Diferencies ente revisiones de «Tameza»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Orotografía habitual na wiki
Sin resumen de edición
Etiqueta: edición de fonte 2017
Llinia 36:
Anguaño, la población dixébrase en dos [[Parroquia|parroquies]], con rurales bien pequeños: [[Villabre]], [[Fuxóu]] y [[Villuarrí]], que pertenecen a [[Tameza]]; y [[Yernes]] y [[Vindías]], que formen parte de la parroquia homónima.
 
== HestoriaHistoria ==
Nos primeros años del [[sieglu XIX]] alcontrárense en Fuxóu dellos cientos de monedes romanes que debieron ser ocultaes escontra la metá del [[sieglu IV]]. Hai noticies de más afayos del mesmu tipu, pero mui poco precisos.
<ref > {{es}} http://www.foro-ciudad.com/asturias/tolinas/documento-18207.htm Francisco Montesinos es Profesor de Matemáticas e historiador. </ref>
Llinia 44:
Dos años depués, los vecinos merquen el conceyu a la corona per '''12.691.922''' ''[[maravedí]]s'' <ref > {{es}} http://www.yernesytameza.es/historia, Ayuntamiento de Yernes y Tameza </ref>, a pagar ente los 130 vecinos que lu habitaben.
<ref > {{es}} http://yernesytameza.myartsonline.com/Historia.html Historia medieval de Yernes y Tameza </ref>
 
Nomóse representante del rei a ''Xuan de Grixalba'', que diseñó los primeros rexidores y encamentó-yos la xera de redautar les ordenances y [[lleis]] del conceyu. Estos cargos taben formaos per dos maxistraos, dos rexidores, un alcalde de xermandía y un personeru pol estáu noble y un xuez, un rexidor y otro alcalde de xermandía pol pueblu llano. Per últimu afitóse la capital del conceyu en [[Villabre]] en [[1584]], calteniéndose asina fasta los nuesos díes.<ref > {{es}} http://el.tesorodeoviedo.es/index.php?title=Gran_Enciclopedia_Asturiana - Yernes y Tameza, Gran Enciclopedia Asturiana, tomo 14, páxinas 298 a 304, I.S.B.N.84-7286-025-6, D.L.: VI 676-70</ref>
 
Llinia 72:
Cola vexetación de clima atlánticu podemos esfrutar de viesques mistos pergrandes de [[Castanea|castañales]], [[carbayu|carbayos]], [[Fagus sylvatica|fayes]] y [[Betula|Abeduriu]] [[Fraxinus excelsior|Fresnu]] y [[Ilex aquifolium|Xardones]], y dalgunu qu'otru árbol monumental.
El color verde característicu de la vexetación ye consecuencia de la fescura d'esta tierra, de cutiu so la borrina.
Ente la so fauna destaquen el xabalín, [[Felis silvestris|Gatu montes]], [[Llobu]], [[Esguil]], [[Llóndriga]], Papalba, [[Erinaceinae|Erizu]], Martalena, [[Curuxa]], [[Bubo bubo|Uxu]], [[Buteo buteo|Ratoneru común]], la [[Zapiquera]], [[Utre]], [[Meles meles|Melandru]], [[Genetta genetta|Jineta]], FoínFoína, venáu, y anque menos, el escasu [[Tetrao urogallus|urogallu]] y dacuando dalgún [[Ursidae|osu pardu]].
 
Tamién hai Invertebraos como'l [[Ichthyosaura alpestris cyreni (Tritón alpín español)|Tritón]], que pel norte llamen guardafuentes y [[Salamandra salamandra|sacaveres]], amás d'abondoses Caparines.
 
Sobre la flora del Conceyu de Grau y '''Yernes y Tameza''', redáctase una Tesis doctoral, Tesis-[[Universidá d'Uviéu]], Departamentu de Bioloxía d'Organismos y Sistemes, [[1991]], denominada "Estudiu de la flora y vexetación vascular del Conceyu de Grau ([[Principáu d'Asturies]]) y les sos contornes" que'l so autor ye Juan José Lastra Menéndez, <ref > {{es}} http://www.luislafuente.es/lastra/lastra.html, Dr. Juan José Lastra Menéndez, Catedrático de Botánica de la Universidad de Oviedo,</ref> Catedráticu de [[botánica]] de la Universidá d'Uviéu. ISBN 84-7468-362-9 3 <ref> {{es}} http://catalogo.rebiun.org/rebiun/doc?q=84-7468-362-9+%7C%7C+8474683629&start=2&rows=1&sort=score%20desc&fq=msstored_mlt172&fv=LIB&fo=and&redo_advanced=false, Datos de la publicación</ref> que na so presentación diz:
 
"Estúdiase la flora y vexetación vascular del [[Grau|conceyu de Grau]], el de Yernes y Tameza y de les contornes dambos que tán asitiaos na zona central asturiana. Realízase un catálogu florístico qu'almite pa la zona 1265 taxones distintes, de los cualos 799 son nuevos pal territoriu d'estudiu. Realiza un analís de la vexetación qu'entiende a los montes, carbes, turberes y pacionales, tamién s'inclúin les plantes cultivaes y señálense los usos populares, farmacolóxicos, d'interés apícola y otros, de los taxones más conocíos."
Llinia 175:
|}
 
HestóricamenteHistóricamente, el conceyu de '''Yernes y Tameza''' peculiarizóse per ser ún de los menos habitaos de tola rexón asturiana, pasando de tener 842 habitantes a entamos del [[sieglu XX]], a 159 <ref> {{es}} http://www.ine.es/consul/serie.do?s=DPOP15235 Revisión del Padrón Municipal, Yernes y Tameza, Total 1996 −209 hab. a 2015 − 159 hab.</ref> anguaño que ponen en riesgu la propia esistencia del conceyu. Desque na metada de [[1930]] el territoriu algama'l so cuetu máximu de población con 892 persones, l'amiyu asocedíu foi enforma considerable, per mor de, sobremanera, les poques perspeutives que presentaba'l conceyu y que fexo que les persones más xóvenes se decidieren per salir haza'l centru de la rexón asina como al conceyu vecín [[Grau]]. Más del 70% de la población perpasa los 45 años y un 15% nun aporta a los 30, siendo bien pequeña la cantidá de xóvenes menores de 15 años de la zona, un 3% del total. Estos datos revelennos una población enforma avieyao.
 
 
Hestóricamente, el conceyu de '''Yernes y Tameza''' peculiarizóse per ser ún de los menos habitaos de tola rexón asturiana, pasando de tener 842 habitantes a entamos del [[sieglu XX]], a 159 <ref> {{es}} http://www.ine.es/consul/serie.do?s=DPOP15235 Revisión del Padrón Municipal, Yernes y Tameza, Total 1996 −209 hab. a 2015 − 159 hab.</ref> anguaño que ponen en riesgu la propia esistencia del conceyu. Desque na metada de [[1930]] el territoriu algama'l so cuetu máximu de población con 892 persones, l'amiyu asocedíu foi enforma considerable, per mor de, sobremanera, les poques perspeutives que presentaba'l conceyu y que fexo que les persones más xóvenes se decidieren per salir haza'l centru de la rexón asina como al conceyu vecín [[Grau]]. Más del 70% de la población perpasa los 45 años y un 15% nun aporta a los 30, siendo bien pequeña la cantidá de xóvenes menores de 15 años de la zona, un 3% del total. Estos datos revelennos una población enforma avieyao.
 
==Economía==
Línea 187 ⟶ 185:
 
En cuantes al [[sector terciariu]] rescampla la poca o influyencia dala qu'esti tien nel conceyu, básicamente pola absorción qu'exerz sobre elli la vecina comarca de [[Grau|Grau, Asturies]], ocupando anguaño'l 21,23% de los puestos de trabayu.
 
 
<center>