Diferencies ente revisiones de «Lleis de Newton»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-\b(N|n)amá\b +\1amái)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-\bllínea\b +llinia)
Llinia 70:
Arriendes d'ello, un cuerpu que se mueve con [[movimientu rectilliniu uniforme]] implica que nun esiste nenguna fuerza esterno neta o, dichu d'otra forma, un oxetu en movimientu nun se detien de forma natural si nun s'aplica una fuerza sobre él. Nel casu de los cuerpos en reposu, entiéndese que la so velocidá ye cero, polo que si esta camuda ye porque sobre esi cuerpu exercióse una fuerza neto.
 
Newton retomó la [[llei de la inercia]] de [[Galiléu]]: l'enclín d'un oxetu en movimientu a siguir moviéndose nuna llíneallinia recta, nun siendo que sufra la influencia de daqué que lu esvie del so camín. Newton supunxo que si la Lluna nun salía disparada en llíneallinia recta, según una llíneallinia tanxencial a la so órbita, deber a la presencia d'otra fuerza que lo emburriaba en dirección a la Tierra, y qu'esviaba costantemente'l so camín convirtiéndolo nun círculu. Newton llamó a esta fuerza gravedá y creyó qu'actuaba a distancia. Nun hai nada que conecte físicamente la [[Tierra]] y la [[Lluna]] y sicasí la Tierra ta costantemente tirando de la Lluna escontra nós. Newton sirvir de [[Lleis_de_Kepler|la tercer llei de Kepler]] y dedució matemáticamente la naturaleza de la fuerza de la gravedá. Demostró que la mesma fuerza que faía cayer una mazana sobre la Tierra caltenía a la Lluna na so órbita.
 
La primer llei de Newton establez la equivalencia ente l'estáu de reposu y de movimientu rectilliniu uniforme. Supongamos un sistema de referencia ''S'' y otru ''S''´ que se mueve respectu del primeru a una velocidá constante. Si sobre una partícula en reposu nel sistema ''S''´ nun actúa una fuerza neto, el so estáu de movimientu nun va camudar y va permanecer en reposu respecto del sistema ''S''´ y con movimientu rectilliniu uniforme respectu del sistema ''S''. La primer llei de Newton satisfacer en dambos sistemes de referencia. A estos sistemes nos que se satisfaen les lleis de Newton dáse-yos el nome de sistemes de referencia inerciales. Nengún sistema de referencia inercial tien preferencia sobre otru [[sistema inercial]], son equivalentes: esti conceutu constitúi'l principiu de relatividá de Galiléu o newtoniano.
Llinia 108:
 
La segunda llei de Newton espresa que:
{{cita|''Mutationem motus proportionalem esse vi motrici impressæ, & fieri secundum lineam rectam qua vis illa imprimitur.''<ref name="latinlibrary"/>|col2=El cambéu de movimientu ye directamente proporcional a la [[impulsu|fuerza motriz]] impresa y asocede según la llíneallinia recta a lo llargo de la cual aquella fuerza imprímese.<ref name=Newton_Principia>[[Isaac Newton]], estractos de ''[[Philosophiæ naturalis principia mathematica|Principios matemáticos de la filosofía natural]]'', cit., pág. 199.</ref>}}
 
Esta llei encargar de cuantificar el conceutu de [[fuerza]]. L'aceleración qu'adquier un cuerpu ye proporcional a encomalo neta aplicada sobre'l mesmu. La constante de proporcionalidad ye la masa del cuerpu (que puede ser o nun ser constante). Entender la fuerza como la causa del cambéu de movimientu y la proporcionalidad ente la fuerza impreso y el cambéu de la velocidá d'un cuerpu ye la esencia d'esta segunda llei.<ref name="DIDAC">{{cita publicación|apellido=M. Sebastiá|nombre=José Sebastiá|títulu=Les Lleis de Newton de la mecánica|publicación=Didáctica de les ciencies esperimental y social|fecha=2013|númberu=27|páxina=210|editor=Universidad Simón Bolívar|issn=02144379|url=https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/viewFile/2241/3323|fechaacceso=9 de xunetu de 2015}}</ref>
Llinia 287:
Les lleis de Newton constitúin tres principios aprosimao válidos pa velocidaes pequenes. La forma en que Newton formular nun yera la más xeneral posible. De fechu la segunda y tercer lleis na so forma orixinal nun son válides en [[teoría de la relatividá mecánica relativista]] sicasí formulaos de forma llixeramente distinta la segunda llei ye válida, y la tercer llei almite una formulación menos restrictiva que ye válida en mecánica relativista.
 
* '''Primer llei''', n'ausencia de campos gravitatorios nun riquir cambeos. Nun [[espaciu-tiempu]] planu una llíneallinia recta cumple la condición de ser [[xeodésica]]. En presencia de [[combadura del espaciu-tiempo|curvatura nel espaciu-tiempu]] la primer llei de Newton sigue siendo correcta si sustituyimos la espresión llíneallinia recta per llíneallinia xeodésica.
 
* '''Segunda llei'''. Sigue siendo válida si dizse que la fuerza sobre una partícula coincide cola tasa de cambéu del so [[momentu llineal]]. Sicasí, agora la definición pel momento llineal na teoría newtoniana y na teoría relativista difieren. Na teoría newtoniana el momentu llineal definir según {{eqnref|1a}} ente que na teoría de la relatividá de Einstein definir por aciu {{eqnref|1b}}:
Llinia 316:
<math>\mathbf{F}_{21}= q_1 \mathbf{v}_1\times \mathbf{B}_2 = \frac{\mu q_2q_1}{4\pi}\ \frac{\mathbf{v}_1\times (\mathbf{v}_2\times(-\mathbf{\hat{o}}_{12}) )}{d^2} </math>
||left}}
Emplegando la identidá vectorial <math>\mathbf{a}\times(\mathbf{b}\times\mathbf{c}) = (\mathbf{a}\cdot\mathbf{c})\mathbf{b} - (\mathbf{a}\cdot\mathbf{b})\mathbf{c}</math>, puede trate que la primer fuerza ta nel planu formáu por <math>\mathbf{\hat{o}}_{12}</math> y <math>\mathbf{v}_1</math> que la segunda fuerza ta nel planu formáu por <math>\mathbf{\hat{o}}_{12}</math> y <math>\mathbf{v}_2</math>. Poro, estes fuerces non siempres resulten tar sobre la mesma llíneallinia, nin polo xeneral son d'igual magnitú <!--(siempres que <math>\mathbf{o}_{12}</math> nun sía paralela a <math>\mathbf{v}_1</math> o <math>\mathbf{v}_2</math>, yá que entós nin siquier cumpliríase la forma débil.)-->
 
=== Teorema de Ehrenfest ===