Diferencies ente revisiones de «Razón»

Contenido eliminado Contenido añadido
Iguo enllaces frañíos a imaxes (1)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-\b(N|n)amá\b +\1amái)
Llinia 33:
Esto ye, ye un argumentu [[categóricu]] que va de lo [[necesariu]] a lo necesario, basáu en '''el ser de les coses'''.
 
Sicasí faer usu namánamái de la lóxica deductiva puede llevar a erros. Pos se parte como verdá "universal" y "necesaria" d'unos principios o lleis que nun tán confirmaos pola esperiencia concreta, sinón, a lo sumo, nuna xeneralización a partir de la observación de casos particulares, lo que nunca puede xustificar un principiu universal.<ref>Problema de la inducción</ref>
 
Asina, Aristóteles equivocóse inclusive nel númberu de dientes que teníen les muyeres, pudiéndose enterar a cencielles reparando y cuntando.<ref>{{Cita|Tienen mayor númberu de dientes los machos que les femes tantu nel casu de los homes como nel de la oveyes, cabres y gochos. Nos demás animales inda nun se reparó'l fechu. Per otru llau, los que tienen mayor númberu de dientes viven en términos xenerales más tiempu, y los que tienen menos y más espaciados tienen, en términos xenerales, una vida más curtia.|Aristóteles. Hestoria de los animales. Edición de José Vara Donáu. 1990. Madrid, Akal, p. 105, ISBN 84-7600-402-8}}</ref>
Llinia 48:
=== Contrastes ===
 
La diferencia ente la validez inductiva y la deductiva ye la siguiente: Una inferencia ye deductivamente válida si y namánamái si nun hai posible situación na cual toles premises son verdaderes y la conclusión falsa. La noción de validez deductiva pue ser rigorosamente establecida pa sistemes de [[lóxica formal]] en términos de les bien entendíes nociones de la [[semántica]]. La validez inductiva, pel otru llau, rique que se defina una xeneralización rentable” a partir d'un conxuntu d'observaciones. La xera d'aprovir esta definición puede ser enfrentada de delles maneres, delles menos formales que les otres; dalgunes d'estes definiciones pueden usar modelos matemáticos de probabilidaes.
[[Kurt Gödel]] demostró que ''en cualesquier formalización consistente de les matemátiques que sía lo bastante fuerte pa definir el conceutu de númberos naturales, puede construyise una afirmación que nin puede demostrase nin se puede refutar dientro d'esi sistema y que nengún sistema consistente puede usase pa demostrase a sí mesmu''.
Llinia 66:
 
El [[Logos]] o razonamientu ye consideráu non como un preséu, sinón como una realidá que s'impon a la mente y abasnar.
El razonamientu ye un sentíu, una realidá autónoma, superior al que razona, que namánamái por aciu el razonamientu poner en contactu con un mundu más altu. [[Sócrates]] siente que tien nel so interior una fonte de revelación, una llave, que-y abre les puertes d'un mundu cimeru onde les coses yá nun son medianes, como'l mundu de la realidá. Una y bones lo qu'esta revelación interior apúrrenos ye la verdá mesma, la verdá única, que s'opón dafechamente a la verdá múltiple, personal y caprichosa de los [[sofistes]], y tamién a la realidá fluyente de [[Heráclito]].
Nun ye fácil entender el plasmu, l'entusiasmu, l'esllumamientu que nes xentes del sieglu V&nbsp;a.&nbsp;C. espertaba l'usu de la razón. Nesi entós, parolar con Sócrates yera como asistir a una fiesta o fantasmagoría, a un teatru estraordinariu que nunca fuera contempláu hasta agora pol ser humanu.