Abrir el menú principal

Cambios

971 bytes desaniciaos ,  hai 1 añu
Artículu correxíu
[[Ficheru:Logo-der spiegel.svg|miniaturadeimagen|274x274px|Logo de Der Spiegel]]
{{Ficha de periódicu |
'''''Der Spiegel''''' (n'[[Idioma alemán|alemán]], "L'Espeyu"), ye la mayor revista selmanal d'[[Europa]] y la más importante d'[[Alemaña]]. Publicada en n'[[Hamburgo]], tien un espardimientu selmanal d'un millón d'exemplares. El so estilu ye similar al de les [[Estaos Xuníos|estauxunidenses]] ''[[Time]]'' o ''[[Newsweek]]''. Ye conocida n'Alemaña por el so estilu distintivu y académicu, asina como pola so increíblebultable influencia. Una edición media tien unes 170 páxines, con dos de conteníu por caúna de publicidá.
nome = Der Spiegel
| lema =
| logo = Logo-der spiegel.svg
| tipu = Revista selmanal
| imaxe = Hamburg.Spiegel.Nordwest.wmt.JPG
| pie = Oficines de Der Spiegel en [[Hamburgo]]
| formatu =
| país = {{GER}}
| ámbitu =
| xéneru = Información xeneral
| ideoloxía política =
| idioma = [[Idioma alemán|Alemán]]
| fundador =
| fundación ={{fecha|4|1|1947|Edad}}
| fin de publicación =
| aprecio =
| propietariu =
| director =
| editor = Spiegel-Verlag Rudolf Augstein GmbH & Co. KG
| escritores =
| tirada = 1.050.000
| espardimientu =
| circulación =
| sede = [[Hamburgo]]
| web = [http://www.spiegel.de/ spiegel.de]
}}
 
'''''Der Spiegel''''' (n'[[Idioma alemán|alemán]], "L'Espeyu"), ye la mayor revista selmanal d'[[Europa]] y la más importante d'[[Alemaña]]. Publicada en [[Hamburgo]], tien un espardimientu selmanal d'un millón d'exemplares. El so estilu ye similar al de les [[Estaos Xuníos|estauxunidenses]] ''[[Time]]'' o ''[[Newsweek]]''. Ye conocida n'Alemaña por el so estilu distintivu y académicu, asina como pola so increíble influencia. Una edición media tien unes 170 páxines, con dos de conteníu por caúna de publicidá.
 
== Historia ==
La primer edición de ''Der Spiegel'' foi publicada'l [[4 de xineru]] de [[1947]]. Antes d'esta fecha yá hubiera otra revista col nome de ''DieraDiese Woche'' ("Esta selmana"), empecipiada en [[1946]] sol patrociniu de l'alministración británica d'ocupación n'Alemaña. Dempués de dellos desencuentros colos británicos, la revista pasó a ser propiedá del principal editor del país, [[Rudolf Augstein]], quien-y dio'l nome actual. Augstein foi editor y redactor xefe de la revista dende la primer publicación en xineru de 1947 hasta la so muerte, el [[7 de payares]] de [[2002]].
 
A partir de [[1950]], la revista foi propiedá d'Augstein y John Jahr, que la so parte foi tomada por Richard Gruner en [[1962]]. En [[1969]], Augstein convirtióse en dueñu únicu de la revista, en mercando la parte de Gruner por 42 millones de [[Marcu alemán|marcos alemanes]]. En [[1971]] Gruner y Jahr xuniéronse pa mercar el 25% de la empresa. En [[1974]], producióse una reestructuración de la compañía, según la cual tou emplegáu que trabayara na revista mientres más de tres años tendría derechu a participar na xerencia y beneficios.
 
== Escándalos desanubiertos ==
''Der Spiegel'' estremóse por afayaratopar corrupciones polítiques y crear escándalos, ganándose l'apellativu de "Sturmgeschütz der Demokratie" (arma d'asaltu de la democracia). Ello ye que la revista fíxose famosa nel añu [[1950]], cuando'l [[Bundestag|parlamentu federal]] tuvo que faer una investigación sobre les acusaciones de la revista, según la cual, parllamentarios sobornaos ayudaren a que fora [[Bonn]] (y non [[Frankfurt del Meno|Frankfurt]]) la see del gobiernu de la República Federal Alemana.
 
Sicasí, foi col llamáu "[[escándalu Spiegel]]" ([[1962]]), cuando la revista ganóse definitivamente la imaxe de defensora de la democracia. Dempués d'un artículu criticando la baxa preparación del [[Bundeswehr|exércitu alemán]], el líder conservador y ministru de defensa [[Franz Josef Strauß]] empecipió una investigación contra'l selmanariu, que desaguóqu'acabó n'ataques a les oficines del ''Spiegel'' y la detención de dellos editores y l'autor del artículu, acusaos de traición. El casu llegal terminó llueu, y tuvo como consecuencies el cese de dellos de los miembros del gabinete de [[Konrad Adenauer]]. El discutiniu foi vistavistu como un ataque a la [[llibertá de prensa]], col ''Spiegel'' como líder na defensa de dicha llibertá. De magar, ''Der Spiegel'' xugó un papel esencial nel descubrimientu de dellos casos de corrupción política.
 
Nel añu 2010 foi unu de los periódicos que publicaron los documentos secretos (''[[Diarios d'Afganistán]]'' y [[Rexistros de la guerra d'Iraq]]) del [[Departamentu d'Estáu de los Estaos Xuníos]] peneraos pol militar estauxunidense [[Chelsea Manning]] a la web [[Wikileaks]].<ref>{{cita noticia|títulu=WikiLeaks FAQ: What Do the Diplomatic Cables Really Tell Us?|url=http://www.spiegel.de/international/world/wikileaks-faq-what-do-the-diplomatic-cables-really-tell-us-a-731441.html|editorial=Der Spiegel|fecha=28 de payares de 2010|fechaacceso=5 de mayu de 2014}}</ref> Nos años 2013 y 2014 foi unu de los periódicos que, a nivel internacional, foi publicando documentos d'altu secretu peneraos pol ex analista de les axencies d'intelixencia [[CIA]] y [[NSA]], [[Edward Snowden]], que revelaron la esistencia d'una estensa rede de vixilancia a nivel mundial caltenida per dellos países (''vease: [[Datos alrodiu de la vixilancia mundial (2013 a la fecha)|Datos alrodiu de la vixilancia mundial]]'').<ref>{{cita web|apellido=Laura Poitras, Marcel Rosenbach y Holger Stark|títulu=Photo Gallery: Spying on Smartphones|url=http://www.spiegel.de/fotostrecke/photo-gallery-spying-on-smartphones-fotostrecke-101201.html|obra='''Der Spiegel'''|fechaacceso=9 de setiembre de 2013}}</ref><ref>{{cita noticia|títulu=Llistáu d'artículos sobre PRISM y otros|url=http://www.spiegel.de/suche/index.html?suchbegriff=PRISM|editorial=Der Spiegel|fecha=2013|fechaacceso=5 de mayu de 2014}}</ref>
 
== Crítiques ==
Una de les principales crítiques recibíes pol ''Spiegel'' referirrefierse al llinguaxe usáu pola revista. Nos sos primeros años, importantes autores acusáronlu de "estrozar" l'idioma alemán. Tou esto camudó nos años noventa. Dempués de contratar a dalgunos de los meyores escritores alemanes, convirtióse n'ununún d'elde los guardianes del llinguaxe, incluyendo una columna na so edición dixital (Zwiebelfisch), que llegó a convertise nun llibru d'ésitu.
 
Otros acusen a la revista de contratar a antiguos [[Nazismu|nazis]] y oficiales de les [[SS]], llegando a aburuyar el pasáu pa salvar la imaxe d'el escritores.
 
Desque Stefan Aust tomara'l poder en [[2002]], al selmanariu acúsase-y de movese a la [[derecha política]], pasando de sofitar al gobiernu [[Bündnis 90 / Die Grünen|ecu]]eco-[[Partíu Socialdemócrata d'Alemaña|socialista]] a caltener un enclín [[Neolliberalismu|neolliberal]].
 
== Crecedera ==
La circulación de ''Der Spiegel'' aumentó rápido, al igual que la so influencia. Dende les 15.000 copies iniciales en 1947, creció hasta les 65.000 al añu siguiente, y 437.000 en [[1961]]. Nos setenta algamó les 900.000 copies, y superosuperó la barrera del millón d'exemplares nos años noventa, gracies a los nuevos llectores de la [[República Democrática Alemana|Alemaña Oriental]]. La so poderosa influencia basarbasóse nos múltiples casos d'investigación y el poder de la so casa editorial, que tamién produz programes de televisión.
 
En [[1993]], la compañía editorial ''Burda'' llanzó la revista ''Focus'', diseñada como una alternativa a ''Der Spiegel'', con un mayor enclín al conservadorismu. Tuvo ésitu, llegando a tener una circulación próxima a la del ''Spiegel'', anque ta considerada intelectualmente inferior.
[[Categoría:Revistes d'interés xeneral]]
[[Categoría:Revistes selmanales]]
 
 
[[Categoría:Wikipedia:Correxir traducción]]
866

ediciones