Diferencies ente revisiones de «Fonética»

Contenido eliminado Contenido añadido
Iguo enllaces frañíos a imaxes
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-\b(N|n)amá\b +\1amái)
Llinia 4:
== Cañes de la fonética ==
=== Fonética esperimental ===
La fonética esperimental son les propiedaes acústiques y físiques de los soníos de la fala, axuntando y cuantificando los datos sobre la emisión y la producción de les ondes sonores que configuren el soníu articuláu. Utiliza preseos como l'espectrógrafu, el [[nasómetro]], el [[glotógrafo]], el [[palatógrafo]], etc., qu'amuesen bien sía les ondes sonores de la fala provenientes de la boca o de la ñariz o de la larinxe, yá descompuestes, o les distintes zones del cielu la boca onde la llingua tocó El conxuntu de los datos analizaos al midir los soníos, depende namánamái de la precisión de la presea, lo mesmo que de otres conocencies conexes. Nos estudios esperimentales, partir de la fala de dellos informantes y utilícense medios estadísticos pa establecer los enclinos xenerales na naturaleza de los soníos.
 
Gracies a la fonética esperimental sábese que la mayoría de los soníos, cuantimás les vocales, tán constituyíos por combinaciones d'unes poques frecuencies, los llamaos formantes, que dexen al escuchu reconocer dichu soníu. La esistencia de formantes ta rellacionada col fechu de que dichos soníos son de fechu ondes sonores. Otros soníos como les fricatives escarecen de formantes y presenten una combinación d'ondes aperiódicas nuna banda amplia de frecuencies.
Llinia 10:
=== Fonética articulatoria ===
{{AP|Fonética articulatoria}}
Ye la qu'estudia los [[fono|soníos]] d'una llingua dende'l puntu de vista fisiolóxicu; esto ye, describe qué órganos orales intervienen na so producción, en qué posición s'atopen y cómo eses posiciones varien los distintos caminos que puede siguir l'aire cuando sale pela boca, ñariz, o gargüelu, por que se produzan soníos distintos. Nun s'ocupa de toles actividaes qu'intervienen na producción d'un soníu, sinón qu'escueye namánamái les que tienen que ver col llugar y la forma d'articulación. Los símbolos fonéticos y les sos definiciones articulatories son les descripciones embrivíes de tales actividaes. Los símbolos fonéticos que s'usen más frecuentemente son los adoptaos pola [[Asociación Fonética Internacional]] nel [[Alfabetu Fonéticu Internacional|alfabetu fonéticu internacional]] (A.F.I.) que s'escriben ente corchetes.
 
Los órganos qu'intervienen na articulación móviles los [[llabiu|llabios]], la [[quexal]], la [[llingua (anatomía)|llingua]] y les [[cuerdes vocales]], que dacuando reciben el nome d'órganos articulatorios. Cola so ayuda'l falante modifica la salida del aire que vien de los pulmones. Son fixos los [[diente]]s, los [[alvéolo dentario|alveolos]], el [[cielu la boca]] y el [[velo del cielu la boca]]. Los soníos prodúcense cuando se ponen en contacto dos órganos articulatorios, por casu el [[billabial]] (p), qu'esixe'l contactu ente los dos llabios; tamién cuando se ponen en contactu un órganu fixu y otru articulatoriu, y el soníu nomar colos órganos que producen la juntura, o [[puntu d'articulación]], como por casu el soníu [[labiodental]] (f) qu'esixe'l contactu ente'l llabiu inferior y los incisivos cimeros. Cuando ye la llingua l'órganu móvil nun se fai referencia a ella na denominación del soníu. Asina, el soníu (t), que se produz cuando la llingua toca la parte posterior de los incisivos cimeros, llámase dental.