Diferencies ente revisiones de «Marea»

Contenido eliminado Contenido añadido
Iguo enllaces frañíos a imaxes (7)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-\b(N|n)amá\b +\1amái)
Llinia 67:
Esiste otra fuerza, del mesmu orde de magnitú, debida al fechu que les fuerces d'atracción converxen escontra'l centru del Sol, que s'atopa asitiáu a una distancia finita. va describise más palantre.
 
En delles fontes comete l'erru d'añedir les [[fuerza centrífugo|aceleraciones centrífugues]]. Si optar por utilizar un [[sistema de referencia inercial]] (inmóvil al respective de la estrelles), nun se deben tener en cuenta les fuerces centrífugues, que son [[fuerza ficticio|fuerces ficticies]] y que namánamái apaecen en sistemes de referencia aceleraos. Un observador na Tierra ve fuerces centrífugues porque la Tierra ta en cayida llibre escontra'l Sol. Sicasí, pa un observador esterior fixu, solo esisten les fuerces reales, como la fuerza d'atracción que constitúi la fuerza centrípeto.<ref>Esti [http://www.vialattea.net/amorie/eng/index.htm artículu] (n'inglés) contién un escelente analís del problema</ref>
 
La resultancia d'esti pequenu desequilibriu de fuerces ye que l'agua de los océanos asitiada nel llau opuestu al Sol siente una fuerza que lo emburria escontra l'esterior de la órbita, ente que l'agua asitiada nel llau empobináu escontra'l Sol siente una fuerza que lo emburria escontra dichu astru. La consecuencia ye que la esfera d'agua qu'anubre a la Tierra allárgase llixeramente y tresfórmase nun [[elipsoide]] de revolución que'l so exa mayor ta dirixíu escontra'l Sol. va vese qu'esti allargamientu relativu ye bien pequenu: del orde d'unu ente diez millones.
Llinia 96:
Esta aceleración da un aumentu del altor del océanu de 16,28&nbsp;cm.
 
Cola suma de los dos efectos, el semiexe mayor del elipsoide ye 24,4&nbsp;cm mayor que'l semiexe menor. Como la Tierra xira, un puntu asitiáu nel [[Ecuador terrestre|ecuador]] ve l'altor del mar llegar a un máximu (pleamar) dos veces per día: cada vez que dichu puntu pasa pol semiexe mayor. De la mesma manera, cada vez que'l puntu pasa por un semiexe menor, l'altor del mar pasa por un mínimu (baxamar). La diferencia ente la pleamar y el baxamar ye de 24,4&nbsp;cm. Pero nun hai qu'escaecer qu'esto namánamái ye la parte debida al Sol, que nun hai continentes y que nun se tuvo en cuenta l'enclín de la exa de rotación de la Tierra. La variación del altor del mar puede averase por una [[sinusoide]] con un períodu de 12 hores.
 
=== Marees llunares ===
Llinia 184:
Nes árees próximes al [[Llínea ecuatorial|ecuador terrestre]], les marees suelen ser bien débiles, casi imperceptibles, salvu nes desaguaes de los ríos, onde l'ascensu de les agües marines puede dar orixe al represamiento de les agües fluviales, produciéndose un aguaxe ríu arriba cuando les crestes de amoriar entrante ruempen contra l'agua de los ríos. Esti aguaxe produz un ruiu característico que recibe'l nome de [[Macareo (hidrografía)|macareo]] nel [[delta del Orinoco]] y [[pororoca]] nel [[ríu Amazones]].
 
El motivu de la escasa amplitú de les marees na [[zona intertropical]] deber a que ye la zona onde los efectos del movimientu de la rotación terrestre son mayores pola [[fuerza centrífugo]] xenerada por dichu movimientu. Por cuenta de la fuerza centrífugo, el nivel del mar ye enforma mayor nel ecuador que nes zones templaes y, sobremanera, nes polares.Como resulta obviu, el mayor altor de les agües ecuatoriales pola fuerza centrífuga torga que les marees sían claramente vultables una y bones esa fuerza centrífugo exercer por igual en tola circunferencia ecuatorial ente que les marees namánamái aumenten esi nivel onde s'atopa'l pasu de la Lluna y el Sol, y ye un aumentu de nivel enforma menor.
 
== Corrientes de marea ==