,45% de los votos lo que se tradució na eleccióneleición del primera y únicu diputáu al Congresu hasta la fecha, [[Julián Fernández Sánchez|Julián Fernández]].
 
=== IV Asamblea Xeneral ===
Llinia 95:
N'avientu de [[1999]] celébrase la V Asamblea d'IX-EB de Navarra en Pamplona. Los nuevos estatutos inclúin el cambéu de nome por Izquierda Xunida de Navarra-Nafarroako Ezker Batua (IUN-NEB). Ye reelexíu Félix Tabierna como coordinador xeneral; la Comisión Executiva queda integrada, amás, por [[Ion Erro]], [[José Miguel Nuin]], Lidia Biurrun, Eusebio García, Isabel Arboniés, Pedro Vázquez, Manuel Rodríguez, Pedro Esparda, Carlos Lázaro, Juan Gracia, Iñaki Aierdi, Javier Jimeno, Francisco Jiménez, Maite Mola, Ángel Tamames y Santiago Viedma. Se instituye la Fiesta de IUN-NEB a celebrar añalmente.
 
Nes eleccioneseleiciones foral y municipal de [[2003]] llogra un 8,77% de los votos y llogra cuatro parlamentarios: [[Félix Tabierna]], Ana Figueres, [[José Miguel Nuin]] y [[Miguel Izu]]. Nes municipales llogra 43 conceyales, unu llegaría a alcalde, y participaría nos equipos de gobiernu de munchos conceyos.
 
=== VI Asamblea Xeneral ===
Llinia 106:
 
=== VIII Asamblea Xeneral ===
En febreru de 2010 celébrase la VIII Asamblea Xeneral, que reelixe a José Miguel Nuin como coordinador y anueva los órganos de dirección. Apueste pola refundación de la esquierda y, de cara a les eleccioneseleiciones de 2011, pola constitución d'un polu d'esquierdes qu'axunte a les diverses fuerces y persones de la esquierda tresformadora esistentes ente'l [[PSN-PSOE]] y [[Nafarroa Bai]],
 
En payares de 2010 algamó un alcuerdu con [[Batzarre]] (enantes integráu en [[Nafarroa Bai]]) p'allegar xuntos a les [[elecciones al Parlamentu de Navarra de 2011|elecciones de 2011]].<ref>[http://www.gara.net/azkenak/11/233851/ye/IUN-Batzarre-algamen-alcuerdu-pa-allegar-coalicion-eleccioneseleiciones-2011 IUN y Batzarre algamen un alcuerdu p'allegar en coalición a les eleccioneseleiciones de 2011], ''Gara'', 23 de payares de 2010.</ref> La coalición presentar en xineru de 2011 cola denominación [[Esquierda-Ezkerra]]. La coalición caltúvose pa les eleccioneseleiciones xenerales de 2011, europees de 2014 y autonómiques y municipales de 2015.
 
== Resultancies electorales ==
Llinia 117:
|width=50%|
 
; EleccionesEleiciones al Parlamentu de Navarra {|
class="wikitable"
!bgcolor = "gray" colspan = "5" style = "color:green;"|Resultancies electorales de IUN-NEB
|-
! EleccionesEleiciones !! Votos !! % !! Parllamentarios
|-
| [[Elecciones al Parlamentu de Navarra de 1987]]
Llinia 171:
|width=50%|
 
;EleccionesEleiciones municipales
{| class="wikitable"
!bgcolor = "gray" colspan = "5" style = "color:green;"|Resultancies electorales de IUN-NEB
|-
! EleccionesEleiciones !! Votos !! % !! Conceyales
|-
| [[Elecciones municipales españoles de 1987|Elecciones municipales de 1987]]
Llinia 226:
|width=50%|
 
; EleccionesEleiciones xenerales españoles
{| class="wikitable"
!bgcolor = "gray" colspan = "5" style = "color:green;"|Resultancies electorales de IUN-NEB
|-
! EleccionesEleiciones !! Votos !! % !! Diputaos
|-
| [[Elecciones xenerales españoles de 1986|Elecciones xenerales de 1986]]
Llinia 291:
 
 
; EleccionesEleiciones al Parlamentu Européu {|
class="wikitable"
!bgcolor = "gray" colspan = "5" style = "color:green;"|Resultancies electorales de IUN-NEB
|-
! EleccionesEleiciones !! Votos !! %
|-
| [[Elecciones al Parlamentu Européu de 1987 (España)|Elecciones europees de 1987]]
Llinia 328:
 
== Referencies ==
{{listarefllistaref}}
 
== Enllaces esternos ==