Diferencies ente revisiones de «Tercer edá»

Contenido eliminado Contenido añadido
Iguo enllaces frañíos a imaxes (5)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-\b(N|n)amá\b +\1amái)
Llinia 49:
== Aspeutos sociales y sociolóxicos ==
[[Archivu:Instalaciones para la tercera edad parque juan carlos.jpg|thumb|Instalaciones pa usu de persones de la tercer edá nel [[Parque Juan Carlos I]] en [[Madrid]], [[España]].]]
L'acabante ellaborar socioloxía de la tercer edá tien otres dimensiones: considerar a estes persones un grupu cultural nuna estratificación de la población por grupos d'edá (igualdá de tratu, igualdá de derechos). Sicasí, esta situación namánamái puede aplicase nun segmentu interesante pero amenorgao de consumidores y de vecería política, polo que de nuevu ye reduccionista, pos asume homoxeneidá. Amás, la esclusión del mercáu llaboral remunerado nun quitar la so inclusión n'actividaes típiques del [[voluntariáu]], comisiones municipales, [[residencia social|residencies]], [[centru social|centros sociales]], [[biblioteca|biblioteques]] y otres instituciones con enfoque comuñal, asociacionista y participativu como persones y como ciudadanos.
 
Shanas (1968, 1977) contribuyó col conceutu de la ''construcción social de la tercer edá'' contra conceutos discriminantes que, como símbolos y sentimientos, pueden modificar; Butler (1975, 1980) removió escontra alantre la nueva edá, con un enfoque de [[interaccionismo simbólicu]].
Llinia 60:
 
== Terminoloxía de la vieyera, discriminación y prexuicios ==
Les distintes denominaciones: '''senectud''', '''ancianidad''', '''vieyera''', '''mayores''', '''segunda mocedá''', '''provectos''' y '''tercer edá''', al igual que la terminoloxía de '''''seniors''''' pa '''''elders''''' (nel inglés) tienen toos el propósitu de tornar los [[prexuiciu|prexuicios]] y la [[discriminación]]. Dalgunos d'ellos sí lo llogren, y en gran midida; otros, otra manera, xeneren nueves mázcares. Tamién los [[sociología|estudio sociolóxicos]] asignaron prioridaes a la tema y que varien nes distintes sociedaes y dómines al par d'alimentación, vivienda, salú y tresportes. Tamién hai abusu de los mayores como discriminación per edá nos ambientes llaborales. Hai una considerancia tamién respectu al "tar activu" y a les aficiones pensaes con un [[diseñu universal]], que sustitúin a los trabayos nos mayores y que tamién pueden ser proxectaes dende munchos años antes, por casu: la llectura como recursu y como afición, que si nun foi yá utilizada na mocedá y edá adulta, difícilmente va ser utilizada muncho depués. Primen les temes vitales y nun quieren que tean ausentes tampoco los mesmos del so grupu social de persones mayores, como cultura distinta ya igualmente con una distinta actitú a lo que ye nivel de vida. Ye bien sensible al puestu na nueva sociedá de los mayores pola perda de la familia estensa y el advenimiento de la familia nuclear o namánamái de pareya, con pocos fíos. Ser tamién la so capacidá de maniobra pol aumentu de rentes y consecuente independencia de los futuros 'mayores', pol aumentu de la [[clase media]].
 
Ye bien común ente les persones denominar a los vieyos como '''''güelos''''', entá nun siendo los mesmos [[güelu]]s biolóxicos.
Llinia 160:
Per otra parte, los ciños sexual y amorosu como'l deséu, l'atracción y el namoramientu tán tamién determinaos pola sociedá y la cultura na que se vive.
Estos efectos sexuales cumplen la conseña d'impulsar a buscar a otra persona, a atopase a unu mesmu corporal, mental y afectivamente, sicasí, ye necesariu especificar que la sexualidá nun implica solamente actividá sexual coital, sinón qu'hai otros ciños que lu signifiquen.<br />
En cuanto al [[deséu]], na especie humana, a diferencia de los animales, representa un factor cualitativu y, poro, nun arreya namánamái una actividá sexual procreadora.
Tocantes a la [[atracción]], esta caltiense activa a lo llargo de la vieyera, anque los modelos sociales predominantes tean más acomuñaos a la mocedá.
El [[namoramientu]], pela so parte, supon el deséu y l'atracción sexual al empar y camuda entá dientro de la mesma sociedá, cada ciertu tiempu.<br />
Llinia 196:
Nes últimes décades, la salú dexó de ser considerada como ausencia d'enfermedá y redefinióse a bienestar personal y social, lo cual implica da-y mayor importancia a la educación sexual en víes de promoción d'una meyor calidá de vida personal y social.
De la mesma manera, falar d'actividá sexual alloñada del conceutu de peligru, amosándose como un constructo más positivu qu'inclúi términos como valor de la vida, prestar, etc.
Sicasí, la evolución namánamái se dio nel campu de la teoría y non nel de la práctica, cuidao que nes instituciones de salú pública entá se caltienen al marxe de la vida sexual de les persones qu'atienden.
 
==== Modelu Moral ====