Diferencies ente revisiones de «Idioma austro-bávaru»

Contenido eliminado Contenido añadido
mSin resumen de edición
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-\b(N|n)amá\b +\1amái)
Llinia 31:
Aprosimao doce millones de persones tienen esti idioma como llingua materna. La mayoría d'elles viven n'Austria y nel estáu federal de Baviera. N'Austria tolos dialectos dende'l [[Tirol]] (oeste) hasta [[Burgenland]] (esti) son variantes dialectales del bávaru. Nel estáu federal austríaco de [[Vorarlberg]], que ye estremeru con [[Suiza]], y en ''Außerfern'' nel nordés del Tirol fálase un dialectu [[alemánico]]. N'Alemaña'l bávaru ye faláu en tres distritos del estáu federal de Baviera: [[Alta Baviera]], [[Baxa Baviera]] y [[Alto Palatinado]]. Nel norte de Baviera fálense dialectos [[Franconia|francones]] y nel distritu de [[Suabia]] tamién se fala un dialectu alemánico. En [[Italia]] fálase una [[dialectu surtirolés|variedá del bávaru]] na rexón alpina de [[Provincia autónoma de Bolzano - Altu Adigio|Tirol del Sur]] y tamién en pequenes aldegues de [[Provincia autónoma de Trento|Trentín]] y [[Friul]]. Na comuña suiza de [[Samnaun]], al nun tener conexón viaria col restu del país hasta l'añu 1905, tamién s'estableció'l bávaru como llingua d'usu común.
 
El númberu de persones que conocen el bávaru ye malo d'envalorar con bastante precisión, porque non toes elles tener como primer llingua. Una proporción indeterminada fala l'alemán estándar como idioma principal y namánamái tien una competencia pasiva en bávaru. Ente los falantes del bávaru tamién se cunten minoríes con otres llingües maternes. La mayoría de los falantes son inmigrantes de primera o segunda xeneración.
 
En total pueden envalorase les siguientes cifres{{ensin referencies}}:
Llinia 148:
 
=== Inmigración de tribus xermániques ===
Esta decisión de los romanos dexó les provincies al norte de los Alpes indefenses y numberosos grupos pertenecientes a diverses tribus cruciaron el [[Danubio]] pa poblar estes rexones. Gracies a l'arqueoloxía sábese que grupos [[Alamanes|alemánicos]] y [[llombardos]] establecer nes rexones al Sur del ríu. Los visigodos y los ostrogodos namánamái cruciaron la rexón alpina nel so estremu más meridional nel so camín dende los Balcanes pa conquistar Italia. La gran mayoría de los llombardos siguió la so migración y conquistó el Norte d'Italia, onde güei la rexón de [[Lombardía]] lleva'l so nome.
 
Ellí los llombardos entemecer cola parte de la población de fala llatina que permaneciera nel llugar y con una cantidá desconocida d'otros grupos qu'apaecieron dende l'Este. Ente éstos posiblemente cuntábense grupos d'ostrogodos y llombardos que nun siguieron la so migración escontra la [[Península Itálica]], parte del pueblu non indoeuropéu de los [[Ávaro]]s, que veníen de [[Asia Central]] y tamién [[Pueblu eslavu|eslavos]] dende'l sieglu VI.
Llinia 608:
Na codificación del bávaru hai dos distintos modelos:
 
=== Ortografía del alemán Unos escritores {{ensin referencies}} utilicen la ortografía del alemán estándar y namánamái faen pequenos cambeos que correspuenden a la pronunciación d'Austria y Baviera {{ensin referencies}}. Esa forma d'escribir ye bien común porque casi toos bávaru-falantes saben la ortografía del alemán yá que ye la única llingua d'enseñanza na escuela. La desventaxa d'esa ortografía ye que nun representa la fonoloxía bávara na so totalidá y los estranxeros, como los hispanofalantes, tienen qu'aprender la ortografía del alemán antes de poder lleer un testu en bávaru.
 
Ej.: ''Wie geht's da denn heut?'' (fonéticu: Wia ged s da dean haid?; = esp.: ¿Cómo te va güei?)